Gå til innhold

Alarm for sengevæting, erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aldri hørt om sengevæting???? 🙈🙈 Wow. 

Anonymkode: c8a9a...ae9

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Visste du ikke at sengevæting finnes? Jøss. Det er jo voksne mennesker også som sliter med dette, spesielt de som sover veldig tungt. 

Anonymkode: d1dcb...ab9

Nei, visste ikke det :) hvordan kan jeg vite om noe som jeg ikke har hørt så mye om før eller opplevd. Jeg trodde det kun var medisinske utfordringer som førte til dette. Derfor jeg spurte forsiktig. Men takker for at dere opplyste meg.

Anonymkode: ccb84...ee5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde hørt så mye negativt om alarm, men endte med å angre på at vi ikke prøvde det før. Alarmen var det som hjalp for mitt barn. Da var alt annet prøvd først. 

Anonymkode: 9768b...f2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, visste ikke det :) hvordan kan jeg vite om noe som jeg ikke har hørt så mye om før eller opplevd. Jeg trodde det kun var medisinske utfordringer som førte til dette. Derfor jeg spurte forsiktig. Men takker for at dere opplyste meg.

Det er en medisinsk årsak til sengevæting som kommer opp og det er underproduksjon av antidiuretisk hormon. Ellers er det stort sett umodenhet som er årsaken, altså vokser de fleste det av seg. Egentlig er jo den første årsaken også umodenhet 🤔

Mindre vanlige årsaker er et psykososialt ustabilt miljø der foreldre krangler eller der barnet får lite oppfølging. 

Anonymkode: 81884...dd2

Skrevet

Gode erfaringer. De første dagene var det vi voksne som våknet av alarmen, men så våknet barnet av seg selv først av alarm (ved første skvett) også etterhvert før alarmen gikk. Samme alder som din. Vi handlet på inkontinensbutikken (nettbutikk) og kjøpte alarm som man fester i vanlig truse. Rask levering. 

Anonymkode: 8908e...27e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vår fastlege sa det ikke var hjelp å få før etter fylte åtte år da vi tok med størstemann dit. Han brukte bleie på natt til han var litt over åtte, da gikk det over av seg selv, så det ble aldri til at vi prøvde medisin eller hjelpemidler.

Nå har lillebror på sju år samme problematikken: tisser seg ut uten å våkne, og tisser igjennom bleia kanskje 5 av 7 netter. Forskjellen her er at vi ikke kan skifte bleie på natt eller ta han med på do mens han sover - da våkner han og får raserianfall. Med storebror gikk det fint, og det gjorde ting litt lettere. Minstemann har flere uhell hver dag også, det hadde aldri storebror. 

Mulig vi skal oppsøke lege med lillebror også, for det tar veldig på med så mye uhell og kles/sengetøyvask 🫠

Anonymkode: 3ac2d...587

Dette syntes jeg faktisk er ganske dårlig. Ja det kan være normalt rent fysisk at de fremdeles tisser på seg etter skolestart, men det er veldig tungt fysisk for mange. At man bare skal la skolebarn gå og gå med å tisse på seg hver natt er ganske hjerterått.

Vi fikk også beskjed om å ikke gjøre noen ting og at han var alt for liten for alarmtruse, men som 6,5 åring g prøvde vi og det tok en uke med Rodger slarmtruse så var det gjort. Hvis vi skulle vente på at han ikke tisset på natten så ville han brukt bleier enda. Han er nå 10 og oppe og tisser et par ganger hver natt. Det er jo mye bedre for alle involverte at de lærer seg å våkne. 

Anonymkode: acb53...9fc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan jeg spørre om hvorfor du trenger dette? Er det for medisinsk grunn at 9 åringen ikke kan si ifra selv? 

Noen tisser på seg nesten hver natt uten å våkne engang. Vi har 3 barn, en som var sengevæter, to ikke.

Anonymkode: adf2d...6c8

Skrevet

Vi prøvde ikke alarm, mest fordi jeg hørte negative erfaringer med at det ikke virket. Minirin virket ikke. Han vokste det av seg da han var 11-12 år og vært tørr siden. 

Anonymkode: adf2d...6c8

• Nyttig 1
Skrevet

Vi brukte Enurad, fungerte helt fantastisk.

Anonymkode: a4b09...570

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle gode innspill!🙏

Anonymkode: ec9a8...bf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...