Gå til innhold

Ferie - Bruke en formue på reise og opphold, men kjipern på mat og drikke

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på ferie og bor dyrt akkurat nå. Mat i går kveld;  litt skinke, ost og baguette på terrassen. I dag lager jeg nok kylling med ovnsbakte grønnsaker. Vurderer også å hente pizza. Så tror jeg vi går ut på bedre restauranter mot slutten av ferien igjen. 

Men kan enkelt og spise på michelinrestaurant på en storbytur. 

Det kommer jo an på hva man føler for, hvor det er, hvor matlei man er, med mer. Jeg klarer ikke 14 dager med restaurantmat. 

Anonymkode: bb300...73f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Toro mat og annen ferdigmat hadde ødelagt ferieopplevelsen min. Her er mat viktig synes jeg. 

Anonymkode: e69f1...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Tja, noen er ikke så opptatt av mat. Det jeg synes er mest merkelig, er at de gidder å dra med seg mat fra Norge. Halvfabrikata kan man vel få tak i i landet de er i, sannsynligvis litt billigere også.

Anonymkode: 43dbd...401

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. Halve ferien er å spise noe annet OG slippe å lage maten/ rydde etterpå selv.

Men noen har andre prioriteringer, og det er greit så lenge de ikke forlanger at jeg skal mene det samme.

Anonymkode: a09c6...d8a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pussig innlegg.

For det første er det ikke spesielt dyrt med 100 000,- for to uker i sommerferien, dersom det er mer enn to med på turen. For det andre er det lite annet enn fornuftig å lage noen måltider selv dersom overnattingsstedet har kjøkken.

Selv ville jeg langt heller prioritert beliggenhet og standard over mat. 

Tipper også at disse har fått rimelige flybilletter og at reisen egentlig ikke er så dyr som TS tror. Når de da er fornuftige og kutter ned på restaurantbesøk så blir resultatet enda bedre.

Anonymkode: 8116e...8a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har ulike interesser. Hvorfor bry seg om det.

Anonymkode: a7131...969

Skrevet

De fleste har jo ikke et ubegrensa budsjett når de skal på ferie, så de må gjøre prioriteringer. Ulike ting er viktige for ulike folk. For noen er det viktig å bo fint, og da blir det mindre penger til f.eks. god mat, det sier seg jo selv. Andre prioriterer motsatt. Jeg skjønner ikke hvorfor man gidder å legge seg opp i hvordan andre prioriterer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man skal legge seg borti hva andre fortrekker. De hadde vel ikke gjort det sånn hvis det ikke var sånn de ville ha det?

Jeg har vært på noen ferier med luksusrom med walk-out rett i egen pool og badekar inne, og andre ferier med svært enkel standard på rommet. Noen ferier har vi hatt kjøkken og lagd noe mat selv, de fleste ferier vil vi bare kjøpe mat. Noen ferier har vi vært på opptil flere Michelinrestauranter og brukt dobbelt så mye penger på mat som vi gjorde på reise/rom.

Det kommer helt an på intensjonen med ferien, særlig om den er med eller uten barn, og hvor mye vi skal være på rom/hotell og hvor mye vi vil farte rundt på strand eller opplevelser.

Anonymkode: d64e4...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de sagt at de velger ta med seg toro pga økonomi? 
Eller kan det tenkes at de har annen grunn til valgene de tar angående mat? 

Anonymkode: 3bd93...654

AnonymBruker
Skrevet

Mat spiser jeg for å stilne sult og bli litt mett. Er lite opptatt av mat. 
På ferie vil vi bo fint. At det er rent, greit med plass, har de fasiliteter vi ønsker, god beliggenhet etc. Aktiviteter, utflukter, severdigheter mm. blir også prioritert. Mat er langt nede på lista. 

Anonymkode: cadac...5af

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri skjønt greia med å henge seg opp i hvordan andre velger å sin ferie, hva de velger å bruke sine penger på, er vel likegyldig for deg. Du gjør dine valg, de gjør sine. Vi har alle forskjellige interesser og tar ulike valg,

Anonymkode: a87d7...80a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Reiser alltid på ferie til andre 😁 praktisk og enkelt 

Anonymkode: 335fe...510

AnonymBruker
Skrevet

Folk har forskjellige prioriteringer. Det er virkelig ikke noe rart.

Det sier jeg som er helt motsatt av de TS nevner. Vi bruker så lite penger som mulig på hotell. Vi skal jo bare sove der. Ser konsekvent etter hoteller som ikke har ting som frokost og lignende. Vi vil nemlig ut hver morgen å spise på forskjellige steder. Vi er en familie som ofte velger reisemål basert på mat og restauranter vi har lyst til å prøve. For oss er dét opplevelsen. Hotellet er ikke viktig i det hele tatt.

Anonymkode: 9de71...d18

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg måtte velge hadde jeg prioritert likt. Spist Toro gryteretter, frokostblanding og frukt og levd i stille luksus vs på charterhotell med middager ute hver dag. 

Anonymkode: df077...e97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er enig med deg. Halve ferien er å spise noe annet OG slippe å lage maten/ rydde etterpå selv.

Men noen har andre prioriteringer, og det er greit så lenge de ikke forlanger at jeg skal mene det samme.

Anonymkode: a09c6...d8a

Jeg elsker å lage mat selv. Gå på lokale butikker, se på råvarer vi ikke får tak i hjemme. Få lokal inspirasjon. Koser meg også med å pusle litt på kjøkkenet. Holde det rent. Det gir meg ferie-lykke. Pakker noen basis-ingredienser med meg hjemmefra, ellers storkoser meg meg med å finne lokale forhandlere, gå på matmarked med mer. 

(sier ikke andre gjør det feil - bare at alle er forskjellige. Forstår meg heller ikke på Toro.) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg elsker å lage mat selv. Gå på lokale butikker, se på råvarer vi ikke får tak i hjemme. Få lokal inspirasjon. Koser meg også med å pusle litt på kjøkkenet. Holde det rent. Det gir meg ferie-lykke. Pakker noen basis-ingredienser med meg hjemmefra, ellers storkoser meg meg med å finne lokale forhandlere, gå på matmarked med mer. 

(sier ikke andre gjør det feil - bare at alle er forskjellige. Forstår meg heller ikke på Toro.) 

Samme her! Familien har et hus i Frankrike. Vi kan godt spise ute noen ganger i ferien, men både jeg og min mann liker å lage mat og synes det er spennende med alle spesialbutikker og også utvalget på et standard fransk supermarked.

Anonymkode: 43dbd...401

AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke mat i sommervarme så kan gjerne bo flott og bruke minimalt på mat. Mat er et nødvendig onde i varmen.

Prioriterer annerledes på vinteren.

Anonymkode: c9306...940

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, så er ikke maten på ferie en høydare. Det er dyrt og maten man lager selv er faktisk bedre. Reiser ikke på ferie for maten sin del. Fordelen er at man slipper oppvasken. Og nei, ingen toro på mitt kjøkken. 

Anonymkode: 50979...3b5

Skrevet

Noen synes det selvfølgelig det er hyggelig å lage mat 'hjemme'. Jeg for min del synes det å gå ut å spise er en del av ferien, samt å se litt på livet. (Vi som er blitt for gamle til å fly i bargatene) Uansett, hva ferie er for deg kan være noe helt annet for den neste.

Vi har alltid med oss en liten kjølebag med brus/øl som vi også har litt pålegg i. Så tar vi med knekkebrød/eller kjøper med rundstykker/bagett på stranda. Det virker som om noen her inne synes er 'anti syden', men vi har gjort dette i veldig mange år, og kommer til å fortsette med det. :skya:(Spise full varmlunsj på en kafe blir man ikke sulten til kvelden, i hvert fall gjør ikke jeg det)  

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ikke maten i utlandet - full i bugs.

Drikke er bedre - dreper bakterier og smaker godt

Anonymkode: 335fe...510

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...