Gå til innhold

Mykoplasma - smittsomhet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk påvist mykoplasma etter tre uker «sykdom», feber i to dager også tett og rennende nese, heshet, lett øreverk og hoste, noen få hosteanfall. Ble oppdaget av en sånn luftveisinfeksjons-pakke test. Ikke aktuelt med antibiotika fordi jeg ikke er syk og det ikke er lungebetennelse, bare lett hoste og tett nese nå, ikke noe dårlig form annet enn litt mer sliten ved hard aktivitet.

Hvordan er det med smittsomhet nå? Er fire uker siden jeg startet infeksjonen med feber. Skal på ferie og dele campinghytte med venner og er litt usikker. Nå vi skal dra er det over en måned siden jeg ble dårlig og ikke hatt feber på 30 dager. CRP lå under fem på de tre kontrollene jeg har vært på om det har noe å si.(3,4 og 4,8)

Legen ga ikke noe klart svar, bare rekontakt om de blir dårligere, og det blir jeg ikke, vil bare ikke smitte alle.

Hadde ikke testen vært positiv hadde jeg ikke sett på det her som noe annet enn småforkjøla grunnet temperaturforandringer og bading liksom😂

Anonymkode: ad4c2...9f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fikk påvist mykoplasma etter tre uker «sykdom», feber i to dager også tett og rennende nese, heshet, lett øreverk og hoste, noen få hosteanfall. Ble oppdaget av en sånn luftveisinfeksjons-pakke test. Ikke aktuelt med antibiotika fordi jeg ikke er syk og det ikke er lungebetennelse, bare lett hoste og tett nese nå, ikke noe dårlig form annet enn litt mer sliten ved hard aktivitet.

Hvordan er det med smittsomhet nå? Er fire uker siden jeg startet infeksjonen med feber. Skal på ferie og dele campinghytte med venner og er litt usikker. Nå vi skal dra er det over en måned siden jeg ble dårlig og ikke hatt feber på 30 dager. CRP lå under fem på de tre kontrollene jeg har vært på om det har noe å si.(3,4 og 4,8)

Legen ga ikke noe klart svar, bare rekontakt om de blir dårligere, og det blir jeg ikke, vil bare ikke smitte alle.

Hadde ikke testen vært positiv hadde jeg ikke sett på det her som noe annet enn småforkjøla grunnet temperaturforandringer og bading liksom😂

Finne sikke noe klart svar, derfor fikk du ikke klart svar fra legen. 
Men hytteliv, der mange bor tett i tett, så hopper luftveisinfeksjoner også lett fra folk til folk. 
Du blir vel ikke særlig populær om du dukker opp og smitter alle eller nesten alle? 

Anonymkode: f23c7...8d5

AnonymBruker
Skrevet

Finne sikke noe klart svar, derfor fikk du ikke klart svar fra legen. 
Men hytteliv, der mange bor tett i tett, så hopper luftveisinfeksjoner også lett fra folk til folk. 
Du blir vel ikke særlig populær om du dukker opp og smitter alle eller nesten alle? 

Nei, det er det jeg tenker og. Men hvor lenge skal jeg vente da? En måned siden start er jo en stund.. Skal jeg drøye hele sommerferien?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det er det jeg tenker og. Men hvor lenge skal jeg vente da? En måned siden start er jo en stund.. Skal jeg drøye hele sommerferien?

ts

Skal vi si til neste sommer :ironi:

Hvem vet? Så lenge du har luftveisinfeksjons symptomer så er du i alle fall smittsom. 

AnonymBruker
Skrevet

Skal vi si til neste sommer :ironi:

Hvem vet? Så lenge du har luftveisinfeksjons symptomer så er du i alle fall smittsom. 

Det høres jo helt håpløst ut? Så lenger jeg snufser litt og hoster sporadisk i løpet av dagen så kan jeg ikke være tett med andre? Hmm.. Ingen andre rundt meg har blitt smittet til nå hvertfall, selv ikke de jeg bor med. Derfor jeg var litt usikker på hvor smittsom jeg egentlig er… Vil jo ikke smitte folk uansett om dette bare så vidt er en forkjølelse. Pollenallergi-symptomer føler jeg det er nå. Hoster ikke på natten en gang🥲 Kanskje jeg bare burde tatt antibiotika med en gang og drept bakteriene, det her er noe dritt.

Er det samme med alle andre infeksjoner og? Jeg har alltid hatt restsymptomer lenger etter infeksjon, har jeg vært smittsom da? Uff, vil ikke smitte noen…

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd for smitte generelt men etter en måned må det være ok.

Jeg hadde dette i januar. Var sengeliggende i to uker intens hoste. Måtte på kurs og holdt ut der. Var syk i 5 uker. Kunne hoste til jeg spydde. Smittet ikke min datter eller de på kurs. 

Anonymkode: ecfe8...e38

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler så kommer det opp.

Mykoplasma er smittsomt i flere uker, hvis det ikke blir behandlet. Med antibiotika reduseres smitten til noen få dager.

Anonymkode: 5dc83...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mykoplasma er ikke særlig smittsomt, og svært få utvikler særlige symptomer eller lungebetennelse. Så lang tid etter symptomdebut holder det å følge vanlig hygiene. Selvfølgelig kan du dra på hyttetur. Får man kyssesyke bærer man smittestoffer i 1,5 år, men det betyr jo ikke at man skal isolere seg denne tiden. 

Anonymkode: 340d7...21b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...