Gå til innhold

Hvor lenge sover 17-åringen din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 17 åring har ferie og er på besøk hos en slektning. Der sover hun til rundt 12 hver dag, selv om den hun er på besøk hos har lagt planer for henne.

Er dette normalt? Hvor lenge sover din 17 åring hjemme og på besøk hos andre?

Anonymkode: b19d9...db4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme så kan hun fint sove til 12-13 på ferier/fridager. På besøk så følger hun litt rutinen til den hun sover hos. 

Anonymkode: b2683...9ac

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

18 åring her. Nå når ho har fri står ho opp ved 9 tiden. Har 1 ule til så er det jobb og da er det opp kl 05 får å være på jobb til 7

AnonymBruker
Skrevet

Uten planer sover han gjerne til 11-12, vi vekker i de tider. Har vi planer eller ungdommen skal på jobb står han opp selv, når han må. Det er folkeskikk å stå opp i rimelig tid når man er på besøk hos andre. Jeg hadde tatt en prat med min ungdom, dersom det var et problem

Anonymkode: 42cd4...de8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når legger de seg om de sover til 12? Personlig synes jeg det er skikkelig slabbedaskete å sove så lenge, så håper ikke mine barn gjør det når de blir tenåringer

Anonymkode: 8e286...20b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når legger de seg om de sover til 12? Personlig synes jeg det er skikkelig slabbedaskete å sove så lenge, så håper ikke mine barn gjør det når de blir tenåringer

Det vet jeg ikke. Vertskapet legger seg før henne, og har uttrykt frustrasjon over situasjonen, men er redd for å komme på kant med gjesten.

Anonymkode: b19d9...db4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sov aldri lenge da du var tenåring? 

Anonymkode: f3adb...21e

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ufint å oppføre seg sånn når man er på besøk! Det er faktisk noe du burde forklare henne, hun har tydeligvis ikke forstått det av seg selv. 

Anonymkode: 0bc8d...920

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

å sove mer en 7-8 timer søvn, da kan det være personen er lav på næringsstoffer som eks som d vitamin eller jern, det gjør at man sover lenge og er sliten på dagtid. anbefaler tur til fastlegen å få sjekket. 

AnonymBruker
Skrevet

Du sov aldri lenge da du var tenåring? 

Anonymkode: f3adb...21e

Nei. Sov som regel til kl 09. Men jeg hadde noen ganger jeg snudde døgnet og leste til kl 5 om morgenen. Det føles ikke bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Sov som regel til kl 09. Men jeg hadde noen ganger jeg snudde døgnet og leste til kl 5 om morgenen. Det føles ikke bra. 

Ekstremt vanlig å snu døgnet, eller sove lenge som tenåring i ferier og fridager, selv om ikke du gjorde det.

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Ekko jenta skrev (6 minutter siden):

å sove mer en 7-8 timer søvn, da kan det være personen er lav på næringsstoffer som eks som d vitamin eller jern, det gjør at man sover lenge og er sliten på dagtid. anbefaler tur til fastlegen å få sjekket. 

Er du morsom? 
Det er da helt vanlig for ungdommer å sove lenge, selv om de legger seg i skapelig tid. De trenger faktisk beviselig mer søvn i den alderen, faktisk helt opp mot 10 timer.

https://ung.forskning.no/sovn-ungdom/ungdommer-blir-b-mennesker-i-puberteten/2167108

Men man må jo stille krav til dem, dersom de har planer eller forpliktelser. Da må de opp selvsagt. 

Anonymkode: 0a0b4...e6b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

😂😂

Anonymkode: d0877...3f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sov lett til både 13 og 14 som 17-18åring. 

Anonymkode: 4aa16...39b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ekstremt vanlig å snu døgnet, eller sove lenge som tenåring i ferier og fridager, selv om ikke du gjorde det.

Helt vanlig ja

Anonymkode: d0877...3f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er over 40 og sover til både kl 12 og 14 i helgene hvis jeg kan😅

Anonymkode: a1091...571

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Ekko jenta skrev (17 minutter siden):

Jeg tror det handler mer om at tenåringer ofte legger seg mye senere. De sover ikke lengre enn oss.

Anonymkode: 199b2...5b6

Skrevet

Heheh, gleder meg til barna mine begynner å sove til 11-12, ja🤭 hilsen mor til nyfødt, 2-åring og 4-åring som står opp før fuglene fiser

… og når det gjelder spørsmålet ditt er jeg jo åpenbart ikke kvalifisert for å svare, men både jeg og mannen sov lett til 11-12 da vi gikk på videregående. Er nok ikke uvanlig

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis 18-åringen ikke vekkes, kan hen sove til klokka 15. 17-åringen er som regel oppe i 8-tiden. Ingen fasit her, altså. 

Jeg likte bedre småbarnstiden da jeg kunne få litt ro om kvelden. Jeg står uansett tidlig opp, så mye ståk om kvelden passer meg dårlig. 

Skrevet

Sov fort til 11-12 selv når jeg hadde fri da jeg var i den alderen. Tantebarna mine er i den alderen nå og de sover fort til 12 når de har fri 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...