Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Fikk første barn i 2023 og opplevde at helsesykepleier pleide å peke ut flere ganger at barnefaren var med. 

En gang var barnefar med pågrunn av at barnet hadde kolikk, så jeg kunne sitte bak i bilen med baby mens far kjørte. Syntes det var litt rart om far bare skulle bli igjen i bilen en hel time enn å bli med opp. Da fikk jeg spørsmål på om jeg klarte å være alene med baby. 

En annen gang ble det gransket så veldig på om far tok seg mest av babyen. 

så sluttet jeg å ha med barnefar fordi jeg syntes spørsmålene var så merkelige når han var med. 

nå på to års kontroll var barnefar med fordi begge har ferie og vi skulle ut samme sted rett etter timen uansett ( vi bor langt unna så helt unaturlig å kjøre hjem igjen å hente far). 
da sier helsesykepleier « kommer dere begge to ja?» og så sier barnelegen på timen etter « oi her kommer dere mannsterke».

overtenker jeg? Føler det blir så kommentert hver gang han er med 😅

Anonymkode: aaedc...c75

AnonymBruker
Skrevet

Neida, det er jo like mye hans barn 😅 tror det bare er at mange ikke har den muligheten til å være begge, så derfor er det kanskje mest vanlig med en av dere er med! Men dra begge to med god samvittighet og hver der for barnet deres! 

Anonymkode: befcc...c63

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Desverre virker det ofte som kvinnene går mest.

Her var barnefar mye med. Han hadde og all perm med nr 2, hjemme i 48 uker.  Jeg hadde kun de 6 ukene jeg måtte ha etter fødsel. Og kan si vi fikk mye reaksjoner. Men vi ser her ved at far deltok så mye fra dag 1, ble det og enklere når barnet fikk epilepsi ble mye innleggelser og oppfølging og da kunne vi begge følge. Noe  ganger var jeg med barnet, andre ganger far. Noen ganger begge.  Ble en trygghet begge fikk info. Fikk mye skrytt fra sykehuset der at begge fulgte opp, var ofte de kun så mor

Anonymkode: 4f8a4...355

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tross alt bra de passer på, tenk om du hadde hatt fødselsdepresjon? De gjør det ikke for å være stygge. Ofte vil man ikke innrømme selv at man har det tungt, og da skal helsepersonell kunne se det og hjelpe.

Anonymkode: 26b1f...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du overtenker :)

Det er bare mest vanlig at man kun er én forelder pga at den andre er på jobb, men er ikke noe negativt å være to. 

Hvis helsesykepleier hadde spurt meg om jeg klarte å være alene med baby hadde jeg svart som sant var at det er veldig utfordrende å dra rundt alene med en kolikkbaby, og at jeg synes det er vanskelig å kjøre med baby som hyler til han brekker seg i baksetet. Har selv en kolikkbaby og helsestasjonstimene i starten tok meg nesten en halv dag fordi jeg måtte time kjøringen ut i fra når han sov og så måtte jeg amme før jeg kjørte hjem, og bare ammingen tok meg jo 40 minutt. Husker legen så forundret på meg at jeg fortsatt satt på venterommet en time etter 😅

Anonymkode: 85820...b42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de kom med gjentatte stikk hadde jeg spurt de rett ut hvorfor det er negativt at far deltar på lik linje med mor.

Anonymkode: c064a...03b

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnefar? 

Det heter far eller pappa. 

Helt psyko 

Anonymkode: 39f6a...924

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med dere andre her om at det ikke er rart. Høyst uvanlig og kommmetere slike ting. Og jo, det er rart å spørre om hun klarer å være med baby alene pga far er med. Veldig rart. 

Her har far vært med mange ganger også, men det har de aldri sagt noe på, verken negativt eller positivt. Det har virket naturlig for dem at far også er med. 

Ts, hvordan har de vært med deg de gangene du har vært alene? 

Anonymkode: 2916f...c30

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnefar? 

Helt psyko 

Sånn er det blitt. Såpass mange som er sammen med en annen enn barnets far at det må presiseres.

Til trådens tema. Det vanligste er nok at begge foreldrene ikke er med. De fleste må tross alt bruke ferie eller avspasering. Jeg var med på en del da eldste var under ett år. Synes det var hyggelig. Hadde reagert om det ble påpekt (noe det ikke ble).

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med dere andre her om at det ikke er rart. Høyst uvanlig og kommmetere slike ting. Og jo, det er rart å spørre om hun klarer å være med baby alene pga far er med. Veldig rart. 

Her har far vært med mange ganger også, men det har de aldri sagt noe på, verken negativt eller positivt. Det har virket naturlig for dem at far også er med. 

Ja, faren til barna mine var også med. Fikk aldri noen spørsmål. Far vil vel også være med.

Anonymkode: 141d4...de5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns helsesykepleieren vi har, har vært litt kritisk til meg. Hun mente for eksempel på at babyen ikke hadde kolikk selv om både fastlege og barnelege konkluderte med det. Hun har også ment at jeg ikke får bytte merke på melke erstatning uten å si ifra til henne. Hun har også sagt over telefon at hun var overbevist om at jeg strevde som mor. Men babyen gråt mye, jeg klarte å legge barnet, barnet gikk godt opp i vekt. Vi hadde gode venner og familie rundt oss så vi var ikke alene hele tiden heller. Så skjønte ikke hvor hun fikk det inntrykket fra. Jeg ringte en gang helsestasjonen og spurte om å få bytte helsesykepleier men da lo damen i skranken og mente på at jeg hadde den beste de hadde. Gikk ikke noe videre med det og prøvde heller å tenke på alt de sa som konstruktiv kritikk. Men jeg har fått mange gode tilbakemeldinger fra helsesykepleier så har ikke tenkt så mye over det. Men syns det er merkelig å dra dit. TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Sånn er det blitt. Såpass mange som er sammen med en annen enn barnets far at det må presiseres.

Til trådens tema. Det vanligste er nok at begge foreldrene ikke er med. De fleste må tross alt bruke ferie eller avspasering. 

Fikk alltid fri til sånt. Er det nye regler?I

AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg fra tidlig i svangerskapet blitt oppfordret til å ha med far på alle timer om han har mulighet😅 Men det er tydeligvis ikke normen ser jeg. 

det siste du skriver her er jo helt hårreisende og vanvittig uprofesjonelt, jeg hadde dratt til ett annet kontor eller kommune om nå. 

Anonymkode: 08555...f48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barnefar? 

Helt psyko 

Syns det er lettere å skrive barnefar enn å poengtere at det er ektemannen min som er med. I vårt lokal miljø er det ikke vanlig å være gift. Så er bare blitt en vane for meg å skrive barnefar for å vise til faren til barnet, enn ektemannen. TS

Skrevet

Fikk alltid fri til sånt. Er det nye regler?I

Ingen har lovbestemt rett til fri for slikt. Det følger eventuelt av tariffavtale.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns helsesykepleieren vi har, har vært litt kritisk til meg. Hun mente for eksempel på at babyen ikke hadde kolikk selv om både fastlege og barnelege konkluderte med det. Hun har også ment at jeg ikke får bytte merke på melke erstatning uten å si ifra til henne. Hun har også sagt over telefon at hun var overbevist om at jeg strevde som mor. Men babyen gråt mye, jeg klarte å legge barnet, barnet gikk godt opp i vekt. Vi hadde gode venner og familie rundt oss så vi var ikke alene hele tiden heller. Så skjønte ikke hvor hun fikk det inntrykket fra. Jeg ringte en gang helsestasjonen og spurte om å få bytte helsesykepleier men da lo damen i skranken og mente på at jeg hadde den beste de hadde. Gikk ikke noe videre med det og prøvde heller å tenke på alt de sa som konstruktiv kritikk. Men jeg har fått mange gode tilbakemeldinger fra helsesykepleier så har ikke tenkt så mye over det. Men syns det er merkelig å dra dit. TS

Høres ut som en litt uprofesjonell helsesøster som ser litt etter feil med lupen. Dessverre noe av dem. Når du har med far så får hun evt ikke snakket til deg på samme måte regner jeg med, derfor får dere sånne kommentarer når han ef med- for at du skal bare komme alene. Sammen er dere sterke og det vet de også. 

Rist det av deg, selvom jeg skjønner at du synes det er rart å dra dit. Du er en god mamma for barnet ditt, husk det hvis de prøver og si noe til deg som ikke stemmer ❤️

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her har jeg fra tidlig i svangerskapet blitt oppfordret til å ha med far på alle timer om han har mulighet😅 Men det er tydeligvis ikke normen ser jeg. 

det siste du skriver her er jo helt hårreisende og vanvittig uprofesjonelt, jeg hadde dratt til ett annet kontor eller kommune om nå. 

Anonymkode: 08555...f48

Det er såpass uvanlig at man lurer på om det er noe annet som spiller inn.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Ingen har lovbestemt rett til fri for slikt. Det følger eventuelt av tariffavtale.

Vært heldig vi da. Ikke noe vi tenker over i hverdagen. Sånt må man sette pris på 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vært heldig vi da. Ikke noe vi tenker over i hverdagen. Sånt må man sette pris på 🙂

Nok en sak vi med gode jobber er privilegerte med. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Det er såpass uvanlig at man lurer på om det er noe annet som spiller inn.

Jeg ser alltid både fedre og mødre på helsestasjonen, er mer merkelig med de som er alene..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...