Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk opprinnelig en B. Etter svar på ønske om begrunnelse følte jeg at jeg kanskje fortjente en A, så jeg klagde. Røyk ned til en D 😩 

Jeg har absolutt ikke noe ønske om å ha en D når jeg leverer masteren min, og lurer på om det finnes en mulighet til å bytte ut det emnet med et annet? Det finnes flere spesialiseringer innen min master, og det er lov å bytte innad i spesialiseringene. Er det mulig for meg å bytte ut emnet, eller er løpet kjørt for meg? Kunne levd med en C, og tenkte at det var den risikoen jeg tok når jeg valgte å klage, men dreit jo skikkelig på draget der, om jeg har lov å si det sånn. 

Håper på gode råd og svar. 

Anonymkode: 7b609...478

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man er passe dum hvis man klager på en B.

Anonymkode: db193...282

• Liker 20
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager. Klage på en B? Verden er gal!

Anonymkode: a5608...fd2

• Liker 17
Skrevet

Folk som ikke skjønner at klaging på karakter ikke bare har oppside, du har muligens ødelagt alt med dette da D er godt under middels.

Med mindre du har planer om å gå privat etterpå tror jeg ikke det er noen vits å skifte å ta det på nytt igjen, men jeg kan med sikkerthet si at ingen store seriøse firma tar noen med D i karakter.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg fikk opprinnelig en B. Etter svar på ønske om begrunnelse følte jeg at jeg kanskje fortjente en A, så jeg klagde. Røyk ned til en D 😩 

Jeg har absolutt ikke noe ønske om å ha en D når jeg leverer masteren min, og lurer på om det finnes en mulighet til å bytte ut det emnet med et annet? Det finnes flere spesialiseringer innen min master, og det er lov å bytte innad i spesialiseringene. Er det mulig for meg å bytte ut emnet, eller er løpet kjørt for meg? Kunne levd med en C, og tenkte at det var den risikoen jeg tok når jeg valgte å klage, men dreit jo skikkelig på draget der, om jeg har lov å si det sånn. 

Håper på gode råd og svar. 

Drit nå i den d´en :) Løft hodet å fortsett videre. 

Anonymkode: 90e63...155

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man er passe dum hvis man klager på en B.

Anonymkode: db193...282

Tusen takk for godt råd og svar? 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Folk som ikke skjønner at klaging på karakter ikke bare har oppside, du har muligens ødelagt alt med dette da D er godt under middels.

Med mindre du har planer om å gå privat etterpå tror jeg ikke det er noen vits å skifte å ta det på nytt igjen, men jeg kan med sikkerthet si at ingen store seriøse firma tar noen med D i karakter.

Hva mener du med "å gå privat"? 

Vet du om det er mulig å bytte ut det emnet med et annet relevant emne innen samme master? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mulig å ta et nytt emne, ja. Du kan ta flere emner enn det er plass til i en master og si at kun de som har plass skal være med, og da står de andre emnene som ekstra ting du har tatt "ved siden av studiet" av studiet. 

Når det gjelder en D så trenger den ikke spille stor rolle med mindre du har lyst til å søke jobb visse steder (FFI tar f.eks. kun imot folk med høye karakterer, og karakterene er noe av det viktigste der - har du lavere enn B i snitt kan du drite i å søke der), eller om det ødelegger for å ta en doktorgrad. Ellers trenger ikke en D å spille noen rolle for om du får deg god jobb.

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (13 minutter siden):

Jeg har D på masteroppgaven min, men på de andre emnene har jeg A og B. 
Om noe har jeg heller fått spørsmål om hvorfor det er så stort sprik. 
Jeg fikk spørsmål på selve masteroppgaven om noe jeg selv ikke visste om, og så trakk de meg ned. 

Anonymkode: e550b...f33

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du med "å gå privat"? 

Vet du om det er mulig å bytte ut det emnet med et annet relevant emne innen samme master? 

Du vet ikke hva et privat firma er? Private firma bryr seg i mye større grad om karakterer hos nyutdannede og noen går så langt til å ekskludere kandidater uten A/B på master eksamen, og i mindre grad alle emner man har tatt.

Endret av NakenPanda
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har D på masteroppgaven min, men på de andre emnene har jeg A og B. 
Om noe har jeg heller fått spørsmål om hvorfor det er så stort sprik. 
Jeg fikk spørsmål på selve masteroppgaven om noe jeg selv ikke visste om, og så trakk de meg ned. 

Litteraturen/emner du skulle lese før eksamen var vel avtalt? Var ca 500 sider i min tid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med studieveilederen din, da får du bedre og sikrere svar enn her.

Anonymkode: a4807...ec4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (3 minutter siden):

Det er mulig å ta et nytt emne, ja. Du kan ta flere emner enn det er plass til i en master og si at kun de som har plass skal være med, og da står de andre emnene som ekstra ting du har tatt "ved siden av studiet" av studiet. 

Når det gjelder en D så trenger den ikke spille stor rolle med mindre du har lyst til å søke jobb visse steder (FFI tar f.eks. kun imot folk med høye karakterer, og karakterene er noe av det viktigste der - har du lavere enn B i snitt kan du drite i å søke der), eller om det ødelegger for å ta en doktorgrad. Ellers trenger ikke en D å spille noen rolle for om du får deg god jobb.

Tusen takk for svar på spørsmålet, det setter jeg veldig stor pris på! 

Jeg kommer nok ikke til å søke ny jobb med det første (jobber allerede innenfor relevant yrke), men vil jo gjerne få vist frem at jeg er kunnskapsrik og forstår teorien. Da ser det ikke så pent ut med en D på papiret 😩

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Beklager, men jeg må kommentere dette:

Så liten innsikt i  og lav refleksjon rundt egen prestasjon indikerer at du ikke er veldig faglig sterk.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar på spørsmålet, det setter jeg veldig stor pris på! 

Jeg kommer nok ikke til å søke ny jobb med det første (jobber allerede innenfor relevant yrke), men vil jo gjerne få vist frem at jeg er kunnskapsrik og forstår teorien. Da ser det ikke så pent ut med en D på papiret 😩

Glemte å nevne da: emne det er snakk om kan kun bli satt som et ekstraemnr om det ikke er en obligatorisk del av studiet ditt - da må du heller ta eksamen om igjen og forbedre. 

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Beklager, men jeg må kommentere dette:

Så liten innsikt i  og lav refleksjon rundt egen prestasjon indikerer at du ikke er veldig faglig sterk.

Det er nok ikke alltid sant. Jeg oppdaget det alt for sent at det var flere emner jeg definitivt burde harr en eller to karakterer høyere i. Tvilte liksom for lite på professorene. En B hadde jeg nok ikke turn å klage på da - for stor risiko. Men kjenner folk som har fått re-sensur og gått B --> D --> B.

Skrevet
katties skrev (1 minutt siden):

Det er nok ikke alltid sant. Jeg oppdaget det alt for sent at det var flere emner jeg definitivt burde harr en eller to karakterer høyere i. Tvilte liksom for lite på professorene. En B hadde jeg nok ikke turn å klage på da - for stor risiko. Men kjenner folk som har fått re-sensur og gått B --> D --> B.

Selvsagt. Derfor heller ingen bastant konklusjon fra meg.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Litteraturen/emner du skulle lese før eksamen var vel avtalt? Var ca 500 sider i min tid.

Jo. Men sensoren stilte meg et spørsmål som min veileder ikke hadde snakket med meg om i det hele tatt, så jeg skjønte ingenting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For øvrig vet jeg om folk på samme nivå som meg som ble gitt en C/D/F fordi Gauss-kurven skulle bli fulgt slavisk, mente de. Så og så mange fikk A, B etc, og ikke etter hvor flinke de var. Var det «for mange» på E, så ble en gitt F/stryk, hvis de andre bokstavkarakterene var «fylt opp». 
Dette opplevde jeg for øvrig på HF, i samtlige emner og fag, fra årene 2004-2015. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jo. Men sensoren stilte meg et spørsmål som min veileder ikke hadde snakket med meg om i det hele tatt, så jeg skjønte ingenting. 

Fikk dere ikke beskjed om at dere kunne få spørsmål utenfor temaet dere hadde skrevet o.? Det sa våre forelesere til oss i vår, at det var viktig at vi kjente til fagfeltet som helhet fordi vi risikerte å få spørsmål om dette når vi hadde forsvar. Jeg fikk spørsmål om andre teorier enn dem jeg hadde brukt, og var heldigvis litt  forberedt på det.

Anonymkode: f9326...ff4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...