AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Altså små røde prikker. Noen her som har fått det etter litt solbrent/vært lenge i sola? Har noen små prikker akkurat der jeg ble solbrent. Men usikker hva det er, ser ekstremt ut som petekkker. Anonymkode: ffea6...abd
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Tegn på solbrenthet/soleksem. Anonymkode: 899de...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tegn på solbrenthet/soleksem. Anonymkode: 899de...2a4 Hmm, trodde det var mer en blødning. Men petekkier betyr at huden under blør pga solbrentheten? Anonymkode: ffea6...abd
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså små røde prikker. Noen her som har fått det etter litt solbrent/vært lenge i sola? Har noen små prikker akkurat der jeg ble solbrent. Men usikker hva det er, ser ekstremt ut som petekkker. Anonymkode: ffea6...abd Hvordan ser prikkene ut? Hva skjer om du klemmer på dem? Blekner de eller beholder de fargen? Hvis de blekner når du trykker på dem er det ikke petekkier. Isåfall kan det være soleksem eller irritert hud. Hvis de ikke blekner kan det være en form for petekkier/bloduttredelser som kalles aktinisk purpura. De kan oppstå etter mye soleksponering, som du jo har hatt om du ble solbrent. Det er visstnok ikke farlig, men om du aldri har opplevd det før kan det jo være verdt å snakke med lege. De fleste bloduttredelser er ufarlige, men det kan likevel være lurt å forsikre seg om at det ikke ligger noe alvorlig bak. Anonymkode: 276e6...68c
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvordan ser prikkene ut? Hva skjer om du klemmer på dem? Blekner de eller beholder de fargen? Hvis de blekner når du trykker på dem er det ikke petekkier. Isåfall kan det være soleksem eller irritert hud. Hvis de ikke blekner kan det være en form for petekkier/bloduttredelser som kalles aktinisk purpura. De kan oppstå etter mye soleksponering, som du jo har hatt om du ble solbrent. Det er visstnok ikke farlig, men om du aldri har opplevd det før kan det jo være verdt å snakke med lege. De fleste bloduttredelser er ufarlige, men det kan likevel være lurt å forsikre seg om at det ikke ligger noe alvorlig bak. Anonymkode: 276e6...68c Blekner ikke, er prikk likt petekkier når jeg søker opp. Spm er om sånt kan være pga solbrent hud, noen sier det kan om jeg søker opp. Anonymkode: ffea6...abd
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli Har du klødd deg? Jeg får petekkier der jeg klør meg litt hardt. Eller hvis du har hatt en litt tung ryggsekk elns på deg akkurat der. Anonymkode: 88d3c...807
AnonymBruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Altså små røde prikker. Noen her som har fått det etter litt solbrent/vært lenge i sola? Har noen små prikker akkurat der jeg ble solbrent. Men usikker hva det er, ser ekstremt ut som petekkker. Anonymkode: ffea6...abd Her bruker du nok feil ord for det du prøver å beskrive. Petekker, blødning under huden, får du av hjernehinnebetennelse ikke av solbrenthet. Og skulle du likevel ha petekker, så får du det over hele huden, ikke bare på et begrenset område der solen har skint for lenge. Med petekker så er neppe personen i live nå 15. timer etter at tråden ble opprettet, uten at personen har fått massiv helsehjelp. Mennesker med petekker har og ekstremt vondt, og er meget medtatte, når petekker viser seg. Anonymkode: 504c9...84a
AnonymBruker Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her bruker du nok feil ord for det du prøver å beskrive. Petekker, blødning under huden, får du av hjernehinnebetennelse ikke av solbrenthet. Og skulle du likevel ha petekker, så får du det over hele huden, ikke bare på et begrenset område der solen har skint for lenge. Med petekker så er neppe personen i live nå 15. timer etter at tråden ble opprettet, uten at personen har fått massiv helsehjelp. Mennesker med petekker har og ekstremt vondt, og er meget medtatte, når petekker viser seg. Anonymkode: 504c9...84a Det stemmer jo ikke? Betyr ikke at automatisk vil dø om du har petekkier. Anonymkode: ffea6...abd 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli #9 Skrevet 5. juli Kan du ha fått soleksem som du har klødd hardt på og fått små blødninger under huden? Anonymkode: a928a...d72
AnonymBruker Skrevet 5. juli #10 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her bruker du nok feil ord for det du prøver å beskrive. Petekker, blødning under huden, får du av hjernehinnebetennelse ikke av solbrenthet. Og skulle du likevel ha petekker, så får du det over hele huden, ikke bare på et begrenset område der solen har skint for lenge. Med petekker så er neppe personen i live nå 15. timer etter at tråden ble opprettet, uten at personen har fått massiv helsehjelp. Mennesker med petekker har og ekstremt vondt, og er meget medtatte, når petekker viser seg. Anonymkode: 504c9...84a Dette stemmer ikke. Ja, petekkier kan være symptom på hjernehinnebetennelse, og det er veldig alvorlig og utvikler seg fort. Men det kan ha mange andre årsaker, og det trenger ikke å være noe alvorlig. Det betyr små blødninger i huden, som viser seg som små prikker. Siden TS er ellers frisk, høres det ikke alvorlig ut. Siden det kom der du ble solbrent, TS, så er det kanskje sannsynlig at det er en sammenheng, men det vet jeg ikke. Jeg hadde det på to områder på det ene beinet lenge, og vet ikke helt hva som hadde skjedd. Men solbrenthet er en mulig forklaring. Hvis du skulle føle seg uvel, så må du kontakte lege. Anonymkode: 5468e...3b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå