Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 100% sikkert sagt nei i ditt tilfelle. Og jeg hadde holdt kortene tettere ved brystet i fremtiden hva økonomien gjelder.

Du kommer ikke til å se snurten av de pengene på den tiden du håper på, er du svinheldig så får du igjenn noe på sikt men det skjer neppe at du får igjen hele summen.

Folk som låner av familie og spiller på følelser slik gjør det fordi de vet at de kan slippe unna med det. Alle jeg ville vært villig til å låne 50000kr til ville fint klart å skaffe de pengene på andre måter selv, de har altså resursene de trenger for å skaffe penger uten å ty til manipulering av familie.

Anonymkode: aa8c2...351

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen med erfaring med private lån til venner og familie?

Jeg har blitt spurt om å låne ut ca 50000 til et relativt perifert familiemedlem som er i en knipe. Pengene er allerede brukt på en uforutsett hendelse. Ingen andre i familien kan stille opp økonomisk. Vedkommende har ingen buffer og får ikke lån i banken.

Jeg har god økonomi og inntekt og har bygget meg opp en god buffer, men er ung og i etableringsfasen, og ønsker at pengene betales tilbake ila noen måneder. Jeg kan strengt talt avse pengene noen måneder, men holder på å pusse opp egen bolig, og er derfor litt motvillig til det hele. Føler meg presset siden jeg er den eneste i den familien med god økonomi, og jeg tror det er en viss forventning om at jeg stiller opp.

Noen som har erfaringer eller innspill til situasjonen? Vi skal selvfølgelig ha en lånekontrakt.

Anonymkode: 77f7d...519

Mine alarmklokker ringer når du skriver "ingen buffer" og "får ikke lån i banken". For meg tyder det på en person enten med alt for liten inntekt eller med alt for mye gjeld fra før kombinert med betalingsanmerkninger. Å låne ut penger til denne personen kan innebære stor risiko for deg.

Om du velger å låne bort, sørg for å skrive et skikkelig gjeldsbrev. Hvor lånebeløp, renter og nedbetalingsplan inngår. Dersom låntaker misligholder avtalen kan du ta med dette lånebrevet til Namsmannen og få de til å kreve inn gjelda for deg. Vær forberedt på at det kan ta årevis å få tilbake pengene, fordi 50 000 på 10 måneder, som du antyder, eller 5000 kroner i måneden, det er sannsynligvis mye mer enn det denne personen kan klare å betale.

Endret av aksase
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Om du vurderer å gjøre det må du bare omstille deg fra å kalle det et lån til å definere det som en gave. Hvis de ikke har 50 000 nå og trenger å få det fra deg, har de ikke pengene om noen måneder heller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne lånt ut denne pengesummen, og har tidligere gjort det til enkelte personer. Det basert på ett av to parametre hvor det ene er fullstendig tillit og nok innsikt i deres økonomi og økonomiske evner, og det andre er at det er greit at de ikke betaler tilbake fordi jeg vurderer formålet som viktig nok. 

Det later ikke som noen av delene gjelder for deg. 

Anonymkode: f13ed...ba1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har blitt spurt om å låne ut ca 50000 til et relativt perifert familiemedlem som er i en knipe. Pengene er allerede brukt på en uforutsett hendelse. Ingen andre i familien kan stille opp økonomisk. Vedkommende har ingen buffer og får ikke lån i banken.

Jeg har god økonomi og inntekt og har bygget meg opp en god buffer, men er ung og i etableringsfasen, og ønsker at pengene betales tilbake ila noen måneder. Jeg kan strengt talt avse pengene noen måneder, men holder på å pusse opp egen bolig, og er derfor litt motvillig til det hele. Føler meg presset siden jeg er den eneste i den familien med god økonomi, og jeg tror det er en viss forventning om at jeg stiller opp.

Noen som har erfaringer eller innspill til situasjonen? Vi skal selvfølgelig ha en lånekontrakt.

Nei og atter nei. 
Penger skaper problemer. 

Anonymkode: 2153f...fd1

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (7 minutter siden):

Mine alarmklokker ringer når du skriver "ingen buffer" og "får ikke lån i banken". For meg tyder det på en person enten med alt for liten inntekt eller med alt for mye gjeld fra før kombinert med betalingsanmerkninger. Å låne ut penger til denne personen kan innebære stor risiko for deg.

Om du velger å låne bort, sørg for å skrive et skikkelig gjeldsbrev. Hvor lånebeløp, renter og nedbetalingsplan inngår. Dersom låntaker misligholder avtalen kan du ta med dette lånebrevet til Namsmannen og få de til å kreve inn gjelda for deg. Vær forberedet på at det kan ta årevis å få tilbake pengene, fordi 50 000 på 10 måneder, som du antyder, eller 5000 kroner i måneden, det er sannsynligvis mye mer enn det denne personen kan klare å betale.

Når jeg tenker meg om, så er vel denne personen så nedsyltet i gjeld, at der er vel ikke noe å ta pant i? 
privat gjeld er og prioritert bakerst, bak all gjeld til andre kreditorer, og de er det vel mange av i denne saken? 

Fortsetter pårørende å yte trykk mot ts, så spør om du kan få innsyn i alle kreditorene til denne personen. Det får du ved å kontakte kreditt selskaper eller ved å gå inn i gjeldsregisteret - usikret gjeld. 

Anonymkode: 97f58...921

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei, nei, nei! Dette må du ikke gjøre.  Jeg forstår godt at du føler deg presset, men da får du heller lyve og si ett eller annet, om du synes det er vanskelig å svare nei. Håper du - ut fra alle svarene her - har fått nok støtte til å stå i dette. Du må regne med at den summen du nevner rett og slett blir et direkte tap for deg. Synes du det er mer rettferdig enn at du skal støtte noen som ikke har holdt styr på egen økonomi?  Masse lykke til, men stå i dette og ta vare på deg sjøl og pengene dine.

Anonymkode: 9eb3c...e75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg ikke gjort, nei. 
Har selv lånt penger til egenkapital av foreldrene mine uten problemer, og ville nok lånt til søsken eller foreldre i knipe, men det måtte vært penger jeg hadde hatt råd til at kunne gå tapt..

Anonymkode: a0c89...6aa

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (På 4.7.2025 den 16.03):

Om du velger å låne bort, sørg for å skrive et skikkelig gjeldsbrev. Hvor lånebeløp, renter og nedbetalingsplan inngår. Dersom låntaker misligholder avtalen kan du ta med dette lånebrevet til Namsmannen og få de til å kreve inn gjelda for deg. Vær forberedt på at det kan ta årevis å få tilbake pengene, fordi 50 000 på 10 måneder, som du antyder, eller 5000 kroner i måneden, det er sannsynligvis mye mer enn det denne personen kan klare å betale.

Ts her. 
Tusen takk for veldig gode råd! Jeg har tenkt på det samme, og tror det er urealistisk at personen klarer å betale ned som avtalt. Ender nok med at jeg tilbyr å låne ut halvparten av beløpet, med kontrakt som du sier, vel vitende om det kan ta lang tid å få det tilbakebetalt. 

Jeg er satt i en skvis fordi jeg er den eneste i familien med ordnet økonomi, buffer og god inntekt. Valg jeg veldig bevisst har gjort og arbeidet veldig hardt for for å bryte mønsteret av fattigdom over generasjoner. Hvis jeg ikke bidrar blir gamle besteforeldre med dårlig økonomi involvert og potensielt stresset/bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 16.18):

Nei, nei, nei, nei! Dette må du ikke gjøre.  Jeg forstår godt at du føler deg presset, men da får du heller lyve og si ett eller annet, om du synes det er vanskelig å svare nei. Håper du - ut fra alle svarene her - har fått nok støtte til å stå i dette. Du må regne med at den summen du nevner rett og slett blir et direkte tap for deg. Synes du det er mer rettferdig enn at du skal støtte noen som ikke har holdt styr på egen økonomi?  Masse lykke til, men stå i dette og ta vare på deg sjøl og pengene dine.

Anonymkode: 9eb3c...e75

TS her.

Tusen takk 🫶 Det er en skikkelig ugrei situasjon, og eneste grunnen til at jeg vurderer det er at jeg vil skåne gamle besteforeldre fra å bli involvert. Jeg har fått mange nyttige tilbakemeldinger som settes stor pris på, og kommer til å låne ut deler av beløpet bare.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts her. 
Tusen takk for veldig gode råd! Jeg har tenkt på det samme, og tror det er urealistisk at personen klarer å betale ned som avtalt. Ender nok med at jeg tilbyr å låne ut halvparten av beløpet, med kontrakt som du sier, vel vitende om det kan ta lang tid å få det tilbakebetalt. 

Jeg er satt i en skvis fordi jeg er den eneste i familien med ordnet økonomi, buffer og god inntekt. Valg jeg veldig bevisst har gjort og arbeidet veldig hardt for for å bryte mønsteret av fattigdom over generasjoner. Hvis jeg ikke bidrar blir gamle besteforeldre med dårlig økonomi involvert og potensielt stresset/bekymret. 

Det er en like dårlig ide å låne ut 25 000kr, med mindre du ønsker å gi de bort. Som de fleste her sier, du kommer neppe til å få hele beløpet tilbake, og det kommer til å skape dårlig stemning om du sier nei. Ett tips jeg ga til en venn i samme situasjon som deg, slutt å fortell andre at du sitter godt i det, ingen andre har noe med det å gjøre, jeg skjønner at det sikkert føles godt å «skryte» litt, men ikke gjør det. Si du ikke har penger du kan låne bort fordi alt har gått til oppussingen. Og la folk løse situasjonen de selv har satt seg i. Se på en av de nyeste episodene av luksusfellen der ei dame blir med på å finanisere sin vennines forbrukslån. Så måtte hun plutselig betale hele lånet. 

Anonymkode: c0d07...86d

AnonymBruker
Skrevet

Aldri lån penger til familie. Gi dem gjerne penger, men ikke lån.

Anonymkode: e5a92...244

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 9.54):

Jeg har selv vært låneren ved én anledning i mitt liv.
Hadde da en konkret tilbakebetalingsplan. Men det var ikke slik at vi gjorde det skriftlig, det hele ble heller en test på om jeg "var til å stole på".

Skulle jeg selv lånt ut penger, ville jeg derimot gjort det skriftlig (dog med 0% rente, for meg handler det om å hjelpe noen hvis jeg har anledning, mer enn å tjene på det. Selv om jeg vet at å ta rente strengt tatt er rett og rimelig). Og med en tilbakebetalingsplan. Men samtidig ansett pengene som tapt og kun gjort det hvis jeg hadde beløpet "til overs". Om jeg ikke hadde hatt det, så vil det si at jeg heller ikke hadde hatt anledning til å låne bort, dessverre.

Så om disse 50k er penger du trenger i løpet av 2025, så må du jo bare si at: "Skulle veldig gjerne hjulpet deg her, men jeg holder på med oppussing og har derfor dessverre ikke 50 000,- å låne bort."

Nå så jeg at du velger å si du kan låne bort 25 000,-, så da har du kanskje litt råd likevel.

Anonymkode: 91acc...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir i praksis ev. en gave.

Anonymkode: 7a95b...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...