Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En elev hadde med en kniv på skolen og truet noen yngre elever. Dette ble tatt på høyeste alvor, og det har ikke vært noe lignende etter det. Det er dog vært episoder med negativt tull og mobbing fra denne eleven. Dette er en liten skole og alle kjenner alle 

Nå vil dette barnet henge med mitt barn og jeg er usikker. Vi skal være en inkluderende foreldregruppe, men jeg må si at med mindre dette barnet kommer til oss på besøk, så har jeg ikke lyst til at de er sammen.

Dette er barn under 13.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 7b7e2...006

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En elev hadde med en kniv på skolen og truet noen yngre elever. Dette ble tatt på høyeste alvor, og det har ikke vært noe lignende etter det. Det er dog vært episoder med negativt tull og mobbing fra denne eleven. Dette er en liten skole og alle kjenner alle 

Nå vil dette barnet henge med mitt barn og jeg er usikker. Vi skal være en inkluderende foreldregruppe, men jeg må si at med mindre dette barnet kommer til oss på besøk, så har jeg ikke lyst til at de er sammen.

Dette er barn under 13.

Hva ville dere gjort?

Eier ikke voksne folk vett og forstand?

Du skriver at dette er en liten skole og alle kjenner alle. Hvorfor legger du da dette ut på nettet til offentlig spott og spe? 
Den som virkelig ikke eier fintfølelse eller sosiale antenne roer er ts. 

Anonymkode: 0d054...ccf

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du er usikker – det ville jeg også vært. Det er bra å være inkluderende, men vi må jo også beskytte våre egne barn. Jeg tenker det er helt greit å si at de kan være sammen hos dere i starten, så du har litt oversikt. Det handler jo ikke om å dømme, men om å bygge tillit gradvis.

Anonymkode: d109c...3a0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare sagt nei blankt. Tar med kniv på skolen. Hvor langt under 13? Jeg selv vokste opp med en psykopat søsken og vist denne ungene har sjangs for og ha samme diagnose ville jeg blankt sagt nei. Desverre etter sånne hendelse så mener jeg den ungen som hadde kniv trenger hjelp og kanskje begynne på privat skole der han/hun kan følges ekstra med på. Men ja hjemme vist ikke de var ett lite sekund aleine engang. Trenger ikke være fysisk får og sette spor. Mine før dine 

Anonymkode: a7af2...a2d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er barn under 13.

Hva ville dere gjort?

Jeg forstår hvorfor du tenker sånn. Har du reflektert over at barnet som gjorde dette kan ha sine grunner? Ofte er det barn som utagerer som faktisk kan ha behov for å bli sett. Det er heller ikke utenkelig at denne gutten gjør både dette og mobbing for å beskytte seg selv for nettopp det.

Jeg ville forsøkt en åpen prat med foreldrene om det er noe de er interressert i. De kan godt hende foreldrene også føler seg ganske utstøtt og alene nå.

Skrevet

Du skriver at dette er en liten skole og alle kjenner alle. Hvorfor legger du da dette ut på nettet til offentlig spott og spe? 

Dette har skjedd på mitt barns skole også, og jeg kjenner til andre episoder. Ikke noe problem å legge det ut på denne måten.

Det er ungen direkte kritikk her, men et spørsmål om råd.

TS gjør ingenting galt, og det har ingen hensikt at du hisser deg opp.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært en 10-åring hadde jeg kanskje sagt ja, men 13? 13-åringer går på ungdomsskolen og vet utmerket godt at man ikke skal ha med kniv og at man ikke skal mobbe. Du har garantert ikke hørt alt.

Hva sier ditt eget barn? Har h*n lyst til å henge med vedkommende? 

Anonymkode: 0fe63...967

AnonymBruker
Skrevet
TypiskMann skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår hvorfor du tenker sånn. Har du reflektert over at barnet som gjorde dette kan ha sine grunner? Ofte er det barn som utagerer som faktisk kan ha behov for å bli sett. Det er heller ikke utenkelig at denne gutten gjør både dette og mobbing for å beskytte seg selv for nettopp det.

Jeg ville forsøkt en åpen prat med foreldrene om det er noe de er interressert i. De kan godt hende foreldrene også føler seg ganske utstøtt og alene nå.

Med alk respekt, det bryr jeg meg katta om. Kniv er ikke ufarlig, det er derimot ett av de mest brukte drapsvåpene. Og ett barn under 13 år, tok. Med. Seg. Ett. Drapsvåpen. For. Å. "Utagere". 

I dont give a fuck om den ungen sine følelser, mitt barn skal ikke bli bli skadet eller drept av ett barn som "bare har behov for å bli sett". Foreldrene mine var sånne som ville at jeg skulle være med utskuddene på skolen. Men de var jo ikke snille med meg, men jeg ble tvunget til å være med dem. Så da sluttet normale unger å være med meg, så jeg ble helt isolert. Nei vet du hva, mine barns helse før dine barns følelser. 

Anonymkode: fce8a...cfc

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og kan bekrefte at dette har skjedd på samtlige skole jeg har jobbet på, flere ganger. Og jeg har jobbet på 3 ulike skoler, de siste 10 årene. Dessverre ikke så unikt og gjenkjennelig lenger, det å ha med seg kniv på skolen og true andre med slag - og stikkvåpen. Det er ikke en stor grenseoverskridende handling som gjør det veldig sær lenger. Vi lærere tuller ikke når vi sier at volden i skolen har økt.

Dette er den nye hverdagen 😶

Anonymkode: f45e9...3c2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med alk respekt, det bryr jeg meg katta om. Kniv er ikke ufarlig, det er derimot ett av de mest brukte drapsvåpene. Og ett barn under 13 år, tok. Med. Seg. Ett. Drapsvåpen. For. Å. "Utagere". 

I dont give a fuck om den ungen sine følelser, mitt barn skal ikke bli bli skadet eller drept av ett barn som "bare har behov for å bli sett". Foreldrene mine var sånne som ville at jeg skulle være med utskuddene på skolen. Men de var jo ikke snille med meg, men jeg ble tvunget til å være med dem. Så da sluttet normale unger å være med meg, så jeg ble helt isolert. Nei vet du hva, mine barns helse før dine barns følelser. 

Anonymkode: fce8a...cfc

Nå er det ikke deg jeg svarte. I tillegg legger jeg til grunn at disse barna ønsker å være sammen. Jeg nevner heller ikke at de skal tvinges til å være venner. Det er trist å lese at du har opplevd påtvunget vennskap. Det er du ikke alene om.

Når jeg leser det du skriver så kan jeg ikke hjelpe for å måtte nevne at utenforskap ofte starter med foreldrenes holdninger til andre og andres barn. 

Det skulle jeg ønske flere tenkte over. 

• Nyttig 1
Skrevet

I utgangspunktet så hadde jeg sagt nei så lenge ikke mitt barn virkelig ville være med dette barnet. Hvis mitt barn virkelig ville være med dette barnet så måtte det vært med tilsyn. Å gå rundt å være bekymret for hva dette barnet finner på høres stress ut og jeg hadde ikke oppmuntret til noe relasjon.

Er du sikker på at ditt barn virkelig vil være med dette barnet? Noen ganger så har slike barn en tendens til å feste seg som en klegg på barn som fungerer og disse barna er egentlig ikke så interessert men føler de må for å ikke "stenge" noen ute.  Er så mye fokus på dette med inkludering at det går ut over barna som er normalt oppegående for de føler de alltid må si ja selv til barn som skremmer de med sin utagering.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er barn under 13.

Hva ville dere gjort?

PRATET MED FORELDRENE! Om barnet et slik så blir det på en eller annen måte mishandlet hjemme! Sjekk ut foreldrene!°°

Anonymkode: c1dd3...c35

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er barn under 13.

Hva ville dere gjort?

Ville sagt nei. Moss?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er lærer og kan bekrefte at dette har skjedd på samtlige skole jeg har jobbet på, flere ganger. Og jeg har jobbet på 3 ulike skoler, de siste 10 årene. Dessverre ikke så unikt og gjenkjennelig lenger, det å ha med seg kniv på skolen og true andre med slag - og stikkvåpen. Det er ikke en stor grenseoverskridende handling som gjør det veldig sær lenger. Vi lærere tuller ikke når vi sier at volden i skolen har økt.

Dette er den nye hverdagen 😶

Her og, skjedde senest dette skoleåret i min gruppe med sjetteklassinger. Hjelpes, sier jeg.

Anonymkode: 55ff1...f14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde eleven med kniv mørk hudfarge?

Anonymkode: 0bfcf...937

AnonymBruker
Skrevet

Å ta med kniv på skolen er så drøyt at jeg hadde nektet barnet mitt å omgås vedkommende. Hadde også byttet skole om dette barnet gikk i samme klasse. 

Anonymkode: 82671...c41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt nei til å ha det barnet på besøk og møtes på fritiden uten nær tilsyn av voksne. Rett og slett fordi jeg ikke orker tanken på hva denne ungen som går med kniv kunne finne på å gjøre. Jeg er som sagt lærer og har vært vitne ganske mye ugreit, hadde ikke klart å stole på at mitt barn var trygg sammen med den ungen.

Hvem barnet mitt var med på skolen hadde jeg ikke lagt meg oppi, så lenge den relasjonen var grei. På skolen har jo barna tilsyn hele tiden. Jeg hadde også tatt kontakt med skolen og krevd mer bemanning og tiltaksplan rundt tryggheten til mitt barn etter denne kniv - episoden. Jeg hadde vært veldig direkte ovenfor ledelsen, ikke læreren, og spurt hvilke tiltak som er igangsatt for å forhindre flere voldsepisoder med kniv.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde eleven med kniv mørk hudfarge?

Anonymkode: 0bfcf...937

🙄

Anonymkode: 38664...fd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🙄

Anonymkode: 38664...fd2

Hvorfor himler du med øynene?

Anonymkode: d67ef...e84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...