Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lønner det seg å kun få en kattunge av gangen eller flere i samme kull? Har hunder.

Anonymkode: c3d90...a56

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med «lønner seg»? Og liker hundene dine katter? 

Anonymkode: 9be80...cf3

Skrevet

Hvis du mener at du uansett i fremtiden vil ha minst to katter, så kan det "lønne seg" å velge to unger fra samme kull, ja, og la de vokse opp sammen. Å innføre en ny katt i et hus der det allerede bor en voksen katt, går ikke alltid så bra, da katter er fra naturens side ikke et flokkdyr og ikke særlig sosiale. Dette må de helst lære fra de er kattunger og vokse opp med. Da godtar de stort sett å dele hjem med en annen, eller flere, katter.

Jeg hadde en fire år gammel katt en gang og kjøpte en ny kattunge. Det gikk VELDIG dårlig. Den gamle katten min hatet kattungen fra første blikk, og gikk inn for å jule den opp hver gang hun så den. Det stakkars lille kreket våget ikke røre seg en gang, kattungen ble bare liggende i en krok og glo forskremt. Prøvde kattungen å gå over stuegulvet kom den voksne katten styrtende og fiket til den hardt med labben, så kattungen seilte eller trillet bortover gulvet. Stakkar.

Det gikk et par-tre uker uten forbedring, og jeg synes så synd på kattungen og tenkte at nei, dette fortjener den ikke, så jeg valgte å selge den videre (det var en rasekatt). En familie med tre unger kom og kjøpte den. Håper den fikk et godt liv med mange fang å kose seg på :) 

Katter er solitære dyr fra naturens side. Sosiale evner bør de lære fra de er små. Så ja, skaff to unger fra samme kull og la de vokse opp sammen. Det øker sjansen for at det skal gå bra i voksenlivet deres. Det er imidlertid alltids en sjanse for at puberteten og hormoner i ung voksen alder kan få dem på kant med hverandre likevel. Men som sagt, større sjanse for at det går bra.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har et ønske om flere katter, så anbefaler jeg deg å få de fra samme kull. Det vil normalt gå veldig bra. Det er også lettere å venne en kattunge til en hund sammenlignet med en voksen katt 

Anonymkode: ecc96...4c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva mener du med «lønner seg»? Og liker hundene dine katter? 

Anonymkode: 9be80...cf3

Det vet jeg ikke. Derfor jeg spør her om det er best å introsere en eller to katter når man også har hunder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ikke. Derfor jeg spør her om det er best å introsere en eller to katter når man også har hunder.

Kattunger som vokser opp med hunder, har lettere for å godta både den andre katt(ungen) og hundene. Spørsmålet er hva hundene vil synes om kattene. Det vet man jo ofte ikke, hva de mener om å finne et par katter i sin egen stue.

Hva slags hunderase er det du har?

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (41 minutter siden):

Kattunger som vokser opp med hunder, har lettere for å godta både den andre katt(ungen) og hundene. Spørsmålet er hva hundene vil synes om kattene. Det vet man jo ofte ikke, hva de mener om å finne et par katter i sin egen stue.

Hva slags hunderase er det du har?

Sheltie og langhåret collie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sheltie og langhåret collie.

De er ikke kjent for å være spesielt jaktlystne, i alle fall. Det er jo bra. 

Veldig vakre hunder, faktisk ❤️ Mine shetland sheepdog'er (jeg har hatt to) brydde seg ikke om katter. Kikket bare litt på de om vi møtte en katt ute på tur, og så snuste de videre på gresset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...