Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer på hvordan deres mannlige autistiske partner er. 

Hvordan oppfører de seg når dere er sammen med andre? Hvordan takler de stress (sosialt)?  Hva gjør de når de får "sammenbrudd"? 

Min har en lei tendens til å si veldig vonde ting til meg eller om meg når han blir mentalt utbrent i sosiale sammenhenger. Da er det meg det går utover. Blir veldig lei meg og trist, og han forstår aldri hva han har gjort galt. 

Han prøver å underholde andre og det skjer gjerne på min bekostning (han forstår ikke sosiale spilleregler så godt). 

Han kan si upassende ting til meg også, som gjør meg usikker og lei meg. Og så mener han at det er jeg som et problemet (vanlig for autistiske menn har jeg lest, å alltid vri problemet over på den andre).

Hvordan er deres autistiske partner? Og hva gjør du for å håndtere det som er vanskelig?

Anonymkode: 6418a...67b

AnonymBruker
Skrevet

Mener du eksmannen min? 

Anonymkode: 7fae0...996

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte opp med å gå. Jeg er også autist, men prøver å tilpasse meg verden og samfunnet. Han mente at verden, og spesielt meg, måtte tilpasse seg han, fordi ingen hadde det like ille som han. Har opplevd å bli brølt til foran barna, snakket nedsettende til daglig grunnet mine egne valg(kosthold, trening, utdannelse), gjentatte ganger forklart at hans aktiviteter er minst like viktig som min(jeg sa aldri noe annet, men han var ufør og hadde en del issues med det at jeg likte å jobbe). 

Har mange venner på spekteret, og føler egentlig ikke at hans oppførsel er representativ for menn med asd. Kun drittsekkoppførsel....

Anonymkode: 4f2f1...5d4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min eksmann. Lite interessert i å gjøre noe med familien. Meldte seg alltid "syk" når det var familibursdag el. Og hvis han ble med, satt han bare med telefonen. Null interessert i sex. Vi var ikke akkurat et team. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener du eksmannen min? 

Anonymkode: 7fae0...996

Godt mulig det. Hva fikk begeret til å renne over for din del?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte opp med å gå. Jeg er også autist, men prøver å tilpasse meg verden og samfunnet. Han mente at verden, og spesielt meg, måtte tilpasse seg han, fordi ingen hadde det like ille som han. Har opplevd å bli brølt til foran barna, snakket nedsettende til daglig grunnet mine egne valg(kosthold, trening, utdannelse), gjentatte ganger forklart at hans aktiviteter er minst like viktig som min(jeg sa aldri noe annet, men han var ufør og hadde en del issues med det at jeg likte å jobbe). 

Har mange venner på spekteret, og føler egentlig ikke at hans oppførsel er representativ for menn med asd. Kun drittsekkoppførsel....

Anonymkode: 4f2f1...5d4

Nei det er sant, alle er jo forskjellige. Men leser om autisme innimellom og ser mye som stemmer med hans oppførsel. Noen ganger lurer jeg på om han virkelig hater meg eller om han bare utagerer fordi han ikke aner hvordan han skal reagere på følelser.

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (4 timer siden):

Min eksmann. Lite interessert i å gjøre noe med familien. Meldte seg alltid "syk" når det var familibursdag el. Og hvis han ble med, satt han bare med telefonen. Null interessert i sex. Vi var ikke akkurat et team. 

Hvordan fant dere hverandre da? Og hva fikk deg til å endelig gå?

AnonymBruker
Skrevet

Min blir bare inneslutta og blank egentlig. Det kunne ikke falle han inn å si stygge ting eller legge skylden over på meg når han har en dårlig dag eller blir overstimulert. 
Hans meltdown er at han blir helt stille og ikke greier å utrykke noenting annet enn kanskje korte setninger før han har henta seg inn. 

Anonymkode: 1cfcc...061

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei det er sant, alle er jo forskjellige. Men leser om autisme innimellom og ser mye som stemmer med hans oppførsel. Noen ganger lurer jeg på om han virkelig hater meg eller om han bare utagerer fordi han ikke aner hvordan han skal reagere på følelser.

Så han har ikke autismediagnose? Drittsekk bruker vi kalle slike som du beskriver han.

Anonymkode: 89ce2...525

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så han har ikke autismediagnose? Drittsekk bruker vi kalle slike som du beskriver han.

Ikke enda men spesialistene mener absolutt han har det. Diagnosen er ikke helt klar men utredningen er i gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke enda men spesialistene mener absolutt han har det. Diagnosen er ikke helt klar men utredningen er i gang.

Uansett autismediagnose eller ikke, så er han drittsekk mot deg, og diagnose er ingen unnskyldning for det. 

• Nyttig 1
Skrevet

Eksen min har Aspergers. Jeg opplevde han som ganske rigid og opptatt av rutiner. Han var og er ganske sjenert og tok sjelden ordet om vi var ute blant folk. Stort sett jeg som stod for det meste av snakkingen. Selv blant sin egen familie kunne han være stille og sjenert. 

Generelt lite opptatt av kjærtegn og sex. Jeg var heldig hvis jeg fikk sex 2 ganger i mnd. Den siste tiden før det ble slutt og han flytta, så brydde han seg lite om meg. Jeg kunne være opplagt lei meg og grine og stå rett foran han og han leet knapt nok på et øyelokk 🙄 Det var også på den tiden jeg fant ut at han var utro mot meg. Han innrømmet det aldri, men de klassiske tegnene var der. 

I 9 år holdt jeg ut med hvordan han var, fordi jeg innerst inne var glad i han. Men sett i ettertid, så skulle jeg gått før. Men det er ikke alltid like lett. 

Jeg har også bestemt meg for at jeg ALDRI kommer til å gå inn i et forhold med noen med Asperger igjen. De er rett og slett for sære og spesielle for meg...

Nå dater jeg en fyr som min eks sin strake motsetning. Han er sosial og utadvendt og jeg kjenner det er en sånn type person jeg trenger i livet mitt 😊 En som jeg kan ha det morro med og som kan gi meg noen utfordringer 😊 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere genuint undrer dere på om partneren hater dere, så går dere. 

Uavhengig av diagnoser eller ei. 

Ingen, uansett hvilken bokstaver eller diagnoser de får fremfor navnet sitt, skal gå rundt å oppføre seg på ett slikt vis, att partnere føler seg direkte hatet. 

Joda, vi som autister har fellestrekk, vi kan vere litt vanskelig og forstå seg på, men vi vil i hovedtrekk ikke bevist gå inn for att andre rundt oss skal føle seg hatet, da er det mer som mangler tenker jeg.

Vi mangler kanskje endel koding når det gjelder dette sosiale samspillet, men att vi også mangler empati og forståelse over hele linja i møte med andre, er stortsett en myte. Vi kan derimot vere ganske bevisst på å prøve å oppføre oss ekstremt korrekt grunna diagnosen, i redsel for å såre de rundt oss. 

En blir senere moden, men har en bikket 30 og fremdeles oppfører seg som en sur 14 åring, så er sjansen for endring nokså liten er jeg redd, for selv om en er autist, så plukker en jo opp litt lærdom i samspill med andre mennesker. Jeg lærer stadig, ikke nødvendigvis fordi jeg forstår alt rundt meg, men mer behersker det.

Anonymkode: d4056...a33

• Nyttig 2
Skrevet

Hvordan oppfører de seg når dere er sammen med andre?

Han oppfører seg helt normalt sammen med andre, men litt i bakgrunnen. Når han snakker blir det ofte lange utgreiinger og litt monolog.

Hvordan takler de stress (sosialt)?

Han blir sliten av å være sosial. Prioriterer derfor nøye hva han deltar på og ikke. For mange år siden var han med på alt, men det var ikke like hyggelig for da fikk han jo meltdowns. Nå er han glad når han først er med.

Hva gjør de når de får "sammenbrudd"? 

Han trekker seg tilbake. Han søker helt fred. Helt fred er fred fra krav og forventninger, sosialt samvær, lyd. Da klarer han å hente seg inn. Om han ikke får helt fred når han er sliten/ har meltdown så reagerer han ofte atypisk for hvordan han ellers ville reagert: blir sinna, irrasjonell, skylder på andre. Snakker aldri nedsettende men han skylder på andre og på ting som er helt normale vanligvis. 

AnonymBruker
Skrevet

Til alle dere som har menn med autisme i diverse kommentarfelt. HAR han virkelig autisme?  Jeg mener da påvist hos nevropsykolog. Eller er det dere som følger kvinneguidens erfaringer som en saueflokk , hvis det er dårlig adferd og mangel på å å bli sett som kvinne inn i bildet, så MÅ det være autisme, personlighetsforstyrrelser, narssisme og listen gårog går. Når man går inn på det viser det seg ofte at neida, jeg troooor det, må jo være det, kan ikke være noe annet enn autisme det der. Jeg synes han virker superautistsk ut fra jeg vet om autisme ( lest på Wikipedia) 

Det er få ting jeg har så lite respekt for som fjerndiagnostiering. Det skaper bare enda mer feilinformasjon og fordommer 

Anonymkode: 4446b...bde

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til alle dere som har menn med autisme i diverse kommentarfelt. HAR han virkelig autisme?  Jeg mener da påvist hos nevropsykolog. Eller er det dere som følger kvinneguidens erfaringer som en saueflokk , hvis det er dårlig adferd og mangel på å å bli sett som kvinne inn i bildet, så MÅ det være autisme, personlighetsforstyrrelser, narssisme og listen gårog går. Når man går inn på det viser det seg ofte at neida, jeg troooor det, må jo være det, kan ikke være noe annet enn autisme det der. Jeg synes han virker superautistsk ut fra jeg vet om autisme ( lest på Wikipedia) 

Det er få ting jeg har så lite respekt for som fjerndiagnostiering. Det skaper bare enda mer feilinformasjon og fordommer 

Eksen min har papirer på at han har Asperger ja. Det er ikke en diagnose han trodde han hadde. Han gikk til DPS i lang tid, før diagnosen ble satt og han fikk papirer på det. Ble uføretrygdet rett etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet

TS. Det er ikke noe jeg dikter opp eller prøver å lete meg frem til selv, nei. Det hadde vært galskap. Sett mye av det både her og andre steder. 

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (17 timer siden):

Eksen min har Aspergers. Jeg opplevde han som ganske rigid og opptatt av rutiner. Han var og er ganske sjenert og tok sjelden ordet om vi var ute blant folk. Stort sett jeg som stod for det meste av snakkingen. Selv blant sin egen familie kunne han være stille og sjenert. 

Generelt lite opptatt av kjærtegn og sex. Jeg var heldig hvis jeg fikk sex 2 ganger i mnd. Den siste tiden før det ble slutt og han flytta, så brydde han seg lite om meg. Jeg kunne være opplagt lei meg og grine og stå rett foran han og han leet knapt nok på et øyelokk 🙄 Det var også på den tiden jeg fant ut at han var utro mot meg. Han innrømmet det aldri, men de klassiske tegnene var der. 

I 9 år holdt jeg ut med hvordan han var, fordi jeg innerst inne var glad i han. Men sett i ettertid, så skulle jeg gått før. Men det er ikke alltid like lett. 

Jeg har også bestemt meg for at jeg ALDRI kommer til å gå inn i et forhold med noen med Asperger igjen. De er rett og slett for sære og spesielle for meg...

Nå dater jeg en fyr som min eks sin strake motsetning. Han er sosial og utadvendt og jeg kjenner det er en sånn type person jeg trenger i livet mitt 😊 En som jeg kan ha det morro med og som kan gi meg noen utfordringer 😊 

Mens noen av oss har utdanning jobber, er i langvarige forhold, nært forhold til familie, en fin vennekrets med vinkvelder og middager, fine og gjensidige samtaler, meningsfulle hobbyer.

Slike kommentarer gjør meg bekymret fordi jeg har vanskeligheter nok med å akseptere meg selv og så får jeg bekreftet igjen og igjen at autisme knyttes til å være sær, og ikke på den spennende litt fine måten

Jeg forstår at incels og rigide ekser på spekteret, kan bidra til å ødelegge inntrykket av autisme. De fleste menn på spekteret er forspesielle selv for meg.Men please tro meg når jeg sier ikke alle artister er uempatiske duster 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mens noen av oss har utdanning jobber, er i langvarige forhold, nært forhold til familie, en fin vennekrets med vinkvelder og middager, fine og gjensidige samtaler, meningsfulle hobbyer.

Slike kommentarer gjør meg bekymret fordi jeg har vanskeligheter nok med å akseptere meg selv og så får jeg bekreftet igjen og igjen at autisme knyttes til å være sær, og ikke på den spennende litt fine måten

Jeg forstår at incels og rigide ekser på spekteret, kan bidra til å ødelegge inntrykket av autisme. De fleste menn på spekteret er forspesielle selv for meg.Men please tro meg når jeg sier ikke alle artister er uempatiske duster 

Har vel ikke skrevet at han er dust? Eller at alle med Asperger/autister er duster? Ja, eksen min var utro og det kan jeg nok aldri tilgi han for. Men ellers var han veldig snill de årene vi var sammen. 

Det er jo en kjent sak at autister er spesielle i sin måte å være på. Jeg har tatt avgjørelsen på at jeg ikke vil date eller gå inn i et forhold med en autist/Asperger igjen. For MEG blir de for spesielle og siden jeg nå har erfaring med den type folk, så holder jeg meg unna. 

Skrevet
Mardina skrev (3 minutter siden):

For MEG blir de for spesielle og siden jeg nå har erfaring med den type folk, så holder jeg meg unna. 

Nei, du har ikke erfaring med "den type folk". Du har erfaring med én autist. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...