Gå til innhold

Trenger man både skalljakke og regnjakke i barnehagen??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begge er jo tynne og vanntette, har i tillegg en tynn dunjakke, hadde vi ikke hatt dunjakke måtte man hatt fleece under skalljakke, men de to oppfyller jo samme funksjon, eller?

Har hatt hengende regnjakke, skalljakke, tynn dunjakke og vanlig fleecjakke og da har ikke barnehagen brukt skalljakken noe.

Er det egentlig behov for det i dette tilfelle?

Anonymkode: 29507...12e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 81b29...d40

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt skalljakke til mine (barnehage)barn. Aldri sett poenget. 

Anonymkode: 2b865...0c8

Skrevet

Trenger du skalljakke itillegg til regnjakke i din garderobe er jo spm. Hvis svaret er ja, så sier det seg selv. 

Er også sesongbasert. Er det opplett og fint er det ekkelt å gå med regnjakke og en skalljakke gjør nytta👌

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nøtta skrev (5 minutter siden):

Trenger du skalljakke itillegg til regnjakke i din garderobe er jo spm. Hvis svaret er ja, så sier det seg selv. 

Er også sesongbasert. Er det opplett og fint er det ekkelt å gå med regnjakke og en skalljakke gjør nytta👌

Opplett? 

Anonymkode: f87ef...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skalljakka er ikke vanntett, den har en lavere vannsøyle enn regnjakka. Regnjakka er også tettere og blir klammere. De er til forskjellig bruk. 

Om du behøver begge deler må du vurdere selv. 

Anonymkode: 02f53...92e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skalljakka er ikke vanntett, den har en lavere vannsøyle enn regnjakka. Regnjakka er også tettere og blir klammere. De er til forskjellig bruk. 

Om du behøver begge deler må du vurdere selv. 

Anonymkode: 02f53...92e

Jeg synes skalljakken kan være grei i forhold til lag på lag og når det er vått menneske regn, men det hjelper jo fint lite når barnehagen ikke bruker den. 

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke det hver dag. Men, av og til er det nyttig. Dette må du vurdere selv. Pøsregner det bruker vi regntøy. Er det opplett er greit med en jakke.

Anonymkode: cabb7...5c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg synes skalljakken kan være grei i forhold til lag på lag og når det er vått menneske regn, men det hjelper jo fint lite når barnehagen ikke bruker den. 

Hvor gammelt er barnet? Her styrer ungene det til dels selv, og så er det opp til foreldrene å ha klær som passer til været i barnehagen. Her kan det bety alle årstider på en dag, men er det meldt strålende sol og 20 grader, og det ikke er turdag, hender det at vi ikke sender med regntøy i det hele tatt. Det henger alltid en overtrekksbukse og en eller annen jakke i barnehagen. Hos oss foretrekker de skalltøy, og bruker det med mindre det pøsregner (eller regnbukse og skalljakke hvis det holder).

Vi bruker skalljakke mye hjemme, så vi har alltid det i tillegg til regntøy. 

Anonymkode: 5318a...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har brukt skalljakke masse. Gjerne uten noe ekstra klær under, den hun har har litt for. Den er jo fin mot litt vind, litt vått på bakken, litt småregn. Bare når det virkelig regner at vi tar på regnjakka. Regnjakken er tynnere og klammere (og mer vanntett).

Tynn dun har ikke min hatt ennå men hun er bare 3 da. Har ullgenser eller fleece under hvis det trengs mellomlag. 

Anonymkode: 5d96b...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Liten digresjon. Men syns det er så rart hvert nytt barnehageår, så er det alltid masse innlegg om hva man skal ha i barnehagen, hvor mye skift osv osv. Syns det er rart at man ikke greier å tenke seg til selv hva barnet pleier å bruke ute, eller hva som er lurt. Også er det jo ikke verre ennå se an. Man trenger jo ikke å komme første dag i barnehagen på høsten med fult opp av alt fra skalldress, til vinterdress, sydvest og regnvotter..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begge er jo tynne og vanntette, har i tillegg en tynn dunjakke, hadde vi ikke hatt dunjakke måtte man hatt fleece under skalljakke, men de to oppfyller jo samme funksjon, eller?

Har hatt hengende regnjakke, skalljakke, tynn dunjakke og vanlig fleecjakke og da har ikke barnehagen brukt skalljakken noe.

Er det egentlig behov for det i dette tilfelle?

Hvor i landet bor du da? Hvilken type vær er det hos nettopp deg?

Anonymkode: 15c5a...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man trenger det. Om barnehagen ikke brukte skalljakken, ville jeg gitt beskjed om at den skal brukes så mye som mulig. Regntøy bare når det virkelig pøser ned. Jeg transportsykler en del mil hver dag og velger nesten aldri noe mer enn skalltøy. Godt skalltøy tåler mye vann. 

Anonymkode: 20911...a1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Liten digresjon. Men syns det er så rart hvert nytt barnehageår, så er det alltid masse innlegg om hva man skal ha i barnehagen, hvor mye skift osv osv. Syns det er rart at man ikke greier å tenke seg til selv hva barnet pleier å bruke ute, eller hva som er lurt. Også er det jo ikke verre ennå se an. Man trenger jo ikke å komme første dag i barnehagen på høsten med fult opp av alt fra skalldress, til vinterdress, sydvest og regnvotter..

Det er fordi jeg har mine tanker og preferanser om hva barnet trenger, men så bruker barnehagen noe helt annet! Og da begynner jeg jo å lure på andres erfaringer. 

Skal man liksom si i fra dersom barnehagen tar på regntøy og gummistøvler ved det minste fukt fremfor skalltøy og overgangssko?? Det er jo mye bedre for barnet. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor i landet bor du da? Hvilken type vær er det hos nettopp deg?

Anonymkode: 15c5a...ae4

Bor på østlandet. 

Skrevet

Vi har hatt begge deler, men det er mest for å ha en ekstra regnjakke på de våteste dagene. Har ikke brukt noen andre jakker, dunjakke ville blitt til en haug med fjær i løpet av et par dager med mine unger. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte skalljakke på vei til og fra, og til alt mulig, mens regntøyet hang i barnehagen.

Tynn dunjakke ser jeg egentlig ikke behov for. Dunjakker er lite vanntette ved duskregn og blir lett ødelagt.

Anonymkode: d89f9...f90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bor på østlandet. 

Oslo? Telemark? Dovre? Østlandet er store feler av Norge og sier lite om hvor man bor. 

Anonymkode: 90a1f...26c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oslo? Telemark? Dovre? Østlandet er store *deler av Norge og sier lite om hvor man bor. 

Rettet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er fordi jeg har mine tanker og preferanser om hva barnet trenger, men så bruker barnehagen noe helt annet! Og da begynner jeg jo å lure på andres erfaringer. 

Skal man liksom si i fra dersom barnehagen tar på regntøy og gummistøvler ved det minste fukt fremfor skalltøy og overgangssko?? Det er jo mye bedre for barnet. 

Det jeg jobber hender det at vi velger regntøy over skalltøy når vi skal være ute lenge og været er usikkert. Det kommer jo an på alderen til barnet, men barn som setter seg i små sølepytter for å leke, blir gjerne våte gjennom skalltøyet. Noen dager vet vi også at regnværet sannsynligvis tar seg opp, og tar på regntøy for å slippe at alle må bytte når skalltøyet ikke holder mer. Evt. tar vi regnbukse og skalljakker, fordi jakkene går raskt å bytte eller ta av ved behov. Noen har skalltøy med veldig høy vannsøyle, som godt kan holde i styrtregn, men vi har dessverre ikke kapasitet til å ha oversikten over vannsøyle på alle barnas tøy. Om du vet at skalltøyet tåler mye, og har erfart at det holder en regnværsdag hjemme, gjerne si i fra til barnehagen og be dem bruke det 😊

Anonymkode: dc1d6...799

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...