Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser alltid både fedre og mødre på helsestasjonen, er mer merkelig med de som er alene..

Anonymkode: 141d4...de5

Nå mente jeg helsesøsters oppførsel.

Jeg tror veldig mange fedre er med om de har anledning. I alle fall for nummer en. Må innrømme at jeg var med på få rutinekontroller for nummer tre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er såpass uvanlig at man lurer på om det er noe annet som spiller inn.

For min del tenker du? Det var jo også en konklusjon å trekke🤷🏼‍♀️ Her ser jeg oftere begge foreldre med enn ikke, så det er åpenbart forskjeller☺️ Begge er jo like mye foreldre, så jeg personlig synes det er fint at partner er like engasjert😃

Anonymkode: 08555...f48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi gått sammen, eller hver for oss. Tror vi har vært nesten like mange ganger, aldri blitt kommentert. Liker å gå på avtaler sammen som gjelder vårt felles barn. Når vi var på et kurs ifbm en sykdom det ene barnet vårt har sa sykepleieren at det var bra vi begge var der og fikk den sammen opplæringen fordi de dessverre ofte opplevde at kun mor kom og på den måten fikk litt eneansvaret for barnet/håndtering av sykdom.

Drit i kommentarene, og du trenger heller ikke en grunn for at dere begge er der. Det er helt lov. Kanskje du har en usikker helsesykepleier som ikke ønsker så mye publikum ;) 

Anonymkode: 14872...7f6

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For min del tenker du? Det var jo også en konklusjon å trekke🤷🏼‍♀️ Her ser jeg oftere begge foreldre med enn ikke, så det er åpenbart forskjeller☺️ Begge er jo like mye foreldre, så jeg personlig synes det er fint at partner er like engasjert😃

Anonymkode: 08555...f48

For å gi det inn med teskje. Jeg synes det er såpass atypisk oppførsel for en helsesykepleier at man kan stille spørsmål om hun reagerer på noe ved enten barnets mor eller far. Det kan være at hun vil ha mor alene for enten å vurdere henne eller spørre om det er noe ved mannen. 

Endret av Brunello
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er tross alt bra de passer på, tenk om du hadde hatt fødselsdepresjon? De gjør det ikke for å være stygge. Ofte vil man ikke innrømme selv at man har det tungt, og da skal helsepersonell kunne se det og hjelpe.

Anonymkode: 26b1f...ed1

Det er vel og bra, men har da ingenting med det TS beskriver og det å ha far med til helsestasjon av diverse grunner. Da jeg gikk med yngste for 17 år siden, var det to mødre som ofte kom med far, fordi fedrene jobbet offshore og ville være med når de var hjemme. Klarer ikke å se noen feil her! Man må vel ikke ha fødselsdepresjon eller annet for at andre forelder er med?!!? Her overdriver du litt vel mye! 

Anonymkode: 1b46b...fee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel og bra, men har da ingenting med det TS beskriver og det å ha far med til helsestasjon av diverse grunner. Da jeg gikk med yngste for 17 år siden, var det to mødre som ofte kom med far, fordi fedrene jobbet offshore og ville være med når de var hjemme. Klarer ikke å se noen feil her! Man må vel ikke ha fødselsdepresjon eller annet for at andre forelder er med?!!? Her overdriver du litt vel mye! 

Anonymkode: 1b46b...fee

Poenget er at vi er veldig mange som har vært med uten at det er reagert. Så det er veldig rart at det skjer. Man må forutsette at den aktuelle helsesykepleieren er vant med at fedre er med.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ofte med begge to når barnet har timer, enda vi ikke er sammen lengre. Han var og med på alle kontroller når jeg var gravid. Er tross alt begge sitt barn.

Anonymkode: 22892...5ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var ofte to på kontroller og slik ja. Han var jo lik interessert han som meg hvordan ting gikk. 

Anonymkode: 09788...9bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i kommunen står det innkallingen at «Begge foreldre oppfordres til å delta». Synes oppførselen til helsesykepleieren din virker meget uprofesjonell. 

Anonymkode: 4091c...fa5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste er vel alene fordi de er i mammapermisjon i starten, og ved eldre barn tar en forelder seg fri? 

Anonymkode: 2325e...fce

AnonymBruker
Skrevet

Her gikk far alene et par ganger, jeg gikk alene noen ganger og så gikk vi begge to om det passet slik. Vi ble skilt før fireårskontrollen, gikk sammen på den og.

Har aldri fått noen kommentarer på at han har gått alene eller at vi har gått sammen. 

Anonymkode: 6f314...19a

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, har vært med venner med flerlinger tom. for å ha flere hender. Aldri blitt kommentert. 

Anonymkode: ab468...efe

AnonymBruker
Skrevet

I innkallingen til kontroll, ligger det lenke til (blant annet) en HelseNorge -nettside som forklarer hva som skal skje i de ulike kontrollene. På alle disse sidene som jeg har sett, står det at de anbefaler at begge foreldre er med.

Jeg skal selvsagt ikke si om du overreagerer, for man må være der for å oppfatte situasjonen. Det kan jo hende at helsesykepleier/barnelege stusser, men det er i så fall deres eget problem, og at dere møter begge to er overhodet ikke noe bekymringsverdig "tegn" med tanke på omsorgsevne. Helsemyndighetene ønsker jo helt klart at begge foreldrene er med.

Jeg hadde nok bare trekt på skuldrene av dette. Kan hende det med at dere "møtte mannsterke" ikke handlet om mer enn å bryte isen. Det er nok ikke ofte at begge er med selv om de burde. De fleste har jo en jobb de må være på på dagtid når den andre har permisjon.

Anonymkode: 45aa7...e18

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Det er nok bare jeg som overtenker det, og har en noe ivrig helsesykepleier. Har hørt fra en som kjenner henne at hun er utdannet i å hjelpe mødre som strever så for alt jeg vet prøver hun vel å finne ut om jeg og gjør det 🤷‍♀️ TS

Anonymkode: aaedc...c75

AnonymBruker
Skrevet

Spesielt at de kommenterte det negativt? Og litt rart at du formulerer det som at "barnefar var med". Timene på helsestasjonen er jo for baby, ikke for mor. Så dere begge var jo med baby, det normale er vel å si "vi gikk sammen". Ellers så har du jo litt den holdningen selv også at han bare er med på noe som egentlig er for mor..

Vi gikk sammen på et par av de første kontrollene, da sa helsesykepleier noe ala "så fint at begge kunne komme i dag". Etter det så byttet vi på hvem som gikk men jeg hadde litt mer perm så jeg var på litt flere kontroller. 

De fleste jeg så på helsestasjonen så ut til å være 1 forelder per barn (både fedre og mødre) men så også mange som var 2 foreldre. Så begge deler er nok vanlig men kanskje litt mer vanlig at man bare går 1 forelder fordi det jo er på dagtid og de fleste har jo da jobb når de ikke er i perm. 

Anonymkode: ff4ee...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Vi går begge når mannen min har fri eller kveldsvakt. Vi er begge like mye velkomne.

Lurer på hvorfor folk er så redd for å svare hs når hun oppfører seg dårlig. Hadde sagt det til henne at sånn aksepterer jeg ikke og bedt henne utdype. Man har lov til det, man kan bytte (selv om de mener det er den beste), klage når man vil. Jeg ba legen stoppe da han holdt på å dra av bleia av mitt skrikende barn på 2 årskontroll. Sa at det er ikke greit å ta seg til rette på den måten, at et lavterskel tilbud skal ikke innebære tvang. Orker ikke sånn oppførsel, det er min oppgave å si i fra på vegne av mine barn.

Anonymkode: f4946...822

• Nyttig 1
Skrevet

For oss var det vel mest naturlig at far var med på den første kontrollen (7-10 dager) mens han ennå var i pappapermisjon etter fødsel🥰 mener å huske at han var med på 6-ukerskontrollen med førstemann men etter det har vi klart oss selv, ser ikke noe grunn til at han skal ta seg fri for å følge oss🤭 mitt inntrykk er også at de fleste kommer alene når babyen ikke lenger er nyfødt, særlig flergangsforeldre. Og kan tenke meg at det er et ønske fra helsestasjonen sin side også for å ha minst mulig trafikk på helsestasjonen, men mulig det kun var i coronatiden (2 av mine 3 barn er coronababyer så jeg er muligens litt skadet av det😆)

AnonymBruker
Skrevet

Hørt fra noen som utdannet seg til helsesykepleier at det ikke nødvendigvis er et godt tegn på at far er med. Det kan tyde på at mor ikke klarer å være alene med barnet. Hvis det er slik man lærer i utdannelsen så skjønner jeg at de som møter opp sammen får kritiske blikk og kommentarer. Slik bør det absolutt ikke være. I mine øyne er det et godt tegn på at begge er med da det viser interesse og engasjement. 

Anonymkode: 8f93d...7a7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...