Gå til innhold

Hva skal jeg si? I stedet for å ghoste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godt mulig det var kjipt av meg, men som jeg sa ble jeg satt helt ut, jeg var virkelig ikke forberedt på dette. Første gang tenkte jeg at dette var et engangstilfelle, andre gang fikk jeg vite at dette ikke var et engangstilfelle. 
Så, jeg tok til meg rådene og var ærlig. Tenkte også at hun fortjente å få muligheten til å gjøre noe med dette om hun ikke selv var klar over det. Det ble virkelig ikke godt mottatt, og jeg fikk høre at det var jeg som luktet vondt, at jeg var skikkelig ekkel og burde finne ut hva som var galt med meg. Jaja, da var dette ute av verden

Anonymkode: f080f...87d

Da tok hun det tydeligvis veldig personlig. Hevngjerrig hun var...Det er ihvertfall ikke bra.

Anonymkode: 72d46...e60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 15.17):

Det verserer noen helt sprø feilforståtte, eller feilformidlede, folkeopplysninger her. Det gynekologene egentlig mener med å ikke bruke såpe er at man IKKE skal vaske vaginaen med såpe. Altså ingen såpe skal INN og opp noe sted. Men på utsiden, og bak, må man selvfølgelig vaske seg med såpe. Intimsåpe, som er laget for det formål. 

Og derav har vi fått en nasjon unge kvinner som tror såpe er livsfarlig. 

Men den lukten som ts beskriver er ikke bare vann-vask-lukt. Det må være bakteriell vaginose. 

Anonymkode: 5cc82...273

Jeg har vært til to forskjellige gynekologer, og begge sa kun vann. Jeg har aldri tatt såpe i vagina, kun vulva, og det gav meg eksem og utslett. De sier det kun er nok med vann. Jeg tror sikkert ulike gynekologer anbefaler ulike ting til ulike pasienter, men forstår ikke hvorfor du mener det er feil at noen sier kun vann.

Anonymkode: a6869...3c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Godt mulig det var kjipt av meg, men som jeg sa ble jeg satt helt ut, jeg var virkelig ikke forberedt på dette. Første gang tenkte jeg at dette var et engangstilfelle, andre gang fikk jeg vite at dette ikke var et engangstilfelle. 
Så, jeg tok til meg rådene og var ærlig. Tenkte også at hun fortjente å få muligheten til å gjøre noe med dette om hun ikke selv var klar over det. Det ble virkelig ikke godt mottatt, og jeg fikk høre at det var jeg som luktet vondt, at jeg var skikkelig ekkel og burde finne ut hva som var galt med meg. Jaja, da var dette ute av verden

Anonymkode: f080f...87d

Synes uansett det var bra av deg å fortelle sannheten. Så er det jo dessverre mange mennesker som reagerer som henne når noe blir flaut for dem, at angrep er beste forsvar liksom. Har opplevd det selv, da jeg ble sammen med mann og vi etterhvert kuttet ut kondom fordi begge hadde testet seg. Akkurat etter inkubasjonstiden for klamydia merket jeg da at noe var galt. Jeg visste jo at jeg virkelig hadde testet meg, og ikke hatt sex på lange tider innen ham, så ingen tvil hos meg hvor det måtte komme fra. Så vedkjenne han i første omgang at han ikke hadde testet seg rett før, men "bare hatt en mellom meg og test, så derfor sa han at han hadde testet seg". Vel en er tilstrekkelig det. Senere dro han dette tilbake og skyldte på meg. Det ble et kort forhold. Ikke på grunn av klamydia, men på grunn av løgn på løgn, og denne ugreie måten å slå tilbake på, istedenfor å vedkjenne. 

Du dukket unna en kule der, for da vet du at hun er ugrei angående å vri om på ting og angripe istedenfor å takle ting ok. En slik partner vil man ikke ha. 

Anonymkode: 85bdf...c38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har vært til to forskjellige gynekologer, og begge sa kun vann. Jeg har aldri tatt såpe i vagina, kun vulva, og det gav meg eksem og utslett. De sier det kun er nok med vann. Jeg tror sikkert ulike gynekologer anbefaler ulike ting til ulike pasienter, men forstår ikke hvorfor du mener det er feil at noen sier kun vann.

Ja man skal ikke ta for gitt at gynekologer er allvitende heller. Og at denne misforståelsen kan ramme også dem, og folk gir råd ut av egen erfaring. Grunnen til at jeg mener det er feil er at man alltid glemmer rumpa, rett og slett. Vi snakker om vagina og vulva og at såpevask ikke er nødvendig, fordi det er faktisk noen som tror man skal vaske seg innvendig også. Så det er der det hovedsakelig gjelder IKKE såpe!! 

På utsiden, vulva, med hudfolder og smuss, svette, avfall og sekret fra kroppen, gjør at stedet må vaskes. Og vask med intimsåpe der er ikke frarådet, som noen tror. Er akkurat derfor det heter intimsåpe. Men om man ikke tåler såpe der, kan man bruke olje. Folk er forskjellige, jeg for min del får sopp om jeg IKKE bruker såpe der. 

Og så til det jeg mener er selve misforståelsen, at folk tror at hele underlivet bare kan skylles med vann og så er man ren nok. For rumpa MÅ vaskes, om man vil være ren. Det er en ekstrem menge e-coli der. Som kvinner for all del skal unngå å få fremover. Og som menn også helst skal unngå å ha så mye av i trusa... Mange UVI kunne vært unngått med bedre hygiene. Og mye ubalanse i skjeden kan også unngås med god hygiene rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja man skal ikke ta for gitt at gynekologer er allvitende heller. Og at denne misforståelsen kan ramme også dem, og folk gir råd ut av egen erfaring. Grunnen til at jeg mener det er feil er at man alltid glemmer rumpa, rett og slett. Vi snakker om vagina og vulva og at såpevask ikke er nødvendig, fordi det er faktisk noen som tror man skal vaske seg innvendig også. Så det er der det hovedsakelig gjelder IKKE såpe!! 

På utsiden, vulva, med hudfolder og smuss, svette, avfall og sekret fra kroppen, gjør at stedet må vaskes. Og vask med intimsåpe der er ikke frarådet, som noen tror. Er akkurat derfor det heter intimsåpe. Men om man ikke tåler såpe der, kan man bruke olje. Folk er forskjellige, jeg for min del får sopp om jeg IKKE bruker såpe der. 

Og så til det jeg mener er selve misforståelsen, at folk tror at hele underlivet bare kan skylles med vann og så er man ren nok. For rumpa MÅ vaskes, om man vil være ren. Det er en ekstrem menge e-coli der. Som kvinner for all del skal unngå å få fremover. Og som menn også helst skal unngå å ha så mye av i trusa... Mange UVI kunne vært unngått med bedre hygiene. Og mye ubalanse i skjeden kan også unngås med god hygiene rundt. 

Rumpa vaskes alltid med såpe her, så den var ikke inkludert i de "kun vann"-rådene jeg har fått. Jeg har blitt frarådet intimsåpe på vulva av både gynekologer og på apoteket. Har aldri tatt det i vagina, men blir helt rød på kjønnsleppene og rundt av å ta det på vulva. Så er nok veldig individuelt. Og når jeg har fått rådet om å ikke bruke såpe der, så tror jeg på det. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...