AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Jeg sliter med depresjon og har skjønt at det å gå tur er nærmest hellig for å få det bra. Jeg gikk tur i går og i forgårs, men i dag føler jeg meg verre enn på lenge. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å tvinge meg selv ut på tur i dag. Hvor lang tid tar det før det blir enklere å gå tur, og hvor lang tid tar det før den psykiske helsen blir bedre av å gå tur? Det er vanskelig å finne motivasjon når jeg ikke merker noe forskjell og det bare føles som en byrde. Samtidig føles det meste som en byrde og da burde jeg jo bare gjøre det likevel. Prøver å tvinge meg selv. Bruker også medisiner, men er usikker på om dosen er god nok. Nå er det uansett sommerferie for legen, så får ikke gjort noe med det. Anonymkode: bd9e9...8d9 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli For meg hjelper det mye mer å spille litt tvspill eller lage en god middag. Ikke heng deg opp i at så mange mener at tur er det eneste saliggjørende for psykisk helse. Anonymkode: 946a1...5bb 9 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For meg hjelper det mye mer å spille litt tvspill eller lage en god middag. Ikke heng deg opp i at så mange mener at tur er det eneste saliggjørende for psykisk helse. Anonymkode: 946a1...5bb Jeg gjør andre ting som egentlig skal gi meg glede, selv om de ikke gjør det. Siden det er viktig å fortsette å gjøre ting man har gjort tidligere. Det er jo vanskelig å la være når så mange mener det hjelper så mye, inkl. forskning, og det blir jo på en måte min feil at jeg har det sånn jeg har det hvis jeg ikke går tur og derfor ikke får det bedre. Samtidig er det som sagt vanskelig å finne motivasjon og disiplin når alt føles tungt. Derfor hadde et tidsperspektiv på når jeg kan merke endring vært greit, selv om det selvsagt også vil variere. Anonymkode: bd9e9...8d9 1
Titania Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Selv om de påstår at det er helt fantastisk for psyken å gå tur, er min konklusjon at nei, det er det ikke nødvendigvis. Forsøkt både lange og korte turer når depresjonene er på det verste, og det føles hverken bra i kropp eller hode, og jeg griner stort sett hele turen jeg går. Så gadd ikke bruke tid på det til slutt - bruker heller tid på ting som får hodet til å koble ut, som stort sett er tv-spill, håndarbeid eller rett og slett søvn, når mulig. Pauser fra hodet gjør også at ting gradvis blir litt lettere, syns i hvertfall jeg. 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli Det hjelper ikke over natten. En "vanlig" depresjon varer som regel 3-6 måneder. At du går på tur og gjør andre ting som er bra for deg kan bidra til at du ikke blir så syk som du ville blitt ellers og det kan hjelpe deg å bli raskere frisk. Det er jo veldig mye bedre og mindre farlig for din helse å være moderat deprimert enn alvorlig deprimert, for eksempel. Hvis du ikke orker å gå tur på ekstra tunge dager så orker du kanskje å gå ut og bare sitte litt? Å sitte i solen en halvtimes tid kan også være bra for depresjonen din og det er bedre enn ingenting! Det er beinhardt å tvinge seg til å gjøre ting som er bra for helsen når du har depresjon. Du skal være kjempestolt for hver eneste ting du greier å presse deg til å gjøre! Anonymkode: 4d1a1...7ca 13 1 2
Elle Melle Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli Kan det være sånn at det ikke er "tur" i seg selv som er så saliggjørende, men det som følger med? Eksponering for dagslys (bra for søvn og døgnrytme) Bevegelse av kroppen (bra for alt) Rutine (ha en fast plikt man skal gjennomføre hver dag til omtrent samme tid) Avveksling fra det man gjør ellers i døgnet Evt være i naturen Klarer man å få til disse tingene uten tur, så får man helt sikkert mange av de positive virkningene. Men om man går tur i mørket, i byen, uten rutine og ekstremt sakte, så vil det jo ikke virke like bra. For meg har feks intervalltrening på tredemølle en umiddelbar og merkbar effekt på psyken. I vinterhalvåret har eksponering for dagslys tidlig på dagen også effekt. Så jeg tror dermed absolutt at enkelte ting faktisk hjelper. Men med de rette forutsetningene på plass. 8 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli Elle Melle skrev (3 minutter siden): Eksponering for dagslys (bra for søvn og døgnrytme) Bevegelse av kroppen (bra for alt) Rutine (ha en fast plikt man skal gjennomføre hver dag til omtrent samme tid) Avveksling fra det man gjør ellers i døgnet Nå er det et utall andre måter å fylle disse behovene på utenom å gå tur. Anonymkode: 946a1...5bb 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Mhm...frisk luft og sollys, eller regn om du har det...er bedre enn total innesitting. Å sitte på en benk i utkanten av for mye folk, eller en stein i skogen...lytte, snuse inn granbar eller salt hav om du bor slik til. Å bruke sansene og gå en ting etter hverandre etter i sømmene, så du er klar over at NÅ er du der du er og gjør det du gjør. Hvil i det. Ikke stress, eller ha dårlig samvittighet for "å ikke gjøre det riktig". Det som passer deg finner du ut av og det kan være forskjellig fra dag til dag. En annen ting er tidspunkter å gå tur på. Finn ut av din egen døgnrytme og gå ut når du har det bedre, heller enn å tvinge deg til visse klokkeslett hver dag. Du er ingen robot og deppa tilstand krever sitt. Vær fornøyd med litt. Det er mye mer enn ingenting. 🌹 Anonymkode: 9737a...251 4 1
Tomatplanten Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli Ikke gå tur og så bruk turen på å kjenne etter om du føler deg bedre, da legger du press på deg og skaper rom for skuffelse. Det er sant at tur er sunt, at det er med på å kurerer depresjon bør du ta med en klype salt, for å sette det på spissen. Det er summen av hva du gjør hver eneste dag som hjelper!! prøv Meditasjon, gjøre noe fint KUN for deg selv, gjøre mer av noe du brukte å elske når du var yngre men har glemt i voksenlivets sus og dus. Jeg f.eks. vet at en latte to go gir meg et gledeskick, enkelt, og unner meg det og tur flere ganger i uken, samt at jeg vet natur, scrapbook og å snakke til fremmede gjør meg glad, å vite at jeg setter kropp først, tøyer og bøyer og toner muskler, gir meg en mestring. Finn masse små gleder du har glemt, og ta dag for dag. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli Titania skrev (11 minutter siden): Selv om de påstår at det er helt fantastisk for psyken å gå tur, er min konklusjon at nei, det er det ikke nødvendigvis. Forsøkt både lange og korte turer når depresjonene er på det verste, og det føles hverken bra i kropp eller hode, og jeg griner stort sett hele turen jeg går. Så gadd ikke bruke tid på det til slutt - bruker heller tid på ting som får hodet til å koble ut, som stort sett er tv-spill, håndarbeid eller rett og slett søvn, når mulig. Pauser fra hodet gjør også at ting gradvis blir litt lettere, syns i hvertfall jeg. Jeg også sover en del, eneste faktiske pausen jeg får fra alt. Prøver også å lese eller se serier, men sliter med konsentrasjon så får ikke like mye pause av det dessverre. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hjelper ikke over natten. En "vanlig" depresjon varer som regel 3-6 måneder. At du går på tur og gjør andre ting som er bra for deg kan bidra til at du ikke blir så syk som du ville blitt ellers og det kan hjelpe deg å bli raskere frisk. Det er jo veldig mye bedre og mindre farlig for din helse å være moderat deprimert enn alvorlig deprimert, for eksempel. Hvis du ikke orker å gå tur på ekstra tunge dager så orker du kanskje å gå ut og bare sitte litt? Å sitte i solen en halvtimes tid kan også være bra for depresjonen din og det er bedre enn ingenting! Det er beinhardt å tvinge seg til å gjøre ting som er bra for helsen når du har depresjon. Du skal være kjempestolt for hver eneste ting du greier å presse deg til å gjøre! Anonymkode: 4d1a1...7ca Jeg har bipolar lidelse, og har de siste to årene vært deprimert med unntak av tre episoder med hypomani. Det har variert mellom moderat og alvorlig depresjon. Takk for gode ord! Elle Melle skrev (2 minutter siden): Kan det være sånn at det ikke er "tur" i seg selv som er så saliggjørende, men det som følger med? Eksponering for dagslys (bra for søvn og døgnrytme) Bevegelse av kroppen (bra for alt) Rutine (ha en fast plikt man skal gjennomføre hver dag til omtrent samme tid) Avveksling fra det man gjør ellers i døgnet Evt være i naturen Klarer man å få til disse tingene uten tur, så får man helt sikkert mange av de positive virkningene. Men om man går tur i mørket, i byen, uten rutine og ekstremt sakte, så vil det jo ikke virke like bra. For meg har feks intervalltrening på tredemølle en umiddelbar og merkbar effekt på psyken. I vinterhalvåret har eksponering for dagslys tidlig på dagen også effekt. Så jeg tror dermed absolutt at enkelte ting faktisk hjelper. Men med de rette forutsetningene på plass. Jeg klarer ikke å gå så veldig fort, alt jeg gjør går liksom så sakte. Det er så vidt jeg har forstått en del av depresjonen dessverre. De dagene det har vært sol har jeg prøvd å sitte litt ute. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mhm...frisk luft og sollys, eller regn om du har det...er bedre enn total innesitting. Å sitte på en benk i utkanten av for mye folk, eller en stein i skogen...lytte, snuse inn granbar eller salt hav om du bor slik til. Å bruke sansene og gå en ting etter hverandre etter i sømmene, så du er klar over at NÅ er du der du er og gjør det du gjør. Hvil i det. Ikke stress, eller ha dårlig samvittighet for "å ikke gjøre det riktig". Det som passer deg finner du ut av og det kan være forskjellig fra dag til dag. En annen ting er tidspunkter å gå tur på. Finn ut av din egen døgnrytme og gå ut når du har det bedre, heller enn å tvinge deg til visse klokkeslett hver dag. Du er ingen robot og deppa tilstand krever sitt. Vær fornøyd med litt. Det er mye mer enn ingenting. 🌹 Anonymkode: 9737a...251 Total innesitting gjør jeg ikke, jeg har flere avtaler med helsevesenet i uka og jeg drar på butikken. Så jeg får jo bevegd meg og dagslys. Tomatplanten skrev (1 minutt siden): Ikke gå tur og så bruk turen på å kjenne etter om du føler deg bedre, da legger du press på deg og skaper rom for skuffelse. Det er sant at tur er sunt, at det er med på å kurerer depresjon bør du ta med en klype salt, for å sette det på spissen. Det er summen av hva du gjør hver eneste dag som hjelper!! prøv Meditasjon, gjøre noe fint KUN for deg selv, gjøre mer av noe du brukte å elske når du var yngre men har glemt i voksenlivets sus og dus. Jeg f.eks. vet at en latte to go gir meg et gledeskick, enkelt, og unner meg det og tur flere ganger i uken, samt at jeg vet natur, scrapbook og å snakke til fremmede gjør meg glad, å vite at jeg setter kropp først, tøyer og bøyer og toner muskler, gir meg en mestring. Finn masse små gleder du har glemt, og ta dag for dag. Problemet med å finne små gleder og å gjøre noe fint for meg er at det ikke fungerer sånn. Jeg føler ingen glede, og det føles ikke noe godt å gjøre noe som liksom skal være fint. Takk til alle som har svart! Anonymkode: bd9e9...8d9 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli For min mentale helse dreier det å gå tur seg ikke alltid om turen i seg selv, men den følelsen av at jeg har gjort noe positivt for meg selv. Mestring. Skal turen ha mest mulig positiv effekt, så må turen ha en viss lengde/intensitet. Opp med pulsen, i hvert fall deler av turen. Jeg velger alltid tur i skogen/fjell fremfor gatevandring når mulig, og effekten er helt klart bedre etter lengre tur hvor det føles mer som ei treningsøkt. Men man begynner der man er, det er bedre å begynne forsiktig å gå tur oftere, enn å gape over mer enn du er klar for for tidlig. Men det finnes jo andre aktiviteter som er vel så bra, og kanskje bedre for noen. F.eks sykling, yoga, svømming, ridning. Like viktig, næringsrikt kosthold med nok b vitaminer, d vitamin, jod osv. Dette påvirker mental helse også. Jeg syns også det er effektivt med mentalt arbeid og meditasjon/pusteøvelser (daglig). Med mentalt arbeid mener jeg f.eks å fokusere på det jeg er glad for, og prøve å fokusere mindre på det som er tungt. Har ei bok jeg skriver ned bl.a det som er bra dag for dag. Eksempler: Glad for naboen som gjorde noe hyggelig for meg, at jeg har vaskemaskin så jeg fikk vasket klær, at jeg har alle sanser og lemmer inntakt, det var sol og jeg fikk vært ute og fått litt dose d vitamin. Mye småting som kan virke som bagateller, men det er likevel positivt, og bidrar med et skifte over tid. Anonymkode: 5ebe6...daf 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli For meg er det ulikt ut i fra hva slags tur jeg går om det er godt for meg eller ikke. Jeg har det feks mye bedre hvis jeg går en kort tur til et fiskevann i fint vær der jeg kan spise lunsj og høre på fuglelydene, vannet og fisken som spretter. Jeg synes ikke en topptur til et fjell på over 500 moh gir meg såå mye. Anonymkode: 0b503...55b 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For min mentale helse dreier det å gå tur seg ikke alltid om turen i seg selv, men den følelsen av at jeg har gjort noe positivt for meg selv. Mestring. Skal turen ha mest mulig positiv effekt, så må turen ha en viss lengde/intensitet. Opp med pulsen, i hvert fall deler av turen. Jeg velger alltid tur i skogen/fjell fremfor gatevandring når mulig, og effekten er helt klart bedre etter lengre tur hvor det føles mer som ei treningsøkt. Men man begynner der man er, det er bedre å begynne forsiktig å gå tur oftere, enn å gape over mer enn du er klar for for tidlig. Men det finnes jo andre aktiviteter som er vel så bra, og kanskje bedre for noen. F.eks sykling, yoga, svømming, ridning. Like viktig, næringsrikt kosthold med nok b vitaminer, d vitamin, jod osv. Dette påvirker mental helse også. Jeg syns også det er effektivt med mentalt arbeid og meditasjon/pusteøvelser (daglig). Med mentalt arbeid mener jeg f.eks å fokusere på det jeg er glad for, og prøve å fokusere mindre på det som er tungt. Har ei bok jeg skriver ned bl.a det som er bra dag for dag. Eksempler: Glad for naboen som gjorde noe hyggelig for meg, at jeg har vaskemaskin så jeg fikk vasket klær, at jeg har alle sanser og lemmer inntakt, det var sol og jeg fikk vært ute og fått litt dose d vitamin. Mye småting som kan virke som bagateller, men det er likevel positivt, og bidrar med et skifte over tid. Anonymkode: 5ebe6...daf Jeg bare sliter med å klare å gjøre ting fort nok til at pulsen går opp, eller, pulsen øker jo bare jeg går, men å gå og bevege meg fort da. Jeg har gått i lysløype, så litt skog, selv om det ikke er på landet. Jeg prøver så godt jeg kan å spise næringsrik mat, og jeg tar tilskudd av vitamin D, jern og omega3. Jeg også har ei bok jeg skriver ned positive ting fra dagen, lærte det av en lege under en innleggelse på DPS. Prøver å skrive minst tre ting hver dag, om så bare at jeg har klart å stå opp. Forhåpentligvis skal vel den gjøre at jeg klarer å føle det positive ved ting en dag. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg er det ulikt ut i fra hva slags tur jeg går om det er godt for meg eller ikke. Jeg har det feks mye bedre hvis jeg går en kort tur til et fiskevann i fint vær der jeg kan spise lunsj og høre på fuglelydene, vannet og fisken som spretter. Jeg synes ikke en topptur til et fjell på over 500 moh gir meg såå mye. Anonymkode: 0b503...55b Jeg liker faktisk best å gå tur i "dårlig" vær. Regn og vind er det beste, og ikke for varmt. Topptur er jeg ikke i nærheten av å skulle klare å gjennomføre eller vurdere engang😅 Anonymkode: bd9e9...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli Jeg trodde det var pga fysisk aktivitet frigjorde endorfiner («lykkehormon»). Anonymkode: 6594b...dd2 2
Jippijei Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli Ja, om du leser boken "hjernesterk" så står det mye om fysisk aktivitet og hvorfor det er bra for psyken. Anonym bruker over her er inne på noe. En bør helst få opp intensiteten (ikke helt opp mot makspuls, men i alle fall over 75 % av makspuls) i minst 25 minutter for å få den positive effekten. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bare sliter med å klare å gjøre ting fort nok til at pulsen går opp, eller, pulsen øker jo bare jeg går, men å gå og bevege meg fort da. Jeg har gått i lysløype, så litt skog, selv om det ikke er på landet. Jeg prøver så godt jeg kan å spise næringsrik mat, og jeg tar tilskudd av vitamin D, jern og omega3. Jeg også har ei bok jeg skriver ned positive ting fra dagen, lærte det av en lege under en innleggelse på DPS. Prøver å skrive minst tre ting hver dag, om så bare at jeg har klart å stå opp. Forhåpentligvis skal vel den gjøre at jeg klarer å føle det positive ved ting en dag. Jeg liker faktisk best å gå tur i "dårlig" vær. Regn og vind er det beste, og ikke for varmt. Topptur er jeg ikke i nærheten av å skulle klare å gjennomføre eller vurdere engang😅 Anonymkode: bd9e9...8d9 Okey, er du i veldig dårlig form? Overvekt? Det føles p y t o n sånn i begynnelsen, men det er derfor det er viktig å fortsette. Greit å være obs på at for lite b12 og jern kan påvirke pust og kondisjon veldig. Så bra at du har ei "positiv-bok"! Ja det er viktig å mate hjernen med ting som er bra. Jo mer vi gjør det, jo enklere blir det å se nye positive ting. Og du, man trenger ikke gå topptur for å gå i fjellet Anonymkode: 5ebe6...daf 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli Turgåing må være lystbetont for å hjelpe. Om alle ledd og ryggen gir smerter så er ikke turgåing en positiv opplevelse. Prøv andre aktiviteter, svømming, sykling (el sykkel er vidundermiddel for de me sviktende helse), sex og andre ting som er lystbetont. Anonymkode: b28be...232 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #18 Skrevet 3. juli Jippijei skrev (2 minutter siden): Ja, om du leser boken "hjernesterk" så står det mye om fysisk aktivitet og hvorfor det er bra for psyken. Anonym bruker over her er inne på noe. En bør helst få opp intensiteten (ikke helt opp mot makspuls, men i alle fall over 75 % av makspuls) i minst 25 minutter for å få den positive effekten. Jeg sliter dessverre med å få opp intensiteten. Er det bortkastet da? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okey, er du i veldig dårlig form? Overvekt? Det føles p y t o n sånn i begynnelsen, men det er derfor det er viktig å fortsette. Greit å være obs på at for lite b12 og jern kan påvirke pust og kondisjon veldig. Så bra at du har ei "positiv-bok"! Ja det er viktig å mate hjernen med ting som er bra. Jo mer vi gjør det, jo enklere blir det å se nye positive ting. Og du, man trenger ikke gå topptur for å gå i fjellet Anonymkode: 5ebe6...daf Jeg er ikke i særlig god form, men hovedproblemet er at depresjon gjør meg treig. Det er tungt og treigt å bevege på kroppsdeler og meg selv. Det føles som om jeg konstant beveger meg under vann. Så vidt jeg vet er alle blodprøvene mine innenfor normalen, Dvitamin og jern i nedre normalområde så der har psykiater anbefalt meg å ta litt tilskudd. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Turgåing må være lystbetont for å hjelpe. Om alle ledd og ryggen gir smerter så er ikke turgåing en positiv opplevelse. Prøv andre aktiviteter, svømming, sykling (el sykkel er vidundermiddel for de me sviktende helse), sex og andre ting som er lystbetont. Anonymkode: b28be...232 Problemet med depresjon er at det gjør at ingenting er lystbetont, alt er bare mørkt og tungt. Da er å gå tur det enkleste for aktivitet. Anonymkode: bd9e9...8d9 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #19 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sliter dessverre med å få opp intensiteten. Er det bortkastet da? Jeg er ikke i særlig god form, men hovedproblemet er at depresjon gjør meg treig. Det er tungt og treigt å bevege på kroppsdeler og meg selv. Det føles som om jeg konstant beveger meg under vann. Så vidt jeg vet er alle blodprøvene mine innenfor normalen, Dvitamin og jern i nedre normalområde så der har psykiater anbefalt meg å ta litt tilskudd. Problemet med depresjon er at det gjør at ingenting er lystbetont, alt er bare mørkt og tungt. Da er å gå tur det enkleste for aktivitet. Anonymkode: bd9e9...8d9 Skjønner. Nei, det er ikke bortkastet. All aktivitet er nyttig, som sagt må man begynne der man er. På et tidspunkt klarte ikke jeg stort mer enn tur til butikken og hjem igjen. Man må begynne et sted. Alle mine prøver var også innenfor normalen, men det ble som dag og natt å få i seg mer b12 og d vitamin. Ferritin har jo et ganske bredt referanseområde, så hvis du ligger i nedre del der ville jeg absolutt prøvd å få det opp en god del. Lite jern og d vitamin kan jo påvirke depresjon og energinivår negativt også, og for lite jern påvirker pust og kondisjon. Jeg spiser rødt kjøtt for jern og b12, og fet fisk for d vitamin (og enda mer b12). Jeg tar i tillegg tilskudd av d vitamin (og magnesium) året rundt, samt multivitamin som også inneholder jod. Jeg vet at depresjon er tungt ❤️ Anonymkode: 5ebe6...daf 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #20 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med depresjon og har skjønt at det å gå tur er nærmest hellig for å få det bra. Jeg gikk tur i går og i forgårs, men i dag føler jeg meg verre enn på lenge. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å tvinge meg selv ut på tur i dag. Hvor lang tid tar det før det blir enklere å gå tur, og hvor lang tid tar det før den psykiske helsen blir bedre av å gå tur? Det er vanskelig å finne motivasjon når jeg ikke merker noe forskjell og det bare føles som en byrde. Samtidig føles det meste som en byrde og da burde jeg jo bare gjøre det likevel. Prøver å tvinge meg selv. Bruker også medisiner, men er usikker på om dosen er god nok. Nå er det uansett sommerferie for legen, så får ikke gjort noe med det. Anonymkode: bd9e9...8d9 Grunnen til at mange fastleger mener at tur er legemiddel mot absolutt alt, er at denne "behandlingen" ikke tar opp tid eller plasser. Da jeg slet med depresjon, var behovet for å snakke med noen, ikke for å gå tur ALENE, etter å ha slitt med å være ALENE. Anonymkode: 49e04...e4a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå