Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har ekstreme reaksjoner på visse lyder, kan dere se dette i sammenheng med traumer og mennesker som har hatt disse lydene? 

Nervesystemet mitt går i helspenn og jeg får sterk angst av f.eks plystring, nynning, pustelyder, spiselyder (særlig folk som snakker med mat i munnen), durelyder, og snorking. Blir eksponeringen for mye, så kan det gli over i panikkangst med hyperventilering. Dette gjelder særlig for pustelyder og snorkelyder.

Kan misofoni utarte seg så sterkt også for noen som ikke har underliggende traumer?

Anonymkode: f416d...8a0

Skrevet

Ja, jeg har ingen underliggende traumer, er bare autist. 

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg har ingen underliggende traumer, er bare autist. 

Ikke bare bare å være autist, og misofoni er jo ganske vanlig hos autister også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke bare bare å være autist, og misofoni er jo ganske vanlig hos autister også. 

Ja, er flere lyder jeg ikke takler. Slafsing er en av dem. Men den værste er lyden av grove klær, vinterjakke f.eks, som gnisser mot seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ingen traumelidelse. Er autist, har håndterbar misofoni.

Anonymkode: 6d871...c1b

AnonymBruker
Skrevet

Ja noe. De fleste lyder jeg reagerer på har vært sånn siden jeg var barn , men feks tung pust i nakken føyde seg til etter voldtekt. Og det er ikke noe jeg dyrker. Traumer eller heller ikke noe moderne, selvom vi snakker om det heller enn og knaske nervepiller og drikke sprit som besteforeldrene våre med krigstraumer gjorde. 
spise/ smatte/ borrelyder har vært et problem siden jeg var barn, tung pust ble et problem etter at jeg ble voldtatt av en med tung pust. 

Anonymkode: 337c2...e13

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja noe. De fleste lyder jeg reagerer på har vært sånn siden jeg var barn , men feks tung pust i nakken føyde seg til etter voldtekt. Og det er ikke noe jeg dyrker. Traumer eller heller ikke noe moderne, selvom vi snakker om det heller enn og knaske nervepiller og drikke sprit som besteforeldrene våre med krigstraumer gjorde. 
spise/ smatte/ borrelyder har vært et problem siden jeg var barn, tung pust ble et problem etter at jeg ble voldtatt av en med tung pust. 

Anonymkode: 337c2...e13

Leit å høre hva du har opplevd ❤️ 

Da er kanskje spiselyder/andre lyder del av misofini, og pustelyd del av traume? Leste litt om det med misofini og behandling, i forhold til at reaksjoner typisk for misofini kunne være pga traumer, og da var ikke nødvendigvis behandling for misofini isolert riktig? 

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, samt svar til dette.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er lyder som har direktelink til traumer… Lyder som var der under traumene, tror kanskje ikke det går under misofoni?

Anonymkode: 1aeb6...fbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men det er lyder som har direktelink til traumer… Lyder som var der under traumene, tror kanskje ikke det går under misofoni?

Anonymkode: 1aeb6...fbd

Hvordan skal man skille hva som er misofini og hva som ikke er? Er det graden av reaksjon, omfanget av hva man reagerer på, eller kan man ha like sterke reaksjoner med eller uten traumer? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...