AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Hei. Etter å ha vært feil diagnostisert i flere år, fikk jeg endelig rett diagnose for ca 1 år siden. Jeg hadde ikke spenningshodepine, men migrene. Jeg har flere anfall i løpet av en måned, og etter sommeren skal jeg prøve ut forebyggende medisiner. Fastlegen min fortalte at det vanligste var å starte med å prøve ut Beta-blokkere og om dette ikke ga bedring var neste alternativ en type blodtrykksmedisin. Det siste vanlige alternativet var visstnok medisinen Sarotex, men dette utgår for min del ettersom jeg ikke kan kombinere den med en medisin jeg allerede bruker fast.. er det noen som har erfaring ved bruk av beta-blokkere eller blodtrykksmedisin som forebyggende mot migrene? Og hjalp det, evt hva hjalp best? Jeg har god effekt av imigran, men det er likevel utmattende å så mange anfall som det jeg har. Må ligge på et mørkt, kaldt rom under anfall. Imigran gjør meg også fryktelig trøtt. Jeg har et sterkt håp om at forebyggende medisiner kan hjelpe meg. Håper at noen har erfaringer å dele. Anonymkode: dc965...870 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Har gått på blodtrykksmedisin siden mara ca, og har nå ca halvparten så mange anfall. Opplever også anfallene som mildere og kortere, stort sett. Anonymkode: 3bb28...13d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli Jeg bruker enalapril, laveste dose, den funker veldig bra for meg. Et helt nytt liv etter at jeg startet med den. Jeg har også god effekt av imigran nesespray, men vil jo helt unngå det så mye som mulig. Før hadde jeg flere dager i mnd med anfall enn uten, nå kan jeg ha månedsvis helt uten anfall, veldig deilig! Har tidligere testet candesartan forebyggende og, hjalp også, men ikke like bra. Og hadde noen bivirkninger for min del. Enalapril får jeg ingen bivirkninger av. Anonymkode: 70925...51b 1
Sun-Seeker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Jeg tar også forebyggende medisiner mot migreneanfall (profylakse?). De første par årene hadde jeg betablokkere som deg. Men jeg følte meg ofte kvalm og veldig tung i beina og kroppen generelt. Så jeg sjekket litt på nett og leste om at det gikk an å bruke en medisin som brukes til epileptikere. Den heter topimax. Har brukt den i flere år nå, og har veldig god hjelp av den. Og ikke noen bivirkninger heller for min del. Ellers fikk jeg også etter at jeg var hos en erfaren nevrolog resept på anfallsmedisin (tror det er Imigran) i sprøyteform, en injeksjonspenn. Den er veldig nyttig når man får anfall om natten, i søvne, og våkner midt i et anfall. Den kan tas selv om anfall er gang og settes i låret. For meg har den vært veldig effektiv. Ellers så kan et tips være å bruke naproxen som smertestillende, heller enn paracet og ibux. Håper dette er til noe hjelp, migreneanfall er noe skikkelig dritt!
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli Sun-Seeker skrev (3 timer siden): Jeg tar også forebyggende medisiner mot migreneanfall (profylakse?). De første par årene hadde jeg betablokkere som deg. Men jeg følte meg ofte kvalm og veldig tung i beina og kroppen generelt. Så jeg sjekket litt på nett og leste om at det gikk an å bruke en medisin som brukes til epileptikere. Den heter topimax. Har brukt den i flere år nå, og har veldig god hjelp av den. Og ikke noen bivirkninger heller for min del. Ellers fikk jeg også etter at jeg var hos en erfaren nevrolog resept på anfallsmedisin (tror det er Imigran) i sprøyteform, en injeksjonspenn. Den er veldig nyttig når man får anfall om natten, i søvne, og våkner midt i et anfall. Den kan tas selv om anfall er gang og settes i låret. For meg har den vært veldig effektiv. Ellers så kan et tips være å bruke naproxen som smertestillende, heller enn paracet og ibux. Håper dette er til noe hjelp, migreneanfall er noe skikkelig dritt! Tusen takk for svar og deling av erfaringer ❤️ da finnes det håp! Jeg er fryktelig plaget med at jeg våkner midt i et anfall - så den anfallsmedisinen skal jeg forhøre meg om! Har brukt voltaren som smertestillende, men skal virkelig prøve ut naproxen! Håper virkelig at forebyggende medisin kan hjelpe på antall anfall og forhåpentligvis styrken og lengden på anfallene. Anonymkode: dc965...870 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bruker enalapril, laveste dose, den funker veldig bra for meg. Et helt nytt liv etter at jeg startet med den. Jeg har også god effekt av imigran nesespray, men vil jo helt unngå det så mye som mulig. Før hadde jeg flere dager i mnd med anfall enn uten, nå kan jeg ha månedsvis helt uten anfall, veldig deilig! Har tidligere testet candesartan forebyggende og, hjalp også, men ikke like bra. Og hadde noen bivirkninger for min del. Enalapril får jeg ingen bivirkninger av. Anonymkode: 70925...51b Takk for svar og deling av erfaringer ❤️ det er enalapril som er det ene alternativet, så veldig godt å høre at du har god effekt av den ❤️håper så inderlig forebyggende medisin kan hjelpe på antall anfall og forhåpentligvis styrken på anfallene. Jeg har pr i dag flere dager med anfall enn uten, og man blir fullstendig utslitt - så at det finnes håp om at dette kan snus er godt å vite! Rart hvor «vant» man blir til å leve med denne smerten, og når man har barn presser man seg ekstra pga dårlig samvittighet når man aller helst skulle ha ligget på et mørkt, kaldt rom. Har heldigvis en støttende og omsorgsfull mann, men samvittigheten gnager likevel. Anonymkode: dc965...870
AnonymBruker Skrevet 4. juli #7 Skrevet 4. juli Har prøvd både Sarotex og Topimax. Ble helt koko av begge. Angst og uro, null matlyst. Betablokker og blodtrykksmedisin slapp jeg å prøve ut, siden jeg har veldig lavt blodtrykk fra før av. Fikk etterhvert innvilget botox og det har vært fantastisk🤩 Anonymkode: d95e5...26e
AnonymBruker Skrevet 4. juli #8 Skrevet 4. juli Jeg setter Emgality sprøyte hver fjerde uke. Anonymkode: 944e0...b68
AnonymBruker Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli Sun-Seeker skrev (16 timer siden): Jeg tar også forebyggende medisiner mot migreneanfall (profylakse?). De første par årene hadde jeg betablokkere som deg. Men jeg følte meg ofte kvalm og veldig tung i beina og kroppen generelt. Så jeg sjekket litt på nett og leste om at det gikk an å bruke en medisin som brukes til epileptikere. Den heter topimax. Har brukt den i flere år nå, og har veldig god hjelp av den. Og ikke noen bivirkninger heller for min del. Ellers fikk jeg også etter at jeg var hos en erfaren nevrolog resept på anfallsmedisin (tror det er Imigran) i sprøyteform, en injeksjonspenn. Den er veldig nyttig når man får anfall om natten, i søvne, og våkner midt i et anfall. Den kan tas selv om anfall er gang og settes i låret. For meg har den vært veldig effektiv. Ellers så kan et tips være å bruke naproxen som smertestillende, heller enn paracet og ibux. Håper dette er til noe hjelp, migreneanfall er noe skikkelig dritt! Topimax frarådes nå til kvinner i fertil alder Anonymkode: 20d6f...02e
AnonymBruker Skrevet 4. juli #10 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg setter Emgality sprøyte hver fjerde uke. Anonymkode: 944e0...b68 TS får ikke det før hun failer 3 forebyggende. Anonymkode: 20d6f...02e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå