Gå til innhold

Ferie - Bruke en formue på reise og opphold, men kjipern på mat og drikke

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det litt spesielt? 

Familie har leid kjempedyrt hus i utlandet. Tilsvarende hus i samme område ligger på 100–150.000 for 2 uker. 90 % av middagene som spises er ultraprossessert mat de har hatt med hjemmefra, typ toro.. vært ute og spist 1 gang - på mcdonalds.
Synes det er så merkelig prioritering. 
Greit nok at man har satt seg et budsjett for ferien, men om det var meg hadde heg heller valgt et litt kjipere hus eller reist et annet sted enn å ikke kunne kose meg på ferie. Synes jo halve ferien er å gå ut å spise - og da ikke kjip gatekjøkken mat. 

Er forøvrig kun voksne som reiser på tur. Kunne liksom forstått det litt mer om man reiste med kresne småbarn. 

Anonymkode: 5946b...a08

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ulike prioriteringer. Ikke alle synes mat er spennende.

• Liker 25
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Aldri forstått greien med å bo luksuriøst når man er på ferie - skal man ikke bare ha et sted for dusjing/soving? 

Anonymkode: 8450e...a08

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (Akkurat nå):

Ulike prioriteringer. Ikke alle synes mat er spennende.

Nettopp, ulike interesser. Jeg reiser ikke på ferie for å spise, ofte har jeg så mye på dagsorden at middagen er det som må vike. 

Anonymkode: 6bd53...84c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de er kresne/ikke så glade i mat?

Anonymkode: 02c5f...68b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at du selv synes at det å gå ut og spise er «halve ferien». Sånn er det ikke for alle. Er ikke verre enn det. Jeg er på ingen måte som dem, men at middagene skulle være halve opplevelsen er like fremmed for meg som det du beskriver er. 

Anonymkode: ea93e...fd7

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Enig med TS. Å spise norsk halvfabrikata er enda mer nitrist på ferie enn det er ellers, og man framstår som gnien selv om man har betalt en formue for oppholdet.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du sier at du selv synes at det å gå ut og spise er «halve ferien». Sånn er det ikke for alle. Er ikke verre enn det. Jeg er på ingen måte som dem, men at middagene skulle være halve opplevelsen er like fremmed for meg som det du beskriver er. 

Nettopp. Jeg forstår feks ikke greia med å ligge på stranda og steke hele ferien, men har jo ingen problemer med at andre liker det.

Pawn Hearts skrev (3 minutter siden):

Enig med TS. Å spise norsk halvfabrikata er enda mer nitrist på ferie enn det er ellers, og man framstår som gnien selv om man har betalt en formue for oppholdet.

Fremstår som gnien overfor hvem? Ingen vet hva jeg spiser på ferie. Må være hvis det er sånne som poster alle måltider på Instagram enten det er Mækkern eller brunost. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (4 minutter siden):

Gnien? Overfor hvem? Greit nok om dette var det TS ble servert på noe som ble solgt inn som en luksusferie, men man skal være bra gæren for å kalle noen gniene fordi de spiser det de selv har lyst til å spise på sin egen ferietur. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du har vært i feil land om ikke maten har noe å si.

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Familie har leid kjempedyrt hus i utlandet. Tilsvarende hus i samme område ligger på 100–150.000 for 2 uker. 90 % av middagene som spises er ultraprossessert mat de har hatt med hjemmefra, typ toro.. vært ute og spist 1 gang - på mcdonalds.
Greit nok at man har satt seg et budsjett for ferien, men om det var meg hadde heg heller valgt et litt kjipere hus eller reist et annet sted enn å ikke kunne kose meg på ferie. Synes jo halve ferien er å gå ut å spise - og da ikke kjip gatekjøkken mat. 

Er forøvrig kun voksne som reiser på tur. Kunne liksom forstått det litt mer om man reiste med kresne småbarn. 

Og dette vet du fordi du er med på turen?

Anonymkode: 8191a...c88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tull. Selv har jeg vært i over 50 land. Maten har ikke vært noe stort poeng på noen av turene. Men mulig du synes alt fra Italia og Franrike via Kina og Thailand er feil land da. 

Dette blir like dumt som å si at hvis du ikke liker å ligge på stranda, så har du vært på feil strand. For det kan jo umulig være at folk liker ulike ting. Ikkje denne stranda!

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mer spesielt å legge merke til hva andre spiser på ferie 🤣 

jeg har ikke behov for å spise ute , har barn , så føler det blir en helt annen ro av å spise «hjemme» selv på ferie 🤩

Anonymkode: 08cb1...7c8

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1) Den er god, Den Quijote. Jeg har aldri så mye som insinuert at maten ikke har noe å si. Jeg sa tvert imot at jeg ikke er som de du beskriver. 

2) Folk er forskjellige. Du legger til grunn at de ikke kan «kose seg på ferie» fordi de vekter ulike deler av ferieopplevelsen annerledes enn du gjør. Hvis du skal vurdere alle andres valg ut fra hva som er viktig for deg personlig er det mye du ikke vil forstå. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke logikken her...

Folk er forskjellige. Jeg elsker mat, men forstår at andre ikke er så opptatt av mat/har andre matpreferanser. I tillegg, jeg elsker hummer, fois gras og østers, men McDonalds er jo veldig godt det også.

Anonymkode: 02c5f...68b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor legger du deg opp i hva andre gjør og spiser når de er på ferie? :klo:

De spiser vel Toro-mat når de er hjemme også? De liker vel Toro, da..  Det er ikke alle som liker «fremmed» mat, og ikke alle liker å gå på restaurant i utlandet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Aldri forstått greien med å bo luksuriøst når man er på ferie - skal man ikke bare ha et sted for dusjing/soving? 

Mens jeg elsker å stå opp i en stor og deilig seng, gå inn på en luksuriøst og stort bad i en tykk morgenkåpe og tøfler som alltid er på rommet. 

Tusle ned til nydelig frokost med alt du måtte ønske deg. 

Bruker gjerne opp til 5000 kr pr natt på hotell. Elsker luksus når jeg er på ferie. Men vi er stort sett på storbyferier hvor bra hoteller koster litt. 

Vi spiser også svært god mat på tur, så jeg er nok et lite luksusdyr på tur. Ville aldri reist på ferie på budsjett.

Så vi er alle forskjellige :) 

Anonymkode: 6f586...6ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i det huset i ferien din? Spleiser du på oppholdet? Hvis ikke, hvorfor bry seg? Jeg vil også spise ute i ferien, men bryr meg katta om hva andre gjør 🙂

Anonymkode: 5621c...b37

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk 

Alltid skal noen kommentere eller legge seg opp hva andre bruker pengene sine på.

Folk velger selv hvordan de prioriterer feriepengene sine og det går vel ikke utover noen ?

Jeg lå i et 2 manns telt i Syden i 3 uker i 40 varmegrader, spiste billig mat både i og utenfor teltet og innimellom på restaurant. Beste ferien ever! Ikke fordi jeg var gnien, men hvorfor gjøre som alle andre?  Kort vei til stranda og fikk god kontakt med lokalbefolkningen. Bedre enn disse oversvømte hotellene med bråkete folk rundt deg, kø i matsal og ventilasjonsanlegg som skrangler og gjør deg syk

Anonymkode: 335fe...510

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er du med på denne ferien?

Hvis ja: anbefaler at du selv går ut og spiser, det er jo bare å dra? Ingen som tvinger voksne til å sitte i huset og ikke dra noe sted vel?

Hvis nei: hvorfor er dette ditt problem? Kan ikke folk få spise hva de selv vil? Kanskje de er mer glad i Toro enn fine dining? Kanskje de har brukt opp budsjettet sitt på boligen? Det er uansett ikke noe dunjakke noe med? 

Kanskje du mener maten deres er kjip og gnien, men for meg er det du som høres kjip og snobbete ut, TS. La nå folk få spise hva de vil, så kanskje de lar deg spise hva du vil.

Anonymkode: 6a87e...2f2

• Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...