Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har av ulike årsaker separat økonomi, vi betaler 50/50 på alle utgifter. Resten av lønna beholder vi selv og bruker på det som passer oss. Jeg er fornuftig og sparer mesteparten til fremtidige utgifter, og er stor tilhenger av å betale ekstra på boliglånet. Mannen tjener mindre enn meg og bruker mye penger på f.eks nye biler. 

Vi har ektepakt fordi jeg stod for 85% av egenkapitalen til felles bolig. Ganske stor sum penger, da mindre en  50% av boligen er belånt. Vi deler dog 50/50 på lånet, men har tatt opp lånet felles, banken var ikke villig til å gi han lånet alene. Nå har inntekten hans økt og jeg har veldig lyst til å dele opp lånet. Han tar sin del, mens jeg vil ta min del og betale ned ekstra på boliglånet. Målet mitt på sikt er å få kjøpt en sekundærbolig som jeg skal leie ut. Banken er nå villig til å dele opp lånet, men jeg fikk beskjed om at jeg likevel er medlåntaker på hans lån. Hva vil det si? 

Anonymkode: c6d94...571

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener banken med å dele lånet? Hvis dere har tatt opp lån sammen, så må vel det lånet innfris slik at det blir slettet. Kan ikke dere søke om lån hver for dere for å få innfridd lånet dere har sammen nå? Er faktisk mange som kjøper bolig sammen på denne måten. 

Anonymkode: 51c28...988

AnonymBruker
Skrevet

Vi har delt lån(pga ulik egenkapital og at vi ville ha ulik nedbetalingstid), vi står da på en måte som kausjonister for den andre sitt lån. Eier 50/50. For oss er det mer ryddig og ha det delt da vi også kan velge å betale inn ekstra den som ønsker uten at det skjevdeler noe lån.

Anonymkode: 21f25...8df

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når dere eier bolig sammen og vil ha hvert sitt lån er det to måter å gjøre det på:
1. Eget lån med deg som låntaker, da må din mann stå som kausjonist fordi han eier boligen han også.
2. To lån der dere begge er låntakere, men dere anser et av lånene som "ditt" og ett som "hans" lån. Dere er begge solidarisk ansvarlig for hele gjelden i fellesskap.

Anonymkode: b08ea...68c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har delt lån(pga ulik egenkapital og at vi ville ha ulik nedbetalingstid), vi står da på en måte som kausjonister for den andre sitt lån. Eier 50/50. For oss er det mer ryddig og ha det delt da vi også kan velge å betale inn ekstra den som ønsker uten at det skjevdeler noe lån.

Anonymkode: 21f25...8df

Det er nok den løsningen vi må gå for også. Vi har gått inn med ulik egenkapital, jeg 3 millioner og han 250000kr. Og vi har ulike syn på hvor fort vi vil betale ned lånet. Jeg vil bli ferdig så fort som mulig, og har faktisk muligheten til å innfri 1/4 av «mitt» lån nå. Han tar det mye mer med ro og vil nok betale ned sitt på de avtalte 20/25 årene. 

• Nyttig 1
Skrevet

Du er fornuftig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du er medlåntaker på hans lån så er du solidarisk ansvarlig og må betale om han ikke gjør det.

Det teller også inn på totalen hvor mye du kan låne feks: du kan låne maks 5.000.000 (5 x inntekt) du er medlåntaker på 1.000.000 og vil da kun få låne 4.000.000 til din sekundærbolig.  

Anonymkode: f5687...f99

AnonymBruker
Skrevet

Å være medlåntaker på noens lån, vil si at banken kommer til deg og krever pengene hvis han av en eller annen grunn skulle bestemme seg for å drite i å betale. Si han finner seg en ny dame i smug, og vil flytte fra deg. Da gjør han kanskje det på dagen, og driter i lånet etter det. Da sitter du igjen med hans gjeld, fordi han ikke vil betale. Det er deg de da går til først.

Det høres veldig usikkert ut for meg. Jeg ville aldri stått som medlånetaker for noen. Ikke i dagens samfunn der ekteskap og samboerskap brytes i et kjør, og ingen er garantert å ikke være utro. Kall meg en kald fisk, men ja, jeg gidder ikke være blåøyd og naiv. Forhold er til for å brytes. Og da er veien kort til å drite i sine betalingsforpliktelser for en del mennesker...

Anonymkode: 87e02...fdd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg og mannen har av ulike årsaker separat økonomi, vi betaler 50/50 på alle utgifter. Resten av lønna beholder vi selv og bruker på det som passer oss. Jeg er fornuftig og sparer mesteparten til fremtidige utgifter, og er stor tilhenger av å betale ekstra på boliglånet. Mannen tjener mindre enn meg og bruker mye penger på f.eks nye biler. 

Vi har ektepakt fordi jeg stod for 85% av egenkapitalen til felles bolig. Ganske stor sum penger, da mindre en  50% av boligen er belånt. Vi deler dog 50/50 på lånet, men har tatt opp lånet felles, banken var ikke villig til å gi han lånet alene. Nå har inntekten hans økt og jeg har veldig lyst til å dele opp lånet. Han tar sin del, mens jeg vil ta min del og betale ned ekstra på boliglånet. Målet mitt på sikt er å få kjøpt en sekundærbolig som jeg skal leie ut. Banken er nå villig til å dele opp lånet, men jeg fikk beskjed om at jeg likevel er medlåntaker på hans lån. Hva vil det si? 

Det betyr at du blir ansvarlig dersom han ikke betaler sine kostnader med lånet. Han er og ansvarlig for din del av lånet hvis du ikke betaler. Dere er solidarisk ansvarlig for utgiftene ved å ha et felles lån. 
Beløpene du betaler inn ekstra, utgiftene du sparer til, hvordan vises dette på lånet? Å ha felles lån når den ene er ansvarlig for 15% og den andre for 85% høres ikke greit ut. Ville det ikke være bedre at du står ansvarlig for alt, der han må leie hos deg?

Denne ideen enkelte har om å kjøpe en sekundærbolig for utleie, hvor kommer den ifra? 
Forstår ingen hvilke utgifter og hvilke skattemessige konsekvenser det er vel å drive utleie på en sekundærbolig? 
Folk flest kvitter seg med utleieboliger fordi de ikke vil sitte igjen med tap på å leie ut. 

Anonymkode: aafa7...a4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2025 den 14.30):

Denne ideen enkelte har om å kjøpe en sekundærbolig for utleie, hvor kommer den ifra? 
Forstår ingen hvilke utgifter og hvilke skattemessige konsekvenser det er vel å drive utleie på en sekundærbolig? 
Folk flest kvitter seg med utleieboliger fordi de ikke vil sitte igjen med tap på å leie ut. 

Mine foreldre har en leilighet de leier ut i Oslo. De får inn 19000kr i leie, så er fellesutgiftene nå 3500kr. De betaler skatt på overskuddet, det er 28%. Denne ekstrainntekten kommer godt med i tillegg til pensjonen deres. I tillegg har boligen økt veldig i verdi de siste 20 årene. De planlegger å flytte inn i utleieboligen etter hvert som de blir eldre og dårligere til bens. Da vil de selge eneboligen de bor i nå. 

Jeg har ikke inntrykk av at veldig mange kvitter seg med utleieboliger nå? Flere av mine foreldres venner har boliger de leier ut. Mine foreldre hadde to utleieleiligheter før, jeg og søsteren min bodde i den ene mens vi studerte.  Så solgte de den da vi var ferdig utdannet. Vi fikk pengene som vi brukte til EK da vi kjøpte boligene våre. For min og søsteren min sin del har disse investeringene vært veldig viktig, det har gjort at vi har fått kjøpt oss boliger, uten for mye lån og i tillegg har vi sluppet å leie til blodpris i et presset marked. Jeg ser bare nå at jeg har langt mindre i boliglån enn mange andre på min alder. Ligger an til å bli gjeldfri innen 2029, da vil jeg være 37 år gammel. 

Jeg har veldig lyst til å gi mine barn den samme muligheten. Derfor 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine foreldre har en leilighet de leier ut i Oslo. De får inn 19000kr i leie, så er fellesutgiftene nå 3500kr. De betaler skatt på overskuddet, det er 28%. Denne ekstrainntekten kommer godt med i tillegg til pensjonen deres. I tillegg har boligen økt veldig i verdi de siste 20 årene. De planlegger å flytte inn i utleieboligen etter hvert som de blir eldre og dårligere til bens. Da vil de selge eneboligen de bor i nå. 

Jeg har ikke inntrykk av at veldig mange kvitter seg med utleieboliger nå? Flere av mine foreldres venner har boliger de leier ut. Mine foreldre hadde to utleieleiligheter før, jeg og søsteren min bodde i den ene mens vi studerte.  Så solgte de den da vi var ferdig utdannet. Vi fikk pengene som vi brukte til EK da vi kjøpte boligene våre. For min og søsteren min sin del har disse investeringene vært veldig viktig, det har gjort at vi har fått kjøpt oss boliger, uten for mye lån og i tillegg har vi sluppet å leie til blodpris i et presset marked. Jeg ser bare nå at jeg har langt mindre i boliglån enn mange andre på min alder. Ligger an til å bli gjeldfri innen 2029, da vil jeg være 37 år gammel. 

Jeg har veldig lyst til å gi mine barn den samme muligheten. Derfor 

Ser den.

Samtidig blir det jo en mismatch med den du etablerer deg sammen med, sånn som du jo opplever nå.

Når mine barn etablerer seg med egne partnere så vil jeg de skal stå på likefot med den de kjøper sammen med.

Anonymkode: e28f0...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...