Gå til innhold

Alarm for sengevæting, erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å høre andres erfaringer med det, og hvilke merker dere evt anbefaler. Fikk beskjed fra lege om å prøve dette, men fikk ikke tips om merke eller nettsted. Syns det er vanskelig å vite hva jeg burde kjøpe, dette er jo ganske kostbart slik jeg ser, og ikke mye som ligger ute. 

Takknemlig for alle tips og erfaringer!🙏

Anonymkode: ec9a8...bf1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ønsker å høre andres erfaringer med det, og hvilke merker dere evt anbefaler. Fikk beskjed fra lege om å prøve dette, men fikk ikke tips om merke eller nettsted. Syns det er vanskelig å vite hva jeg burde kjøpe, dette er jo ganske kostbart slik jeg ser, og ikke mye som ligger ute. 

Altså til barnet mitt på 9 år, ikke meg😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvorfor du trenger dette? Er det for medisinsk grunn at 9 åringen ikke kan si ifra selv? 

Anonymkode: ccb84...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Det fungerer godt. Brukte alarmtruser til en som var nesten 6 år. Hadde noen tilbakefall, men et godt hjelpemiddel. Koster mye. Vi kjøpte brukt på Finn.no + nye truser. 

Anonymkode: da290...4a9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Stappet inni en bleie. Klarte dessverre å kaste den i bosset nesten hver dag, så måtte ut og grave den frem igjen. Det som til slutt hjalp var kiropraktor som ordnet en feilstilling i hoften. 

Anonymkode: a9ed9...6b7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette fikk også barnet mitt tørr om natten. Var hos uroterapeut mange ganger. Prøvde Minirin uten hell. Hun tipset oss om å kjøpe på e-bay, meget gunstig pris, tull og kjøpe i Norge sa hun. Alarmen festes i trusa, barnet skulle ha dobbel truse på seg. Selve alarmen festes i overarmen.Barnet skulle sove sammen med forelder, og vi skulle riste hardt i barnet hvis alarmen gikk! Det skjedde en gang og barnet var tørr siden. Barnet var 10 år, og har selvsagt fått et nytt liv etterpå.

Anonymkode: d4891...0f7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjalp ingenting, var tre grusomme måneder da vi testet det. 🙈 Ulte jo mange ganger hver natt. 

Eller, det hjalp jo på at vi fikk han på do tidsnok, men han våknet aldri selv eller sluttet å tisse, så vi måtte gi opp. 

Men! Det som hjalp var ny runde med minirin. Det hjalp ingenting første gang han brukte det, men andre gang, to år etterpå, funka det! Har fortsatt 1-2 uhell i måneden men før minirin hadde han uhell hver natt. Brukte minirin i 3 mnd. 

Så selv om noe ikke funker første gang kan det jo funke senere. 

Anonymkode: c8a9a...ae9

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp alarm! Det er SÅ verdt det! Alarmen gjekk to gongar, og problemet var vekk hos oss!!! Blir så lei meg for at det ikkje er meir fokus på dette! Vi brukte alarmen som heiter Rodger. Boxershorts der ein festar alarmen utanpå trusa, og sjølve alarmen set en i stikkontakta. 

Anonymkode: aef37...52f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har endelig blitt ferdig med sengevæting her ser det ut til. Også en på ni år. Her har vi vært nøye på å ikke gi for mye væske på ettermiddag og bare noen slurker før leggetid dersom han er tørst. Også veldig nøye på at han må tisse like før han legger seg. Har også ikke vært oppgitt eller gitt han noe skam over problemet. Det er trasig nok for de selv å plages med dette. Hjalp her å lære han hva han skulle gjøre for å ordne på senga selv. Når han har hatt uhell har han tatt av seg pysj og sengetøy og lagt de i vaskemaskinen og selv gått rett i dusjen. Da har han mer kontroll over situasjonen og det blir ikke noe stor sak. Har også lært han å re opp senga selv. Noen trenger flere år på å koble signalene fra full blære og hjernen. Har forhørt meg i familien på begge sider og det viser seg at flere har slitt med sengevæting i mange år som barn, men så plutselig går det over. Håper det er tilfelle for ditt barn også. Bleie, alarm osv kan bli styrete og flaut. Vi har alltid rene tisselaken tilgjengelig for skift ved behov 

Anonymkode: 9c58e...b25

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så vil eg legge til at en får "tisselaken" og nattbleier på resept om ein går via lege! Det var ei på apoteket som tipsa meg om når eg var innom for å kjøpe store nok nattbleier...

Anonymkode: aef37...52f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Disse skal du kunne leie/låne. Mulig helsestasjonen kan sende deg i riktig retning. 
Nav hjelpemiddelsentral er mulig har, men de er helt håpløse å komme i kontakt med. 

Ellers bør du prøve ut alt annet enn en alarm som skremmer vettet av barnet og resten av husholdningen. 
Blir lakenet vått, så alarmeres alt og alle i nærheten. Litt oppgitt over en fastlege som bare sier slikt og ikke hjelper mer. Er dette en «gammel» fastlege?

Anonymkode: 71106...4a4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette fikk også barnet mitt tørr om natten. Var hos uroterapeut mange ganger. Prøvde Minirin uten hell. Hun tipset oss om å kjøpe på e-bay, meget gunstig pris, tull og kjøpe i Norge sa hun. Alarmen festes i trusa, barnet skulle ha dobbel truse på seg. Selve alarmen festes i overarmen.Barnet skulle sove sammen med forelder, og vi skulle riste hardt i barnet hvis alarmen gikk! Det skjedde en gang og barnet var tørr siden. Barnet var 10 år, og har selvsagt fått et nytt liv etterpå.

Anonymkode: d4891...0f7

Det var faktisk et meget godt tips å kjøpe på eBay. Selv med avgifter og frakt ser jo disse ut til å koste en bagatell, i forhold til norske priser i norske butikker. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener ikke å være ignorant eller ufølsom, men kan noen forklare meg hvorfor man trenger alarm til en 9åring, merker man ikke at man ikke at man blir våt? Er det medisinske grunner eller noe annet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener ikke å være ignorant eller ufølsom, men kan noen forklare meg hvorfor man trenger alarm til en 9åring, merker man ikke at man ikke at man blir våt? Er det medisinske grunner eller noe annet?

Man trenger det fordi 9-åringen ikke våkner før blæra tømmes. Jeg vet ikke helt hva du mener med medisinsk, men når de fortsatt er sengevætere etter 6-årsalder kan man få hjelp av lege.

Anonymkode: 2ad52...902

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man trenger det fordi 9-åringen ikke våkner før blæra tømmes. Jeg vet ikke helt hva du mener med medisinsk, men når de fortsatt er sengevætere etter 6-årsalder kan man få hjelp av lege.

Takk for svar ☺️ har unger selv på 9 og 14, og ikke opplevd noe av dette kun noen mnder etter bleieslutt, derfor jeg spør. Var rett og slett fordi jeg ikke visste at dette fortsatt var noe man kunne slite med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vår fastlege sa det ikke var hjelp å få før etter fylte åtte år da vi tok med størstemann dit. Han brukte bleie på natt til han var litt over åtte, da gikk det over av seg selv, så det ble aldri til at vi prøvde medisin eller hjelpemidler.

Nå har lillebror på sju år samme problematikken: tisser seg ut uten å våkne, og tisser igjennom bleia kanskje 5 av 7 netter. Forskjellen her er at vi ikke kan skifte bleie på natt eller ta han med på do mens han sover - da våkner han og får raserianfall. Med storebror gikk det fint, og det gjorde ting litt lettere. Minstemann har flere uhell hver dag også, det hadde aldri storebror. 

Mulig vi skal oppsøke lege med lillebror også, for det tar veldig på med så mye uhell og kles/sengetøyvask 🫠

Anonymkode: 3ac2d...587

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min sover urolig, så alarmen løsnet stadig vekk og da ulte den helt uten grunn. Den funker jo sånn at de to metallflatene må få kontakt, og det gjør de enten ved at det blir vått eller at de blir presset mot hverandre. Han snurra rundt i søvne, rev av alarmen og så startet spetakkelet. Han sover også ekstremt tungt, så både vi og søsken bråvåknet av alarmen til tross for etasjeskiller og lukkede dører mellom rommene, mens han med alarmen på sov like søtt. Alarmen gikk i søpla. 

Vi endte opp med å bare vente det ut. Plutselig var det over, rundt 7-8 års alder var det null stress og ingen uhell. 

Anonymkode: d1dcb...ab9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar ☺️ har unger selv på 9 og 14, og ikke opplevd noe av dette kun noen mnder etter bleieslutt, derfor jeg spør. Var rett og slett fordi jeg ikke visste at dette fortsatt var noe man kunne slite med.

Visste du ikke at sengevæting finnes? Jøss. Det er jo voksne mennesker også som sliter med dette, spesielt de som sover veldig tungt. 

Anonymkode: d1dcb...ab9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vår fastlege sa det ikke var hjelp å få før etter fylte åtte år da vi tok med størstemann dit. Han brukte bleie på natt til han var litt over åtte, da gikk det over av seg selv, så det ble aldri til at vi prøvde medisin eller hjelpemidler.

Nå har lillebror på sju år samme problematikken: tisser seg ut uten å våkne, og tisser igjennom bleia kanskje 5 av 7 netter. Forskjellen her er at vi ikke kan skifte bleie på natt eller ta han med på do mens han sover - da våkner han og får raserianfall. Med storebror gikk det fint, og det gjorde ting litt lettere. Minstemann har flere uhell hver dag også, det hadde aldri storebror. 

Mulig vi skal oppsøke lege med lillebror også, for det tar veldig på med så mye uhell og kles/sengetøyvask 🫠

Anonymkode: 3ac2d...587

Inkontinens bukser er da en løsning for lillebror. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hørt om sengevæting???? 🙈🙈 Wow. 

Anonymkode: c8a9a...ae9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...