Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyller alltid yoghurt begre og lignende før jeg hiver det i til resirkulering, men kjenner så mange som bare kaster cottage cheese bokser med rester i, og tror at de da kan resirkuleres.

Det tar tre sekunder å skylle et beger

Anonymkode: 92673...313

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan det ikke resirkuleres uvasket? 

Anonymkode: 5fe57...d94

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pga matrester

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pga matrester

Ts

Så det blir ikke bare hivd i en maskin hvor det smeltes sammen liksom? Jeg skyller plasten min, det står i reglene, men jeg visste ikke at det ikke kan gjenvinnes hvis ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skyller alltid yoghurt begre og lignende før jeg hiver det i til resirkulering, men kjenner så mange som bare kaster cottage cheese bokser med rester i, og tror at de da kan resirkuleres.

Det tar tre sekunder å skylle et beger

Jeg kaster sånt i restavfallet. Det er nok styr i hverdagen for at man i tillegg skal vaske søppel. 

Anonymkode: 0a526...206

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det blir ikke bare hivd i en maskin hvor det smeltes sammen liksom? Jeg skyller plasten min, det står i reglene, men jeg visste ikke at det ikke kan gjenvinnes hvis ikke

Min nabo som jobber med det, forteller at de må hive flere tonn per år, fordi plasten er skitten.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skyller alt jeg kaster i plastsøppelet. Men må innrømme at en god del går i restavfallet fordi jeg ikke orker å vaske søppel. Må jeg frem med kosten for at det skal bli rent, så gidder jeg ikke. Gjelder typisk yoghurtbegere som ungene har latt stå på benken siden frokost osv. 

Anonymkode: 3e882...aad

• Nyttig 1
Skrevet

Antar det som står her stemmer: https://www.grontpunkt.no/resirkulering/hvor-rent-er-rent

Isåfall trenger ikke emballasjen være gullende ren, det virker som man skyller mest for å  fjerne lukt og skadedyrproblemer, plasten i seg selv blir vasket før resirkulering. 

Jeg skyller kjapt, men vasker ikke, og basert på linken jeg sendte virker det som det holder. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skylte plasten før da det var egen sortering for plast. Nå kastes det i restavfallet og blir sortert ut på gjenvinningsanlegget. Jeg skyller ikke plasten nå lenger for jeg skjønner ikke vitsen når alt blir blandet før det blir sortert. Da har man jo for eksempel en bleie full av bæsj som blir smurt utover plasten. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan den automatiske sorteringen kan fungere. 

Anonymkode: 1dce8...8d5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (2 minutter siden):

Antar det som står her stemmer: https://www.grontpunkt.no/resirkulering/hvor-rent-er-rent

Isåfall trenger ikke emballasjen være gullende ren, det virker som man skyller mest for å  fjerne lukt og skadedyrproblemer, plasten i seg selv blir vasket før resirkulering. 

Jeg skyller kjapt, men vasker ikke, og basert på linken jeg sendte virker det som det holder. 

Ja, har vært min oppfatning også, at det er dette med lukt og skadedyr som er utfordringen. Og den lukta kan bli helt grusom (på avfallsstasjonen(e)) har jeg skjønt. Jeg kjenner jeg blir litt irritert på dem som ikke «gidder» å skylle. Men det er faktisk litt krevende å skulle være god her, jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke skyller alt, men at noe går i rest på grunn av at det faktisk er litt ekstra jobb og tar litt tid å få vekk det meste av matrestene i en hektisk hverdag.

Anonymkode: 8a6cf...5f8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skylte før, og litt nå, men å drive og vaske smørbeger med zalo og varmtvann, dét gidder jeg ikke lenger ass. De som vil tjene penger på plasten min får finne på noe lurere.

Anonymkode: b251f...5c7

AnonymBruker
Skrevet

Vi har avfallssortering på jobben. Jeg er forbauset over hvor mange som ikke skyller plastsøpla. Beger med rester av påleggssalat osv funker ikke.

Ser også ut til at mange ikke vet at plast med aluminium på (eks potetgullposer) er restavfall

Anonymkode: c0b27...1b8

Skrevet

Jeg skyller godt på det som er mulig å bare skylle, og så vasker jeg faktisk grisete beger som har hatt kylling, kjøtt og fisk i seg, samt andre ting som lukter. Det gjør jeg fordi det er man jo bedt om, og så er det en fordel for meg selv også siden sekken min henger på en krok på kjøkkenet til den er full og bæres ut. Den henger en måned så klart jeg kan ikke ha ting som vil lukte 🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 10.32):

Bruker du av jordens ressurser på å skylle begrene så har det ingen gevinst å resirkulere. Da går vinningen opp i spinningen. 
Alt går i søpla. Det brennes til fjernvarme.

Anonymkode: ee084...c85

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Cartman
Skrevet

Kaster alt i restavfall jeg med unntak av pappkartonger. Pappkartongene går i papiravfall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 23.33):

Vi har avfallssortering på jobben. Jeg er forbauset over hvor mange som ikke skyller plastsøpla. Beger med rester av påleggssalat osv funker ikke.

Ser også ut til at mange ikke vet at plast med aluminium på (eks potetgullposer) er restavfall

Anonymkode: c0b27...1b8

Det står på potetgullposen at den skal sorteres som plast!

Anonymkode: e0a0c...98b

AnonymBruker
Skrevet

Skyller selvfølgelig ikke noe plast. Kaster kun i restavfall, nekter å la meg bli styrt av saueflokken som mener sortering har noe for seg. Sorterer forøvrig metall og glass, og panter, men bortsett fra det, aldri i verden at jeg vasker noe plast.

Anonymkode: a324f...43a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer så godt jeg kan, men orker ikke å vaske søppel. Der går grensen.

Anonymkode: 7397c...68c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går rett i søpla, bedre at de brenner plasten enn at det havner på sjøen.

Utrolig hvor mange som ikke vet hvordan resirkulering fungerer. Andre land får betalt for resirkuleringen vår, så dumper de det rett i sjøen fordi det er det billigste valget.

Pga. resirkulering finnes det nå en plastøy i havet som er over 5 ganger så stor som Norge. Nesten ingen plast som blir produsert kan i det hele tatt resirkuleres selv om man prøver. "Resirkulering" noe som er oppfunnet av plastindustrien slik at du skal kjøpe mer plast med god samvittighet, ikke miljøaktivister.

Anonymkode: 70027...974

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 10.57):

Jeg skylte plasten før da det var egen sortering for plast. Nå kastes det i restavfallet og blir sortert ut på gjenvinningsanlegget. Jeg skyller ikke plasten nå lenger for jeg skjønner ikke vitsen når alt blir blandet før det blir sortert. Da har man jo for eksempel en bleie full av bæsj som blir smurt utover plasten. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan den automatiske sorteringen kan fungere. 

Anonymkode: 1dce8...8d5

Iķke jeg heller, og jeg jobbet i kommunalt gjenvinningsmottak i mange år. Grøsser ved tanken på hva som sniker seg inn i "gjenvunnet plast" når de selger den grisete smørja der til kineserne. Men ute av syne, ute av sinn...

Maskinene som sorterer plasten kan bare skille mellom et mindre antall plasttyper ved hjelp av en type optiske sensorer (NIR), og kan ikke vite hvor møkkete plasten er, om den er griset til av kjemikalier, bedervet mat, spy eller bæsj. Men siden maskinene "får ut så mye plast av restavfallet" mente de jo at dette var en suveren løsning. Det var aldri snakk om kvaliteten på plasten, bare kvantiteten. Ren tallknusing. Og mer lettvint for folk å slippe å kildesortere.

På gjenvinningsstasjonen sendte vi ut containere med plast i år ut og år inn, men fikk jo vite at den bare ble brent fordi den var av for dårlig kvalitet til noe annet. Men det skulle man ikke snakke så høyt om. Man ville at alle skulle venne seg til å sortere ut plast, i håp om at det skulle bli mulig å gjenvinne den med god økonomi en gang i fremtiden. Tanken er jo god, men...

I realiteten gjenvinnes en forsvinnende liten andel av all plast i verden, bare noen få prosent, fordi det koster mye mer enn å bruke ny plast når det stilles krav til kvalitet. Ingen emballerer mat direkte i gjenvunnet plast, for hygienisk kan den selvfølgelig ikke holde mål. Man kan lage søppelsekker av den. Og bæreposer, på dem står det at man ikke må bruke den til å pakke inn mat i. Det sier jo sitt.

Det er vel på den annen side knapt den ting kineserne ikke finner på å lage av søppelplast og selger oss.

Jeg hater plast av hele mitt hjerte, egentlig.

Anonymkode: 20388...9fa

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...