Udyrisk Skrevet 4. juli #21 Skrevet 4. juli Brunello skrev (6 minutter siden): Blir det lovbestemt at man må vise id, vil de selvsagt kreve det på hoteller på bygda også. Selv i landet der det meste tas på sparket (Italia), er de veldig nøye på id selv på Air bnb langt utpå landet. Blir heldigvis ikke slike tilstander på bygda som i byen. 2
Brunello Skrevet 4. juli #22 Skrevet 4. juli Udyrisk skrev (27 minutter siden): Blir heldigvis ikke slike tilstander på bygda som i byen. Når man får bøter eller mister retten til å drive virksomhet ved brudd på loven, vil selvsagt alle følge regelverket. Som sagt følges slike regler svært detaljert i Italia, og der bryr de seg generelt fint lite om ganske mye annet.
Druid Skrevet 4. juli #23 Skrevet 4. juli elisa1819 skrev (9 timer siden): Hoteller i utlandet pleier å ville se id-kort/pass. Det er nå ganske uproblematisk. Det er fordi alle land overvåker sine overnattingsgjester. Utenlandske borgere som overnatter i Norge har også alltid vist ID-kort/pass fordi vi også gjør dette. Utfordringen er at man nå gjør det samme med Nordmenn, hvilket strengt tatt ER problematisk. Denne typen overvåking har et land strengt tatt ikke lov til. 2
Purple Basil Skrevet 4. juli #24 Skrevet 4. juli Jeg er enig med deg, ts. Noen ting var faktisk bedre før. 1
Snok1 Skrevet 4. juli #25 Skrevet 4. juli Purple Basil skrev (2 timer siden): Jeg er enig med deg, ts. Noen ting var faktisk bedre før. Noen ting var bedre før, de aller fleste ting er bedre idag. 1
yamask Skrevet 4. juli #26 Skrevet 4. juli (endret) Druid skrev (6 timer siden): Utfordringen er at man nå gjør det samme med Nordmenn, hvilket strengt tatt ER problematisk. Denne typen overvåking har et land strengt tatt ikke lov til. Hva slags overvåking er det du tenker på, og hvem foretar denne overvåkningen? ID-sjekk på hoteller er en måte for hotellene å sikre at gjesten er den hen utgir seg for å være, for sin egen del. Kjedelig å stå der med et trasha hotellrom uten å kunne sende faktura noe sted feks. Hotellene sender ikke navn på gjester til staten eller noen andre, men selvsagt gir de det ut til politiet om det har skjedd noe kriminelt, men jeg ser ikke problemet med det. Eneste hoteller sender til staten er statistikker og regnskap. Slenger også med at navnelistene blir makulert/slettet etter en viss tid. Husker ikke nøyaktig, men noen måneder tror jeg. Endret 4. juli av yamask 2 1
Maia70 Skrevet 4. juli #27 Skrevet 4. juli Snok1 skrev (10 timer siden): Ville du la folk flytte inn i ditt hus uten at du vet hvem de er? Ikke det, nei….. Man viser ikke ID når man leier hus eller leilighet, så dette gjør jo folk hele tiden. 1
Snok1 Skrevet 4. juli #28 Skrevet 4. juli (endret) Maia70 skrev (2 timer siden): Man viser ikke ID når man leier hus eller leilighet, så dette gjør jo folk hele tiden. Jeg spør igjen: Ville du la folk flytte inn i ditt hus uten at du vet hvem de er? Jeg svarer for meg selv: Jeg gjør det. Selvsagt gjør jeg det. De har tilgang til mitt livs største investering. Noe annet ville vært galskap. Endret 4. juli av Snok1 1 1
brainstorm Skrevet 4. juli #29 Skrevet 4. juli Synes det er uproblematisk å vise ID, men burde vært tilnærmet null ventetid på timer og ferdigstilling av ID. Samme varighet på ID-kort som på pass, og helst heldigitale løsninger så man ikke trenger et fysisk kort.
Mr X Skrevet 5. juli #30 Skrevet 5. juli Druid skrev (20 timer siden): Det er fordi alle land overvåker sine overnattingsgjester. Utenlandske borgere som overnatter i Norge har også alltid vist ID-kort/pass fordi vi også gjør dette. Utfordringen er at man nå gjør det samme med Nordmenn, hvilket strengt tatt ER problematisk. Denne typen overvåking har et land strengt tatt ikke lov til. Hvordan vet hotellet om du er norsk? Vi har jo nye landsmenn fra alle himmelstrøk og nordmenn som knapt kan et eneste ord norsk. Verden har endret seg sikkerhetsmessig. Nå ser det ut til at det blir mer vanlig å måtte vise id ved innsjekk på overnattingssted. Greit nok for meg. 1
Million Skrevet 5. juli #31 Skrevet 5. juli Druid skrev (23 timer siden): Det er fordi alle land overvåker sine overnattingsgjester. Utenlandske borgere som overnatter i Norge har også alltid vist ID-kort/pass fordi vi også gjør dette. Utfordringen er at man nå gjør det samme med Nordmenn, hvilket strengt tatt ER problematisk. Denne typen overvåking har et land strengt tatt ikke lov til. Strengt tatt ikke lov til? Det kommer vel an på lovene i det landet, da. Er det lovfestet, så er det jo lov. Jeg synes det er en bra ting at folk må vise ID ved innsjekk på hotell. Da har man oversikt over hvem som faktisk leier det rommet og er ansvarlig. Det kan umulig være noe stort og vanskelig problem å identifisere seg før man tar inn på et overnattingssted. Synes man det, har man vel et snev av forfølgelsesvanvidd. 4
Druid Skrevet 5. juli #32 Skrevet 5. juli Million skrev (2 timer siden): Strengt tatt ikke lov til? Det kommer vel an på lovene i det landet, da. Er det lovfestet, så er det jo lov. I de fleste demokratiske land er dette ulovlig som del av konstitusjonen. En av de store avsløringene til Snowden var nettopp dette : at USA og Storbritannia delte etterretningsinformasjon om sine respektive innbyggere. Hvilket er grunnen til at dette ikke lagres på den måten som utenlandske overnattinger gjøres, det er kun en ID kontroll. Det blir ikke lagret noe sted. Det er bare en eskalering som fremstår unødvendig: det er ekstremt få som betaler overnatting med kontanter, og hotelleier har strengt tatt ingenting med hvem som bor på ett betalt rom. Dagens praksis med å legge kredittkort on file er god nok sikkerhet for hotelleier. At velger å gjøre id kontroll på noen som betaler med kontanter er sånn sett ok.
TomKrus Skrevet 7. juli #33 Skrevet 7. juli Brunello skrev (På 4.7.2025 den 8.15): Hva er surt og vanskelig med å måtte identifisere seg? Overhodet ikke, du kan jo bare prøve i utlandet å sjekke inn på et hotell uten å ha med pass eller lignende for å legitimere deg. Du blir avvist. Rart at man ikke skal gjøre det samme i Norge. Det er for å sørge for at den personen som leier et hotellrom er den han utgir seg for. Det handler om sikkerhet for hotellet og de skader som kan oppstå i forhold til dette. 3
miniomelett Skrevet 8. juli #34 Skrevet 8. juli yamask skrev (På 4.7.2025 den 16.03): Hva slags overvåking er det du tenker på, og hvem foretar denne overvåkningen? ID-sjekk på hoteller er en måte for hotellene å sikre at gjesten er den hen utgir seg for å være, for sin egen del. Kjedelig å stå der med et trasha hotellrom uten å kunne sende faktura noe sted feks. Hotellene sender ikke navn på gjester til staten eller noen andre, men selvsagt gir de det ut til politiet om det har skjedd noe kriminelt, men jeg ser ikke problemet med det. Eneste hoteller sender til staten er statistikker og regnskap. Slenger også med at navnelistene blir makulert/slettet etter en viss tid. Husker ikke nøyaktig, men noen måneder tror jeg. Akkurat dette. Det er en stor og stygg underside av å våre slack med ID på hoteller. Tror ikke folk aner hvor mange tullinger og lurendreiere som driver på til en hver tid, også her i Norge. For ikke å snakke om eskorte/trafficking etc 3
Druid Skrevet 8. juli #35 Skrevet 8. juli TomKrus skrev (På 7.7.2025 den 19.41): Det handler om sikkerhet for hotellet og de skader som kan oppstå i forhold til dette. Nei, det gjør det ikke, dette har hotellene typisk alltid kontroll på. Det handler om at myndigheten krever sporbarhet av utenlandske borgere. Det er lovfestet. Denne nye identifiseringen er IKKE lovfestet. Det står faktisk i loven at denne sporbarheten IKKE er lov. Derfor lagres ingenting. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå