Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjøre flere oppmerksom på bevisstheten ved å si «sov godt» når noen dør.

Jeg har 15+ års erfaring fra mitt yrke med barn, og i  2 tilfeller løpet av disse årene hvor noen av barna har mistet sine foreldre, hvor det har blitt sakt «sov godt» «pappa sover» «mamma sover i himmelen» har disse barna fått traume og sluttet å sove i redsel for å bli tatt bort🕊️

Det skaper uro, stress og utrygghet hos våres små. 
Vær så snill, si noe annet.

Jeg har sett hva det kan gjøre med barna våres❤️

Anonymkode: 6b07c...769

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er fint jeg

Anonymkode: 597e3...fc4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvil i fred er jo mer passende. Kan godt forstå at det er misvisende å si 'sov godt'. Barn tåler, og fortjener, å vite sannheten. 

Anonymkode: ca537...a9b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når min sønn var liten. Mistet vi mange nære. Hans besteforeldre venner . Vi brukte aldri det orde. Når vi fortalte de var død. Sa han at de var blitt engler.  Jeg har pratet med han om det, etter at han ble stor. Han sa han hadde det fra noe tegneserie .

Anonymkode: 73cbc...302

Skrevet

To barn av hvor mange? Altså, to barn er to barn for mye, men likevel..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg leste en del om hvordan snakke med barn om døden da min far døde for over 20 år siden og jeg hadde små barn. Allerede den gangen ble det presisert at man ikke burde bruke slike uttrykk.

Sitat

Ettersom barn har vanskelig for å forstå metaforer, bør man ikke sammenligne det å dø med å sove, ved for eksempel å si at et menneske "bare sovnet inn".

- Noen barn kan bli veldig redde for å la foreldre eller søsken sove, fordi de tror de kan dø da. Det er viktig å gjøre det klart for et barn som har sett et dødt menneske, at selv om det ser ut som om det sover, så sover det ikke, sier Dyregrov.

Kilde

Sitat

En del uttrykk som vi bruker i forbindelse med døden, kan virke forvirrende for barn. For eksempel:

”Han sovnet inn” – kan få barnet til å tro at det er farlig å sovne.

”Han gikk bort” – kan få dem til å tenke på hvor han gikk.

”Vi har mistet henne” – kan få dem til å tenke at vi var ubetenksomme.

”Hjertet sluttet å slå” – kan få barnet til å tro at hjertet kan slutte å slå uten videre og for hvem som helst.

”Han var så lei seg og ville ikke leve lenger” – gir et signal om det er farlig å være lei seg.

”Hun var så syk” – kan føre til at barnet blir redd for å være syk

”Nå har han det bra” – kan få barnet til å undre om det er ille å leve.

Unngå derfor slike omskrivinger. Det er bedre å snakke konkret og saklig.

Kilde

Anonymkode: 8c577...2bc

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør være kjent kunnskap, ja.

Anonymkode: d2799...203

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er opp til enhver. Sov godt er et fint setning for barna..hvil evig..sov godt...etc...ingen barn tar skade av å si at bestefar sover. Kroppen sover.. sjelen lever videre 

Finnes ikke noe rett elle galt 

Skrevet (endret)

Mitt ståsted som palliativ sykepleier;

Det er stor forskjell på hvilke ord vi voksne bruker, og hvilke ord vi bruker/bør bruke med barn.

Dette gjelder både positive ting, hverdagslige ting, og alvorlige ting. Man har billedlige språk, ordtak etc. 

Mye av dette vil ikke barn ha grunnlag for å forstå (enda). Derimot skal barna også lære hvordan voksne prater med hverandre.

Derfor synes jeg det er viktig at man bruker begge deler, og lærer dem hva det ene og andre betyr.

Derimot bør man i situasjoner hvor det omhandler dødsfall (som skal skje, skjer eller har skjedd) prate med barna, og bruke konkret alderstilpasset språk, som ikke åpner for (for mye) forvirring.

Men jeg tenker det er viktig å presisere forskjellen mellom død og sover. Ikke minst «vanlig syk» og «syk som den døende er». Forklare forskjellen. 

Endret av Nuttery
  • Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg vil gjøre flere oppmerksom på bevisstheten ved å si «sov godt» når noen dør.

Jeg har 15+ års erfaring fra mitt yrke med barn, og i  2 tilfeller løpet av disse årene hvor noen av barna har mistet sine foreldre, hvor det har blitt sakt «sov godt» «pappa sover» «mamma sover i himmelen» har disse barna fått traume og sluttet å sove i redsel for å bli tatt bort🕊️

Det skaper uro, stress og utrygghet hos våres små. 
Vær så snill, si noe annet.

Jeg har sett hva det kan gjøre med barna våres❤️

Dette har jeg skrevet en million ganger i tråder rundt dødsfall. 
Ikke bare sove, men og ordet gått bort, blir brukt av voksne oppegående mennesker når noen er død. 
Hvor har personen gått bort da? Når kommer personen tilbake? Hvordan går vi og finner en person som har gått bort? 

Ordet død kan alle forholde seg til,.hvis de vil. Død er forståelig for folk flest, og barn kan få det forklart, men ikke som gått bort, forlatt oss eller er Her ikke mer. 

En annen skrev en god forklaring til barn for litt siden: kroppen er ødelagt den virker ikke mer. Den forstår barn. De forstår og at kroppen kan ikke repareres fordi den er for ødelagt..

Like tafatt å si gått bort, sover tungt, som å komme med kondolerer, særlig i tråder der noen er døende men fortsatt lever.

Anonymkode: 9f9e6...139

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke bare sove, men og ordet gått bort, blir brukt av voksne oppegående mennesker når noen er død. 
Hvor har personen gått bort da? Når kommer personen tilbake? Hvordan går vi og finner en person som har gått bort? 

Ordet død kan alle forholde seg til,.hvis de vil. Død er forståelig for folk flest, og barn kan få det forklart, men ikke som gått bort, forlatt oss eller er Her ikke mer. 

En annen skrev en god forklaring til barn for litt siden: kroppen er ødelagt den virker ikke mer. Den forstår barn. De forstår og at kroppen kan ikke repareres fordi den er for ødelagt..

Like tafatt å si gått bort, sover tungt, som å komme med kondolerer, særlig i tråder der noen er døende men fortsatt lever.

I voksen kommunikasjon vet man at «gått bort» betyr død. Det er helt greit å bruke eufemismer. En slags forskjønning av noe som kanskje ikke er så pent, eller er vondt for noen å høre.

Man må rett og slett skille mellom kommunikasjon mellom voksne (hvor begge forstår hva det som blir sagt betyr), og kommunikasjon med barn. Og sånn er det med det meste av kommunikasjon.

Skal man på gastroskopi og få «en slange ned i halsen» forstår voksne at det det snakk om et redskap i plast som skal ned i magesekken, barn tror gjerne det er snakk om en ekte slange.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som reagerte veldig på dette da jeg var barn, og hadde en lang periode der jeg var redd for å sove i tilfelle jeg ikke våknet igjen... At noen synes det er helt ok, vitner om at man ikke forstår barn som har angst, eller engstelige barn som har lett for å ta ting bokstavelig. 

Anonymkode: c9a89...c59

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (8 minutter siden):

Tenker det er opp til enhver. Sov godt er et fint setning for barna..hvil evig..sov godt...etc...ingen barn tar skade av å si at bestefar sover. Kroppen sover.. sjelen lever videre 

Nei, så lenge barnet ikke er av typen som tar ting bokstavelig og/eller er barn som lett engster seg... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (13 minutter siden):

Når en 4 åring velger å slutte å sove pga redsel for å dø slik som mamma/pappa fordi alle sier «h*n sover i himmelen» er det helt klart at det finnes rett eller galt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når en 4 åring velger å slutte å sove pga redsel for å dø slik som mamma/pappa fordi alle sier «h*n sover i himmelen» er det helt klart at det finnes rett eller galt. 

Nei.... ikke om snakker med barna. Jeg har mistet min far og jeg p barna sa...sov godt...vel...ingen av de er redde for å sove. De vet at han døde av sykdom.. ikke tretthet...

Av alt man skal lage problemer av i verden get....

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, så lenge barnet ikke er av typen som tar ting bokstavelig og/eller er barn som lett engster seg... 

Nettopp. Og foreldre kjenner sine barn selv 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel alment kjent at man ikke skal bruke sove om død foran barn. De som ikke har fått med seg det må jo ha bodd under en sten...

Anonymkode: 23cc2...c27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel alment kjent at man ikke skal bruke sove om død foran barn. De som ikke har fått med seg det må jo ha bodd under en sten...

Anonymkode: 23cc2...c27

Da vil du få deg en knakende opplevelse fra dette kommentarfeltet i denne tråden🤯

Enig med du👏🏼

AnonymBruker
Skrevet

Vi lever i en tid hvor døden er veldig fjern/"ikke-eksisterende". Vi bruker ikke ordet død/døde lenger.

Man har "gått over regnbuen", "vi ses snart igjen", "har sovnet inn", osv

En venninne døde nylig. Hun hadde mange venner og bekj8ente. MANGE skrev på minnesiden på nettet til henne (som om hun kan lese det selv en dag).

Mange venner var med på å spleise på krans. Men vi var kun 5 av vennene som møtte opp i begravelsen (i tillegg til familie, naboer m.m) - Døden er vanskelig å forsone seg med. Ingen snakker om henne lenger. For da må man kanskje forholde seg til at hun faktisk er død (?)

Vi gjør alt for å ikke forholde oss til døden. Men døden er en del av livet om vi liker det eller ikke.

Anonymkode: 9969d...ac7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så enig. Forstår ikke dette behovet for å forskjønne eller å prate det bort. Er mye enklere å forholde seg til folk når man bruker ordet død i stedet for dumme floskler

Anonymkode: 24caf...97c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...