Summeer Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli Du bommer iallefall grovt på kommabruken i innlegget. Skriv heller kortere og selvstendige setninger. Når det gjelder 1p er det et helt annet fag ja. Jeg har tvillinger der begge fikk 6'er, en i p og en i t. De har sammenlignet pensum, og det er vekt på helt ulike ting. P er definitivt enklere (hun hadde en femmer på ungdomsskolen, så hun valgte p nå for å gjøre det enkelt for seg selv)
AnonymBruker Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli Hei. 1P er mer økonomisk rettet. Så det handler om lån, renter, areal, tall fra arbeidslivet osv. Om du er i arbeidslivet så kan du øve deg på å lese lønnsslipp osv. Se på feriepenger, sjekk eget lån, regn prosent opp og ned før/etter salg og sånne ting. Jeg har ikke særlig godt skriftspråk selv men jeg ser du bruker mye komma ja. I den siste setningen trenger du ikke komma. Du ønsker tilbakemelding på en spesifikk ting. Trenger ikke komma der. Men hey jeg har ikke så mye bedre språk selv. Bedre norskkarakter får man av å tenke selv når det gjelder diktanalyse, se sammenhengen mellom tidene oppigjennom og personer/store verk? ta en god sjekk på læringsmålene:) Anonymkode: bbfa9...52b
RaggyReggie Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli (endret) "Jeg har nemlig problemer med å gjøre dumme småfeil i matte, og det kan fort dra meg ned til en 5er." Regn alle oppgavene minst en gang til! Så ser du småfeilene før du leverer 🙂 Ellers er det bare å gjøre oppgaver, mange oppgaver. Hva er motivasjonen din for å ta opp fag? Er det for å komme inn på drømmestudiet? Endret 2. juli av RaggyReggie
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli Det skal ikke være komma etter «Problemet er», og det skal heller ikke være komma etter «gjennomgående» eller etter «kommabruken min», men ellers har du riktig kommabruk! Anonymkode: 7b25a...e1d
AnonymBruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Udir.no gir deg læreplanmålene, de er veldig ulike. Opplever at 1P har mye mer skrift i oppgavene sine, fordi det er mer praktisk rettet. Man må finne verdier for ulike ting for å finne svaret på oppgaven senere. Småfeil skal ikke trenge å skje, pugg gangetabellen og føl deg trygg. Ha mist to strategier for å regne enkle stykker, gjør begge å se at svaret blir det samme. Mengdetrening og opplevelsen av at man forstår hvorfor reglene/triksene virker er viktig. På komma er jeg like håpløs selv tror jeg. Anonymkode: f851a...ef6
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli Bruk chatGPT til å gi deg tilbakemelding på både norsk og matte. Det er ingen grunn til å bruke lærerens tid på ting en maskin kan gjøre for deg. Det sies at suksess krever 90% arbeid og 10% talent. Bruk all din våkne og ledige tid på å jobbe med fagene så skal du se at du får resultater. I verste fall sett av 20 minutter per dag på å mate fag inn i chatGPT. Anonymkode: 62dbf...f61
Heihei400 Skrevet 2. juli Forfatter #8 Skrevet 2. juli RaggyReggie skrev (32 minutter siden): "Jeg har nemlig problemer med å gjøre dumme småfeil i matte, og det kan fort dra meg ned til en 5er." Regn alle oppgavene minst en gang til! Så ser du småfeilene før du leverer 🙂 Ellers er det bare å gjøre oppgaver, mange oppgaver. Hva er motivasjonen din for å ta opp fag? Er det for å komme inn på drømmestudiet? Ja:)
Heihei400 Skrevet 2. juli Forfatter #9 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det skal ikke være komma etter «Problemet er», og det skal heller ikke være komma etter «gjennomgående» eller etter «kommabruken min», men ellers har du riktig kommabruk! Anonymkode: 7b25a...e1d Feilene du nevner gir mening, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal oppdage de mens jeg skriver. Det hjelper lite å oppdage de, etter en eksamen. Hvordan klarer du, ved bare å lese gjennom en tekst, å se alle kommafeil? Høres det rart ut når du leser det, eller kan du alle reglene utenat?
Heihei400 Skrevet 2. juli Forfatter #10 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Udir.no gir deg læreplanmålene, de er veldig ulike. Opplever at 1P har mye mer skrift i oppgavene sine, fordi det er mer praktisk rettet. Man må finne verdier for ulike ting for å finne svaret på oppgaven senere. Småfeil skal ikke trenge å skje, pugg gangetabellen og føl deg trygg. Ha mist to strategier for å regne enkle stykker, gjør begge å se at svaret blir det samme. Mengdetrening og opplevelsen av at man forstår hvorfor reglene/triksene virker er viktig. På komma er jeg like håpløs selv tror jeg. Anonymkode: f851a...ef6 Å ha to regnestrategier er genialt!! Takk for tipset.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli Heihei400 skrev (14 minutter siden): Feilene du nevner gir mening, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal oppdage de mens jeg skriver. Det hjelper lite å oppdage de, etter en eksamen. Hvordan klarer du, ved bare å lese gjennom en tekst, å se alle kommafeil? Høres det rart ut når du leser det, eller kan du alle reglene utenat? Jeg har lært en del kommaregler på Korrekturavdelingen og Språkrådet sine sider, så jeg anbefaler disse. Jeg føler meg ikke 100 % trygg på kommareglene, så det kan være jeg har oversett noen kommafeil i teksten din, men da er det i så fall bare et par feil. Anonymkode: 7b25a...e1d
AnonymBruker Skrevet 2. juli #12 Skrevet 2. juli Heihei400 skrev (2 timer siden): Feilene du nevner gir mening, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal oppdage de mens jeg skriver. Det hjelper lite å oppdage de, etter en eksamen. Hvordan klarer du, ved bare å lese gjennom en tekst, å se alle kommafeil? Høres det rart ut når du leser det, eller kan du alle reglene utenat? Høres rart ut å lese setningene. De får unaturlige pauser. Første setning var ok her. Andre setning trenger ikke komma. Den er direkte. Anonymkode: bbfa9...52b
AnonymBruker Skrevet 3. juli #13 Skrevet 3. juli Regner med du vet du mister retten til å søke studier med førstegangsvitnemål hvis du tar opp fag etter vgs. Du gjør det kanskje mens du fortsatt går på vgs? Det kan føles tungt ved siden av alle de andre fagene, men du vet selv hva du orker. Det er lettere å oppnå 5 i hovedmål enn 6 i matte, det skal tross alt være rimelig feilfritt for å få 6. Som mange har påpekt har du problemer med komma. Dette bør du jobbe med uavhengig av om du tar ny eksamen. Man leverer tross alt fra seg mye tekst uansett studie og fag. Dårlig språk og mye feil trekker ned helhetsinntrykket. Vil tro det er mer du sliter med enn bare komma når du bare får en 4er. Les tilbakemeldinger du tidligere har fått og finn ut hva som trekker deg ned. Det kan være mye forskjellig, f eks rettskrivning, kunnskapsmangel om bestemte temaer, dårlig språk, at du bommer på sjangeren (f eks at du ikke vet helt hvordan et essay skal skrives) osv. Sannsynlig er det flere ting. Anonymkode: e4907...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli #14 Skrevet 3. juli Jeg har P-matte både fra studiespes og yrkesfag, matte for teknisk fagskole og forkursmatte (R1+R2), og for å være ærlig hadde jeg størst problemer med P-matte. Ble helt satt ut av all teksten og det var kjempelett å gjøre småfeil. Liker matte som er mer rett på sak og mer teoretisk. Høres jo sikkert vilt ut at noen mener R1 og R2 er lettere enn P (og jeg vet selvsagt at det objektivt sett ikke er det), men det er kanskje noe å tenke på siden du allerede har høy karakter i 1T og sliter med at det er lett å gjøre småfeil? Plutselig sitter du der med en femmer i P også, så blir det bortkastet. Ville først og fremst fokusert på å forbedre norskkarakteren, og eventuelt sett på matten senere Anonymkode: 4e60f...595 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå