AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Hei! jeg er så sykt hormonell. Jeg har seriøst 1 uke gjennom hele måneden som jeg fungerer optimalt, å det er uka rundt eggløsning. Resten av måneden er bare krise, føler jeg bare vil dø. Er det helt normalt å ikke fungere i hverdagen pga dette? Kan jo hende det er andre ting da, men føler bare det er så fort mensen et ferdig så er livet ok, også er det en uke som er helt super. Også er det to uker hvor jeg nesten ikke orker å gå ut av sengen en gang, sinna, gretten, trøtt og lei meg. Kan andre relatere her? Anonymkode: 16577...238 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Ja jeg har også kraftig pms i to uker. Eggløsning kjenner jeg meg ofte som om jeg har fått influensa. Og derfra og frem til mens er jeg nedfor. Det hjelper litt å ha blitt klar over det, før så trodde jeg at jeg var bipolar eller noe. Anonymkode: b5a9c...eaa
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! jeg er så sykt hormonell. Jeg har seriøst 1 uke gjennom hele måneden som jeg fungerer optimalt, å det er uka rundt eggløsning. Resten av måneden er bare krise, føler jeg bare vil dø. Er det helt normalt å ikke fungere i hverdagen pga dette? Kan jo hende det er andre ting da, men føler bare det er så fort mensen et ferdig så er livet ok, også er det en uke som er helt super. Også er det to uker hvor jeg nesten ikke orker å gå ut av sengen en gang, sinna, gretten, trøtt og lei meg. Kan andre relatere her? Anonymkode: 16577...238 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg har også kraftig pms i to uker. Eggløsning kjenner jeg meg ofte som om jeg har fått influensa. Og derfra og frem til mens er jeg nedfor. Det hjelper litt å ha blitt klar over det, før så trodde jeg at jeg var bipolar eller noe. Anonymkode: b5a9c...eaa Føler med dere begge, jeg tror jeg har det ekstrem pms greiene også, den ene uka -10 dagene med klarhet er helt ufattelig godt for så at resten av måneden er helt krasj. Noen dager er så ille at min fysiske form er helt drit og, jeg blir andpusten av ingenting og bare lei. Anonymkode: d6c6d...a12
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Les om PMDD. Har dette 3 uker i måneden og så 1 uke som er bra. Anonymkode: e432c...d91
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Les om PMDD. Har dette 3 uker i måneden og så 1 uke som er bra. Anonymkode: e432c...d91 Vi har ca 12 normale klare uker i året, er det ikke noe medisin mot dette? Anonymkode: d6c6d...a12 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vi har ca 12 normale klare uker i året, er det ikke noe medisin mot dette? Anonymkode: d6c6d...a12 Jo, det er det! Snakk med fastlegen, evt. gynekolog. Anonymkode: 5992d...ec4
AnonymBruker Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vi har ca 12 normale klare uker i året, er det ikke noe medisin mot dette? Anonymkode: d6c6d...a12 Ja og nei. Alt fra p-piller, antidepressiva, hormontilskudd, vitaminer, omlegging av kosthold, kjemisk overgangsalder eller operer bort livmor og eggledere. Jeg har prøvd alt. Er 35 og er nå i kjemisk overgangsalder. Siste løsning før operasjon. Fungerer på noe, men skulle gjerne hatt mer enn 1 uke i måneden som var bra. Så det er prøving og feiling. Anonymkode: e432c...d91 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Vi har 4 faser i menstruasjonssyklusen vår som påvirker oss forskjellig. Noen bli veldig påvirket, noen ikke så veldig. Men disse fasene er da enkelt forklart: menstruasjonsfasen: man blør, har smerter, ømme bryster, mindre energi og irritabel. Au, fuck off og gi meg sjokolade 😤 Stemmer veldig hos meg. follikkelfasen: ofte økt energi, økt selvtillit, føler seg mer produktiv. Stemmer hos meg, føler meg mindre oppblåst og har mer overskudd. Nærmere eggløsningsfasen øker sexlysten. Stemmer hos meg eggløsningsfasen: I begynnelsen av denne fasen er som regel sexlysten sterkest, føler seg mest sexy og digg. Men mot slutten faller gjerne energinivået og denne sexy følelsen. Jepp, stemmer bra. Sexlysten er helt oppe i taket og føler meg ganske digg. Før det plutselig synker og jeg føler meg blærh og lutealfasen. PMS rett og slett. Mindre energi, hormonell, nedstemt, oppblåst. Stemmer big time for meg, føler meg driktekkel i tiden før mensen, oppblåst, fetere hud, mer matlyst og kan begynne å gråte av ingenting Anonymkode: 2b9ef...166
AnonymBruker Skrevet 4. juli #9 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 13.35): Hei! jeg er så sykt hormonell. Jeg har seriøst 1 uke gjennom hele måneden som jeg fungerer optimalt, å det er uka rundt eggløsning. Resten av måneden er bare krise, føler jeg bare vil dø. Er det helt normalt å ikke fungere i hverdagen pga dette? Kan jo hende det er andre ting da, men føler bare det er så fort mensen et ferdig så er livet ok, også er det en uke som er helt super. Også er det to uker hvor jeg nesten ikke orker å gå ut av sengen en gang, sinna, gretten, trøtt og lei meg. Kan andre relatere her? Anonymkode: 16577...238 Ja, jeg kan relatere. Og det er ikke normalt det du kjenner på. Jeg trodde også jeg hadde PMDD i mange år. Viste seg derimot at jeg hadde ubearbeidede traumer, og hormonsvigningene fra syklusen gjorde alt værre. Har du det sånn hver eneste syklus? Eller er det perioder hvor du føler deg bedre? Anonymkode: 37f22...4f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå