Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei dame i 30årene som tidligere hadde stell på økonomien. Har aldri sittet på latsiden og har jobbet i nesten 20år nå. Grunnen til at jeg ikke har mye nå, er i 85% fast jobb, jobbet der i 6år så stiger i lønn hvert år, jobber kommunalt. Eksen min og barnefar var veldig dårlig mtp regninger, tok spontane kjøp, dyre biler og vi kjøpte hus som vi gikk i tap med. Desverre rotet jeg meg opp i det og meg og eksen (som han nå er) har rundt om 80-85.000 i inkassogjeld. Det tar nok for meg 8år gør jeg er nedbetalt og kan leve litt. 

Ser på snapchat at influensere flyr fra bryllup til bryllup, tar taxi, har fin bil osv. Her leier jeg pr nå og har ikke bil. Jeg er ikke av typen å finne meg en rik mann. Kan dette du? Eller må jeg vente 8år før jeg kan reise og ta opp lån? Føler jeg kaster bort mye god og fin tid. 

Anonymkode: ca319...c27

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

8 år er lenge på en gjeld som strengt tatt ikke er så veldig stor. Har du ikke mulighet til å jobbe mer, eller ta en ekstrajobb?

Anonymkode: 43df9...337

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ei dame i 30årene som tidligere hadde stell på økonomien. Har aldri sittet på latsiden og har jobbet i nesten 20år nå. Grunnen til at jeg ikke har mye nå, er i 85% fast jobb, jobbet der i 6år så stiger i lønn hvert år, jobber kommunalt. Eksen min og barnefar var veldig dårlig mtp regninger, tok spontane kjøp, dyre biler og vi kjøpte hus som vi gikk i tap med. Desverre rotet jeg meg opp i det og meg og eksen (som han nå er) har rundt om 80-85.000 i inkassogjeld. Det tar nok for meg 8år gør jeg er nedbetalt og kan leve litt. 

Ser på snapchat at influensere flyr fra bryllup til bryllup, tar taxi, har fin bil osv. Her leier jeg pr nå og har ikke bil. Jeg er ikke av typen å finne meg en rik mann. Kan dette du? Eller må jeg vente 8år før jeg kan reise og ta opp lån? Føler jeg kaster bort mye god og fin tid. 

Kaste vekk livet? Er ikke målet å bare komme fra A til B? Må man virkelig ha fin bil eller å ta taxi for å klare det?  Selv er jeg snart 50. Sr klart meg alene på lav inntekt . Og har vel i andres øyne sikkert ikke levd. Har heller ikke følt at jeg har kastet vekk livet. 

Anonymkode: e0271...64f

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Å sitte å se på hva andre, ukjente mennesker gjør på snap er jo fullstendig meningsløst. Skjønner hva du mener med at du kaster bort tida, ja. 

Anonymkode: 8d776...b7e

• Liker 35
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Anbefaler deg å slutte følge influensere, de lever ikke ett normalt liv. Her har vi bil og hus, lite gjeld men pga jeg dessverre har blitt ufør har vi kuttet det meste til beinet. Pga helse og økonomi så kan heller ikke vi reise eller ta taxi hit og dit. Må leve nøkternt. Du har jo mulighet til å jobbe mer? Hadde startet der, for å bli kvitt den ekstra gjelden for gjeld er jo noe som kan tynge en, mer en noe annet. 

Anonymkode: ead55...88b

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge å fortsette å føle at du kaster bort livet ditt. Eller du kan velge å endre holdning og fokusere på å fylle dagene dine med ting du liker og som gjør deg glad.

Anonymkode: 82b44...ced

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Har du jobbet siden du var 10 år? 

Du må finne en måte å få slette denne gjelden på med ekstra innbetalinger, og prøve å finne deg 100% jobb. Hvis ikke ender du  opp med lite utbetalt i pensjon når den tid kommer. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva influensere gjør og får sponset er jo HELT uvesentlig! -mye er sponset, dette må de skatte av. De selger sjela si (og gjerne ungene også) for kr i kassa. 
Ærlig talt... å sammenligne seg med C og D-kjendiser som poster i SOME, er jo helt tulleruskete å gjøre - som voksen!!
Skjerpings! 

Anonymkode: 8e051...e93

• Liker 9
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommer som ikke har rike foreldre må spare i årevis for å få nok penger til egenkapital!

Anonymkode: eaa83...22f

Skrevet
Gaia skrev (2 timer siden):

Har du jobbet siden du var 10 år? 

Du må finne en måte å få slette denne gjelden på med ekstra innbetalinger, og prøve å finne deg 100% jobb. Hvis ikke ender du  opp med lite utbetalt i pensjon når den tid kommer. 

Hun skev i 30-årene. Er hun 36 har hun jobbet siden hun var 16 f eks. Ellers enig, her bør ts jobbe mer og få alt nedbetalt. Trenger ikke nødvendigvis ta så lang tid.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ungdommer som ikke har rike foreldre må spare i årevis for å få nok penger til egenkapital!

Anonymkode: eaa83...22f

Ja, hva så? Voksne mennesker må betale sitt eget liv.

Anonymkode: d695e...86c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er rikere og har et bedre liv enn hva 80% av befolkningen i verden. Slutt å følge sosiale medier, lev livet ditt i et fritt land som tar vare på sine borgere. 

Anonymkode: 2f51d...759

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

80-85000 må dere vel klare å betale ned fortere enn på 8 år? Det er bare 10000 i avdrag per år? Og dere er to? Jobber han ikke?

Anonymkode: 89e73...ede

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du må få større stilling og/eller flere jobber. 

Jeg har mye mer gjeld enn deg, jeg har ca 80 % stilling og jobber desuten mye ekstra, mange måneder tilsvarende 70 % stilling i bare ekstravakter. For å få til dette, jobber jeg mye helg, ferier etc. I tillegg tar jeg videreutdanning. Du må stå på, så blir du kvitt gjelda mye fortere. 

Anonymkode: d695e...86c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

85000 er jo ingenting.

Ta deg en ekstrajobb på kvelder og helger så er de gjelda borte på godt under ett år.

Anonymkode: d5d71...fdd

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

På innlegget ditt virker det på meg som du gir eksen din for mye av skylda. Kanskje han var en idiot med penger, men du trenger å ta ansvar selv også nå framover.

1) Fokuset ditt på overfladisk luksusforbruk er ikke det samme som god økonomi.

2) Og utsagnet ditt "Eller må jeg vente 8år før jeg kan reise og ta opp lån?" sier meg at du er alt fokusert på forbruk isteden for å bygge deg opp. Du burde heller tenke på hvor mye du kan spare enn hva ditt neste lån er.

3) 85 000 er ikke et sinnsykt tall. Det er stor sjanse for at du kan betale det tilbake fortere. Ta på deg mer jobb? Shoppestop? Eller om du har barnet 100% og ikke kan jobbe mer, kanskje kreve penger fra far? Man kan leve godt på lav inntekt er min erfaring. 

4) Du må sette deg sunne økonomiske mål. Hva er drømmene for livet ditt? Forhåpentligvis handler det om mer enn taxi og flyturer. Om du setter deg langsiktige mål tror jeg det vil være lettere for deg å stable deg selv på beina økonomisk.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slutt å følge instagrammere, hvis det får deg til å føle deg nedfor🙄. Du er ansvarlig for eget liv, og det er din egen feil at du har havnet i gjeld.

Du får dra på telttur i de 8 årene. Telt og sovepose får du lånt gratis.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å sammenlikne seg med influensere er veldig dumt. Folk flest lever ikke sånn. Avfølg og blokker. Finn deg en sunnere hobby å drive med i stedet (bør ikke være vanskelig).

Anonymkode: 49786...77a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor jobber du bare 85 %?

Begynn å ta ansvar for eget liv. Selg ting du ikke trenger på finn.no, jobb mye ekstra, lev ekstremt sparsomt og bli kvitt gjelda. 85 000 er jo ikke mye gjeld og halvparten er vel eksen sin del?
Helt realistisk å bli kvitt denne gjelda på under et år, selv om du skulle bli nødt til å betale hele summen hvis eksen ikke bidrar.

Anonymkode: f0555...5f8

• Liker 4
Skrevet

Før uførhet jobbet jeg 130% . Fast arbeid pluss deltidsjobb i kommunen, jobbet med opplæring. Klart der var en god inntekt. Jeg har et godt liv i dag. Er ufør, har god kontroll over økonomi. Nå har ikke jeg x sine skylder. Har lite huslån, og greier meg godt.

Du må velge dine kamper. Ikke sitt å synes synd på deg selv. Gjør noe. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...