AnonymBruker Skrevet 4. juli #1 Skrevet 4. juli Jeg så en reel på IG der en mann gravde ned noen (3) store plastbaljer i hagen, la opp noen steiner, fylte dem med venn og satte ut vannplanter. Ikke lenge etter begynte det å komme frosker og andre småkryp. Det har jeg lyst til å prøve! Men jeg tror kan måtte ha det mer avansert, med sirkulasjon i vannet osv. for at det ikke skal begynne p stinke. Eller er det virkelig så enkelt? Kan legge til at jeg bor i Bergen, så sjansen for at det skal tørke ut er liten. Anonymkode: c1c3c...b81
AnonymBruker Skrevet 4. juli #2 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg så en reel på IG der en mann gravde ned noen (3) store plastbaljer i hagen, la opp noen steiner, fylte dem med venn og satte ut vannplanter. Ikke lenge etter begynte det å komme frosker og andre småkryp. Det har jeg lyst til å prøve! Men jeg tror kan måtte ha det mer avansert, med sirkulasjon i vannet osv. for at det ikke skal begynne p stinke. Eller er det virkelig så enkelt? Kan legge til at jeg bor i Bergen, så sjansen for at det skal tørke ut er liten. Anonymkode: c1c3c...b81 Vannet blir råttent og ekkelt ganske raskt. Du må i tilfellet bytte vannet ut, helt, en gang for uken. Men om frosker og annet vil finne det interessant å oppholde seg der, i virkelighetens verden? Neppe. Anonymkode: 8ce5d...055 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #3 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vannet blir råttent og ekkelt ganske raskt. Du må i tilfellet bytte vannet ut, helt, en gang for uken. Men om frosker og annet vil finne det interessant å oppholde seg der, i virkelighetens verden? Neppe. Anonymkode: 8ce5d...055 Det som er ekkelt for oss mennesker er ikke fasit for div dyr. Anonymkode: 47011...8e1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #4 Skrevet 4. juli Dette er kun tilpasset Instagram, ikke virkeligheten. Du må ha en form for rensing for at vannet skal holde seg friskt nok for at dyr skal kunne leve der. Ev. må du byttet du ut regelmessig. Anonymkode: b8e39...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #5 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det som er ekkelt for oss mennesker er ikke fasit for div dyr. Anonymkode: 47011...8e1 Hva spør ts om? Hva varer jeg på? Jo, temaet er om vannet vil begynne å stinke. Anonymkode: 8ce5d...055
AnonymBruker Skrevet 4. juli #6 Skrevet 4. juli Tror det finnes pumpe . Så plantasjen hadde noe. Anonymkode: 7a9fc...c54
AnonymBruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli Foreldrene mine har en fiskedam i hagen. Den er gravd ut med en liten gravemaskin. Så ligger det en tykk «presenning» (vet ikke hva det riktige navnet er) og dekker til hele bunnen. Det er en del stein og vannlilje og en annen vannplante til pynt. En pumpe går hele tiden og renser vannet, i tillegg til at fattern gjør noe ekstra noen ganger i sesongen for å rense enda mer. De har fisker der (karpe), og så kommer det rumpetroll og gjerne en frosk eller to, men de bor ikke der permanent, om det går an å si. Det er en del jobb med det pga fiskene, de overvintrer også der ute, så da må de ha varmekolbe som gjør at det ikke fryser til helt. Det du har sett høres nok litt forenklet ut ift hvordan det faktisk er. Anonymkode: 1b712...17e 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli Ok, takk for svar. Mistenkte at det var litt lett komplisert enn det så ut, ja. Tror jeg droppet dette da… Anonymkode: c1c3c...b81
AnonymBruker Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli Der jeg kommer fra (nordnorsk bygd) er det vanlig med dam i Hagen. Det er i stor grad bare et passe dypt hull, med berg under og gress rundt. Ingen har noensinne hatt vannpumpe, eller byttet ut vannet. Det nærmeste der er at vi legger uti en slange hvis det regner veldig så det blir for mye vann, så renner det ut litt. Stinker ikke, masse frosk. Men litt forskjell på dam og balje.. Anonymkode: fad7b...3d8
skrue Skrevet 4. juli #11 Skrevet 4. juli (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg så en reel på IG der en mann gravde ned noen (3) store plastbaljer i hagen, la opp noen steiner, fylte dem med venn og satte ut vannplanter. Ikke lenge etter begynte det å komme frosker og andre småkryp. Det har jeg lyst til å prøve! Men jeg tror kan måtte ha det mer avansert, med sirkulasjon i vannet osv. for at det ikke skal begynne p stinke. Eller er det virkelig så enkelt? Kan legge til at jeg bor i Bergen, så sjansen for at det skal tørke ut er liten. Anonymkode: c1c3c...b81 Jeg har en liten nedgravet pyntedam på litt under en kvadratmeter og kanskje 25-30 cm dyp. Laget av glassfiber. Ingen pumpe og vannet blir litt brunt etterhvert, men det har aldri luktet. Bytter vann kanskje 3-4 ggr i sesongen. Man bør passe på at det ikke blir en myggfabrikk - ser man larver bør man bytte vann før de rekker å utvikle seg til ferdige i insekter. Jeg har ikke planter i dammen, kun en liten fontene (som brukes sjelden). Jeg har hatt både frosk og padder i hagen. De siste kommer nok uansett om det er en dam der eller ikke. For endel år siden hadde en, vet ikke om det var en frosk eller padde, lagt egg. Jeg fyllte en hel bøtte med egg og flyttet dem til nærmeste rolige krok i et vann i nærheten. Ellers er dammen mye brukt av fugler for å drikke og for å vaske seg. Endret 4. juli av skrue 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli Det kommer vel litt an på hvor du bor også. Frosker er ikke overalt, så da vil de ikke dukke opp uten videre heller. Vi har en naturlig dam i hagen, har ikke frosk eller dyr i den. Svigers har laget seg en liten dam (gravd hull og presenning i bunn), den har heller ikke pumpe eller noe slikt, blir gjerne tørr på sommeren, men de har titt og ofte frosk i den. Forskjellen er at der vi bor så har ikke vi frosk rundt oss, mens der svigers bor er det mye frosk. Anonymkode: 98dfa...afd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå