AnonymBruker Skrevet 3. juli #1 Skrevet 3. juli Hei Jeg vurderer å søke meg inn på masterprogrammet i siviløkonomi, og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg er 45 år og har en flerkulturell bakgrunn, da jeg har vokst opp i utlandet. Min største bekymring er knyttet til gruppeoppgaver, som jeg forstår er en sentral del av studiet. Jeg lurer på om det er vanlig å finne andre studenter i en lignende livssituasjon – altså voksne studenter med internasjonal bakgrunn – som man kan danne kollokviegrupper med. Jeg er litt bekymret for at aldersforskjellen og mine norskkunnskaper (som ikke er helt flytende enda) kan gjøre det utfordrende å finne en gruppe. Jeg er veldig motivert for studiet og ivrig etter å bidra, men jeg er avhengig av å finne gode samarbeidspartnere for å lykkes med gruppearbeidene. Har noen av dere erfaringer med mangfoldet av studenter på masteren i siviløkonomi, spesielt når det gjelder alder og internasjonal bakgrunn? Er det en inkluderende studiehverdag hvor det er lett å finne sin plass, uavhengig av bakgrunn og alder? Alle innspill og erfaringer mottas med stor takk! Vennlig hilsen, Anonymkode: 1952e...e81
TarAldar1on Skrevet 3. juli #2 Skrevet 3. juli Jeg var 30 når jeg startet å studere. Var ingen problem med å finne noen å studere med. Ble del av en venne/studie gjeng det yngste var 20 og eldste 52. Fleste var i 30 åra da 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #3 Skrevet 3. juli Sønnen min på 20 er i kollokvie med en 40 åring, en 22 åring og en 27 åring. Needless to say, de har utrolig ulik bakgrunn. De fikk B på gruppeeksamen, hvilket også var målet deres. Denne kollokvien og et par til er studiekamerater og leser/sitter sammen på lesesalen.. tror ikke bakgrunn eller alder var noe de diskuterte på forhånd, de kom bare greit overens og har like akademiske ambisjoner. Dette trenger du ikke å bekymre seg over. Anonymkode: 2b5b8...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #4 Skrevet 3. juli Jeg er. noen år eldre enn deg og gjorde en gruppeeksamen i vår. Vi var 4 stk. 2 var i tjueårene og en var noen få år yngre enn meg. Jeg var også litt spent før vi startet, men det gikk helt fint. Vi fant tonen veldig fort og leverte en god oppgave med svært godt resultat. Det avgjørende er at man har lik motivasjon og fokus under en sånn gruppeoppgave. Det hadde vi og ingen av oss opplevde aldersspennet som noen utfordring. Jeg tror egentlig ingen tenkte noe mer på det når vi først var i gang. Men det skal sies at vi har hatt så og si null kontakt utenom arbeidet med oppgaven. Anonymkode: c76c4...034
AnonymBruker Skrevet 3. juli #5 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei Jeg vurderer å søke meg inn på masterprogrammet i siviløkonomi, og har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg er 45 år og har en flerkulturell bakgrunn, da jeg har vokst opp i utlandet. Min største bekymring er knyttet til gruppeoppgaver, som jeg forstår er en sentral del av studiet. Jeg lurer på om det er vanlig å finne andre studenter i en lignende livssituasjon – altså voksne studenter med internasjonal bakgrunn – som man kan danne kollokviegrupper med. Jeg er litt bekymret for at aldersforskjellen og mine norskkunnskaper (som ikke er helt flytende enda) kan gjøre det utfordrende å finne en gruppe. Jeg er veldig motivert for studiet og ivrig etter å bidra, men jeg er avhengig av å finne gode samarbeidspartnere for å lykkes med gruppearbeidene. Har noen av dere erfaringer med mangfoldet av studenter på masteren i siviløkonomi, spesielt når det gjelder alder og internasjonal bakgrunn? Er det en inkluderende studiehverdag hvor det er lett å finne sin plass, uavhengig av bakgrunn og alder? Alle innspill og erfaringer mottas med stor takk! Vennlig hilsen, Anonymkode: 1952e...e81 Var på din alder da jeg begynte å studere, 50% av klassen var 40+ så det gikk veldig fint. Samme på masterstudiet, det er ofte folk som har jobbet noen år og har noen år på baken. Skjønner bekymringen din i forhold til språket, men tenker at (om det hadde vært meg) så hadde en helnorsk gruppe gjort at jeg hadde pushet meg selv mer. Prøv å være åpen og kast deg på der du kan. De aller fleste av oss mennesker setter pris på å bli kjent med nye folk i livet Anonymkode: d64a0...ac0
AnonymBruker Skrevet 3. juli #6 Skrevet 3. juli Takk for alle. Merket at dere har ikke tatt i Betraktning at norsken min er ikke flyttende og mange kan tenke at det vil være en ulempe å ha noen meg begrenset norskkunnskap i gruppen. Anonymkode: 1952e...e81
AnonymBruker Skrevet 3. juli #7 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for alle. Merket at dere har ikke tatt i Betraktning at norsken min er ikke flyttende og mange kan tenke at det vil være en ulempe å ha noen meg begrenset norskkunnskap i gruppen. Anonymkode: 1952e...e81 Nei, fordi de fleste av oss mennesker har områder vi er svak på, men glimter til på andre. Det er ikke en big deal, dessuten skriver du bedre norsk enn jeg selv gjør. Anonymkode: d64a0...ac0 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #8 Skrevet 3. juli Ingen problem, men du fremstår ikke særlig inkluderende selv, som kun vil være på gruppe med «voksne med internasjonal bakgrunn». Foreslår å fokusere mer på faglig kunnskap når du velger hvem du vil samarbeide med. Anonymkode: 83c7e...f02 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #9 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen problem, men du fremstår ikke særlig inkluderende selv, som kun vil være på gruppe med «voksne med internasjonal bakgrunn». Foreslår å fokusere mer på faglig kunnskap når du velger hvem du vil samarbeide med. Anonymkode: 83c7e...f02 Du har misforstått, jeg er inkluderende og vil ikke kun være på gruppe med voksne med internasjonal bakgrunn, men blir litt nervøs bare ved å tenke at ingen vil være i gruppen med meg, og sannsynligheten for at dette skjer er mindre hvis det finnes andre som meg. Anonymkode: 1952e...e81
AnonymBruker Skrevet 3. juli #10 Skrevet 3. juli Kommer vel litt an på hvor du er, og det er jo folk der på din alder. Jeg er også på din alder, men jeg er ikke på det studiet, jeg er på et samfunnsvitenskapelig studie. Kan ikke si at det er enkelt og lett med tanke på det sosiale. Når du har damer som er 20 år yngre enn deg - og en del av Gen Z med skjermen i nesa og en god del arroganse, så er det ikke enkelt noen ganger i henhold til gruppeoppgaver siden de er sjenerte eller rettere sagt, liker ikke å bruke tid på å gjøre viktige gruppeoppgaver med "eldre menn", så kommunikasjonen blir ofte over sånn Google Docs og WhatsApp noe som er helt latterlig. Kjenner at de eldre i likhet med meg ønsker mer ansikt-til-ansikt kontakt rundt gruppearbeid og det er egentlig også poenget da foreleseren sa ved flere anledninger at han/hun ønsker å se hvordan vi løser det sammen i gruppa og vi må også presentere oppgaven vår på tavla, så du har litt presentasjonsteknikk også. Som en annen sier her i tråden, det sosiale utenom gruppearbeid er lik null. Hvis man foreslår at man tar kaffe som en SAMLET gruppe på kantina og snakker og har det gøy med oppgaven der vi er flere til stede, så kan de paranoide damene begynne likevel å tro at man er en "gris" som skal prøve seg på dem liksom. Paranoia florerer, eller mannshat (alt ettersom). Skjønner veldig godt at arbeidsgivere er veldig kritiske til de unge i dag, selv om jeg er en som langt fra tilber arbeidsgivere er veldig kritisk til hvordan de lett utnytter ansatte. Men de yngre har allerede satt seg på bakbeina før de i det hele tatt har begynt. Det verste er at dette er kandidater som har et mål om å gå inn i kommunal og offentlig sektor og man skjønner godt hvorfor en del sier at disse sektorene er rene barnehagen med slike damer i stillinger. Det betyr at du bør ikke forvente mye sosialt sett fra de yngre. Regn med absolutt null der utenom gruppeoppgaver og selv der vil de sikkert foreslå mest mulig ting som har med "avstand" å gjøre og minst mulig med face-to-face møter. Likevel, vil jeg si at din utfordring starter i det du er ferdig med mastergraden ettersom dette er en mastergrad som retter seg i over 90% av tilfellene mot privat sektor og det er velkjent at privat sektor diskriminerer de flerkulturelle aller mest fordi det er som regel en etnisk norsk mannlig sjef på andre siden av bordet som bestemmer hvem som skal ansettes og sjefen har statistisk sett overveldende sjanse for å stemme på partier på høyresiden, som er partier som er mest kritiske til flerkulturelle, nye nordmenn. Du har en vanskelig vei både under og etter studiene. Det er viktig å være klar over at det ikke er noe dans på roser eller noe i nærheten av det. Anonymkode: 704c4...801 2 1 1
Snok1 Skrevet 3. juli #11 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Likevel, vil jeg si at din utfordring starter i det du er ferdig med mastergraden ettersom dette er en mastergrad som retter seg i over 90% av tilfellene mot privat sektor og det er velkjent at privat sektor diskriminerer de flerkulturelle aller mest fordi det er som regel en etnisk norsk mannlig sjef på andre siden av bordet som bestemmer hvem som skal ansettes og sjefen har statistisk sett overveldende sjanse for å stemme på partier på høyresiden, som er partier som er mest kritiske til flerkulturelle, nye nordmenn. Dette. Er. Bare. Tull. Sjefen -som kanskje er mann- har et enormt leveransepress, og ansetter den best kvalifiserte kandidaten. De som ikke aksepterer dette enkle grunnprinsippet blir skjøvet til siden. Det du beskriver har ikke skjedd siden 1995, og det var hos Rørlegger Pluggen i Skjåk.
Elaine Marley Skrevet 4. juli #12 Skrevet 4. juli Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 13.27): Takk for alle. Merket at dere har ikke tatt i Betraktning at norsken min er ikke flyttende og mange kan tenke at det vil være en ulempe å ha noen meg begrenset norskkunnskap i gruppen. Anonymkode: 1952e...e81 Antar at du har en bachelor fra før innen økonomi som oppfyller kravene til sivøk. Har du tatt den i Norge? Jeg vil nok tro at det er en ulempe om du ikke forstår/ikke skriver bra norsk om du skal ta en norsk mastergrad. Har du det norske fagspråket på plass til å klare en master og skriver du bra nok akademisk på norsk? Forstår du alt som blir sagt/skrevet? Du har jo mulighet til å ta studiet på engelsk også, siviløkonommasteren på BI er på engelsk til eksempel. Vet ikke hvilket land du kommer fra, men her stiller de norske studentene i stor grad på samme nivå som du stiller på norsk vil jeg tro. Alder er ikke et problem, men du bør ha en del arbeidserfaring innen økonomi (med bachelorgraden din) for å få en jobb tenker jeg, du skal konkurrere mot 25-åringer som ikke har noen barriere mtp språk/kultur. Anonymkode: 13ccf...d32
AnonymBruker Skrevet 7. juli #14 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 11.36): Antar at du har en bachelor fra før innen økonomi som oppfyller kravene til sivøk. Har du tatt den i Norge? Jeg vil nok tro at det er en ulempe om du ikke forstår/ikke skriver bra norsk om du skal ta en norsk mastergrad. Har du det norske fagspråket på plass til å klare en master og skriver du bra nok akademisk på norsk? Forstår du alt som blir sagt/skrevet? Du har jo mulighet til å ta studiet på engelsk også, siviløkonommasteren på BI er på engelsk til eksempel. Vet ikke hvilket land du kommer fra, men her stiller de norske studentene i stor grad på samme nivå som du stiller på norsk vil jeg tro. Alder er ikke et problem, men du bør ha en del arbeidserfaring innen økonomi (med bachelorgraden din) for å få en jobb tenker jeg, du skal konkurrere mot 25-åringer som ikke har noen barriere mtp språk/kultur. Anonymkode: 13ccf...d32 Hei Nei jeg skriver ikke bra nok akademisk på Norsk, men jeg ser det som en måte for å lære mer. Jeg forstår alt som blir skrevet,ikke alt som blir sagt. Jeg vil ikke ta studiet på Engelsk selv om det ville vært mye enklere for meg. Jeg bekymrer ikke meg med å få en jobb dersom jeg allerede har en kjempe bra jobb. Målet med utdanningen er stige i karrieren min og personalutvikling. Anonymkode: 1952e...e81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå