Gå til innhold

Mannen vil hele tiden gjøre oppgraderinger hjemme, jeg vil bruke pengene på noe annet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han vil hele tiden gjøre noe her hjemme. Bygge større terrasse, gjøre om inngangspartiet, oppgradere badet. Ingenting av dette er prekært, men han liker å holde på. Vi eier huset 50/50 og jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å være med på alle disse oppgraderingene som jeg ikke synes er nødvendig. Jeg har lyst til å bruke noen av pengene jeg tjener på ny bil som jeg trenger. Kjenner at jeg synes det er krevende hvis han skal sette i gang med prosjekter uten at vi er enig og at jeg da ufrivillig skal stå i gjeld til ham om det skulle bli skilsmisse f eks. Hva tenker dere? Han har mye penger, jeg har mindre. 

Anonymkode: 492fc...539

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han vil hele tiden gjøre noe her hjemme. Bygge større terrasse, gjøre om inngangspartiet, oppgradere badet. Ingenting av dette er prekært, men han liker å holde på. Vi eier huset 50/50 og jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å være med på alle disse oppgraderingene som jeg ikke synes er nødvendig. Jeg har lyst til å bruke noen av pengene jeg tjener på ny bil som jeg trenger. Kjenner at jeg synes det er krevende hvis han skal sette i gang med prosjekter uten at vi er enig og at jeg da ufrivillig skal stå i gjeld til ham om det skulle bli skilsmisse f eks. Hva tenker dere? Han har mye penger, jeg har mindre. 

Han vil investere i noe som vil øke i verdi, du vil investere i noe som vil reduseres i verdi.

Dere må bare bli enige, men han har det økonomiske rasjonalet på sin side. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står du i gjeld til ham om det blir brudd? At han pusser opp i felles bolig skal han da ikke ta betalt for. 

Anonymkode: 29042...a13

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Prioriteringer. Hvis dere har prioritert huset en stund nå, så kan dere prioritere noe annet en stund. Og så kan dere gå tilbake til oppgraderinger etter hvert.  

Det med at bil taper seg i verdi vs huset stiger er et argument som ikke holder. Huset vil ikke stige med tilsvarende verdi, og hvis du TRENGER en bil så er det klart man skal bruke penger på det :nikke: 

Anonymkode: 1f6f1...625

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (5 minutter siden):

Han vil investere i noe som vil øke i verdi, du vil investere i noe som vil reduseres i verdi.

Dere må bare bli enige, men han har det økonomiske rasjonalet på sin side. 

Badet er tre år gammelt. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gjøre om det. Vi har en terrasse på 70 kvm og jeg Skjønner ikke hvorfor vi skal ha større, jeg liker å ha litt hage. Inngangspartiet gjorde vi om for 5 år siden, nå vil han gjøre noe nytt. Jeg synes ikke det nødvendigvis betyr at boligen stiger i pris. Dessuten er ikke det det viktigste for meg. Jeg har ikke lyst til å bruke mer penger på oppussing nå. Å kjøpe ny bil er noe jeg trenger å gjøre. Jeg kjører hver dag og vi har barn. 

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor står du i gjeld til ham om det blir brudd? At han pusser opp i felles bolig skal han da ikke ta betalt for. 

Hvis han oppgraderer på eget initiativ for sine penger så kan han se på det som at jeg skylder han halvparten av det det kostet. Jeg synes det er vanskelig eller vanskelig å vite om jeg kan si at om han ønsker å gjøre oppgraderinger som vi ikke er enige om så må han gjøre det for egen regning. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Badet er tre år gammelt. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gjøre om det. Vi har en terrasse på 70 kvm og jeg Skjønner ikke hvorfor vi skal ha større, jeg liker å ha litt hage. Inngangspartiet gjorde vi om for 5 år siden, nå vil han gjøre noe nytt. Jeg synes ikke det nødvendigvis betyr at boligen stiger i pris. Dessuten er ikke det det viktigste for meg. Jeg har ikke lyst til å bruke mer penger på oppussing nå. Å kjøpe ny bil er noe jeg trenger å gjøre. Jeg kjører hver dag og vi har barn. 

Da må du tørre å si imot ham da, og argumentere med nettopp det du sier her. Akkurat nå må du ha ny bil, så kan han evt bygge en trehytte med barna deres istedet for å ha noe å gjøre 😊

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Tantemor skrev (3 minutter siden):

Da må du tørre å si imot ham da, og argumentere med nettopp det du sier her. Akkurat nå må du ha ny bil, så kan han evt bygge en trehytte med barna deres istedet for å ha noe å gjøre 😊

Jeg har prøvd det, men han maser og maser. Legger planer og legger det frem for meg. Virker helt ADHD. Livet er mer enn å bruke penger på å oppgradere bolig bare for å oppgradere

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du dette opp med helt ukjente fjotter på Internett og ikke med mannen din? 

Kvinner, så gode på kommunikasjon...

Kanskje du har lagt opp til en hint- og gjette konkurranse? 

Anonymkode: 76229...4c5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tar du dette opp med helt ukjente fjotter på Internett og ikke med mannen din? 

Kvinner, så gode på kommunikasjon...

Kanskje du har lagt opp til en hint- og gjette konkurranse? 

Anonymkode: 76229...4c5

Jeg spør om råd. Det er ikke utenkelig at andre har vært i samme situasjon 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis han oppgraderer på eget initiativ for sine penger så kan han se på det som at jeg skylder han halvparten av det det kostet. Jeg synes det er vanskelig eller vanskelig å vite om jeg kan si at om han ønsker å gjøre oppgraderinger som vi ikke er enige om så må han gjøre det for egen regning. 

Ville normalt betalt halvparten av oppussing, så det ikke blir diskusjoner rundt, men dere må jo ha noe å si begge to angående prioriteringer. Et forhold er ikke enveiskjøring. 

Vi deler utgifter, men har også en sum hver igjen til egne prioriteringer. Det er lurt, for da kan man også spare til det man selv ønsker. Jeg har innimellom brukt mine sparepenger til ting til huset, blant annet en hagestue mannen ikke anså som viktig, men det var da mitt valg å bruke mine sparepenger på akkurat det. Han skylder meg da ingenting for dette ved brudd. 

Uansett må du ta diskusjoner med ham angående budsjett. Bli enige om hva dere setter av til ulikt. Han kan ikke hele tiden kreve at hans prioriteringer er viktigere enn dine. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Badet er tre år gammelt. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gjøre om det. Vi har en terrasse på 70 kvm og jeg Skjønner ikke hvorfor vi skal ha større, jeg liker å ha litt hage.

Det virker litt overkill og lite ressursøkonomisk, jeg ser den. 

Rådet mitt er fremdeles som over at det er den enigheten dere selv finner som blir fasit.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (5 minutter siden):

Det virker litt overkill og lite ressursøkonomisk, jeg ser den. 

Rådet mitt er fremdeles som over at det er den enigheten dere selv finner som blir fasit.

Nettopp. 500 000 er ingenting for han, for meg innebærer det noe helt annet. Virker som han glemmer at vi er to i dette og at jeg også skal gå velge hva jeg skal bruke mine penger på. Nei, jeg får gi klar beskjed om at det ikke blir noen oppussing og ønsker han likevel å gjøre det får han gjøre det for egen regning

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dere må snakke sammen. Det er eneste løsning. Virker som at dere ikke har gjort det?

Anonymkode: d470a...f32

• Liker 1
Skrevet

Nettopp. 500 000 er ingenting for han, for meg innebærer det noe helt annet. Virker som han glemmer at vi er to i dette og at jeg også skal gå velge hva jeg skal bruke mine penger på. Nei, jeg får gi klar beskjed om at det ikke blir noen oppussing og ønsker han likevel å gjøre det får han gjøre det for egen regning

Forslag:

Dere får en verdivurdering av planlagte oppgraderinger, og så endrer dere eierbrøken ut fra det. Da er det opp til han om han vil bruke 50k eller 2MNOK på å oppnå verdiøkningen, OG han får sin rettmessige del av verdiøkningen som han har betalt. Du fortsetter å betale det du gjør, kjøper bil og eier en bittelitt mindre andel av huset.

Og så må for Guds skyld alle endringer være slik at alle trives med å bo i huset. Du må få være med på å velge stil, farger osv.

Men igjen: Det er dere som skal bli enige, ikke du som skal bli enig med KG.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da sier du bare nei, da? Det er vel ikke verre enn det. Vil han absolutt gjøre om på noe likevel, så sier du bare at han får ta regningen, for du er ikke med på det.

Anonymkode: d3e8c...e25

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Forslag:

Dere får en verdivurdering av planlagte oppgraderinger, og så endrer dere eierbrøken ut fra det. Da er det opp til han om han vil bruke 50k eller 2MNOK på å oppnå verdiøkningen, OG han får sin rettmessige del av verdiøkningen som han har betalt. Du fortsetter å betale det du gjør, kjøper bil og eier en bittelitt mindre andel av huset.

Og så må for Guds skyld alle endringer være slik at alle trives med å bo i huset. Du må få være med på å velge stil, farger osv.

Men igjen: Det er dere som skal bli enige, ikke du som skal bli enig med KG.

Absolutt ikke! Vi skal få verdivurdering av boligen og endre eierbrøk hver gang han skal gjøre oppgraderinger her?! Skal jeg gi fra meg min halvdel fordi han på død og liv skal pusset opp nye bad osv. skjer ikke. Han får kjøpe en hytte evt og holde på der. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da sier du bare nei, da? Det er vel ikke verre enn det. Vil han absolutt gjøre om på noe likevel, så sier du bare at han får ta regningen, for du er ikke med på det.

Anonymkode: d3e8c...e25

Det er det som er planen. Evt må han kjøpe seg en annen eiendom, hytte f eks og holde på der for egen regning

• Liker 3
Skrevet

Absolutt ikke! Vi skal få verdivurdering av boligen og endre eierbrøk hver gang han skal gjøre oppgraderinger her?! Skal jeg gi fra meg min halvdel fordi han på død og liv skal pusset opp nye bad osv. skjer ikke. Han får kjøpe en hytte evt og holde på der. 

Det er ikke meg du skal bli enig med. Lykke til.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare sagt nei, og at han fikk betale det selv hvis han ønsket å gå videre med det. Om det på et senere tidspunkt skulle blitt brudd så måtte det blitt opptil han å bevise I en rett at han skulle fått igjen noe ekstra pga at han hadde lagt inn mer på oppussing. 

Anonymkode: 3bbe0...0e6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...