Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men ungene dine må jo ikke være oppe seint selv om de har ferie. Du kan legge dem i rett tid. 

Anonymkode: 99dba...833

Hvordan legger du unger som skal begynne på mellomtrinnet/større barn? 

Anonymkode: b7aee...d42

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man sier «nå er det leggetid», tar fra dem enhetene sine og gjeter dem på badet for å stelle seg og så i seng.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt oppriktig, hvorfor/hvordan blir så store barn en plage for foreldrene i ferien? 

Da jeg gikk på mellomtrinnet var jeg knapt hjemom og sov i ferien. Var ute med venner hele dagen. Tror ikke vi gjorde så mye en gang, dro på stranda, satt på en benk og skravlet, noen syklet, noen sto på skateboard, vi flørtet og testet grenser. Herregud, for en fantastisk tid.

Hvorfor sitter dagens ungdom hjemme og gnur på foreldrene?

Anonymkode: 08519...8c8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor sitter dagens ungdom hjemme og gnur på foreldrene?

Anonymkode: 08519...8c8

Internett og smarttelefon. Ungdom i dag vet ikke hvordan de skal gjøre noe annent

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts, hva tenker du?

Skrevet

Man klarer ikke få litt større barn til å legge seg tidlig, for mine snur døgnet fort. Dessuten er det ikke enkelt å få de til å legge seg når det er sommer. Vi har en som er 8 som har sluttet på sfo, men som ikke klarer finne på noe selv. Noen gang!! Barnet har ikke så mange venner enda, og de som er venner er borte. Jeg maser om å leke seg selv, finne på noe osv, men det går ikke. Det er bare masing og klaging og sitte på skjerm om vi ikke gjør noe. Så i tillegg til å underholde barn så må vi jobbe fullt på travle plasser med minimal bemanning men ikke mindre oppgaver, og vi må vaske klær og hus. Ingen besteforeldre som kan hjelpe oss.

Anonymkode: 7abf5...d45

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man klarer ikke få litt større barn til å legge seg tidlig, for mine snur døgnet fort. Dessuten er det ikke enkelt å få de til å legge seg når det er sommer. Vi har en som er 8 som har sluttet på sfo, men som ikke klarer finne på noe selv. Noen gang!! Barnet har ikke så mange venner enda, og de som er venner er borte. Jeg maser om å leke seg selv, finne på noe osv, men det går ikke. Det er bare masing og klaging og sitte på skjerm om vi ikke gjør noe. Så i tillegg til å underholde barn så må vi jobbe fullt på travle plasser med minimal bemanning men ikke mindre oppgaver, og vi må vaske klær og hus. Ingen besteforeldre som kan hjelpe oss.

Selvsagt klarer han ikke å finne på noe selv når dere hele tiden underholder ham, evt gir ham en skjerm.

Slutt å underholde dem og ta bort skjerm. Så får de finne på noe selv. Gjør ingenting om de kjeder seg, det er bare sunt fordi det kan bli en motiverende faktor til å finne på noe.

Anonymkode: c3431...7f0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han burde kanskje ikke ha sluttet på sfo enda. Han kunne gått i to år til. En 8 åring er litt for ung til å styre dagene sine selv

Anonymkode: 8be8c...9d5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han burde kanskje ikke ha sluttet på sfo enda. Han kunne gått i to år til. En 8 åring er litt for ung til å styre dagene sine selv

Anonymkode: 8be8c...9d5

Ja dette er jeg helt enig i. Men ble slik av div grunner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 21.26):

Og hva er rett tid for barn som har ferie mener du da?

Anonymkode: bf31d...ea4

Det kommer helt an på barnet. Mitt eldste er 17 nå, og kan være oppe så lenge hun vil, så frem hun er stille og klarer å komme seg opp om morgenen. 

Jeg har aldri hatt problemer med at barna har fri mens jeg enda jobber, og klarer ikke helt å forstå hvordan man klarer å gjøre det til et problem. Man er fortsatt forelder, og må sette nødvendige grenser for barna. Og det er slett ikke farlig at de ikke gjør så veldig mye noen uker i ferien og heller kjeder seg litt. Det er om ikke annet en gyllen mulighet til at de lærer å aktivisere seg selv.

Anonymkode: 6af53...5cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 21.13):

Barn over 14 kan ha sommerjobb

Hvor får barn på 14 / 15 år sommerjobb?? Mine og vennene deres har søkt masse, men får beskjed at de må være over 16 eller over 18 år

Anonymkode: a7ab9...a96

Skrevet

Mange som svarer her har ikke barn på den alderen eller så har de rolige barn.  Jeg vet hvordan du har det ts.  SFO er stengt nå i hele juli. Ekstremt slitsom med barna nå. Alle vennene er bortreist.  Har ingen slektninger å sende de til.  Lekeplasser er tomme. Kunne ha sendt de til bading et sted men da må en voksen hjelpe til.  Sommerjobber er de for unge til. De leker litt sammen men så begynner de å krangle. De finnes ikke trøtte kl 20, nytter ikke å legge de tidlig. Lese bøker og låne bøker fra biblioteket vil de ikke. Nå går jeg ut i ferie så nå det mulig å finne på ting med de.

Anonymkode: 49ad4...19f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor får barn på 14 / 15 år sommerjobb?? Mine og vennene deres har søkt masse, men får beskjed at de må være over 16 eller over 18 år

Ikke lett å få jobb i den alderen heller. Flere ungdommer som ikke får her vi bor.

Anonymkode: 49ad4...19f

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du burde beholdt SFO- plassen da! snakk om å gjøre livet vanskeligere en man må

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såklart klarer man å legge en 8 åring. Herregud for en tafatt forelder du virker som. Ikke har du planlagt sommeren godt heller

• Nyttig 2
Annonse
Skrevet
Katten89 skrev (49 minutter siden):

Du burde beholdt SFO- plassen da! snakk om å gjøre livet vanskeligere en man må

Sfo er stengt i Juli i hele Norge. 

Skrevet

Eldste på 14 fikk jobb på et lager, jobber 7-15. jeg syns det var litt «brå» start på arbeidslivet, men hun styrer selv. Hverdagen ble mye enklere i ferien, da hun legger seg tidlig for å få nok søvn nå. Tidligere år har sommeren bestått i lange dager 

Anonymkode: 143b2...f9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
cafflatte skrev (11 minutter siden):

Sfo er stengt i Juli i hele Norge. 

Jo, men de andre ukene. Det er 8 uker ferie og 3-4 av dem er SFO stengt

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en på 16 som har søkt på enormt mye jobber, det er mellom 200/400 søkere pr stilling av de få jobbene som har vært utlyst. Har vært å levert søknader selv uten utlysninger osv. 

Går inn i denne sommeren uten jobb, så hvor finner alle disse 14-18 åringene jobb som man leser om her på kg? Problemet er at vi har for mye regler når det gjelder å ansette unge under 18 år. Så det er omtrent ikke jobber å oppdrive. 

Mine barn på mellomtrinnet legger seg mellom 22/23 på hverdager, her er det hverdag enda selv med ferie. Dette bestemmer vi voksene. Alle barna må ut en liten tur i løpet av dagen, men det er mye kjedelige timer. 

Anonymkode: 85985...f02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 21.27):

Nå begynner ferieklagingen på KG igjen.

Anonymkode: bfa4a...9e0

Rett og slitt trist 

Anonymkode: 1950c...75b

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...