Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingeniør som skal ta årsstudium i historie bare på gøy (og for å ordne forsinkelse hos Lånekassen 🤪), og lurer på hva jeg kan vente meg av arbeidskravene? Hvordan kan en typisk oppgave se ut? Jeg er vant med å kunne sette to streker under svaret, og ser for meg at det ikke er like lett her?

Anonymkode: 7ae8a...0c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti litt forskjellig: obligatoriske muntlige fremlegg, typisk klassiske semesteroppgaver hvor man bruker teori til å drøfte etter en problemstilling man har sett selv, mappeinnleveringer der man lager flere utkast etc. 

Typisk sett skal man ikke bare vise til fakta, nei, men sette hendelser og tendenser opp mot en eller flere aktuelle teorier. 

Anonymkode: b223e...fe6

Skrevet (endret)

Kommer litt an på hvor du skal studere, egentlig. Jeg har studert historie i flere omganger. Jeg har tatt årsstudium i historie, studert historie gjennom bachelor og master i engelsk, og gjør nå ferdig en bachelor i historie (som videreføring av årsstudiumet). 

Det har vært både multiple choice-oppgaver, som jeg ikke har vært vant til, og langsvarsoppgaver. Det kan være alt fra å greie ut om et tema, til å argumentere for ditt eller datt. Jeg har hatt om alt fra verdenshistorie til lokalhistorie, så det er jo et ganske stort sprik, vil jeg si. :) 

Har du interessen for historie, så kan det være et fag man kan gjøre det godt i. Jeg har trivdes veldig godt, og har vel stort sett fått A'er og B'er. Skal sies at det har vært enklere å studere nå som jeg er i 30-årene, enn da jeg var litt mer urutinert i 20-årene. ;) 

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt årsstudium i historie ved universitet. Alt av eksamener i historie var skriftlige som mappevurdering, skoleeksamen eller hjemmeeksamen. Alle var drøftingsoppgaver, hvor man noen ganger kunne velge mellom (noen få) alternativer. Du kan nok finne ut hvilke eksamensformer som gjelder ved å kikke på skolens nettside, under hvert av emnene pleier det å være oppgitt vurderingsformer. Jeg hadde ingen muntlige eksamener på årstudiet (kanskje pga korona), og ingen mulitiple choice. 

Er du interessert i historie og kan formidle dette akademisk skriftlig (drøfte, bruke kilder), burde det gå greit. Må nok tenke litt annerledes enn at konklusjonen i en oppgave har to streker under svaret.. Redegjør og drøft, drøft, drøft. Du skal vise at du tenker selv og forstår historie, ikke at du har pugget. 

Anonymkode: adc8e...857

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Fryktelig lenge siden jeg har drøftet noe som helst i skolesammenheng, så jeg kjenner jeg grugleder meg litt. Historie kan være kjempeinteressant, men jeg er spent på om jeg klarer å gjennomføre om det blir mye kjedelig som jeg ikke brenner for. Spesielt når det ikke står noe på spill heller, for jeg har jo utdanning fra før.

Anonymkode: 7ae8a...0c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...