tulletallball Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli https://www.nrk.no/nordland/id-kontroll-pa-hotell-i-noreg-_-kan-bli-nekta-opphald-1.17475129 Alt går fremover i Norge. Den nyeste gladnyheten er at det ikke lenger blir mulig å sjekke inn på hotell uten gyldig ID. Da skal vi bli mye tryggere alle sammen, så flott. For noen år tilbake var det et annet fremskritt, nemlig å fjerne bilde fra bankkort for det er jo utrygt, så bankkort ikke lenger er gyldig ID. Som jo passer perfekt nå slik at en ikke vil kunne sjekke inn på hotell engang.... Det er nesten så det er vanskelig å tro at dette ikke er gjort med vilje for å gjøre livene mest mulig vanskelig for nordmenn ? Det beste fremskrittet var at en dement person på sykehjem ble kastet ut av banken for å ikke ha gyldig ID, fordi ellers risikerer en terrorfinansiering og hvitvasking, noe som angivelig er veldig vanlig blant demente folk på sykehjem , det er jo hotspots for terrorister det, angivelig.... Takk for at dere trygger oss mot dette, nå føler jeg meg mye tryggere nå som den demente personen som bor på sykehjem, ikke lenger har bankkonto..... (Og nei, det var ingen indikasjoner på noe som helst av kriminell aktivitet hos denne personens bankkonto over ca 90 års levetid) Et annet fremskritt , som ikke er id-kort relatert, jeg har lagt merke til er at på mcdonalds og andre butikker er det faste sikkerhetsvakter, som gjør burgerne enda dyrere enn de pleide å være. Mye av NAVs budsjett går også til sikkerhetsvakter isteden for kundene. Boliger er nå klima-trygge og redder kloden fra co2, angivelig, som også er et angivelig fremskritt, selv om ingen har råd til å kjøpe boligene da så "ingen" boliger bygges i Norge, mens millioner av leiligheter bygges i kina istedenfor (og titalls av millioner av dem vil stå tomme hele livsløpet sitt også forøvrig, som er skikkelig klimavennlig) så co2 en slippes ut der i kinaland, som jo er helt greit det er ikke slik at den co2en vil fly over Norge.... Sliter med å forstå hvorfor nordmenn er for alle disse fremskrittene på alle fronter, fra mitt perspektiv blir alt verre og verre, savner de gode gamle dagene, hvor ting ikke skulle gjøres mest mulig vanskelig og dyrt på alle fronter. Det gjør samfunnet til et ubehagelig sted rett og slett, er ikke mange steg unna USA tilstander. Hva mener dere om fremskrittene Norge gjør, på ID fronten eller andre fronter ? Var ting bedre i gamle dager ? 8 1
stan Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli De tre siste hotellene jeg bodde på i Norge sjekket ikke ID. Holdt lenge med online bestilling. 4 1
I Grosny Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli tulletallball skrev (1 time siden): Hva mener dere om fremskrittene Norge gjør, på ID fronten eller andre fronter ? Var ting bedre i gamle dager ? ID er verst, særlig bank-id. Har du ikke bank ID så har du skikkelige problemer. Jeg fraråder folk å bli demente, miste språk og sånt. 3 2
Maia70 Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Alt dette fokuset på ID og digital ID peker mot en fremtid med vaksinepass og microchip under huden. Jeg er ikke en fan. Jeg har sagt lenge at teknologien som kommer nå er ikke til vår fordel lenger, jeg vil tilbake til 90-tallet. 6 2 2
Virrevirrevapp Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli Tenker det er helt fint at man trenger nasjonalt id-kort, førerkort ol nå som man ikke lenger har bankkort med bilde. Man har jo alltid måttet sjekke inn med bankkort på hotell. 5
Virrevirrevapp Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli I Grosny skrev (12 minutter siden): ID er verst, særlig bank-id. Har du ikke bank ID så har du skikkelige problemer. Jeg fraråder folk å bli demente, miste språk og sånt. Hvis man blir dement og mister språk, betaler man forhåpentlig ikke sine egne regninger eller tar inn på hotell aleine. 12 1
elisa1819 Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli Hoteller i utlandet pleier å ville se id-kort/pass. Det er nå ganske uproblematisk. Det et mye verre at tech-gutta i USA samler inn alt vi gjør og hvor vi er og hva vi er opptatt av. Så tenk nøye gjennom før du godtar noe fra dem. 11 1
Marihønepøne Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli I Grosny skrev (5 timer siden): ID er verst, særlig bank-id. Har du ikke bank ID så har du skikkelige problemer. Jeg fraråder folk å bli demente, miste språk og sånt. Med verge er kaoset komplett. Jeg har en psykisk utviklingshemmet bror. Vergen har tilgang til nettbanken, men alt annet man bruker min ID/bank-ID til er rett og slett utelukket. 1
Mr X Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli Virrevirrevapp skrev (7 timer siden): Hvis man blir dement og mister språk, betaler man forhåpentlig ikke sine egne regninger eller tar inn på hotell aleine. Hvis man ikke har nær familie blir det da som oftest oppnevnt en verge for å bistå den demente. 3
iliah Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli Det verste er at mange gir Apple og Android fri tilgang til ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk uten å nøle. Dét er naivt, det. Man så jo også hvor enkelt han korrupte politimannen åpnet mobilen til en som filmet for å slette bevis mot kollegaen sin som banket en fyr. Han tok bare fra han som filmen mobilen og satte mobilen foran ansiktet hans. Det hadde ikke vært like enkelt med en hemmelig pin-kode. Er det noen som fortsatt tror at all denne “sikkerheten” er for vår del, så bør de nok gå litt i seg selv. 2 5
aksase Skrevet 4. juli #11 Skrevet 4. juli Det strammes inn på kontrollen av ID og annen sikkerhet på alle fronter. Hvorfor det? Jo, vi kan takke alle de kriminelle for det. De som stjeler, lyver på seg feil ID, stikker av fra regningene, svindler folk og bedrifter, bærer våpen og er aggressive(ofte pga rus). Det er altså noen få syke idioter som gjør livet surt og vanskelig for oss andre 99% av befolkningen. 3 1
Carrot Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli Jeg syns det er helt greit at man ikke lengre fritt kan bestille i ethvert navn og sjekke inn overalt da det fantest de som misbrukte dette, nå kan de ikke det lengre. Jeg syns det er helt flott. Alle voksne bør ha gyldig id, enten i form av førerkort, bankkort med id eller id kort. 12 3
Brunello Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli aksase skrev (8 minutter siden): Det strammes inn på kontrollen av ID og annen sikkerhet på alle fronter. Hvorfor det? Jo, vi kan takke alle de kriminelle for det. De som stjeler, lyver på seg feil ID, stikker av fra regningene, svindler folk og bedrifter, bærer våpen og er aggressive(ofte pga rus). Det er altså noen få syke idioter som gjør livet surt og vanskelig for oss andre 99% av befolkningen. Hva er surt og vanskelig med å måtte identifisere seg? 10
Udyrisk Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli Marihønepøne skrev (2 timer siden): Med verge er kaoset komplett. Jeg har en psykisk utviklingshemmet bror. Vergen har tilgang til nettbanken, men alt annet man bruker min ID/bank-ID til er rett og slett utelukket. Ingen har lov å bruke andre sin bank-id. En verge må få tilgang og fullmakt til å styre din økonomi via egen nettbank. 2
Udyrisk Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli Jeg er igrunn ferdig med å irritere meg over krav om id. Det er gammelt nytt. Det med hotell er vel varierende og ingenting er så strengt på bygda. Men den gang man måtte begynne med id på apoteket var det et strev. Måtte reise seks mil og bruke nesten en arbeidsdag på å ordne id og problemer med de som var gamle (men samtykkekompetent)som ikke var mobile og kunne reise å få ordna id.
aksase Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli Brunello skrev (6 minutter siden): Hva er surt og vanskelig med å måtte identifisere seg? ID alene er ikke noe problem, men det er summen av alle sikkerhetstiltak som gjør at jeg føler meg mindre fri. Føler at samfunnet har mistet tilliten til meg. Blir jo kontrollert, overvåket og sjekket i alle sammenhenger. Den kanskje viktigste årsaken til at Norge fortsatt er et så bra sted å leve, er nettopp tillit. Tillit til at alt fra naboer til myndigheter vil oss vel. Med tillit kommer trygghet. Tilliten i samfunnet vårt er i ferd med å forsvinne, og snart er det vel her som andre steder i verden, at enhver eiendom ser mest ut som et fengsel, med høye gjerder, piggtråd, gitter for vinduene, videoovervåkning og patruljerende vakter. Sånn går det når man mister tilliten til hverandre, og det skaper ikke trivsel. 2
Mr X Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli Udyrisk skrev (44 minutter siden): Ingen har lov å bruke andre sin bank-id. En verge må få tilgang og fullmakt til å styre din økonomi via egen nettbank. Riktig, vergen får vergefullmakt og derved tilgang til vergehavers kontoer. Det er liksom litt av poenget med vergen. 3
Virrevirrevapp Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli Udyrisk skrev (48 minutter siden): Jeg er igrunn ferdig med å irritere meg over krav om id. Det er gammelt nytt. Det med hotell er vel varierende og ingenting er så strengt på bygda. Men den gang man måtte begynne med id på apoteket var det et strev. Måtte reise seks mil og bruke nesten en arbeidsdag på å ordne id og problemer med de som var gamle (men samtykkekompetent)som ikke var mobile og kunne reise å få ordna id. Var nettopp på hotell på bygda og måtte identifisert meg med nasjonal id, selv om oppholdet var betalt på forhånd.
Snok1 Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli tulletallball skrev (10 timer siden): Den nyeste gladnyheten er at det ikke lenger blir mulig å sjekke inn på hotell uten gyldig ID. Da skal vi bli mye tryggere alle sammen, så flott. Ville du la folk flytte inn i ditt hus uten at du vet hvem de er? Ikke det, nei….. 3
Brunello Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli Udyrisk skrev (52 minutter siden): Jeg er igrunn ferdig med å irritere meg over krav om id. Det er gammelt nytt. Det med hotell er vel varierende og ingenting er så strengt på bygda. Men den gang man måtte begynne med id på apoteket var det et strev. Måtte reise seks mil og bruke nesten en arbeidsdag på å ordne id og problemer med de som var gamle (men samtykkekompetent)som ikke var mobile og kunne reise å få ordna id. Blir det lovbestemt at man må vise id, vil de selvsagt kreve det på hoteller på bygda også. Selv i landet der det meste tas på sparket (Italia), er de veldig nøye på id selv på Air bnb langt utpå landet. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå