AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Hei! Det er jeg som opprettet denne tråden: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1850410-starte-i-jobb-før-man-har-settskrevet-under-kontrakt/ Må si at den jobben ikke var helt for meg (vekter). Fikk en del rasistiske kommentarer utover kvelden som jeg ikke satte pris på. Den andre jobben jeg fikk er hos et firma jeg ønsker å søke relevant jobb hos etter masteren, så det passer jo meg bedre. Problemet mitt nå er at jeg har fått endel klær og utstyr og for vekter-jobben, men som sagt så har vi fortsatt ingen kontrakt. Er det mulighet for å si opp? Isåfall hvordan går jeg frem? Anonymkode: c1f4f...f78
AnonymBruker Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Ingen kontrakt, ingen problem. Da kan de bare ha det så godt når de er så useriøse. Anonymkode: 80156...65e 5 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli Det er også festival uke nå, og jeg er skrevet opp på vakter fram til natt til søndag. Vet ikke om det er dårlig gjort av meg å bare si opp nå? TS Anonymkode: c1f4f...f78
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli Ring sjefen, eller send mail. Like greit med skriftlig. Skriv at etter gjentatte purringer på kontrakt så foreligger dette ikke enda, og du har bestemt deg for å ta en jobb der du alt har fått kontrakt. Så spørs det om du velger å jobbe 14dager som er oppsigelsestid prøvetiden, men siden du ikke har kontrakt kan du gå på dagen. Opp til deg. Anonymkode: 7ba97...e61 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ring sjefen, eller send mail. Like greit med skriftlig. Skriv at etter gjentatte purringer på kontrakt så foreligger dette ikke enda, og du har bestemt deg for å ta en jobb der du alt har fått kontrakt. Så spørs det om du velger å jobbe 14dager som er oppsigelsestid prøvetiden, men siden du ikke har kontrakt kan du gå på dagen. Opp til deg. Anonymkode: 7ba97...e61 Jeg spørr sikkert veldig dumt nå, så beklager. Jeg antar at jeg for betalt for gårsdagen som jeg førte i systemet? Eller kan han på en vis nekte siden vi ikke har kontakt? Anonymkode: c1f4f...f78
AnonymBruker Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg spørr sikkert veldig dumt nå, så beklager. Jeg antar at jeg for betalt for gårsdagen som jeg førte i systemet? Eller kan han på en vis nekte siden vi ikke har kontakt? Anonymkode: c1f4f...f78 Det kan han nekte. Når kontrakt ikke er signert så er det texas, kontrakt sier noe om (u)-seriøsiteten. Anonymkode: d6f3f...68c 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Man kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger en kontrakt. Du har fått tilbud om jobb, du har akseptert. En avtale er en avtale, også inntil kontrakten foreligger. Kontrakten skal i henhold til loven være klar i løpet av din første arbeidsuke. Vilkårene dere har avtalt er gjeldende, og der det ikke er avtalt noe spesielt så følges arbeidsmiljøloven. Det beste du gjør er å kontakte arbeidsgiver, og si at jobben ikke er slik du trodde, og at du ønsker si opp. Spør om det er mulig å bare avslutte øyeblikkelig, eller om du må jobbe ut oppsigelsestiden. Mest sannsynlig vil de la deg slippe med en gang, ellers kaster de bort tid å penger på opplæring. Du skal ha lønn for det du har jobbet. Anonymkode: 4819b...6ef 11 10
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er også festival uke nå, og jeg er skrevet opp på vakter fram til natt til søndag. Vet ikke om det er dårlig gjort av meg å bare si opp nå? TS Anonymkode: c1f4f...f78 Ikke ditt problem Anonymkode: 80156...65e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan ikke gå på dagen selv om det ikke foreligger en kontrakt. Du har fått tilbud om jobb, du har akseptert. En avtale er en avtale, også inntil kontrakten foreligger. Kontrakten skal i henhold til loven være klar i løpet av din første arbeidsuke. Vilkårene dere har avtalt er gjeldende, og der det ikke er avtalt noe spesielt så følges arbeidsmiljøloven. Det beste du gjør er å kontakte arbeidsgiver, og si at jobben ikke er slik du trodde, og at du ønsker si opp. Spør om det er mulig å bare avslutte øyeblikkelig, eller om du må jobbe ut oppsigelsestiden. Mest sannsynlig vil de la deg slippe med en gang, ellers kaster de bort tid å penger på opplæring. Du skal ha lønn for det du har jobbet. Anonymkode: 4819b...6ef Og hva kan de gjøre hvis man går på dagen? Jeg gikk på dagen etter noen måneders arbeid fordi det ikke var forsvarlig å fortsette der. Jeg forklarte det for direktøren, som ikke hadde noe problemer med det, men som til og med unnskyldte forholdene. Og jeg fikk også lønn for det arbeidet jeg hadde gjort. Og arbeidsattest. Jeg er i en sektor der god omtale er alfa&omega, men jeg skulle tro det gjelder i en så utsatt sektor som vekterbransjen også? Anonymkode: a85e9...ed1 1
Illuminatum Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og hva kan de gjøre hvis man går på dagen? Jeg gikk på dagen etter noen måneders arbeid fordi det ikke var forsvarlig å fortsette der. Jeg forklarte det for direktøren, som ikke hadde noe problemer med det, men som til og med unnskyldte forholdene. Og jeg fikk også lønn for det arbeidet jeg hadde gjort. Og arbeidsattest. Jeg er i en sektor der god omtale er alfa&omega, men jeg skulle tro det gjelder i en så utsatt sektor som vekterbransjen også? Anonymkode: a85e9...ed1 De kan kreve den som går på dagen for kostnader dette medfører, som blant annet vikar. 5 4
Jdz Skrevet 3. juli #12 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og hva kan de gjøre hvis man går på dagen? Jeg gikk på dagen etter noen måneders arbeid fordi det ikke var forsvarlig å fortsette der. Jeg forklarte det for direktøren, som ikke hadde noe problemer med det, men som til og med unnskyldte forholdene. Og jeg fikk også lønn for det arbeidet jeg hadde gjort. Og arbeidsattest. Jeg er i en sektor der god omtale er alfa&omega, men jeg skulle tro det gjelder i en så utsatt sektor som vekterbransjen også? Anonymkode: a85e9...ed1 Det kalles fantegang og er faktisk ulovlig. Fantegang kan i seg selv være tilstrekkelig for å etablere et økonomisk krav fra arbeidsgiver, og arbeidsgiver kan trekke i den lønn eller feriepenger arbeidstakeren måtte ha til gode. Det at du personlig ikke fikk problemer på grunn av din fantegang, betyr ikke at andre ikke kan få det. Det skal sannsynligvis en del til for at arbeidsgiver får mehold dersom en slik sak skulle havne i retten, men dine personlige erfaringer er ikke noen absolutt sannhet. 9
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli Jdz skrev (3 minutter siden): Det kalles fantegang og er faktisk ulovlig. Fantegang kan i seg selv være tilstrekkelig for å etablere et økonomisk krav fra arbeidsgiver, og arbeidsgiver kan trekke i den lønn eller feriepenger arbeidstakeren måtte ha til gode. Det at du personlig ikke fikk problemer på grunn av din fantegang, betyr ikke at andre ikke kan få det. Det skal sannsynligvis en del til for at arbeidsgiver får mehold dersom en slik sak skulle havne i retten, men dine personlige erfaringer er ikke noen absolutt sannhet. Vil ikke fantegåing kreve en kontrakt? (Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å ironisere.) Anonymkode: a85e9...ed1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli Ingen kontrakt, ingen oppsigelsestid. Anonymkode: df9de...76e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og hva kan de gjøre hvis man går på dagen? Jeg gikk på dagen etter noen måneders arbeid fordi det ikke var forsvarlig å fortsette der. Jeg forklarte det for direktøren, som ikke hadde noe problemer med det, men som til og med unnskyldte forholdene. Og jeg fikk også lønn for det arbeidet jeg hadde gjort. Og arbeidsattest. Jeg er i en sektor der god omtale er alfa&omega, men jeg skulle tro det gjelder i en så utsatt sektor som vekterbransjen også? Anonymkode: a85e9...ed1 Jeg har gjort det samme i to omganger: en gang etter tre måneders arbeid, en gang etter to ukers arbeid. I den bedriften jeg takket for meg etter to uker ble sjefen først litt sur, krevde en forklaring fra meg, og jeg sa rett ut at "måten deres bedrift behandler kunder på samstemmer ikke med mitt syn på hva god kundeservice er". Da beklaget sjefen på det dypeste og sa at de faktisk slet mye på det planet. Jeg fikk gode lykkeønskninger videre etter det. Anonymkode: d0ad2...5aa 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli jeg ville i så fall sent noe skriftlig og vinklet det som at siden jeg ikke har fått kontrakt er jeg ikke å annse som fast ansatt.. Anonymkode: dfd8f...8c8
Jdz Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vil ikke fantegåing kreve en kontrakt? (Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å ironisere.) Anonymkode: a85e9...ed1 I utgangspunktet ikke, men det vil selvsagt være langt vanskeligere å bevise noe uten at foreligger en kontrakt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #18 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen kontrakt, ingen problem. Da kan de bare ha det så godt når de er så useriøse. Anonymkode: 80156...65e AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan han nekte. Når kontrakt ikke er signert så er det texas, kontrakt sier noe om (u)-seriøsiteten. Anonymkode: d6f3f...68c AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke ditt problem Anonymkode: 80156...65e AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ingen kontrakt, ingen oppsigelsestid. Anonymkode: df9de...76e Tull og vas. Uten kontrakt er det arbeidsmiljøloven sine betingelser som gjelder. Det foreligger jo en avtale her selv om kontrakt ikke er signert. Anonymkode: 064f4...8d3 3 6
Brunello Skrevet 3. juli #19 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hva kan de gjøre hvis man går på dagen? Jeg gikk på dagen etter noen måneders arbeid fordi det ikke var forsvarlig å fortsette der. Jeg forklarte det for direktøren, som ikke hadde noe problemer med det, men som til og med unnskyldte forholdene. Og jeg fikk også lønn for det arbeidet jeg hadde gjort. Og arbeidsattest. Jeg er i en sektor der god omtale er alfa&omega, men jeg skulle tro det gjelder i en så utsatt sektor som vekterbransjen også? Anonymkode: a85e9...ed1 I dette tilfellet bare ikke betale lønn for den ene dagen. I verste fall kan man bli erstatningsansvarlig dersom man ikke holder sin del av kontrakten, men det skjer ikke i en slik stilling.
AnonymBruker Skrevet 3. juli #20 Skrevet 3. juli I slike situasjoner må man bare tenke på seg selv. Ja, slutt nå før noe undertegnes. Blir de sure, så blir de sure. Det er ikke ditt problem, og vil ikke gå ut over deg. Anonymkode: b20ae...575
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå