AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Jeg solgte to store lysestaker i glass på Finn der jeg fikk inntrykk av at kjøper var en eldre dame. Det var mannen hennes som vippset meg. Mye jobb med å skaffe emballasje, pakke og sende. Etter noen uker fikk jeg melding fra hentestedet mitt at pakken hadde kommet i retur. Jeg dro avgårde å hentet pakken, og sendte melding til damen på Finn. Etter noen dager med ikke svar, søkte jeg opp sms til henne og sendte sms. Ikke svar der heller. Det gikk enda en uke, da sendte jeg melding inne på vipps til mannen hennes. Han svarte at hun var dement og ville heve kjøpet. Jeg vippset tilbake pengene. Gjorde jeg det rette her? Jeg føler jo at jeg sitter med tapet. Dette ble mye pakkejobb og kjøring både til butikk for å sende og hente pakken igjen. Anonymkode: 9aed3...ed0
Snublefot62 Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Jeg hadde ikke styrt med sending og jeg hadde ikke vippset tilbake. 8
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli Hadde du solgt via fiks ferdig ville du både fått beholde pengene og pakken tilbake. Anonymkode: 11e4c...e94 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Jeg regner med at du trakk fra emballasje, porto og for jobb da du vipset tilbake? At hun er dement er ingen unnskyldning da det var mannen som vipset, da viste han jo om kjøpet og kunne stoppet det. Anonymkode: f3f6a...7a3 12
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli Ville vært grei i en sånn situasjon der du får beskjed om at kjøper er syk. Anonymkode: 67999...4fe 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg regner med at du trakk fra emballasje, porto og for jobb da du vipset tilbake? At hun er dement er ingen unnskyldning da det var mannen som vipset, da viste han jo om kjøpet og kunne stoppet det. Anonymkode: f3f6a...7a3 lysestakene kostet 400 kr + 69 kr i frakt. Jeg vippset tilbake 400 kr. Angrer nå da... fordi jeg kjøpte bobleplast også. Trakk bare fra frakten på 69 kr. Men det blir vel for dumt å sende et vippskrav sikkert Anonymkode: 9aed3...ed0
Apis Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): lysestakene kostet 400 kr + 69 kr i frakt. Jeg vippset tilbake 400 kr. Angrer nå da... fordi jeg kjøpte bobleplast også. Trakk bare fra frakten på 69 kr. Men det blir vel for dumt å sende et vippskrav sikkert Anonymkode: 9aed3...ed0 Du får regne det som pluss poeng på karma kontoen. 3 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): lysestakene kostet 400 kr + 69 kr i frakt. Jeg vippset tilbake 400 kr. Angrer nå da... fordi jeg kjøpte bobleplast også. Trakk bare fra frakten på 69 kr. Men det blir vel for dumt å sende et vippskrav sikkert Anonymkode: 9aed3...ed0 Ja, det er for dumt. Tenker det var en grei løsning slik du gjorde det. Å ta betalt for tid og kjøring gjør man ikke. Noen smeller går man på når man selger ting på nett, dette var en veldig liten en. Tåler du ikke såpass, bør du la være å selge greier på Finn. Anonymkode: ed739...583 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli Hadde ikke vippset tilbake. Ingen angre rett på private kjøp. Anonymkode: 7c7c8...4b0
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli Hadde ikke vippset tilbake. Dersom hun er dement får hun snart nok verge og mister tilgang til egen bankid. De kronene hun betalte til deg er helt uten betydning i det store bilde. Anonymkode: 5269e...adf
Boetica Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli Jeg synes du gjorde det rette. Det går an å vise litt menneskelighet. 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli Boetica skrev (6 minutter siden): Jeg synes du gjorde det rette. Det går an å vise litt menneskelighet. Synes egentlig jeg også. Livet skjer av og til. Anonymkode: 9312c...19d 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #13 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hadde ikke vippset tilbake. Dersom hun er dement får hun snart nok verge og mister tilgang til egen bankid. De kronene hun betalte til deg er helt uten betydning i det store bilde. Anonymkode: 5269e...adf Virker som mannen allerede er verge, siden han Vippset. Skurrer litt det der. Jeg er enig at man ikke trenger å betale tilbake. De har ikke noe rett til å heve kjøpet pga dementhet hvor en annen attpåtil faktisk har betalt varen. Siden han visste det var bestilt, så burde han visst om at det skulle komme en pakke også, og kunne hentet den ut. Da må de selv prøve å selge den igjen dersom de ikke ønsker den. Om man ikke har brukt varen, så kan man legge ut for samme pris. Så tapet er ikke så stort, men det er jo en del styr med slike salg. Slik ts beskriver. Men det er ikke lett å være pårørende til en dement person, så jeg ville nok også vært grei i en slik situasjon. Jeg hadde nok kanskje fratrukket emballasjekostnader dersom jeg hadde hatt det. Men jeg ville ikke sendt krav i etterkant dersom jeg hadde kommet på dette senere. Anonymkode: 7e619...3ac
AnonymBruker Skrevet 4. juli #14 Skrevet 4. juli Fint av deg å gjøre dette. Skjer det igjen så trekker du fra alle kostnader du har hatt (og gjerne litt for tid du har brukt). Anonymkode: b7911...bf4 1
Brunello Skrevet 4. juli #15 Skrevet 4. juli Sitter her i solen, livet smiler og tenker at alle de som ikke ville ha vipset tilbake må ha ganske triste liv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli #16 Skrevet 4. juli Brunello skrev (2 timer siden): Sitter her i solen, livet smiler og tenker at alle de som ikke ville ha vipset tilbake må ha ganske triste liv. Hvis du sitter i sola og smiler over dine egne patetiske hersketeknikker, så får du jo bare kose deg da. 🤷♀️ Anonymkode: acb39...6a6 2
Brunello Skrevet 4. juli #17 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du sitter i sola og smiler over dine egne patetiske hersketeknikker, så får du jo bare kose deg da. 🤷♀️ Anonymkode: acb39...6a6 Det er ikke spesielt oppsiktsvekkende å mene at det er stusselig å ikke la en dement person heve et kjøp. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli #18 Skrevet 4. juli Brunello skrev (1 minutt siden): Det er ikke spesielt oppsiktsvekkende å mene at det er stusselig å ikke la en dement person heve et kjøp. Det er vel heller ikke spesielt oppsiktsvekkende å mene at det er stusselig å skrive at tilfeldige mennesker har «triste liv» på nettforum. 🤷♀️ Hvorvidt denne personen var dement eller ikke vet vi lite om, og kjøpet ble uansett utført av mannen, som ingen har påstått er kognitivt svekket. Anonymkode: acb39...6a6 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli #19 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 11.38): Jeg solgte to store lysestaker i glass på Finn der jeg fikk inntrykk av at kjøper var en eldre dame. Det var mannen hennes som vippset meg. Mye jobb med å skaffe emballasje, pakke og sende. Etter noen uker fikk jeg melding fra hentestedet mitt at pakken hadde kommet i retur. Jeg dro avgårde å hentet pakken, og sendte melding til damen på Finn. Etter noen dager med ikke svar, søkte jeg opp sms til henne og sendte sms. Ikke svar der heller. Det gikk enda en uke, da sendte jeg melding inne på vipps til mannen hennes. Han svarte at hun var dement og ville heve kjøpet. Jeg vippset tilbake pengene. Gjorde jeg det rette her? Jeg føler jo at jeg sitter med tapet. Dette ble mye pakkejobb og kjøring både til butikk for å sende og hente pakken igjen. Anonymkode: 9aed3...ed0 Sjekket du opp alderen på disse to? Er de på Facebook? Kan det være en enkel unnskyldning for å komme seg ut av en avtale de ikke ønsker?. Når mannen har vippset, så må ha nødvendigvis vite hva han vippser for? Opplegget virker litt rart. Anonymkode: 127d2...835
Brunello Skrevet 4. juli #20 Skrevet 4. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sjekket du opp alderen på disse to? Er de på Facebook? Kan det være en enkel unnskyldning for å komme seg ut av en avtale de ikke ønsker?. Når mannen har vippset, så må ha nødvendigvis vite hva han vippser for? Opplegget virker litt rart. Anonymkode: 127d2...835 Mange pårørende til demente gjør opp for de i lang tid før de finner ut at de må sette ned foten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå