AnonymBruker Skrevet 4. juli #1 Skrevet 4. juli Noen med erfaring med private lån til venner og familie? Jeg har blitt spurt om å låne ut ca 50000 til et relativt perifert familiemedlem som er i en knipe. Pengene er allerede brukt på en uforutsett hendelse. Ingen andre i familien kan stille opp økonomisk. Vedkommende har ingen buffer og får ikke lån i banken. Jeg har god økonomi og inntekt og har bygget meg opp en god buffer, men er ung og i etableringsfasen, og ønsker at pengene betales tilbake ila noen måneder. Jeg kan strengt talt avse pengene noen måneder, men holder på å pusse opp egen bolig, og er derfor litt motvillig til det hele. Føler meg presset siden jeg er den eneste i den familien med god økonomi, og jeg tror det er en viss forventning om at jeg stiller opp. Noen som har erfaringer eller innspill til situasjonen? Vi skal selvfølgelig ha en lånekontrakt. Anonymkode: 77f7d...519
AnonymBruker Skrevet 4. juli #2 Skrevet 4. juli For meg er det et prinsipp å aldri gi lån. Ikke en gang små summer. For folk som trenger slike lån har jo allerede bevist at de ikke har kontroll. Selv som student kunne jeg klart en uforutsett regning - som tre måneders depositum om jeg brått måtte flytte. For det er slik folk med økonomisk sans prioriterer. Og folk som mangler økonomisk sans vil surre til et privat lån også. Og da står du i praksis uten rettigheter - lånekontrakten er null verdt, du må dra det til rette, med mer, og det vil komme opp i et vanvittig høyt beløp. Som personen uansett ikke har råd til å betale, og du står igjen med enda større tap. Anonymkode: 8103c...b77 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli #3 Skrevet 4. juli Aldri i verden om jeg hadde gjort dette. I tillegg en "perifer" slektning, no way. Anonymkode: 23b2d...488 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #4 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Føler meg presset siden jeg er den eneste i den familien med god økonomi, og jeg tror det er en viss forventning om at jeg stiller opp. Du er den eneste i familien med god økonomi, sier seg selv at man ikke låner bort penger til familien sin da. Sier mer om de andre enn deg, for å si det sånn Anonymkode: 23b2d...488 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #5 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Noen som har erfaringer eller innspill til situasjonen? Vi skal selvfølgelig ha en lånekontrakt. Nei. Bare nei. Anonymkode: 0b17b...e28 4
newman01 Skrevet 4. juli #6 Skrevet 4. juli Hvis personen ikke har 50´000 idag, hvordan kan personen ha 50´000 på konto for å betale deg om "noen måneder"? 8 6
Daisy-love Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli Jeg hadde med stor sannsynlighet sagt nei, særlig til mer perifer venn/familiemedlem. Om en av mine søsken hadde trengt det fordi alt gikk galt på en gang, så hadde jeg vurdert det. Jeg vet mine søsken har penger på bok, så skal litt til at det skjer, men alle kan være maks uheldige. Tingen er at en del har redet seg sånn at det skal mindre til for at uhellet er ute. En har ikke prioriteringene helt i orden. Noen har dårlig økonomi og ikke muligheter til å spare så lett opp så mye penger, men da vil de også slite med å betale tilbake. Hvordan vet familien at du har god økonomi? Og har du reelt så god økonomi? Da tenker jeg så god at du har råd til å tape 50 000kr, eller det kan skje ting hos deg og du har nok penger til å dekke det uten å skrape deg. Når en er i etableringsfasen og driver med oppussing så kan det jo være noen skjeletter i skapet, og du kan trenge de pengene. Håper selvsagt ikke det, men en vet ikke. Om familien nå prøver å presse på, så kan det være de vil presse på med mer penger, eller at vedkommende skal betale tilbake over lengre tid, eller kanskje til og med si at de burde få pengene av deg når du etterlyser tilbakebetaling. Da kan du bli den sorte fåren som lager «uro» i familien med å kreve pengene i retur. Sier ikke at noe av dette her skjer, og jeg hadde så absolutt vurdert det om det var noen av mine nærmeste som jeg vet har ryddig økonomi, men hadde fått mye uforutsett på en gang. Jeg hadde tenkt meg veldig godt om. Det er fint å kunne hjelpe hverandre, men en bør tenke seg om. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli Hvis du svarer nei, så kan du banne på at personen som trenger penger finner en annen løsning.. 🙂 Anonymkode: 520c2...1fc
AnonymBruker Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli Har ikke denne personen mulighet til å ta det på kredittkort? Anonymkode: 937d1...4f1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen med erfaring med private lån til venner og familie? Jeg har blitt spurt om å låne ut ca 50000 til et relativt perifert familiemedlem som er i en knipe. Pengene er allerede brukt på en uforutsett hendelse. Ingen andre i familien kan stille opp økonomisk. Vedkommende har ingen buffer og får ikke lån i banken. Jeg har god økonomi og inntekt og har bygget meg opp en god buffer, men er ung og i etableringsfasen, og ønsker at pengene betales tilbake ila noen måneder. Jeg kan strengt talt avse pengene noen måneder, men holder på å pusse opp egen bolig, og er derfor litt motvillig til det hele. Føler meg presset siden jeg er den eneste i den familien med god økonomi, og jeg tror det er en viss forventning om at jeg stiller opp. Noen som har erfaringer eller innspill til situasjonen? Vi skal selvfølgelig ha en lånekontrakt. Anonymkode: 77f7d...519 Du skal ikke ha noen lånekontrakt med et gjeldsbrev, signet av to uavhengige vitner i tillegg til låneren, om du i det hele tatt skal låne bort penger. Personen må og eie noe av verdi som du kan ta pant i, som sikkerhet for lånet. Eier personen bolig er det enkelt, men da skal du tinglyse pant i boligen som sikkerhet. Eier personen ingenting, så låner du heller ingenting ut. At noen presser deg psykisk, er ikke greit. Den som har kommet i knipe og er selv voksne og ansvarlig for å,ordne opp i egen økonomi. Når bankene ikke vil låne til personen så er det en hel hær av røde flagg som vaier. Uansett hva du gjør i en slik situasjon, så blir det bråk, uvennskap, psykisk press og alt det der. Låner du penger og ikke får dem tilbake, så blir det uvennskap og ugreie forhold. låner du ikke bort penger så blir det og ugreie forhold av det. Men låner du ikke bort penger så slipper du to tap, nemlig å tape både pengene og menneskene. Hvordan ser du for deg at personen skal betale tilbake? Hvordan ser du for deg at du skal gå frem dersom tilbakebetaling etter avtale ikke blir gjennomført? Kan du tape pengene, så kan du og låne bort pengene. Sannsynligheten for at du får pengene tilbake anses som liten, når bankene ikke tørr å stole på denne personen. Hva skal du si? Jo, at du har planlagt for bruk av disse pengene selv og ikke kan avse dem. I tillegg skal du si som vårt gamle familiemedlem alltid sa: Penger, husmor bil deler man ikke med venner eller familie, det blir det bare problemer av. At familien din vet hvilke summer du har er heller ikke informasjon du skal gå rundt og dele, det er en privatsak. Er du nå smart, så oppretter du en høyrente konto med 30. dagers varsel før uttak. Der setter du største delen av pengene dine inn, i dag. Der står pengene trygt og du kan ikke ta pengene ut uten å tenke deg grundig om. De som vil låne penger får beskjed om at de store pengene dine er låst i banken. Du har bare så du klarer deg fortløpende selv. Min personlige mening? Jo, det er frekt å be om lån på denne måten. Frekt å utsette noen for et slikt psykisk press. Anonymkode: 97f58...921 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli #11 Skrevet 4. juli Her er svaret du trenger: «nei». Verken mer eller mindre. Du trenger ikke å gi noen forklaring. Hvis banken ikke vil gi vedkommende verken kredittkort eller forbrukslån er det 0% sannsynlighet for at vedkommende kan betale deg tilbake ila et par mnd. Dessuten opplyser du at pengene allerede er brukt. Da får vedkommende heller be om utsettelse ovenfor de andre som nå fremover skal ha penger - enten det blir purring, inkasso, mislighold eller hva. Anonymkode: 7f371...97a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli Nei, overhode ikke, du får aldri de pengene tilbake! Anonymkode: 010f8...2e1 2
Hensatt Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli Hadde aldri fortalt noen i familien hvor god råd jeg har. Det har de ingen ting med. Om det er spørsmål om lån av penger, bare si at disse pengene allerede er fastlåst i f.eks oppussing, som også er sant. Om denne perifere slektningen ikke har 50 000 i dag, har det i hvert fall ikke det "om noen måneder". Og at du har bedre råd enn dine eldre familiemedlemmer/slektninger, sier mye mer om deres livssituasjon enn din. Låner du bort penger til familie risikerer du å gjøre uopprettelig skade på familierelasjoner langt frem i tid, enn at de blir litt snurt akkurat nå av at du sier nei. Ikke la deg presse inn i dette. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen med erfaring med private lån til venner og familie? Jeg har blitt spurt om å låne ut ca 50000 til et relativt perifert familiemedlem som er i en knipe. Pengene er allerede brukt på en uforutsett hendelse. Ingen andre i familien kan stille opp økonomisk. Vedkommende har ingen buffer og får ikke lån i banken. Jeg har god økonomi og inntekt og har bygget meg opp en god buffer, men er ung og i etableringsfasen, og ønsker at pengene betales tilbake ila noen måneder. Jeg kan strengt talt avse pengene noen måneder, men holder på å pusse opp egen bolig, og er derfor litt motvillig til det hele. Føler meg presset siden jeg er den eneste i den familien med god økonomi, og jeg tror det er en viss forventning om at jeg stiller opp. Noen som har erfaringer eller innspill til situasjonen? Vi skal selvfølgelig ha en lånekontrakt. Anonymkode: 77f7d...519 Du skal så absolutt ikke føle deg presset, det er bare tull. Kan han ikke låne de pengene i banken, så må du ta høyde for at de pengene får du aldri tilbake. Så er jo spørsmålet hvor godt kjenner du personen, hvorfor trenger han så mye, hvor stor er sjansen for at du får pengene tilbake..noen gang. Ditt valg. Anonymkode: cd4a5...446
Million Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli (endret) Nei, dette ville jeg aldri lånt ut. Å låne bort penger til familie og venner er oppskriften på elendighet og uvennskap... og tapte penger. Du vil sannsynligvis ikke få igjen hele summen, om noe i det hele tatt. Hvorfor får ikke vedkommende lån i bank eller et kredittkort? Jo, fordi vedkommende sannsynligvis har rævkjørt økonomien sin med betalingsanmerkninger, kanskje mange, og derfor ikke får noe lån noe sted. Derfor kommer de til deg. En svært dårlig betaler, med andre ord. Det låner man i alle fall ikke ut til! Ikke lån det bort og ikke føl deg presset av "forventingene" om at du skal gjøre det. Pengene er dine, og du skal bruke dem til egne prosjekter. Du trenger strengt tatt ikke begrunne noe som helst, bare si at nei, jeg kan ikke. Og slutt å dele med slekten at du har god økonomi. Da kommer de bare til å mase på deg igjen neste gang noen trenger penger, og ser på deg som "familiebanken". Endret 4. juli av Million 2
Sniff76 Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli (endret) Du trenger pengene selv og det er bare å si nei. Liten sjanse for at du får det tilbake innen rimelig tid. Jeg lånte bort et litt større beløp enn det til nær familie og ble lovet å betale tilbake jevnlig noen tusen pr mnd. Men de bare røret og surret det bort. Folk som ikke klarer å spare f.eks. 3-5000 pr mnd til vanlig, klarer ikke plutselig å betale det på et lån heller. Endret 4. juli av Sniff76 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli Som folk her sier, har de ikke 50 000,- i banken nå har de det heller ikke om noen måneder. Om du ‘låner’ dette bort kan du anse det som en gave og at du sannsynligvis ikke får de tilbake. Denne personen har jo ikke koll på økonomien sin om de ikke har 50k på bufferen en gang. Her ville jeg bare sagt at jeg har ikke de pengene å gi bort. Om du føler du må forklare er oppussing en ganske genuin årsak, det må de nå nøye seg med. Anonymkode: 47ba5...a91 2 1
NakenPanda Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli De eneste jeg stiller opp med såpass med penger er egne barn og evt foreldre, ellers ikke fan om en tremenning får noe som helst. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli Nei, det er for lite sikkerhet i å gi private lån. Og ikke kan du kreve sikkerher i bil e. l. heller hvis de ikke klarer å betale tilbake. Dette gjelder spesielt i familien. Du vil ikke være den om krevde bilen deres fordi de ikke klarer å betale tilbake. Anonymkode: 5d839...cc6
AnonymBruker Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli Be dem opprette onlyfans konto. Anonymkode: 5d839...cc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå