AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Var på tons of rock forrige uke på festival og storkoste meg. Vi tok taxi fra Torshov til Ekeberg. De første gangene kostet det oss 340kr noe som er helt fin super pris, og da booket vi via app, Oslo taxi. Men de to gangene vi hoppet i taxi, svart Tesla som ikke hadde noe fornuftig navn, men som var åpenbart rigga som en taxi, så betalte vi 871kr. Og andre gangen 728kr. Vi følte jo vi ble lurt, og brukte booking via app etter dette. Men spørsmålet er. Skulle det ikke være taxi regler og max pris i Oslo nå, eller må ikke taxi selskapene følge dette? Eller nådde jeg kanskje ikke max prisen? Noen som har erfaringer eller fornuftige svar? Vet man bør bruke Oslo taxi eller Norgestaxi, men spørsmålet står seg. Anonymkode: 8ea0d...cde 1
test1e Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli En gave fra partiet Høyre dette https://www.dagsavisen.no/kommentar/hoyres-drosjekaos/6890751 Markeder skal jo løse alt, de sa bare ikke at det også gjaldt ran 4 3
Fighter83 Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli Kan jo lese denne https://www.nrk.no/stor-oslo/betalte-naermere-1000-kroner-for-13-minutter-i-taxi-_-na-er-det-slutt-1.17206858#:~:text=Regjeringen har innført makspris for,fjerne useriøse aktører fra markedet. Ellers kan man jo alltids benytte Bolt eller Uber (men jeg bruker ikke disse selv!). 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Var på tons of rock forrige uke på festival og storkoste meg. Vi tok taxi fra Torshov til Ekeberg. De første gangene kostet det oss 340kr noe som er helt fin super pris, og da booket vi via app, Oslo taxi. Men de to gangene vi hoppet i taxi, svart Tesla som ikke hadde noe fornuftig navn, men som var åpenbart rigga som en taxi, så betalte vi 871kr. Og andre gangen 728kr. Vi følte jo vi ble lurt, og brukte booking via app etter dette. Men spørsmålet er. Skulle det ikke være taxi regler og max pris i Oslo nå, eller må ikke taxi selskapene følge dette? Eller nådde jeg kanskje ikke max prisen? Noen som har erfaringer eller fornuftige svar? Vet man bør bruke Oslo taxi eller Norgestaxi, men spørsmålet står seg. Anonymkode: 8ea0d...cde Nei det er ikke noen maks pris på taxi i Oslo, de står fritt til å sette prisen selv. Men det skal være tydelig skiltet i taxien hva det kan koste. Men ja hold dere til Oslo Taxi eller Uber og Bolt, resten er kun ute etter å svindle dere Anonymkode: 65ba0...000 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli Fighter83 skrev (5 minutter siden): Kan jo lese denne https://www.nrk.no/stor-oslo/betalte-naermere-1000-kroner-for-13-minutter-i-taxi-_-na-er-det-slutt-1.17206858#:~:text=Regjeringen har innført makspris for,fjerne useriøse aktører fra markedet. Ellers kan man jo alltids benytte Bolt eller Uber (men jeg bruker ikke disse selv!). Ja men litt kjapp skumlesing, står jo at det er max pris her da. Er det heller bare det at taxibransjen, som åpenbart ikke er de seriøse aktørene som vi alle har hørt om, bare ikke bryr seg? Anonymkode: 8ea0d...cde
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli Nope, etter frislipp kan de gjøre akkurat som de vil. For å være sikker er det derfor viktig å kun velge taxi fra de kjente selskapene. Anonymkode: 6e7b9...313 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nope, etter frislipp kan de gjøre akkurat som de vil. For å være sikker er det derfor viktig å kun velge taxi fra de kjente selskapene. Anonymkode: 6e7b9...313 De kan ikke gjøre akkurat som de vil nå, dersom dette er innenfor der det nye lovverket har tredd i kraft. Det er pga konsekvensen av frislippet at dette har kommet. Dette gjelder da spesielt for taxier man praier. Jeg tror derfor at ts kunne klagd på prisen før betaling om hun ville det. Evt om hun har fått kvittering, så kan hun klage det inn, slik at firmaet må betale tilbake. Vet ikke hvordan disse reglene gjelder ang det. Om ikke så har jo denne nyheten om makspris-regler virket mot sin hensikt. Ved at folk ikke har riktig kunnskap om hva som gjelder, og har tillit til det som blir gitt som pris. Anonymkode: b9b7e...070
newman01 Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli Bruk Bolt og Uber. God app, prisen veit man på forhånd og sjåfør er sporbar. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli newman01 skrev (8 minutter siden): Bruk Bolt og Uber. God app, prisen veit man på forhånd og sjåfør er sporbar. Bolt og Uber kan ha gode priser ja, men det kan også være ganske dyrt avhengig av etterspørsel. Anonymkode: 28d3f...a12
AnonymBruker Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli Fighter83 skrev (11 timer siden): Kan jo lese denne https://www.nrk.no/stor-oslo/betalte-naermere-1000-kroner-for-13-minutter-i-taxi-_-na-er-det-slutt-1.17206858#:~:text=Regjeringen har innført makspris for,fjerne useriøse aktører fra markedet. Ellers kan man jo alltids benytte Bolt eller Uber (men jeg bruker ikke disse selv!). Dette er jo en gavepakke. Har aldri vært så rimelig og trygt å få transport, da markedet fungerer, gjennom tjenester som Uber og Bolt. Anonymkode: 79499...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #11 Skrevet 4. juli Som i alle andre byer og land bør man strengt talt ikke hoppe inn i biler som ikke er godt og tydelig merket (som du sier så de litt sketch ut). Så dessverre må dere nok ta de regningene på deres kappe. Neste gang, velg Oslo Taxi eller bruk Bolt/Uber hvor dere får se pris på forhånd. Om dette var på feks lørdag så vil prisene gjerne være litt høye uansett pga tons, helg, pride og pitbull 😅 Anonymkode: 0074a...e03 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Var på tons of rock forrige uke på festival og storkoste meg. Vi tok taxi fra Torshov til Ekeberg. De første gangene kostet det oss 340kr noe som er helt fin super pris, og da booket vi via app, Oslo taxi. Men de to gangene vi hoppet i taxi, svart Tesla som ikke hadde noe fornuftig navn, men som var åpenbart rigga som en taxi, så betalte vi 871kr. Og andre gangen 728kr. Vi følte jo vi ble lurt, og brukte booking via app etter dette. Men spørsmålet er. Skulle det ikke være taxi regler og max pris i Oslo nå, eller må ikke taxi selskapene følge dette? Eller nådde jeg kanskje ikke max prisen? Noen som har erfaringer eller fornuftige svar? Vet man bør bruke Oslo taxi eller Norgestaxi, men spørsmålet står seg. Anonymkode: 8ea0d...cde Oslo har haugevis av taxiselskap, noen seriøse andre langt mindre seriøse. Her har du truffet på ett eller flere av de selskapene bare uerfarne går inn i bilen til. Anonymkode: bc5fa...ea3 1
Gliffy Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli alltid bestill på taxi-app, det gjelder også for de "seriøse" selskapene. Ikke ta drosje fra drosjeholdeplass heller. Det kan bli helt hinsides dyrt. Taxibransjen er dessverre full av grums, det var den også før frislippet så det er ikke noe nytt dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli Jeg spør egentlig ikke om hvordan jeg unngår de useriøse, det vet jeg jo, bruker primært bare Oslo taxi og Norges taxi via app, men tok lang tid å få booket der og da på festivalen når vi skulle hjem så vi tok en spansk en fordi vi TRODDE at maxpris også gjaldt de. Etterspør flere svar i den gata om taxiselskapene må forholde seg til maxpris. Jeg satt meg i en taxi som stod gatelangs hvor flere taxier stod. Anonymkode: 8ea0d...cde
AnonymBruker Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Etterspør flere svar i den gata om taxiselskapene må forholde seg til maxpris. Jeg satt meg i en taxi som stod gatelangs hvor flere taxier stod. Anonymkode: 8ea0d...cde Maxpris ser du noen har svart på over. Har ikke noe å si hvor denne taxien stod (jeg kan jo også stå i taxikøen og si jeg er en taxi). Om den ikke har tydelig Taxinavn og nummer, førerinfo og lisens i ruta osv så var det vel en cowboy og de tar jo prisen de ønsker. Om dere vet hva selskapet heter og kan tracke ordrenummer på kvittering osv så er det jo bare å kontakte selskapet med informasjonen over ang maxpris og se hva som skjer. Anonymkode: 0074a...e03
AnonymBruker Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli Oslo taxi er det eneste firma som er seriøst i Oslo. De har fornuftige priser uavhengig av om du bestiller i app, om de venter på en holdeplass eller om du stopper de tilfeldig. Og sjåfører som har gått gjennom opplæring før de slippes ut. Anonymkode: 146ff...a0f 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør egentlig ikke om hvordan jeg unngår de useriøse, det vet jeg jo, bruker primært bare Oslo taxi og Norges taxi via app, men tok lang tid å få booket der og da på festivalen når vi skulle hjem så vi tok en spansk en fordi vi TRODDE at maxpris også gjaldt de. Etterspør flere svar i den gata om taxiselskapene må forholde seg til maxpris. Jeg satt meg i en taxi som stod gatelangs hvor flere taxier stod. Anonymkode: 8ea0d...cde Du er sulten. Det er fullt overalt. Så du går bare rett inn på restauranten som har ledige bord? Uten å sjekke meny, eller raring? Anonymkode: 79499...fd2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg spør egentlig ikke om hvordan jeg unngår de useriøse, det vet jeg jo, bruker primært bare Oslo taxi og Norges taxi via app, men tok lang tid å få booket der og da på festivalen når vi skulle hjem så vi tok en spansk en fordi vi TRODDE at maxpris også gjaldt de. Etterspør flere svar i den gata om taxiselskapene må forholde seg til maxpris. Jeg satt meg i en taxi som stod gatelangs hvor flere taxier stod. Anonymkode: 8ea0d...cde Maks pris, er en avtale hvert enkelt taxiselskap bestemmer selv om de skal ha. Du får for eksempel ikke Rema sine tilbud hos Meny, fordi de er to ulike selskap. Taxinæringen har fri prising, innenfor gitte rammer. Når det er store arrangement så vet drosjene at der kan de kjøre og få kunder, fordi kunder er som deg, de tenker ikke før de skal betale eller etter at drosjen er kjørt igjen. Du står helt fritt, når det står drosjer gatelangs, til å velge den drosjen du selv vil. Noen vil hevde at de er først i køen, med de er ikke først i køen mht hvem du vil bruke. Vil du bruker Rema så går du til Rema, og ikke til Meny, selv om de skulle ha samme adresse. Men på kvitteringen din sås går det hvilket selskap du har kjørt med. Har du ring der og spurt om hvorfor de er så mye dyrere enn Oslo Taxi? Kan det være gjort feil med betalingen? Anonymkode: bc5fa...ea3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli Dessverre så har taxinæringen blitt en kjeltringbransje etter at Ali Baba & Co har tatt over. Husker på 90-tallet. Tok mye taxi da men ble aldri svindlet. Anonymkode: da156...568 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli Liker egentlig ikke uber, man sikkert bedre en lurete taxi-sjåfører i Oslo. Brukte de på ferie nå og det fungerte smertefritt. Mye bedre opplevelse enn taxi i Oslo. Anonymkode: 477c8...774 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå