Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Xanor vs Valium for panikkangst for "engangsbruk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på ferie neste uke, og har en gryende panikkangst for det. Jeg har årevis med varierende angst bak meg - den er ekstra sterk med sosialangst i disse dager.

Jeg fikk ifjor et par valium av ei venninne- og har brukt 3stk 5mg tabletter totalt i løpet av et kalenderår til svært spesielle omstendigheter.

Nå som jeg skal ut og reise føler jeg behovet for å ha noe som kan hjelpe på reisen. Jeg leser at Xanor har kortere virkningstid og er mer potent enn valium, som kan hjelpe pga jeg trenger det kun for reisetiden (å faktisk være fremme er null problem). 

Noen med erfaringer?

Jeg må også gå til privatlege for å få det da fastlegen ikke har sjans nå tll å ta meg inn før avreise. Jeg vil ikke virke som en "drug seeker"- hva er sjansen for at jeg vil få et nei med en forespørsel om slike medisiner fra privatlege??

Anonymkode: 0172b...25d

• Liker 1
Skrevet

Du må i alle fall ikke si at du har brukt uten resept tidligere, det er ulovlig bruk og straffbart. Det er mer sannsynlig at du får Valium enn at du for Xanor, siden den er mindre potent. Sobril er nok det mest sannsynlig dersom du får noe. 

Anonymkode: 7525d...cef

Skrevet

Du kommer ikke til å få dette skrevet ut av en privatlege som ikke kjenner deg. &nbsp

De kan miste autorisasjonen sin. 

Anonymkode: 9033d...caf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg skal på ferie neste uke, og har en gryende panikkangst for det. Jeg har årevis med varierende angst bak meg - den er ekstra sterk med sosialangst i disse dager.

Jeg fikk ifjor et par valium av ei venninne- og har brukt 3stk 5mg tabletter totalt i løpet av et kalenderår til svært spesielle omstendigheter.

Nå som jeg skal ut og reise føler jeg behovet for å ha noe som kan hjelpe på reisen. Jeg leser at Xanor har kortere virkningstid og er mer potent enn valium, som kan hjelpe pga jeg trenger det kun for reisetiden (å faktisk være fremme er null problem). 

Noen med erfaringer?

Jeg må også gå til privatlege for å få det da fastlegen ikke har sjans nå tll å ta meg inn før avreise. Jeg vil ikke virke som en "drug seeker"- hva er sjansen for at jeg vil få et nei med en forespørsel om slike medisiner fra privatlege??

Den venninnen din burde navngis slik at legen hennes slutter å skrive ut medisiner til henne som hun deler med andre. 

Å dope bort følelser er å flykte fra virkeligheten. Valium er et B preparat og noe som ikke skal skrives ut i tide og utide. 

Anonymkode: fdb3e...ca3

• Liker 3
Skrevet

Sjansen for å få Xanor er på 0%. Glem det, det skjer ikke. Har du skikkelig flaks får du diazepam, mest sannsynlig ikke. Ikke av en lege som ikke kjenner deg, og ikke av fastlege. I tillegg til at alle/de fleste starter med minste dose sobril. Jeg har brukt mye benzo, og helt seriøst, klarer du deg med den lille dosen der trenger du ikke Xanor!

Jeg har brukt mye benzo i livet og står på det daglig, så dette har jeg lang erfaring med. Sjansen for å vinne 100mill er ca like stor.

Anonymkode: e10ed...048

• Liker 1
Skrevet

Det vanlige er vel å få Sobril til slike ting, hvis man får det. Jeg fikk det en gang som jeg stod i en forbigående krise, det var alvorlig og krisen hadde stor negativ innvirkning på min helse, både fysisk og psykisk. Du har fått et litt skjevt inntrykk av hva som er vanlig fordi du ikke har gått via legen din i utgangspunktet. Du ville antagelig ikke fått Valium av din fastlege til dette og nå tenker du at du skal få noe som er enda sterkere. Vet ikke hva jeg skal råde deg til. Du kan jo gå privat og snakke om problemet du har og spørre om noe kan gjøres, men ville ikke bedt om beroligende og i alle fall ikke kommet med noen bestilling på spesifikt preparat.

Anonymkode: bf86d...c48

Skrevet

De er (absurd) streng på slike medisiner. Du må møte fysisk hos fastlege, så ingen vits å kaste bort penger på privat lege.

Anonymkode: 05987...807

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er (absurd) streng på slike medisiner. Du må møte fysisk hos fastlege, så ingen vits å kaste bort penger på privat lege.

Anonymkode: 05987...807

Enig i at de er for strenge, men det er blant annet pga av idioter som venninna til ts som deler medisinen med andre. Vi kan skylde oss selv for det.

Skrevet

Denne typen medisin går jo på gata for det mangedoblete… det er klart de er strenge!!! At venninnen til ts har delt piller er veldig graverende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Denne typen medisin går jo på gata for det mangedoblete… det er klart de er strenge!!! At venninnen til ts har delt piller er veldig graverende. 

Det er ikke bare graverende, det er straffbart. Det er også straffbart for TS å ha tatt pillene når hun ikke har hatt resept. 

Skrevet

Om du sier du har fått av ei venninne, og prøvd, og bruker to tabletter i året tipper jeg fastlegen din kan skrive ut. Men om en helt fremmed skriver ut, det er nok mindre sannsynlig iom at du ikke har fått dem før. Er jo lov å prøve da.

Du spurte jo ikke om lovligheten ved dette, men om erfaringer. Mange som kan reglene godt.

Selv blir jeg enda mer stressa av beroligende medisiner, får ubehag og liker ikke virkningen - blir nok aldri pillenarkoman. Men vi er alle forskjellige. Jeg tar heller en akevitt og en pils om jeg f.eks skal ut å fly. Da er angsten gjemt en stund. Og jeg drikker så å si ALDRI til vanlig, så det er ingen fare med det.

Skrevet

Skal du fly? I så fall er ikke valium for flyskrekk så uvanlig. 

ikke si at du har fått av venninnen din tidligere. Har du aldri fått skrevet ut av lege før? Har du dokumentert angst? Jeg har fått valium for reise før , sier jeg har flyskrekk. Har aldri vært noe problem. Og det er selvsagt ikke en stor resept som gjør meg avhengig , kan selge på gata eller dele ut med venner. 

når det gjelder hvorvidt leger er for strenge, både ja og nei. De var altfor generøse på 1900- tallet og det er det vi betaler for nå med at det er veldig strengt. Allikevel overdrives det veldig på kg. 

Anonymkode: 46213...6de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen med erfaringer?

Du har enten en gryende reisefeber eller en underliggende angstfølelse. Panikkanfall er noe som kommer brått og uforutsett og ikke noe man har gryende.

Anonymkode: abe7b...14c

• Liker 2
Skrevet

Får folk virkelig xanor på resept i Norge? Jeg jobber på akuttspsykiatrisk og vi bruker det ikke i det hele tatt, selv på de dårligste pasientene med alvorlig psykoselidelse. Det vanligste hos oss er valium, og temesta hvor sistnevnte må seponeres før vi skriver ut pasienter da vi har unntak for bruk i Norge innad på lukket avdeling. Vi bruker altså ikke xanor i det hele tatt. Blir virkelig overrasket om folk får det på resept. Valium og sobril er ikke uvanlig, men jeg tviler på at en lege som ikke kjenner deg er villig til å skrive ut B preparater og spesielt benzodiazepiner har fått et dårlig rykte pga bruken frem til 1990.

Anonymkode: 00d52...29b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får folk virkelig xanor på resept i Norge? Jeg jobber på akuttspsykiatrisk og vi bruker det ikke i det hele tatt, selv på de dårligste pasientene med alvorlig psykoselidelse. Det vanligste hos oss er valium, og temesta hvor sistnevnte må seponeres før vi skriver ut pasienter da vi har unntak for bruk i Norge innad på lukket avdeling. Vi bruker altså ikke xanor i det hele tatt. Blir virkelig overrasket om folk får det på resept. Valium og sobril er ikke uvanlig, men jeg tviler på at en lege som ikke kjenner deg er villig til å skrive ut B preparater og spesielt benzodiazepiner har fått et dårlig rykte pga bruken frem til 1990.

Sist jeg sjekket var det et par tusen som hadde resept på det i Norge, men det er noen år siden. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 21.03):

Noen med erfaringer?

Det er 0% sjanse for at du får skrevet ut resept på Xanor av lege som ikke kjenner deg og heller ikke da hvis du ikke har prøvd mye mildere preparater først 

Anonymkode: bee5e...d05

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De færreste får xanor på resept. Da skal man ha prøvd det meste av beroligende og ha litt mer problemer enn litt flyskrekk. De fleste får sobril om det skal skrives ut B preparat. 

Anonymkode: 9537e...dab

• Liker 1
Skrevet

Vival hjelper fort etter bare 15 min. Men kan bli svimmel av de da de er muskelavskappende. Sobril fungerer også bra. Men tar en time før de virker ca. Ikke farlig å ta i kriser eller når en skal noe spesielt. 

Anonymkode: ffaa2...891

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har fått Rivotril, som er like potent som Xanor, på akuttpsykiatrisk avd. før. For et par år siden, så ikke kjempelenge siden heller. 

Skrevet

Dette burde du tatt opp på en ordentlig måte med fastlege for en stund siden. Tror - og håper ikke - en privatlege skriver ut slikt til en ny pasient.

Anonymkode: 62640...515

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...