Gå til innhold

Sliten alenemor i jobb, og tenåringer med ferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen kjenner seg igjen. Håper egentlig bare å høre at vi er flere, og kanskje få noen gode råd.

Jeg har noen flotte tenåringer som har skoleferie og gjerne vil være ute sent med venner eller sitte oppe sent og pusle med sitt. Det skjønner jeg så godt, og unner dem det! Men:

Jeg må opp tidlig på jobb hver dag, og burde lagt meg tidlig. Prøver å finne kompromisser, men ender jevnt over med for lite søvn. De er for unge til at jeg kan legge meg mens de er ute, og jeg sliter med å sovne når de er våkne i huset.

Er veldig sliten. Får bare en kort ferie i år. Situasjonen er sånn at det blir 8 uker i strekk med aleneansvar, og jeg får ikke endret det. 

Er det noen flere som har det sånn? Har dere noen gode råd å dele? 🙄

Anonymkode: a2d11...542

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de da? De må jo få være våkne senere enn deg hvis de er hjemme? Altså hvis de er eldre enn 13..  hensyn må tas begge veier så klart. 

Anonymkode: 7b6b0...84c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er våken når de er ute, men er de hjemme tar jeg kveld og sovner. De har heldigvis sommerjobber fra mandag og da må de legge seg litt tidligere😀

Anonymkode: b4dca...46d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med det samme, får ikke sove om ikke ungdommene er i hus.. Jeg har sagt de skal være hjemme til kl 23 i hverdagen, og de godtar det. Virker som de fleste foreldrene har tilsvarende regler. 

Anonymkode: 54074...7f4

• Liker 2
Skrevet

er jo forskjell på om de er 13 eller 17.. en 13 åring kan ha innetid og få styre oppe etter det evt. men er gjerne noen år med mindre søvn mens man lar de være ungdom..  Jeg legger meg men sovner ikke før de er hjemme, innetid 23 til 15 år, evt senere i helgen 

• Liker 1
Skrevet

Tenåringer har vel ikke vondt av å ha innetider selv om det er ferie? Mulig noe har forandret seg men jeg var ungdom på starten av 2000-tallet og måtte føye meg etter innetider så lenge jeg bodde hjemme 😅 Var ikke aktuelt å få lov til å reke ute til langt på natt (selv om jeg mer en gjerne ville det selv 😂)

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

At du ikke greier å sove om ungene er ute er nå en ting, men at du ikke greier å sove fordi de er våkne handler nok mest om ditt behov for kontroll. Prøv å slipp opp litt. De blir bare større og mer selvstendige, og hvis du skal holde på sånn har du mange år foran deg (ikke bare ferier) der du ikke får sove. 

Det er lov å sette krav om at de må være inne til et tidspunkt fordi du faktisk fortsatt jobber, og det er lov å stille krav om at de tar hensyn og ikke bråker i den tida du sover. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Vi har et kompromiss der de kommer hjem 23.15 de dagene jeg skal opp tidlig. Og litt senere i helga. De er 15 og 16. Kan snakke mer med dem om å være stille når jeg må legge meg 😅 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier som flere her, når de er hjemme må du klare å sovne (så lenge de ikke bråker så det er umulig da, det blir jo en annen sak og da må de lære å ta hensyn). At de må ha innetider på hverdager i ferien er rett og rimelig, for jeg skjønner at du ikke klarer å legge deg mens de er ute (litt avhengig av alder, er de 13 er det forståelig og riktig, er de 19 blir det annerledes).

Er det noe spesielt som skjer en onsdag, så kan du heller strekke deg den ene dagen om de kommer og snakker om det skikkelig, så må de ta hensyn andre dager. Kommunikasjon, forståelse for hverandre og åpen dialog er nok essensen her (pluss at du må lære deg å sovne selv om de er våkne så lenge de er hjemme).

Anonymkode: e54e1...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke gode råd, men vil bare si at jeg føler med deg. Jeg sover så innmari lett, at jeg hører det rumler i magene til ungdommene på kveldstid. Jeg er helt håpløs, og vet ikke hva jeg kan gjøre med det. De må jo få leve litt selv om jeg ønsker å legge meg og at det skal være stilt kl.21 😮‍💨

Anonymkode: ddb63...bed

AnonymBruker
Skrevet

Vi praktiserer at de må være på rommet etter kl 23 på hverdagen og de skal være stille. Det vil si ingen gaming med lyd og skravling, ingen prating i telefonen med rolige aktiviteter som ikke forstyrrer andre. Mat som skal hentes, skal tas ut av kjøkkenet før kl 23 og ryddes ned neste morgen. 

Det har fungert for oss. Vi har barn i flere aldersgrupper og alle må ta hensyn til hverandre. ungdommene har fått mer "slak" i helgene og når jeg selv har ferie. 

Anonymkode: f3f8a...b65

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det innetider selv med sommerferie, når jeg jobber så får de komme inn senest 23. Jeg skal opp på morningen, jobber hjemmefra men skal fortsatt ha søvn. Og vi har hund som kan bjeffe litt hvis det går i døra sent, gammel og hører det hun selv vil. Og kan skvette til så da bjeffes det. Er de hjemme så såiller det ingen rolle når de velger legge seg, så lenge de ikke bråker rundt, men det gjør de ikke. De må få lov å ha litt annen døgnrytme når de har fri. Men så lenge jeg skal på jobb er det litt andre regler. Og det er helt greit for dem

Anonymkode: c2d70...f2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Vi har et kompromiss der de kommer hjem 23.15 de dagene jeg skal opp tidlig. Og litt senere i helga. De er 15 og 16. Kan snakke mer med dem om å være stille når jeg må legge meg 😅 

Det er en grei regel det. Jeg skal ikke tidlig opp på hverdagene, men på kveldene tar man hensyn og er rolige uansett. Noen kan ønske å sove uansett om man skal jobbe eller ei. 

Anonymkode: 201d7...ac8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...