AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Hvor gammel er du/hva jobber du som, hvor mye får du inn på kontoen hver mnd, og hvor mye utgifter har du (evt spesifiser om du orker)? Føler du at det akkurat går rundt eller er du tilfreds? Hvis ikke, hva prøver du å gjøre for å øke inntekten. Har du uføreforsikring? Hva ville vært en mnd sum du føler hadde vært "perfekt". "Ung og uerfaren" her, og ønsker å se hvordan andre lever, med hensyn til hva jeg bør utdanne meg som / hva slags utgifter jeg burde/ikke burde ha. Tusen takk til dere som svarer! Anonymkode: 3d7b1...434 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Jeg får 40 000 i fastlønn utbetalt. Har samboer og barn. Samboeren min tjener ca. det samme, så hvis vi regner med barnetrygden har vi ca. 85 000 utbetalt i måneden. Samlede faste utgifter (inkludert alt av mat og div regninger) er ca. 45.000, men mat og husholdning er selvsagt litt variabelt. Synes vi lever helt greit, men skal sies at vi bor i Oslo som er en dyr by. Eier bolig, men den er litt i trangeste laget for en familie på 4, så på sikt må vi nok opp i lån og utgifter, så prøver å spare til det. Føler egentlig at vi har nok lønn til at vi kan leve en god livsstil såfremt vi prioriterer riktig, men hadde glatt byttet jobb hvis jeg fant en som betaler det samme som nåværende, men mer fleksibelt og uten så mye stress, men klager ikke. Anonymkode: bf6e6...604 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli Er 43. Har 45.000 - 89.000 utbetalt hver måned (kommer an på overtid etc). Bruker «opp» alt sammen, men det er fordi jeg fordeler de på ulike bufferkontoer (bil, hytte, båt, ferie, oppussing) samt på fondssparing. Setter av ca 12.000 i måneden til forbruk. Klart jeg kunne tjent mer, og jeg kommer til å tjene mer i fremtiden, men jeg vet at jeg fint klarer meg på 20.000 kr i måneden også. Har levd under fattigdomsgrensen i flere år. Det er ganske avgjørende om man er singel eller bor sammen med partner. Vi er samboere og deler på utgifter til bolig, bil og hund. Maten blir også billigere når man er to. Anonymkode: 66700...030 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Utbetalt 60 til 85.000 kr/mnd. Utdanning I ledelse, transport og logistik fra forsvaret, Jobber som teknisk sjef i privat næringsliv. Faste utgifter til bolig (Lån, kommunale avgifter, forsikring og strøm) + mat = 20.000 kr/mnd Setter også inn 10.000 kr/mnd som er beregnet for fremtidig vedlikehold av huset. Jeg syns jeg har mer enn nok penger til å leve veldig greit, men har valgt å holde kostnader for å bo/leve så lave at jeg fortsatt kan beholde huset mitt selvom jeg skulle arbeidsledig/uføretrygdet eller lignende. Er 47 år og bor på det sentrale østlandet, ca 50 min fra Oslo Anonymkode: 45c99...5a8
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli 29 år, utbetalt 33 000 per måned. Går forsåvidt rundt, men kan ikke unne meg hva som helst når som helst. Eier bolig på Grünerløkka. Har ikke uføreforsikring, men det burde alle ha. Eneste årsak til at jeg ikke har, er at jeg ikke kan få grunnet kroniske sykdommer. Anonymkode: c4fb0...e50 1
c_buk Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli 35 år gammel. Utbetalt ca 47 000 i måneden. Faste utgifter på ca 20 000. Vi er to voksne med felles økonomi og har tilsammen ca 30 000 til overs. Er fornøyd, men skulle alltid ønske meg mer. Er utdannet innenfor jus og informatikk. Har uføreforsikring, så hvis jeg blir ufør kan jeg beholde dagens livsstil. Det bør alle ha. Lurt å tenke på å tegne barneforsikring om man har barn, og den forsikringen kan overføres til uføreforsikring når barnet er voksent. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli 32 år. Ca 38 tusen utbetalt fra jobb, nesten 9000 i barnebidrag og barnetrygd. Har samboer som pleier å ha mellom 45-60 tusen utbetalt. Har ca 39000 i utgifter hver mnd. Mat på mellom 12000-15000. Sparer noe i fond osv, for å være helt ærlig vet jeg ikke helt hvor resten av pengene våre går. Vi sparer til bil og vedlikehold av huset hver mnd i tillegg til barn, pensjon, konfirmasjon osv. Resten går sikkert med til forbruk. Begge har uføreforsikring, men min uføreforsikring er litt lav så får ikke så mye utbetalt som jeg har idag hvis jeg blir ufør. Kan ikke endre den grunnet skade. Vet vi klarer oss greit selv om en blir ufør, vi må bare endre livsstil noe. Kunne ønske vi tjente mer, slik at vi hadde sluppet å gjøre alt på huset selv, heller kunne leie inn folk uten dårlig samvittighet. Jeg hadde vært fornøyd med ca 10 tusen kr mer i mnd utbetalt, som betyr at jeg hadde vært "fornøyd" med 57 tusen utbetalt. Anonymkode: a2605...489 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli M51. Jobber som helsefagarbeider med full 16 års ansiennitet. Jobber dagtid på et dagtilbud. Tjener her 40.000,- brutto per måned. Har utbetalt 29.500,- Synes bruttolønna burde vært 8.000-10.000,- høyere. Har ikke uføreforsikring. Anonymkode: 0255b...f46
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli Utbetalt 62t. Mannen litt mer. Mulig 150t i måneden samlet. Er bevisst hva vi bruker, og sparing. Men føler vi har det greit, uten at vi kan sløse i vei (noe jeg uansett ikke ønsker). Jurist og lege. Anonymkode: 804a8...4f0
SPOCA Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli (endret) Hvor gammel er du/hva jobber du som, hvor mye får du inn på kontoen hver mnd, og hvor mye utgifter har du (evt spesifiser om du orker)? Kvinne, 38 år. Jeg får inn ca 58 000 kr (av dette er lønn 43 700 kr). Jeg er lektor med opprykk, nesten full ansiennitet. Er kontaktlærer, så får noe tillegg inkludert i lønna grunnet dette. Til sammen har mannen og jeg omkring 100-110 000 kr inn hver måned. Vi har ca 45 000 kr i utgifter, som inkluderer boliglån, studielån, strøm, forsikringer og kommunale utgifter. Deretter kommer på mat, husholdning og underholdning (strømmetjenester osv) på rundt 12 000 kr per måned. Føler du at det akkurat går rundt eller er du tilfreds? Hvis ikke, hva prøver du å gjøre for å øke inntekten. Jeg føler vi har en romslig og god økonomi. Har du uføreforsikring? Ja, det har jeg. Hva ville vært en mnd sum du føler hadde vært "perfekt". Den jeg har nå, egentlig. Endret 3. juli av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli Jeg er mann 27. Jobber med IT i Staten. Ca 43k utbetalt. Bor alene i leilighet, billig og liten by. Ingen uføre forsikring, og synes egentlig jeg har det greit. Aldri jaget lønn, selv om tilsvarende som meg kan tjene 500k mer i lønn i året. Anonymkode: 5bc07...02d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli Jeg får 43.000 utbetalt i måneden. Har litt over 700.000 i årslønn. Mannen har rundt 600.000. Når jeg ser hva folk rundt meg har råd til når det gjelder hus og ferie får jeg lyst til å tjene mer. Kunne gjerne tjent en million i året. Er lærer, så kommer ikke til å tjene så veldig mye mer. Anonymkode: a8cb0...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli Kvinne 36. Sykepleier. Utbetalt i overkant i 40 000 (dagjobb). Mannen tar bare lønn en gang i året. Tar da ut 1 million. I tillegg har vi avkastning på renter og fond som vi sjeldent realiserer, men skulle vi gjort det hadde det nok utgjort i overkant av 2,5 mill ekstra i året. Vi har ikke lenger lån på bolig eller biler. Synes vi lever bra. Bor i Oslo Anonymkode: 16aa9...971 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli Kvinne 28 år, sykepleier i dagstilling. Utbetalt ca 33.000. Har et barn og samboer. Samboer har vel utbetalt ca det samme, kanskje litt mer. Har huslån, billån, div forsikringer og hund. Klarer meg greit på min lønn, men skulle gjerne hatt litt mer. Hadde vært fornøyd med ca 40.000 utbetalt. Har ikke egen uføreforsikring da jeg har vært for mye syk til å få det 🫠 men har en liten en gjennom NSF som alle sykepleiere har. Tror den gir en engangsutbetaling på 400.000 dersom jeg skulle blitt ufør. Anonymkode: 7c828...497 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli Jeg har ca 60.000 utbetalt, min del av de faste utgiftene er på ca 30.000 (inkl mat). Har tre hjemmeboende tenåringer. Jobber innen it, og gode forsikringsordninger er en del av pakken jeg har hos min arbeidsgiver. Den inkluderer uføreforsikring på både meg, barn under 21 år og partner. Jeg ville tjent bedre hos en annen arbeidsgiver siden jeg har en sjelden spisskompetanse som er etterspurt, og er kvinne. Men work/life balanse, pensjonsordning og forsikringene er viktigere for meg. Anonymkode: a4f11...a5a
AnonymBruker Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli 50 år, Har 120K brutto i mnd og rundt 75K utbetalt, for en jobb som betinger at jeg er borte 6 mnd i året hvor jeg jobber mer enn ett årsverk i timeantall, og har fri 6 mnd i året tilsammen. Synes lønnen kunne vært bedre i forhold til hva man forsaker. Har ikke uføreforsikring, men har forsikring mot tap av lisens til å utføre dette yrket. Synes at det går greit rundt, uten at vi kan ta de store utskeielsene, men skulle ønsket at kona tjente mer enn 350K i året, hadde hun hatt samme inntekt som meg så hadde vi hatt det veldig romslig, og ganske romslig om hun lå på rundt 600-700K. Anonymkode: 12b1f...6b3
AnonymBruker Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli K44. Barnehagelærer, 16 års ans. Bruttolønn 50.000 i måneden. Mann og to tenåringer. Mannen tjener mellom 7-800.000 i året. Utgifter er på ca 58.000 inkl. mat. Vi har uføreforsikring. Om jeg ville tjent mer? Absolutt, men det vil vel alle? 😄Jeg er vel heller på jakt etter ny jobb enn høyere lønn. Anonymkode: 7fbcb...363
AnonymBruker Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli Hvor gammel er du/hva jobber du som, hvor mye får du inn på kontoen hver mnd, og hvor mye utgifter har du (evt spesifiser om du orker)? Jobber med dataregistrering. Får i overkant av 20 000 inn på konto. Har rundt 6000 i faste utgifter. Føler du at det akkurat går rundt eller er du tilfreds? Hvis ikke, hva prøver du å gjøre for å øke inntekten. Bruker mye på reising og går omtrent i null i snitt. Jeg er ikke tilfreds, da jeg med mange års erfaring fortsatt tjener nesten dårligst på min arbeidsplass. Men liker jobben, og de har lagt ned kontorlandskapene og innført hjemmekontor. Så biter i meg den lave lønna siden jeg har formue å tære på. Kommer dog til å gå av med pensjon ved første anledning, forhåpentligvis innen 2-3 år. Har du uføreforsikring? Nei. Har nok formue til å klare meg om jeg må gå av før tiden. Hva ville vært en mnd sum du føler hadde vært "perfekt". Tja, jo mer jo bedre, selvsagt. Men skulle gjerne hatt 30 000 utbetalt, som er omtrent det jeg ville hatt uten formuesskatt. Har iblant tenkt at det beste ville vært å kvitte seg med formuen. 😛 Anonymkode: 54711...8d8
AnonymBruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli Er 38 år, jobber i administrasjon. Har 34500 i lønn, 11000 i leieinntekter, 5500 barnetrygd. Er enslig og har bolig med utleie. Det går rundt, mye grunnet leieinntektene. Skulle gjerne hatt 40000 utbet i lønn Anonymkode: b0504...43c
AnonymBruker Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kvinne 36. Sykepleier. Utbetalt i overkant i 40 000 (dagjobb). Mannen tar bare lønn en gang i året. Tar da ut 1 million. I tillegg har vi avkastning på renter og fond som vi sjeldent realiserer, men skulle vi gjort det hadde det nok utgjort i overkant av 2,5 mill ekstra i året. Vi har ikke lenger lån på bolig eller biler. Synes vi lever bra. Bor i Oslo Anonymkode: 16aa9...971 Kan jeg spør hva du jobber med som dag sykepleier og hva årslønn? Jobber selv som dagsykepleier med årslønn 735k og har 32000 utbetalt. Anonymkode: 20a52...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå