Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Dritt med ferie ja!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 13.56):

Helt oppriktig, hvorfor/hvordan blir så store barn en plage for foreldrene i ferien? 

Da jeg gikk på mellomtrinnet var jeg knapt hjemom og sov i ferien. Var ute med venner hele dagen. Tror ikke vi gjorde så mye en gang, dro på stranda, satt på en benk og skravlet, noen syklet, noen sto på skateboard, vi flørtet og testet grenser. Herregud, for en fantastisk tid.

Hvorfor sitter dagens ungdom hjemme og gnur på foreldrene?

Anonymkode: 08519...8c8

Gud bedre.  Du vet venner er på ferie , ikke alle har venner Å være med osv

Anonymkode: 1950c...75b

Skrevet

Hvordan er det mulig å klage på at skolebarn har sommerferie. For en forferdelig trist tråd.

Anonymkode: 955c1...c24

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange som svarer her har ikke barn på den alderen eller så har de rolige barn.  Jeg vet hvordan du har det ts.  SFO er stengt nå i hele juli. Ekstremt slitsom med barna nå. Alle vennene er bortreist.  Har ingen slektninger å sende de til.  Lekeplasser er tomme. Kunne ha sendt de til bading et sted men da må en voksen hjelpe til.  Sommerjobber er de for unge til. De leker litt sammen men så begynner de å krangle. De finnes ikke trøtte kl 20, nytter ikke å legge de tidlig. Lese bøker og låne bøker fra biblioteket vil de ikke. Nå går jeg ut i ferie så nå det mulig å finne på ting med de.

Anonymkode: 49ad4...19f

Hva med lydbøker mens de fargelegger/tegner/legger puslespill/bygger Lego? Kjøpe noe lego mindstorm som de kan programmere på. Hobbygreier. 

Anonymkode: f83c3...170

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med lydbøker mens de fargelegger/tegner/legger puslespill/bygger Lego? Kjøpe noe lego mindstorm som de kan programmere på. Hobbygreier. 

Fargelegging, tegne, puslespill liker de ikke.  Har prøvd det utallige ganger.   De vil helst være i bevegelse som svømming,  sykling, sparke ball. 

Skal teste ut lydbok,  det har jeg ikke tenkt på tidligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fargelegging, tegne, puslespill liker de ikke.  Har prøvd det utallige ganger.   De vil helst være i bevegelse som svømming,  sykling, sparke ball. 

Så hvis det er mulig,så gi de en fotball og send de på løkka så de får spille hvis de liker det.

Anonymkode: af0a1...609

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjøpe noe nytt til dem? Trampoline? Rulleskøyter? Skateboard? Slakk line? Sjongleringsgreier?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man klarer ikke få litt større barn til å legge seg tidlig, for mine snur døgnet fort. Dessuten er det ikke enkelt å få de til å legge seg når det er sommer. Vi har en som er 8 som har sluttet på sfo, men som ikke klarer finne på noe selv. Noen gang!! Barnet har ikke så mange venner enda, og de som er venner er borte. Jeg maser om å leke seg selv, finne på noe osv, men det går ikke. Det er bare masing og klaging og sitte på skjerm om vi ikke gjør noe. Så i tillegg til å underholde barn så må vi jobbe fullt på travle plasser med minimal bemanning men ikke mindre oppgaver, og vi må vaske klær og hus. Ingen besteforeldre som kan hjelpe oss.

Anonymkode: 7abf5...d45

Men du innser at det er din jobb å snu dette? En åtteåring skal ikke ha ansvar for egen skjermbruk selv. Og når du har fått ungene inn i et dårlig spor, krever det litt å snu det. Men det er din jobb!  

Anonymkode: ae761...a0d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis det er mulig,så gi de en fotball og send de på løkka så de får spille hvis de liker det.

Anonymkode: af0a1...609

Vi har over 30 fotballer og i helgene pleier vi å oppholde oss der det er fotballmål og bane. Ulempen nå er at alle er på ferie. 

Skrevet

Du virker tafatt og dårlig forberedt. Stakkars barn

Anonymkode: 99dba...833

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 20.36):

Eller barna har ferie, men ikke vi. De henger jo rundt her og er oppe lenge og klarer ikke finne på noe med mindre vi maser. Vi finner jo på ting også, men samtidig så er skal jo vi jobbe oppi dette og. 
Flere som synes det er veldig lang ferie når man har barn som er for store til sfo?

Jeg er i samme situasjon. Prøver å holde ut at ungene faktisk ikke gjør så mye og la dem kjede seg såpass at de til slutt finner på et eller annet av seg selv. Det blir mye mer stillesitting og snuing av døgn enn jeg skulle ønske meg, men tenker at de også har litt godt av å ta ansvar for innhold i egne dager og dessuten av å bare "henge" rundt... 

Skrevet

Jeg tror det er sunt for barn å bare gå og kjede seg litt. 

Skrevet
Aninemine skrev (11 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon. Prøver å holde ut at ungene faktisk ikke gjør så mye og la dem kjede seg såpass at de til slutt finner på et eller annet av seg selv. Det blir mye mer stillesitting og snuing av døgn enn jeg skulle ønske meg, men tenker at de også har litt godt av å ta ansvar for innhold i egne dager og dessuten av å bare "henge" rundt... 

Jeg tenker at 8-åringer er for små til å ta et sånt ansvar

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 15.07):

Man klarer ikke få litt større barn til å legge seg tidlig, for mine snur døgnet fort. Dessuten er det ikke enkelt å få de til å legge seg når det er sommer. Vi har en som er 8 som har sluttet på sfo, men som ikke klarer finne på noe selv. Noen gang!! Barnet har ikke så mange venner enda, og de som er venner er borte. Jeg maser om å leke seg selv, finne på noe osv, men det går ikke. Det er bare masing og klaging og sitte på skjerm om vi ikke gjør noe. Så i tillegg til å underholde barn så må vi jobbe fullt på travle plasser med minimal bemanning men ikke mindre oppgaver, og vi må vaske klær og hus. Ingen besteforeldre som kan hjelpe oss.

Det er hardt, jeg vet ❤️ Vi har heller ingen besteforeldre eller andre som bare stepper inn slik enkelte har. Det må være fantastisk. 

Min 7-åring sovner ikke før i 22:30-tiden dersom hun får lov til å sove til kl.0930-10 hver dag og være sofagris største delen av dagen. Hun elsker å være i aktivitet også, og vi prøver å «slite» ut både henne og lillesøster på 3 år ved å få dem ut av huset, besøke lekeplasser, gå turer og innimellom en tur til lekeland. Men det krever at vi foreldre legger oss relativt tidlig og står opp ganske tidlig og tar regien over dagen. Hvis de får lov til å sove veldig lenge og sitte med skjerm så blir de ikke slitne før langt på kveld. 

For den kommende uken har vi laget en plan på hva vi vil gjøre, og prøver å holde oss til det. Prøver å unngå for mye stillesitting og skjerm. 

Anonymkode: 742a8...6cc

Skrevet
Abra skrev (På 3.7.2025 den 21.20):

Så når du tar ferie fra jobb så er det første du ønsker… mer jobb? 

Sommerferien fra skole er lang, man rekker fint å både ha fri og jobbe. 

Dessuten er det ferie å gjøre noe annet enn det man vanligvis gjør. Jeg har brukt ferier både til å jobbe frivillig på festivaler og til å pusse opp på hytta. Det er fortsatt et avbrekk fra hverdagen og jeg får energi av det. 

Ingen grunn til å være så redd for å jobbe, ungdommene har jo også massevis med energi til det. Men at det er vanskelig å få seg sommerjobb det er en annen sak. Dessverre er det alt for lite sommerjobber der ute. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De bør hverfall ha litt oppgaver hjemme da. Er noen av de store nok til å klippe plen? Vaske klær? Støvsuge? Skal de være hjemme hele dagen må de hverfall bidra så det blir mer tid til å være sammen som familie.

Anonymkode: 42abf...edb

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Abra skrev (På 3.7.2025 den 22.07):

Det beste med ferie som barn er å drive dank. Dette jaget om å hele tiden ha noe å fordrive tida si med er bare tull. 

Enig! Husker jeg elsket disse ukene hvor jeg kunne bade, treffe venner, lese bøker hele natten, lage mat på kjøkkenet (ble mange eksperimenter😅), se tv og bare la humla suse! 

Det hører med til historien at jeg gjorde husarbeid hver dag (kjøkkenet skulle være ok, tørket av salongbord, rydde ting som lå og "fløt", støvsugde annenhver dag. Startet 30 min før mamma kom hjem fra jobb). Og så var det ikke noe masing på mamma etter klokka 2100. Da var det ro hjemme og jeg forventet ikke å få servert mat, dra ut, få besøk, finne på prosjekter osv. Vi hadde det i grunn ganske hyggelig!

Anonymkode: 450fb...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig! Husker jeg elsket disse ukene hvor jeg kunne bade, treffe venner, lese bøker hele natten, lage mat på kjøkkenet (ble mange eksperimenter😅), se tv og bare la humla suse! 

Det hører med til historien at jeg gjorde husarbeid hver dag (kjøkkenet skulle være ok, tørket av salongbord, rydde ting som lå og "fløt", støvsugde annenhver dag. Startet 30 min før mamma kom hjem fra jobb). Og så var det ikke noe masing på mamma etter klokka 2100. Da var det ro hjemme og jeg forventet ikke å få servert mat, dra ut, få besøk, finne på prosjekter osv. Vi hadde det i grunn ganske hyggelig!

Anonymkode: 450fb...d4a

Men disse ungene sitter jo bare inne med skjerm.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du må «kaste ut» barna! Fjerne skjermer og si at de må ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om de er for store til AKS så er de jo store nok til å henge med venner, sykle, gå på lekeplass etc uten dere?

Her har vi 3 mellom 7-10.

I morgen skal ene bli med hjem til en klassekompis. Yngste er ute i hagen på trampoline og på regnværsdager så er det ganske fri flyt mht gaming/serier/film.

Rutinene er relativt like som i hverdagen mht legging. 

Anonymkode: 87f97...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 21.13):

Du burde sendt dem på camp eller til slekninger om dere enda selv jobber. Barn over 14 kan ha sommerjobb. Men dette burde du tenkt ut før ferien. Aldri om jeg lar mine drive dank i ukesvis når de er ferdig på SFO!

De barna som er mellom 10 og 14 skal være 5 uker på camp og hos slektninger? 

I byen jeg bor i er det nesten umulig å få sommerjobb for de under 18 år.

Anonymkode: 00611...f74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...