Gå til innhold

Første tilfelle av fysisk inngripen i skolen etter ny lov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag kom tenåringen min hjem og fortalte om en elev som ble fratatt mobilen i timen. Han synes forsåvidt det var bra for det forstyrret undervisningen. Det tenker jeg også, men overrasket over hvor fort dette skjedde ettersom loven trådte vel til i går? Eleven hadde fått beskjed om å jobbe med oppgaver kun en gang, svarte surt tilbake, men brukte mobil i timen, da hadde lærern kommet bort og røsket telefonen ut av hånda litt sånn røft.

Av det jeg leser så skal vel fysisk inngripen være siste utvei ifølge Kari Nessa Nordtun. Skal det ikke mer til å gripe inn? Jeg synes det er bra, men ønsker å høre litt hva folk mener.

Anonymkode: daf23...c48

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dag kom tenåringen min hjem og fortalte om en elev som ble fratatt mobilen i timen. Han synes forsåvidt det var bra for det forstyrret undervisningen. Det tenker jeg også, men overrasket over hvor fort dette skjedde ettersom loven trådte vel til i går? Eleven hadde fått beskjed om å jobbe med oppgaver kun en gang, svarte surt tilbake, men brukte mobil i timen, da hadde lærern kommet bort og røsket telefonen ut av hånda litt sånn røft.

Av det jeg leser så skal vel fysisk inngripen være siste utvei ifølge Kari Nessa Nordtun. Skal det ikke mer til å gripe inn? Jeg synes det er bra, men ønsker å høre litt hva folk mener.

Hvor i landet er det fortsatt skole nå? 

Anonymkode: 5774a...29f

• Liker 28
  • Nyttig 14
Skrevet

Ar lærer tok vel mobil er vel ikke akkurat fysisk inngrep. Dette er jo sikkert noen de enten ikke har lov til eller at læreren har sakt ifra. Dermed ble denne personen fratatt mobilen.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Må være trolletråd, er ikke offentlig skole ut i juli såvidt meg bekjent. 

• Liker 20
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har misforstått hva fysisk inngripen vil si.. Og nei, lærere går ikke og gleder seg til å kunne ta fatt i elevene med loven i hånd... 

Anonymkode: c11e3...520

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Linneah2013
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor er denne skolen, alle andre har sommerferie nå..

Skrevet

Sommerskole da? :ler::popcorn:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff, noen som kjeder seg i dag? Og hvor virkelighetsfjern er ikke denne personen som ikke har fått med seg at det er sommerferie nå. Det er juli for helvete! 

Anonymkode: 2586a...bcd

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (20 minutter siden):

Ar lærer tok vel mobil er vel ikke akkurat fysisk inngrep. Dette er jo sikkert noen de enten ikke har lov til eller at læreren har sakt ifra. Dermed ble denne personen fratatt mobilen.

Jo, det er det forsåvidt. Eleven måtte gi fra seg mobilen frivillig på de gamle reglene, det å ta den fra hendene til en elev er en fysisk inngripen. Bare for å gi et svar.

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit. Han vet jo at mobil ikke er lov. Hilsen lærer.

Hvorfor hadde han mobilen oppe når det ikke er lov? Hadde det vært meg hadde foreldrene måttet hentet den. Det pleier de å like så dårlig at eleven følger reglene etterpå. Men, kanskje jeg er gammeldags. Har ikke tid til å dikke og dulle for enhver. 

Anonymkode: 9bc88...fab

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Ta mobilen fra barn som bruker den uten lov har vært praktisert lenge på mine barns skole. Låses inn i et skap i prinsippet frivillig men i praksis med tvang. 

De har heldigvis sommerferie i juli da så er kanskje en uvanlig skole 🙃

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Skolene er stengt nå.

2. Akkurat denne loven trer i kraft 1.august.

Kanskje sønnen din har drømt. 

Anonymkode: a2601...663

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

1. Skolene er stengt nå.

2. Akkurat denne loven trer i kraft 1.august.

Kanskje sønnen din har drømt. 

Ikke enkelte videregående.  Her vi bor har de sommerskole tilbud til de som strøk i fag, slik at de kan prøve å få karakter over 2

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (13 minutter siden):

Ikke enkelte videregående.  Her vi bor har de sommerskole tilbud til de som strøk i fag, slik at de kan prøve å få karakter over 2

Tolket det sånn at ts snakket om en ungdomsskoleelev siden hun skriver tenåring. Men det kan godt være sommerskole for vgs. Litt dumt å kaste bort tiden sin på mobil når de skal forbedre karakteren sin, da. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må være snakk om sommerskole av noe slag. 

Jeg er spent på den nye loven og håper effekten blir ønskelig. Jeg er også nysgjerrig på hvor langt ned i trinn den skal trå i kraft. Lærere og elever som blir utsatt for vold er i hovedsaklig på 1.-4.trinn. Elever er pålagt tilsyn så hvordan det er tenkt løst i praksis skjønnet jeg ikke. Hvem skal ha tilsyn på elever som må bortvises fra en undervisningssituasjon... Det er jo ikke penger i skolene, så jeg vil tro det ikke blir noen ekstra voksne å ta av. Uansett så er det et steg i riktig retning og det er et tydelig signal om at det norske barn og unge trenger er tydelige rammer og grenser for å skape et trygt læringsmiljø. 

Anonymkode: 8cdf5...e4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå er det sommerferie i hele landet, så denne var litt vel dum

Anonymkode: 86930...f8a

• Liker 3
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tolket det sånn at ts snakket om en ungdomsskoleelev siden hun skriver tenåring. Men det kan godt være sommerskole for vgs. Litt dumt å kaste bort tiden sin på mobil når de skal forbedre karakteren sin, da. 

Det vil jeg og si.

Vet flere ungdommen her gikk med måtte gå sommerskole for å få stå karakter eller så ville de miste lærlingplasser fordi de hadde for mange fag uten karakter

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå er det sommerferie i hele landet, så denne var litt vel dum

Anonymkode: 86930...f8a

Spørs om det er videregående.  Her så har de sommerskole for de elevene som ikke bestod fag, så de kan få stå karakterbå kunne gå skole eller ut som lærling til høsten

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor i landet er det fortsatt skole nå? 

Anonymkode: 5774a...29f

I Trollheim...   :strikker:

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes problemstillingen er interessant, uavhengig av om hendelsen er sann. Så vær så snill og stopp gnålet om trolletråd. 

Anonymkode: ef0ea...610

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...