Gå til innhold

Ta ut foreldrepenger i stede for ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, i følge lovverket står det at man har rett, men ikke plikt til å ta ut ferie når man er i foreldrepermisjon. Vil dette si at man kan få både feriepenger og permisjonspenger i juli? Kan man gjøre dette alle ferier fram til barnet er 3 år? Dvs f.eks om jeg ikke egentlig ønsker permisjon så kan jeg få 4 uker betalt x 3 =12 uker og bruke pengene til at far tar ulønnet permisjon? (Skjønner at disse pengene ikke kommer tilbake til meg før de faktiske feriene fram i tid da).

Anonymkode: 86d7e...afb

Skrevet

Hæ? Du kan ta ferie og dermed utsette permisjonen med de ukene du tar ut ferie. Evt ta ut ferie like etter permisjon og utsette oppstart på jobb. 

• Liker 1
Skrevet
Gidavmeg skrev (Akkurat nå):

Hæ? Du kan ta ferie og dermed utsette permisjonen med de ukene du tar ut ferie. Evt ta ut ferie like etter permisjon og utsette oppstart på jobb. 

Og du får ikke foreldrepenger når du har ferie. Men feriepengene kommer den måneden arbeidsgiver utbetaler feriepengene uavhengig når du har ferie 

Skrevet

All ferie er uten lønn. Når du avvikler lønnet foreldrepermisjon kan du velge å ikke ta ut ferie. Da vil du få foreldrepenger fra NAV, og trekkes ikke for ferie av arbeidsgiver, men du får mindre fri hjemme med babyen. 

Og nei, dette er ikke «noe du kan gjøre i alle ferier fram til barnet er 3 år» :klo: 

Anonymkode: 5d66c...fbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...