AnonymBruker Skrevet 4. juli #1 Skrevet 4. juli Flere ganger til dagen, faktisk. Og for de utroligste ting. Hvis jeg for eksempel ønsker at hun skal ha på seg undertøy istedenfor å sitte kliss naken med middagsbordet, eller hvis jeg spør hva hun vil ha til frokost. Nå liker hun meg ikke fordi jeg sa at vi måtte gjøre oss klare siden riding starter om en time. Det er sårende og irriterende. Som med ridingen, det koster meg 3000 kr for at hun skal gå på riding denne uken med vennene sine. Hadde hun ikke gått på riding, måtte hun vært på SFO, selv om ingen av vennene hennes er der. Det hadde hun ikke likt, likevel liker hun meg ikke fordi hun må på riding i dag (merk: hun ELSKER å være på riding). Jeg forstår at det er et uttrykk for at hun sier at hun ikke vil noe og at hun er irritert fordi jeg sier hun må, og vi forsøker å prate om at ord kan såre og at vi kan bruke andre ord for å forklare at man blir irritert eller sint for noe. Men det går ikke inn og jeg begynner helt ærlig å bli litt sliten av at hun skal være så tydelig misfornøyd med meg. Hvordan tåler dere andre disse stadige stygge ordene og når blir det bedre? Anonymkode: 0774b...296 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli #2 Skrevet 4. juli Ehhh....da bør du stålsette deg til hun er 13 ,da hater hun deg.....i mange år! Heldigvis blir de voksne og da elsker hun deg igjen. Anonymkode: 5632f...bc2 4 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli #3 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan tåler dere andre disse stadige stygge ordene og når blir det bedre? Er det det eneste som skjer, at hun sier hun ikke liker deg. Eller er det en evig kamp om hva hun skal gjøre og hun vil du skal dø? Det er forskjell på "jeg liker deg ikke" og "JEG HATER DEG" og kaster alt rundt seg og skriker høyt. Anonymkode: 8e19f...e29
AnonymBruker Skrevet 4. juli #4 Skrevet 4. juli Jeg har aldri tålt det, da jeg aldri har latt barna snakke stygt til meg. Det har blitt slått ned på ved første forsøk. Jeg har veldig tydelige grenser og det fungerer bra her. Far er også helt lik, så barna har rett og slett aldri rukket å utvikle seg i negativ retning. Anonymkode: 61c97...baf 6 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli #5 Skrevet 4. juli Det handler ikke om at hun blir irritert. Det handler om at hun takler overganger dårlig, og ar du tidligere har tillatt disse ordene. Det er faktisk ikke greit å si til folk at man ikke liker dem. Når jeg blir irritert på min 6,5 åring så sier han at han ikke liker at jeg snakker sånn til ham (tonefallet). Da må jeg hente meg inn. Når han hviner fordi han ikke får viljen min, så sier jeg at jeg ikke liker at han snakker sånn (tonefallet), så modererer vi oss. Man blir ikke kvitt det helt (f.eks kalte tiåringen pappaen for en "føkkings bitch" her en dag, fordi hun ikke fikk være på badet når lillebror stelte seg. Men stort sett, når man tar det tidlig, så slipper man billigere unna. Du kan bli enig med barnet ditt om hva slags konsekvenser man skal få hvis man snakker sånn til hverandre. Kanskje hun ikke skal få lov til å gå på ridning? Kanskje hun ikke skal få skjerm den dagen. Det finner dere ut av. Så blir du enig med henne om hvordan du skal si i fra om at hun må si unnskyld/gå tilbake på det hun sa ("siste sjanse"), før du er nødt til å sette inn støtet og stå ved det dere ble enige om. Hun er ikke egentlig misfornøyd med deg altså, hun er bare veldig godt vant med en mamma som ønsker det beste for barnet sitt, og det drar hun nytte av, som absolutt alle andre barn også ville gjort ❤️ Anonymkode: b31e7...89c 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli #6 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Flere ganger til dagen, faktisk. Og for de utroligste ting. Hvis jeg for eksempel ønsker at hun skal ha på seg undertøy istedenfor å sitte kliss naken med middagsbordet, eller hvis jeg spør hva hun vil ha til frokost. Nå liker hun meg ikke fordi jeg sa at vi måtte gjøre oss klare siden riding starter om en time. Det er sårende og irriterende. Som med ridingen, det koster meg 3000 kr for at hun skal gå på riding denne uken med vennene sine. Hadde hun ikke gått på riding, måtte hun vært på SFO, selv om ingen av vennene hennes er der. Det hadde hun ikke likt, likevel liker hun meg ikke fordi hun må på riding i dag (merk: hun ELSKER å være på riding). Jeg forstår at det er et uttrykk for at hun sier at hun ikke vil noe og at hun er irritert fordi jeg sier hun må, og vi forsøker å prate om at ord kan såre og at vi kan bruke andre ord for å forklare at man blir irritert eller sint for noe. Men det går ikke inn og jeg begynner helt ærlig å bli litt sliten av at hun skal være så tydelig misfornøyd med meg. Hvordan tåler dere andre disse stadige stygge ordene og når blir det bedre? Anonymkode: 0774b...296 At du holder en 6,5 åring ansvarlig og som gissel nærmest "jeg betaler 3000 kr for at du skal få ri", vel slutt med det da. Ikke betal, så får hun sitte hjemme eller på SFO og kjede seg. Hun går på skolen, hun er ikke et barnehagebarn. Man sitter rett og slett ikke naken ved bordet. Det vet til og med min treåring. Og du skal ikke tåle de ordene. Det er helt uaktuelt. Finner du ut hvorfor hun ikke vil på riding da? Klarer du skape en samtale mellom "jeg liker deg ikke" og "nå må vi dra", eller er det bare kaos og dårlig stemning? Gå tre steg tilbake og SNAKK med datteren din. Hun er 6,5! Anonymkode: 11449...2e7 2 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli Foreldrerollen er ikke om å bli likt av barnet sitt TS, det er om å vise omssorg, løre dem å regulere følelser, ikke spørre om de vil men si at nå skal vi osv. Det kan virke som om du trenger litt hjelp på det området dersom du blir såret av at barnet bruker ord for å fortelle deg at det ikkehar det helt greit akkurat i den situasjonen dere stå ri npr "hater deg" kommer.. Anonymkode: ec074...31b 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli Det hadde blitt rimelig utrivelig her om 6-åringene (da de var den alderen) hadde snakket sånn til andre. Her må du slå ned på det skikkelig, ikke prate og dille. Du risikerer bare at hun snakker sånn til flere, også jevnaldrende, og at de dermed velger andre å være sammen med enn henne fordi de ikke liker å bli snakket til på den måten om det er situasjoner hun ikke liker (de klarer ikke skille mellom at det er tingene/situasjonen/leken hun ikke liker når hun sier hun ikke liker DEM). Fullstendig uaktuelt å bli snakket til på den måten, og det hadde jeg vært ekstremt tydelig på. Det er helt lov til å ikke like beskjeden eller like at de må avbryte det de driver med, men da er det DET man sier. Og en 6-åring får til det! Anonymkode: ab516...4b3 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli Men hvorfor har du tillatt at det har startet i det hele tatt? Jeg har aldri akseptert at barna har snakket slik til meg. tror du får en større kamp nå som det har gått så langt. Du får sette deg ned med henne og forklare at fra nå er det ikke lov å si sånne ting, og hvis hun glemmer seg får det x konsekvens. Vi hadde en bannekasse her, og hver gang et av barna bannet så måtte de legge 1 krone i kassen. Det tok ikke lang tid før de sluttet. Ikke fordi det var en stor konsekvens, men fordi det hadde en konsekvens. Hver gang! Anonymkode: 513e7...c92 4
Snublefot62 Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli Jeg hadde ikke godtatt det. Først og fremst hadde jeg prøvd å forstå budskapet og følelsene bak, og prøvd å hjelpe med å forstå de og regulere de. Samt velge andre ord på de. Jeg hadde og forklart at ord sårer og hvorfor det ikke er greit å misbruke ord. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #11 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ehhh....da bør du stålsette deg til hun er 13 ,da hater hun deg.....i mange år! Heldigvis blir de voksne og da elsker hun deg igjen. Anonymkode: 5632f...bc2 Eeh nei? Min straks 17-åring har aldri sagt at hun hater meg eller ikke liker meg. Man må jo gjøre noe nå mens ungen til ts er liten. Det er ikke fasit at alle tenåringer er moodye shitkids. Anonymkode: af981...92c 5 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli en unge på 6,5 dag kan vel ikke snakke. Du mener 6,5 ÅR ? Anonymkode: ca232...ff8
AnonymBruker Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har aldri tålt det, da jeg aldri har latt barna snakke stygt til meg. Det har blitt slått ned på ved første forsøk. Jeg har veldig tydelige grenser og det fungerer bra her. Far er også helt lik, så barna har rett og slett aldri rukket å utvikle seg i negativ retning. Anonymkode: 61c97...baf Du har iallefall greid å få dem til å skjule negative tanker og følelser. Det blir ikke borte. Anonymkode: 8e664...908 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har iallefall greid å få dem til å skjule negative tanker og følelser. Det blir ikke borte. Anonymkode: 8e664...908 Det er et stort spekter mellom "lar dem ikke snakke stygt til meg" og "skjule negative tanker og følelser". Det er en regnbue av variasjoner mellom disse to ytterpunktene. Anonymkode: 11449...2e7 4 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har iallefall greid å få dem til å skjule negative tanker og følelser. Det blir ikke borte. Anonymkode: 8e664...908 Det er vel forskjell på å slå ned på nedsettende språkbruk, og å la de få uttrykke negative tanker og følelser? Man skal selvsagt ikke godta at de sier sårende ting til andre. Det finnes andre måter å uttrykke misnøye på. Anonymkode: af981...92c 2 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli Dette må være en sommerspøk. Hvor har barnet fått inntrykket av at dette er en grei måte å snakke til hverandre på? Hører hun dette i andre settinger? Anonymkode: 13795...af6 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har iallefall greid å få dem til å skjule negative tanker og følelser. Det blir ikke borte. Anonymkode: 8e664...908 Nei. Vi kan faktisk snakke om hva som helst, også vanskelige og negative ting, men vi snakker til hverandre med respekt. Jeg har veldig trygge, åpne og harmoniske barn som straks er voksne nå. Vi kan krangle som alle andre, og det har gått flere kuler varmt gjennom tenårene, men vi har aldri slengt dritt til hverandre. Anonymkode: 61c97...baf 2 4
AprilLudgate Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli Har du hatt en samtale om dette med henne? At du blir lei deg, og man kan si «jeg liker ikke dette» fremfor «jeg liker ikke deg»?
AnonymBruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli Da hadde det ikke blitt noe ridning rett og slett. En 6, 5 burde forstå konsekvensene av å oppføre seg usmakelig. Kan ikke barna mine oppføre så blir det en rolig prat og de mister en gode den dagen. Her gir jeg ikke sjanser en gang. De veit reglene. Anonymkode: 65d2d...6f9 3 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli Jeg har jo selvsagt aldri tålt at hun sier det til meg, jeg sier hver eneste gang at man ikke snakker sånn til andre mennesker +++ Hva er det dere gjør som fungerer, for jeg har vært tydelig fra første sekund at det ikke er greit. Det hadde hjulpet mer med konkrete tips, enn å si at dere har gjort noe jeg også gjør, og derfor sier ikke deres barn sånne ting 😅 Anonymkode: 0774b...296 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå