Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp

Vi står i en skikkelig vanskelig situasjon nå. Jeg er 1-2 uker gravid, men vi sliter økonomisk. Vi har begge jobber, men en er syk og en permitert. Vi har derfor svært lite penger å rutte med, vi har heller ikke noe eget sted da vi bor hjemme hos foreldre. Vi får ikke noe særlig støtte utenom det. Jeg er veldig i mot abort for meg selv, og kjenner dette er noe jeg ikke vil. Jeg er utrolig redd for skyldfølelsen, angeren og selvhatet jeg kommer til å bære på i etterkant av en eventuell abort.

Så det jeg egentlig lurer på er,

Er det noen som har blitt gravid, i lignende situasjon, hvor det gikk bra? Hvordan løste det seg, hvilke støtte har man krav på?

Jeg skal begynne å jobbe fult igjen, men min partner er for syk. Kan det løse seg at jeg kan holde husholdningen oppe alene økonomisk? Er det realistisk å kunne finne en leilighet, en godt betalende jobb og fikse alt som er nødvendig for et barn innen 8-9 mnd?

Eller er det noen som har gått andre veien, og valgt å ta abort på grunn av økonomiske problemer som kan fortelle litt om sin erfaring? Sitter du igjen med masse vonde følelser?

Legg til i innlegget ditt
74AG-EvEtBm.png

tzrCzWCsjtm.png

_RWOIsUgWGL.png

hQQ_G4cnSLu.png

tZ3TpDWViZ1.png

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere, er det realistisk at partneren din blir frisk igjen, hvor mye hemmer sykdommen hans fra å kunne bidra som pappa, hva slags jobb har du (hvis du er permittert nå, hvor sannsynlig er det at du rekker å få jobbe tidsnok til å ha tjent opp full rett på foreldrepenger). 

Livet trenger ikke å være hundre prosent på stell for å få barn, men det kommer litt an på omstendighetene rundt, hvilke ressurser man har å spille på osv.

Anonymkode: b38a0...e49

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig mener man skal tenke på det kommende barnet og ikke sine egne følelser.

Hva gjør du hvis du ikke klarer å forsørge familien? Hvis du også blir syk? Hvor skal dere bo? 

Det er mye styr med baby/småbarn, men det når du får skolebarn krever det veldig mye fysisk og psykisk.

Har dere økonomi til eventuelt briller, tannregulering, konfirmasjon osv.

Anonymkode: 9ef19...3f9

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Store deler av verdens befolkning får haugevis av barn under samme eller dårligere vilkår. Det går ofte greit nok, men det er ikke supert.

Du må se rasjonelt på det. Tror du situasjonen vil endre seg? Om ja, vil det antakelig være lurt  å vente.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke få barn om dere er syke og bor hjemme hos foreldre. Dette er ikke sånn et barn skal ha det.

Anonymkode: c8fc8...3a5

• Liker 25
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: 83228...a89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet her er vel at partneren din er syk. Hvor stor sannsynlighet er det at han blir frisk? Hadde du klart å bli alene med ungen, økonomisk, praktisk og helsemessig?

Det fins tusenvis av tråder her inne med foreldre som ikke har økonomi eller helse til å følge opp barna sine. Det å vokse opp i fattigdom er ikke krise, det går fint for mange. Men her er det du som forelder som tar et valg om å eventuelt få et barn. 

Anonymkode: 60884...9ec

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at folk kan ta abort i andre land uten et velferdssystemet. Men økonomiske problemer pga barn er det ingen i Norge som har. Det er mange støtteordninger. Dere er også to voksne! To inntekter der altså, selv om en er syk.

Mange får barn helt alene uten å ha en godt betalt jobb og klarer seg fint. Prioritering er stikkordet her.

Kan love deg at du vil angre om du allerede tenker at du kommer til å angre.  Mange som gjør det.

Anonymkode: 0583a...29c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt abort. Men ikke pga økonomi. Men fordi faren var voldelige og at jeg ikke ønsket barn med han. Jeg har aldri angret, men visste at jeg gjorde det beste. Ser på det som å være en god mor å verne om barn mine selv om det innebærer abort. Barnet slapp å lide med en dårlig far.

Men jeg var aldri redd for å hate meg selv eller imot abort. Det er en baby når du holder den i armene dine. 

Jeg vil anbefale i mot å få barn hvis ikke dere har god råd. Barnet blir jo født inn i fattigdom. Og fattigdom går jo i arv ofte.

Anonymkode: dbdde...b03

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke få barn om dere er syke og bor hjemme hos foreldre. Dette er ikke sånn et barn skal ha det.

Anonymkode: c8fc8...3a5

Huff, hørtes jo ut som det var en grusom skjebne🙈Stikk fingeren i jorda. Sånn barna på Gaza har det, sånn skal ingen barn ha det.

Et barn født av unge foreldre som ikke har funnet et eget sted ennå, kan ha det helt ypperlig og bedre enn de fleste, faktisk.

Eller trodde du de fleste ble boende hjemme hos sine foreldre permanent? Statistikken vil nok overraske deg🥸

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er litt for lite av det et barn bør ha i deres rammer. Økonomi, helse, bosted, stabilitet. Det blir enda vanskeligere å få de tingene på stell om man har en baby som skal prioriteres også...

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (Akkurat nå):

Det er litt for lite av det et barn bør ha i deres rammer. Økonomi, helse, bosted, stabilitet. Det blir enda vanskeligere å få de tingene på stell om man har en baby som skal prioriteres også...

Snakker du av erfaring?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å skulle råde noen til abort på det grunnlaget. Hvor mange av oss hadde foreldre med god råd når vi ble født? Vi hadde vel foreldre som tok seg på tak, omskolerte seg og bedret situasjonen sin de årene vi var små. Penger å sløse fikk ikke mine foreldre før vi var i tenårene i hvert fall. Og mamma har bodd hjemme hos sine foreldre med oss etter samlivsbrudd, det var jo bare stas for oss.

Er det utsikter til bedring i deres situasjon? Kan du starte på et studie som gir bedre jobbmuligheter imens dere bor hos foreldre? Er det holdbart å bo slik i 3 år? Vil dere få hjelp av foreldre? Blir dere avhengig av foreldrene frem til dere begge har trygg inntekt? Kan du få jobb relativt raskt, typ innen en, maks to, måned(er)? Vil mannen din kunne bli frisk, går han over på aap snart med redusert inntekt? Vil dere, selv om du jobber fullt, leve med varig lav inntekt? Er dere, helt ærlig, mennesker med tak i, som står på og ikke gir opp? 

Anonymkode: 0deb4...131

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår at folk kan ta abort i andre land uten et velferdssystemet. Men økonomiske problemer pga barn er det ingen i Norge som har. Det er mange støtteordninger. Dere er også to voksne! To inntekter der altså, selv om en er syk.

Mange får barn helt alene uten å ha en godt betalt jobb og klarer seg fint. Prioritering er stikkordet her.

Kan love deg at du vil angre om du allerede tenker at du kommer til å angre.  Mange som gjør det.

Dette her er fullstendig tull. Har du levd under en stein? Leser du ikke aviser, og ser du ikke nyheter? Folk med barn har jo ikke råd til å gå til tannlegen selv om begge foreldrene går i full jobb. Og de har ikke råd til å få flere barn selv om de ønsker det. Og de jeg bruker som eksempel nå jobbet i bank begge to. De var flinke med penger. Det du sier er ikke riktig. Barn koster masse penger. Og det blir dumt for barna å ha syke og fattige foreldre. Foreldrene vil jo ende opp i matkø. Du må lese litt aviser tror jeg.

Ts må sette barnet først. Ikke seg selv.

• Liker 17
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å skulle råde noen til abort på det grunnlaget. Hvor mange av oss hadde foreldre med god råd når vi ble født? Vi hadde vel foreldre som tok seg på tak, omskolerte seg og bedret situasjonen sin de årene vi var små. Penger å sløse fikk ikke mine foreldre før vi var i tenårene i hvert fall. Og mamma har bodd hjemme hos sine foreldre med oss etter samlivsbrudd, det var jo bare stas for oss.

Er det utsikter til bedring i deres situasjon? Kan du starte på et studie som gir bedre jobbmuligheter imens dere bor hos foreldre? Er det holdbart å bo slik i 3 år? Vil dere få hjelp av foreldre? Blir dere avhengig av foreldrene frem til dere begge har trygg inntekt? Kan du få jobb relativt raskt, typ innen en, maks to, måned(er)? Vil mannen din kunne bli frisk, går han over på aap snart med redusert inntekt? Vil dere, selv om du jobber fullt, leve med varig lav inntekt? Er dere, helt ærlig, mennesker med tak i, som står på og ikke gir opp? 

Anonymkode: 0deb4...131

Hjelper ikke hvor mye de enn står på hvis ikke de er friske. Er du syk i Norge, da er du fattig. Og alenemødre er også fattige. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakker du av erfaring?

Sier jo seg selv at du hun sier er riktig.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette her er fullstendig tull. Har du levd under en stein? Leser du ikke aviser, og ser du ikke nyheter? Folk med barn har jo ikke råd til å gå til tannlegen selv om begge foreldrene går i full jobb. Og de har ikke råd til å få flere barn selv om de ønsker det. Og de jeg bruker som eksempel nå jobbet i bank begge to. De var flinke med penger. Det du sier er ikke riktig. Barn koster masse penger. Og det blir dumt for barna å ha syke og fattige foreldre. Foreldrene vil jo ende opp i matkø. Du må lese litt aviser tror jeg.

Ts må sette barnet først. Ikke seg selv.

Ja om man vil ha et halvt fotballag så blir det dyrt. Alt annet er prioriteringer.  Jeg vet barn koster penger. Men her er det snakk om et barn og to foreldre med inntekt. Klarer du ikke å se at det er mulig i lille Norge, eller bor du kanskje under en stein?

Hvor mange barn har de bankfolka? Problemet er at folk lever over evne og kjøper seg for dyre hus, biler og ferier. Og samtidig klager de over å ikke ha råd til flere barn. Luksusproblem er definisjonen på det. Egentlig ganske smakløst om man ser litt på resten av verden. Men du leser vel ikke om det som skjer ellers i verden du?

Foreslår at du utvider horisonten litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man får ikke barn, når man vet man er avhengig av andre for å få økonomien til å gå rundt. 

Anonymkode: 9ef19...3f9

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En glimrende anledning til å starte et nytt liv.  Her kan dere finne både boliger, jobber og fritidstilbud

Velkomen til Bykle! - Bykle kommune

Anonymkode: c3ce8...55e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja om man vil ha et halvt fotballag så blir det dyrt. Alt annet er prioriteringer.  Jeg vet barn koster penger. Men her er det snakk om et barn og to foreldre med inntekt. Klarer du ikke å se at det er mulig i lille Norge, eller bor du kanskje under en stein?

Hvor mange barn har de bankfolka? Problemet er at folk lever over evne og kjøper seg for dyre hus, biler og ferier. Og samtidig klager de over å ikke ha råd til flere barn. Luksusproblem er definisjonen på det. Egentlig ganske smakløst om man ser litt på resten av verden. Men du leser vel ikke om det som skjer ellers i verden du?

Foreslår at du utvider horisonten litt.

De hadde to barn. Ønsket seg et tredje. Og de hadde ikke engang råd til tannlege. Så ingen luksus ting. Men selvfølgelig hadde de tak over hodet. Det er ikke luksus å ha tak over hodet. Vi må alle ha en plass å bo og det koster penger. De hadde ikke et svært hus heller.

Selv om mennesker sulter ellers i verden så betyr ikke det at vi her i Norge skal kjøre på å fø barn inn i fattigdom. Og ts sin samboer er syk og kan ikke jobbe på lenge. Og er du syk i Norge så er du fattig. De har jo ikke engang råd til en plass å bo.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...