AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Måtte gi MME på kopp og flaske på barsel pga litt lav fødselsvekt hos barnet. Er førstegangs og hadde ikke mye kunnskap om amming. Ble ganske forvirret første dagene. Fikk beskjed om å ikke ha barnet for mye på brystet fordi det var energikrevende, men at jeg samtidig måtte passe på å stimulere. Ved hjemkomst har barnet tatt igjen fødselsvekta si, og jeg har fått klarsignal til å amme primært, men at jeg skal tilby MME etter hvert måltid. Det er her jeg synes det blir litt vanskelig. Det varierer fra måltid til måltid om baby virker tilfreds etter å ha ammer, eller om baby vil ha mer. Er det da greit å veksle mellom å gi flaske i tillegg eller ei? Baby gulper ofte og får mye magebesvær ved flaskematingen, da dette går mye raskere enn ammingen. Kjenner jeg vil begrense det mest mulig, men tør ikke gå imot rådene. Vet heller ikke hvor mye melk jeg har og om det er nok 🤷🏼♀️🥵. Men i skrivende stund ligger en mett (tror jeg) baby og sover ved siden av meg etter å ha diet på en side i 20-30 min. Og spm er det om hun skal vekkes for å få en ekstra flaske eller ikke når hun ikke gir tegn til å være mer sulten enn så lenge? Anonymkode: 3ecde...e67
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Jeg fulgte de samme rådene med å tilby flaske etter hvert måltid, og det ødela ammingen for oss på sikt. Det virket lenge som han var tilfreds med både pupp og flaske, men etter hvert foretrakk han flasken mer og mer før han utviklet brystvegring. Hadde jeg vært i samme situasjon på nytt hadde jeg gitt tillegg med hjelpebryst. Anonymkode: f337b...19d 1 1 4
monican94 Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli så lenge ungen virker tilfreds, ikke er sulten igjen etter en time og legger på seg ville jeg kun ammet, kjenn på magefølelsen. Som du sier, du har nå en sovende tilfreds baby, ikke vekk, men nyyyyyt mamma-tilværelsen🥰 Dette nailer du 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Høres helt supert ut at ungen sover mett ved siden av deg! Hadde ikke vekket for mer mat. Og husk at det kommer perioder da ungen ammer HELE tiden - jeg hadde flere ettermiddager og kvelder der jeg ammet to ganger i timen😅 Men sånne økedøgn er viktig for å øke produksjonen, det er helt normalt og betyr ikke at du ikke har nok melk. Og ved sånn ca tre måneder endrer melkeproduksjonen seg, da kan brystene kjennes tomme ut. Men det er også normalt, så ikke tenkt med en gang at du har mistet melken hvis det ikke er andre tegn. Ellers hadde jeg mye nytte av å lese om amming og se videoer - jeg gjorde det mens jeg uansett måtte sitte stille for å amme. Leste og så alt på ammehjelpen og så etter hvert på la leche leage. Lærte masse spennende! Rart å tenke på hvor lite jeg kunne om amming før jeg fikk barn. Lykke til, som hun over sa, dette nailer du! Og blir det problemer, kontakt helsestasjonen. Og hvis du ikke får god nok hjelp der (ammekunnskapen varierer veldig), så kontakt ammehjelpen eller still spørsmål på ammehjelpgruppen på Facebook. Og gratulerer med baby! Anonymkode: d1bde...84a 2 1 1
snurk Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli Dersom du ønsker å fulltidsamme så ville jeg trappet ned på mme. Sluttet med flaske helt og heller brukt hjelpebryst eller kopp. Dersom barnet virker tilfreds vil jeg heller anbefale deg å ta noen dager med hyppig amming slik at melkeproduksjonen regulerer seg etter barnet. Legg dere i sengen med en god bok eller en serie, ha mye hud mot hud, og amme hyppig. La partner varte deg opp med alt du ellers trenger ❤️ 5
Gyngehest Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli Jeg startet som deg og gav mme etter hvert måltid jeg ammet pga lite melk. De forsinket melkeproduksjonen hos meg, og rotet til metthetsfølelse hos baby. Han var mett veldig lenge pga mme og ville derfor ha pupp for sjelden til at amming funket. Ingen god kombo.. Jeg stoppet derfor med mme og fortsatte kun med amming. Når baby er sulten vil den be om mer mat, og hyppig amming og tomme bryst gir kroppen din signaler om å produsere mer melk. Særlig om natten er amming gunstig pga hormoner. Så matbehov hos baby og produksjon finner balansen helt naturlig. Baby ville dermed ha temmelig hyppig amming en periode. Han gikk fint opp i vekt likevell og virket fornøyd. For å hjelpe til med økt melkeproduksjon pumpet jeg melk 3 ganger per dag ETTER at baby var ferdig med amming, for virkelig å tømme brystene. Anbefalt fra helsestasjonen. Da gikk melkeproduksjon kraftig opp etter 3 dager 😊 3 1
Memorangen Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Måtte gi MME på kopp og flaske på barsel pga litt lav fødselsvekt hos barnet. Er førstegangs og hadde ikke mye kunnskap om amming. Ble ganske forvirret første dagene. Fikk beskjed om å ikke ha barnet for mye på brystet fordi det var energikrevende, men at jeg samtidig måtte passe på å stimulere. Ved hjemkomst har barnet tatt igjen fødselsvekta si, og jeg har fått klarsignal til å amme primært, men at jeg skal tilby MME etter hvert måltid. Det er her jeg synes det blir litt vanskelig. Det varierer fra måltid til måltid om baby virker tilfreds etter å ha ammer, eller om baby vil ha mer. Er det da greit å veksle mellom å gi flaske i tillegg eller ei? Baby gulper ofte og får mye magebesvær ved flaskematingen, da dette går mye raskere enn ammingen. Kjenner jeg vil begrense det mest mulig, men tør ikke gå imot rådene. Vet heller ikke hvor mye melk jeg har og om det er nok 🤷🏼♀️🥵. Men i skrivende stund ligger en mett (tror jeg) baby og sover ved siden av meg etter å ha diet på en side i 20-30 min. Og spm er det om hun skal vekkes for å få en ekstra flaske eller ikke når hun ikke gir tegn til å være mer sulten enn så lenge? Anonymkode: 3ecde...e67 Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått råd om mme etter amming om barnet ikke er undervektig? Det vil jo kunne ødelegge for ammingen på sikt. Syns det høres litt rart ut. Skjønner godt du er forvirret 😊 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Hvor gammel er barnet og hvilken uke ble det født i? hvis barnet er friskt til termin ville jeg personlig ammet hyppig og heller ettermatet HVIS barnet viste tegn på sult. Men obs obs: barnet må være interessert i å spise, ha rikelig våte bleier og spise minst 8 ganger i døgnet (gjerne mer i starten). Ville også vært snar med å dra innom helsestasjonen for ny vekt (en dag eller to), for å se at den fortsetter å stige. kle deg naken på overkroppen, ligg i senga og la baby ha fri tilgang til puppene noen dager. Ikke planlegg hverken besøk eller oppgaver i hjemmet. Nå skal du bruke noen dager på å KUN fokusere på deg og baby!! husk selv å spis og drikke godt. får ikke tittelere seg her inne, men anbefaler deg også å melde deg inn i ammehjelpsgruppa på Facebook! Der er det flere erfarne ammehjelper som gjerne svarer og hjelper deg 🥰 Masse lykke til! Krysser fingre og tær for lavere skuldre og mindre stress de neste dagene. Anonymkode: 5d825...bd7 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli Jeg får så vondt i meg, for jeg fikk og den typen råd og det gjorde nyfødtperioden utrolig stressende og usikker for meg fordi jeg bekymret meg sånn for amming. Fikk beskjed om å gi tillegg, ikke amme for lenge, max 20 min og at jeg MÅTTE amme hver 3. time. Da ble det særlig forvirrende når babyen min baare ville ligge på puppen, men også kunne få innfall hvor hun sov 4-5 timer i slengen. Jeg lå våken om natten og veide for og imot om jeg skulle vekke henne. Det ødela utrolig mye for meg og MME skapte en del usikkerhet. Har du snakket med helsesykepleier? Hatt hjemmebesøk? Om baby virker tilfreds, har våte bleier (og bæsjebleier) og melkeproduksjonen din er godt i gang så ville jeg tenkt at det skal holde å amme primært. Det var rådet jeg fikk av en veldig trygg helsesykepleier. På kvelden kan babyene virke litt mer utilfreds og ligge mye på brystet, men jeg har skjønt at dette er veldig vanlig - les litt om det på ammehjelpen.no. Om du ikke har hatt besøk av helsesykepleier enda så kan dere jo drøfte det, og kanskje du kan be om å få en ekstra time til veiing for å kontrollere at babyen går opp i vekt? Om hun har vært på besøk og likevel ment på at du skal fortsette å tilby MME, men du ikke virker helt tilfreds med det så tenker jeg du kanskje må vurdere hva du selv ønsker og hvordan babyen din fremstår. Om du velger å forsøke uten MME så be om en ekstra vektkontroll. Noen helsestasjoner må man ringe og avtale det, og andre har drop-in ukentlig. Ang brystvegring så står det også mye om det på ammehjelpen, og vi har hatt to runder med brystvegring (3 måneder og 8 måneder). Har brukt rådene fra ammehjelpen og da har det faktisk gått seg til! På ammehjelpen står det også om sakte flaskemating dersom det er slik at du vil fortsette med tillegg av MME. Anonymkode: 56fa6...050 1 1 1
snurk Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli Memorangen skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått råd om mme etter amming om barnet ikke er undervektig? Det vil jo kunne ødelegge for ammingen på sikt. Syns det høres litt rart ut. Skjønner godt du er forvirret 😊 Det er dessverre stor variasjon i kunnskapsnivået om amming på både barsel og helsestasjon ☹️ Jeg fikk selv mange merkelige råd med andremann, og eneste grunnen for at jeg visste at det var merkelige råd var fordi jeg allerede hadde ammet ett barn. Hadde jeg vært førstegangs og uten erfaring kunne rådene i verste fall betydd slutten for min ammereise. Veldig synd at det skal være slik! 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli Memorangen skrev (32 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du har fått råd om mme etter amming om barnet ikke er undervektig? Det vil jo kunne ødelegge for ammingen på sikt. Syns det høres litt rart ut. Skjønner godt du er forvirret 😊 Barnet hadde lav fødselsvekt i følge HI. Min var 2200 gram ved fødsel og kunne ikke selvregulere seg før hen var 5 uker gammel. Hadde sonde de første 4 ukene som hen fikk påfyll på hver 3. Time døgnet rundt. Men jeg pumpa i tillegg til å amme, så jeg toppa med morsmelk og ikke MME. Anonymkode: 781ff...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli TS her. Tusen takk for fine og omsorgsfulle råd! Jeg ammer nå i vei døgnet rundt og håper det er nok for lille baby. Skal veie igjen om noen dager. Godt med avføring og urin i bleiene. Håper håper amming er nok ❤️ Anonymkode: 3ecde...e67 3
katties Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli (endret) Jeg fikk dårlige råd om amming på sykehuset alle gangene jeg var der. Jeg aner faktisk ikke hvorfor de er så fryktelig dårlige på å gi råd om det der, og i tillegg høres de jo så bråsikre ut angående det de sier 🤨 Hvis baby er undervektig, har gulsott eller mor har melkemangel så er MME bra. Så fort mor kan amme, hvis hun vil, så er det bare å amme i vei. Det skal ikke være noe begrensning på hvor lenge babyen ligger på åuppen - baby bruker den både som matkilde, trygghet og kos, så om babyen har nok våte bleier, vekten går opp og fontanellene ser fine ut, så er alt bra - den får nok mat. Ikke vekk babyen når den sover. Det er bare helt i starten - kanskje den første uka at jeg ville vekt om babyen sover 4-5 timer uten mat (helsepersonell sier ofte 2, max 3), for det kan hende at babyen har så lite energi at den rett og slett ikke orker å våkne og spise. Du er over denne perioden - la babyen sove og slapp av litt selv. Lurer du på noe angående amming, spør Ammehjelpen på nett - ikke sykehuset, helst. Ammehjelpen vet nok en god del bedre. Endret 4. juli av katties 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Tusen takk for fine og omsorgsfulle råd! Jeg ammer nå i vei døgnet rundt og håper det er nok for lille baby. Skal veie igjen om noen dager. Godt med avføring og urin i bleiene. Håper håper amming er nok ❤️ Anonymkode: 3ecde...e67 Bare fortsett å tilby puppen, hvis du virkelig ønsker å fullamme så er det bare tull å gi mme på si når dette kan føre til at babyen krever mindre av puppene. Blir en negativ spiral som kan stikke kjepper i hjulene for deg. Blir det krise så ha for all del litt mme på lur. Prøv også vindusviskeramming for å stimulere mer, det har gjort underverker for mange. Anonymkode: cdbaf...2ab 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli Å gi mme etter hvert måltid er den raskeste veien å ødelegge for ammingen. Kontakt ammehjelpen for råd Anonymkode: a4aeb...edd 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli Må si meg enig med alle over. Å gi mme etter hver amming er raskeste vei til å ødelegge ammingen. Hvor undervektig er babyen? Er det snakk om innenfor normalen (over 2,5 kilo) eller mindre? Jeg syns det er underlig at de har vært så tilbakeholden med amming på barsel. Hvordan skal du sette igang ammingen hvis du ikke ammer primært (og gir mme HVIS man ser babyen ikke får nok)? Anonymkode: 18620...d13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå