Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei🌸 Jeg er gravid i uke 5, og har høy

bmi. Får man noe ekstra oppfølging pga det? Jeg er så redd det skal snakkes om vekt på hver kontroll, da jeg sliter med en overspisningslidelse(den er så og si under kontroll nå, men det skal ingenting til før den trigges). Har noen erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen ekstra kontroller og dem snakker ikke om vekten 

Men man bør spise vanlig sunn mat 

Anonymkode: 8832a...5c1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke noen ekstra kontroller og dem snakker ikke om vekten 

Men man bør spise vanlig sunn mat 

Har bare skrekken for det etter at venninna mi ble henvist til overvektsklinikken i svangerskapet og det var snakk om vekt på alle hennes kontroller

AnonymBruker
Skrevet
Katteelsker23 skrev (7 minutter siden):

Har bare skrekken for det etter at venninna mi ble henvist til overvektsklinikken i svangerskapet og det var snakk om vekt på alle hennes kontroller

Jeg ble også det men det var fordi jeg selv spurte om det, men jeg sto i kø så lenge at jeg hadde glemt det så følte ikke at jeg trengte det da 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var gravid så var jeg stresset over vekten, jeg hadde en bmi på 41 så velger høy og spurte legen om det med vekten å hun sa at det trenger jeg ikke tenke på siden det er ikke noe man får gjort noe med så tidelig i svangerskapet uansett, før første ultralyd så ser man ikke noe på ultralyd kontroll er det ikke noe man trenger å gjøre 

AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke utenkelig at det blir nevnt, selv aner jeg ikke hva bmi min var når jeg ble gravid men vet jeg var overvektig (74 kg 167 cm) og fikk beskjed om å helst ikke legge på meg for mye (maks 15 kg) nå er jeg i uke 40 og har gått opp 16 kg og det blir nevnt av jm hver gang at jeg må tenke på hva jeg putter inn i munnen, men jeg har ikke et stort problem med det fordi jeg vet at jeg veide for mye når jeg ble gravid og har vært helt ærlig om det hele veien.

Hvis du sier på kontrollene at du ikke er komfortabel med å snakke om vekt så tar de nok hensyn. Vet om flere på termingruppen som ikke aner hva de veier eller hvor mye de har lagt på seg. 

Anonymkode: 37ac4...c3c

Skrevet

Spørs på hvor høy bmi det er snakk om. Er den over 35 så vil du få tettere oppfølging da det går under risikosvangerskap. Det er også høyere risiko for å få svangerskapsdiabetes som overvektig vs normalvektige selv om begge kan få det. 

Men uansett så bør man som overvektig legge på seg minst mulig i svangerskapet. For de med en bmi som tilsvarer fedme (over 30), så bør man ikke legge på seg noe mer i graviditeten enn det baby, morkake, fostervann, økt blodvolum, ekstra vekt på puppene tilsvarer til sammen. Det er mellom 5- 9 kg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er normalvektig og likevel er det snakk om vekten - de ønsker helst å følge med vektøkningen i løpet av graviditeten, så jeg "måtte" opp på vekta foran fastlegen. 

Men jeg vet at de fleste jordmødre og fastleger tar hensyn til spiseforstyrrelser hvis man nevner det på forhånd, eller hvis man ønsker å veie seg hjemme før timen så er det greit det og. 

Husk at ingen kan tvinge deg til noe som helst, men det kan jo likevel være lurt å ta en prat rundt akkurat din situasjon - mulig at du får støtte og hjelp underveis!

AnonymBruker
Skrevet
HeleneHS skrev (5 minutter siden):

Jeg er normalvektig og likevel er det snakk om vekten - de ønsker helst å følge med vektøkningen i løpet av graviditeten, så jeg "måtte" opp på vekta foran fastlegen. 

Men jeg vet at de fleste jordmødre og fastleger tar hensyn til spiseforstyrrelser hvis man nevner det på forhånd, eller hvis man ønsker å veie seg hjemme før timen så er det greit det og. 

Husk at ingen kan tvinge deg til noe som helst, men det kan jo likevel være lurt å ta en prat rundt akkurat din situasjon - mulig at du får støtte og hjelp underveis!

De følger med på vekta først og fremst for å passe på at man ikke legger på seg veldig mye vannvekt på kort tid, da økt væskenivå i kroppen er et tegn på svangerskapsforgiftning.

Jeg har født tre barn, vært overvektig alle tre gangene og aldri hørt noe om vekt fra verken jordmødre eller lege. Ingen oppfølging utenom det vanlige.

Anonymkode: a8119...a50

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De følger med på vekta først og fremst for å passe på at man ikke legger på seg veldig mye vannvekt på kort tid, da økt væskenivå i kroppen er et tegn på svangerskapsforgiftning.

Jeg har født tre barn, vært overvektig alle tre gangene og aldri hørt noe om vekt fra verken jordmødre eller lege. Ingen oppfølging utenom det vanlige.

Anonymkode: a8119...a50

Da har vi nok litt annen oppfatning av "snakke om vekten". Jeg vet hvorfor det følges opp, men hvis man har tidligere har utfordringer med spiseforstyrrelser, så kan det å måtte veie seg foran folk være en trigger - så det kan være greit å være forberedt på den delen ihvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Katteelsker23 skrev (8 timer siden):

Det er jo fordi det nå handler om barnets helse. De tar vare på to liv. Og det krever veiing, tiltak, monitorering, og alt man kan gjøre gitt situasjonen. Overvekt er såpass skadelig for et foster at man etter bioteknolgiloven ikke får hjelp til å bli gravid med en BMI over 32 (varierer noe).

Anonymkode: 40c53...b00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Overvekt er såpass skadelig for et foster at man etter bioteknolgiloven ikke får hjelp til å bli gravid med en BMI over 32 (varierer noe).

Det er hovedsakelig ikke bra for mor å være overvektig, og øker sannsynligheten for ulike komplikasjoner i svangerskapet (spontanabort, tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes,..) men å si at det er skadelig for foster er å spre frykt! 

Ts har ikke sagt noe om HVOR overvektig hun er og det å ha en BMI på 26 vil følges opp helt annerledes kontra en BMI på 35. (Min erfaring er at hvis man er på grensen til normalvekt, så bryr de seg ikke i det hele tatt )

Anonymkode: a1256...29b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er nok ikke utenkelig at det blir nevnt, selv aner jeg ikke hva bmi min var når jeg ble gravid men vet jeg var overvektig (74 kg 167 cm) og fikk beskjed om å helst ikke legge på meg for mye (maks 15 kg) nå er jeg i uke 40 og har gått opp 16 kg og det blir nevnt av jm hver gang at jeg må tenke på hva jeg putter inn i munnen, men jeg har ikke et stort problem med det fordi jeg vet at jeg veide for mye når jeg ble gravid og har vært helt ærlig om det hele veien.

Hvis du sier på kontrollene at du ikke er komfortabel med å snakke om vekt så tar de nok hensyn. Vet om flere på termingruppen som ikke aner hva de veier eller hvor mye de har lagt på seg. 

Anonymkode: 37ac4...c3c

Da må du ha en veldig gammeldags lege eller dårlige prøver.jeg har samme høyde som deg og veier mye mer og var ingen leger som sa noe til meg om vekta mi, hun sa bare fortsett med det du gjør for det er veldig bra på blodprøvene og heg gikk alderi inn for og slanke meg under svangerskapet for det skal man ikke gjør for da får ikke ungen vokst som den skal 

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (7 timer siden):

Spørs på hvor høy bmi det er snakk om. Er den over 35 så vil du få tettere oppfølging da det går under risikosvangerskap. Det er også høyere risiko for å få svangerskapsdiabetes som overvektig vs normalvektige selv om begge kan få det. 

Men uansett så bør man som overvektig legge på seg minst mulig i svangerskapet. For de med en bmi som tilsvarer fedme (over 30), så bør man ikke legge på seg noe mer i graviditeten enn det baby, morkake, fostervann, økt blodvolum, ekstra vekt på puppene tilsvarer til sammen. Det er mellom 5- 9 kg. 

Vel jeg hadde bmi på 41 og fikk ikke noe mer oppfølging 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er jo fordi det nå handler om barnets helse. De tar vare på to liv. Og det krever veiing, tiltak, monitorering, og alt man kan gjøre gitt situasjonen. Overvekt er såpass skadelig for et foster at man etter bioteknolgiloven ikke får hjelp til å bli gravid med en BMI over 32 (varierer noe).

Dette stemmer vel ikke? Jeg er gravid nå ved hjelp av ivf, eneste er at hvis man har bmi over 32 så kan ikke det offentlige hjelpe deg, men jeg gikk privat og fikk hjelp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er hovedsakelig ikke bra for mor å være overvektig, og øker sannsynligheten for ulike komplikasjoner i svangerskapet (spontanabort, tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes,..) men å si at det er skadelig for foster er å spre frykt! 

Ts har ikke sagt noe om HVOR overvektig hun er og det å ha en BMI på 26 vil følges opp helt annerledes kontra en BMI på 35. (Min erfaring er at hvis man er på grensen til normalvekt, så bryr de seg ikke i det hele tatt )

Anonymkode: a1256...29b

Jeg er veldig overvektig. Har bmi på 40, men fikk hjelp med ivf. Gikk ned 15 kilo først, men livredd for å legge på meg igjen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er feit, men ikke obese. Er 180 cm og veier omtrent 120 kg. Har ikke vært så fokus på vekt, men jeg ba selv om samtale med ernæringsfysiolog for å bedre kostholdet for babyens del. Har født to barn uten problemer og er gravid med nr. 3 nå. Blir ekstremt lett gravid selv om jeg er feit, så anser meg selv som heldig. Etter denne er født kommer jeg til å legge om livet ganske radikalt. Er lei av å være feit og i dårlig form. 

Anonymkode: bcebe...25e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Katteelsker23 skrev (7 minutter siden):

Jeg er veldig overvektig. Har bmi på 40, men fikk hjelp med ivf. Gikk ned 15 kilo først, men livredd for å legge på meg igjen

Hvor mar det du fikk hjelp med ivf? Jeg fikk ikke det. dem sa jeg haddd for høy bmi på privat klinikk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor mar det du fikk hjelp med ivf? Jeg fikk ikke det. dem sa jeg haddd for høy bmi på privat klinikk 

Jeg har lav amh og det hastet med å få barn før eggene mine gikk tom. Jeg går hos Spiren i Trondheim. Måtte ned i vekt først, gikk ned 15 kilo. Så fikk jeg hjelp. De sa de ikke så altfor mye på bmi men helheten hos kvinnen/paret

• Nyttig 1
Skrevet
Katteelsker23 skrev (8 minutter siden):

Jeg har lav amh og det hastet med å få barn før eggene mine gikk tom. Jeg går hos Spiren i Trondheim. Måtte ned i vekt først, gikk ned 15 kilo. Så fikk jeg hjelp. De sa de ikke så altfor mye på bmi men helheten hos kvinnen/paret

Det er nok akkurat det med helheten. Hvis man har god tid til å gå ned i vekt eller andre underliggende sykdom, så må kanskje det tas tak i før man begynner med IVF. Eller hvis legene tror at livsstilen påvirker f.eks. sædkvalitet, da er det ofte lurte å bruke litt tid på å bedre disse tingene før man setter i gang. 

Men det stemmer ikke at høy bmi = sykt barn!! 

Tenker det er veldig greit å fortsette med sunn kosthold og litt trening, så kommer ikke vekten til å være så viktig. (Regner med at du har allerede gjort mange gode ting, siden du klarte å gå ned i forkant av behandlingen). Stemmer nok også at slanking ikke er anbefalt under graviditet, så fokus burde ikke være på vekten etter min mening. Men det virker jo veldig som om ulike leger/jordmødre har ulik praksis, så håper du får akkurat den oppfølgingen du selv ønsker! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...