Gå til innhold

Hund som ikke liker vår livsstil

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk en golden retriever som omplassering for ca 1 år siden. Hun er nå 2 år. Vi ville ha en hund som kunne trives med oss på sjøen, på camping og på ski på fjellet om vinteren samt sefølgelig tur og kos i hverdagen. 

Vi reknet med litt jobb for å venne hun til våre aktiviteter, men etter et år stresser hun like mye i alle de ulike situasjonene. Hun peser og kaver ved vann frem til hun får bade. Da bader hun og svømmer til vi fysisk drar hun opp igjen. Piper og bjeffer på standen når hun ikke selv får bade uavhengig om hun nettopp har badet eller ei. På fjellet drar hun mye i bånd og skal angripe både ski og staver. På camping er hun mye urolig og vi kan ikke forlate hun i campingvogn i 2 sek før hun bjeffer. Hun kan fint være hjemme aleine og i bilen aleine men ikke i campingvognen. Hun er urolig i alle nye situasjoner som vi ikke gjør på ukentlig basis omtrent. Og på nye plasser drar hun også i bånd selv om hun går fint i bånd ellers. 

Syns dette begynner å bli utfordrende og slitsomt etterhvert så tar veldig gjerne mot tips. I hverdagen er hun er veldig fin hund som elsker å være med på tur i skogen og kose i sofaen med vanskelig å gjøre alle de andre tingene som vi som familie setter stor pris på og som er viktige for oss å kunne gjøre sammen.

Anonymkode: 72f3c...cb4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang hun får bade ved vann får hun en forventning om at vann = bading. Hvis dere ønsker å endre på dette betyr det at dere må endre hennes forventninger til vann og at hun ikke må få bade når hun er urolig/maser. 

I campingvogna bør dere starte med hjemme alene trening helt fra start. Mens dere holder på med dette er det viktig at hun aldri er lengre alene enn steget dere har kommet på i treningen. Skal dere bort må hun enten blir med eller være i bilen i mellomtiden. 

Trekking i bånd er også en ting å trene på. Hjemme er det sjeldent veldig mye spennende og dermed lettere å gå fint i bånd. På nye steder må dere igjen være konsekvente (kjøp gjerne en trekksele dere bruker når dere ikke orker å være konsekvent). Det finnes flere muligheter på å trene bort trekking, en måte er å stoppe hver gang båndet blir stramt og vente med å gå videre til det er slakt. 

For å trene på å ikke angripe ski og staver kan dere trene på det også. Start med en stav og la en gå med den forbi på litt avstand og gi henne godbiter for å gå fint parallelt i mens. Når det går fint med en stav, bruker dere to staver og korter gradvis inn avstanden mellom dere under paralellgåingen. 

Vær dog obs på at en den atferden hennes også kan være utslag for stress. Stress må ikke være negativt, men det kan være lurt å bruke flere stressreduserende aktiviteter for å få ned stresset henne. Enkle ting er godbitsøk, tyggebein og slikkematte, dere kan også søke på «control unleash». 

Hilsen eier av golden retriever som også kjenner mange andre goldner

Anonymkode: bf961...fba

• Liker 4
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang hun får bade ved vann får hun en forventning om at vann = bading. Hvis dere ønsker å endre på dette betyr det at dere må endre hennes forventninger til vann og at hun ikke må få bade når hun er urolig/maser. 

I campingvogna bør dere starte med hjemme alene trening helt fra start. Mens dere holder på med dette er det viktig at hun aldri er lengre alene enn steget dere har kommet på i treningen. Skal dere bort må hun enten blir med eller være i bilen i mellomtiden. 

Trekking i bånd er også en ting å trene på. Hjemme er det sjeldent veldig mye spennende og dermed lettere å gå fint i bånd. På nye steder må dere igjen være konsekvente (kjøp gjerne en trekksele dere bruker når dere ikke orker å være konsekvent). Det finnes flere muligheter på å trene bort trekking, en måte er å stoppe hver gang båndet blir stramt og vente med å gå videre til det er slakt. 

For å trene på å ikke angripe ski og staver kan dere trene på det også. Start med en stav og la en gå med den forbi på litt avstand og gi henne godbiter for å gå fint parallelt i mens. Når det går fint med en stav, bruker dere to staver og korter gradvis inn avstanden mellom dere under paralellgåingen. 

Vær dog obs på at en den atferden hennes også kan være utslag for stress. Stress må ikke være negativt, men det kan være lurt å bruke flere stressreduserende aktiviteter for å få ned stresset henne. Enkle ting er godbitsøk, tyggebein og slikkematte, dere kan også søke på «control unleash». 

Hilsen eier av golden retriever som også kjenner mange andre goldner

Anonymkode: bf961...fba

Tusen hjertelig takk for tilbakemelding. 

Angående campingvognen så er det det vi har gjort men det er ingen forbedring på nesten 1 år. Hun var ikke vant til å være aleine når vi overtok henne så vi måtte begynne på begynnelsen hjemme og i bilen og det har gått kjempefint men ikke i vognen av en eller annen grunn. 

Ski trening var godt foreslått så det prøver vi til vinteren. 

Bading. Skal vi bare gå på stranden noen ganger å ikke la henne bade generelt da og så la hun bade på sikt av og til eller bade når hun hun kan finne ro ved vannet/stranden?

Så er det litt dette med tid da. Vi trener masse mental stimuli og hun får rikelig med turer, men har alle med hund timesvis til å trene på alt mulig? Føler hun får svært mye tid fra oss og likevel er det veldig liten fremgang på en god del. 

Sikkert bare jeg som er litt lei all treningen og ikke fremgang om dagen😅🙈

Ts

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du har fått gode råd over.

Har dere campingvognen hjemme når den ikke er i bruk? Jeg får inntrykk av at vognen er et fremmed sted for henne, at hun trenger å få være der inne mer (sammen) for å bli trygg alene (som hun er i bilen og hjemme). Eller mener du at dere allerede har trent på å være i campingvognen i et år? 

Anonymkode: abe3c...01d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes du har fått gode råd over.

Har dere campingvognen hjemme når den ikke er i bruk? Jeg får inntrykk av at vognen er et fremmed sted for henne, at hun trenger å få være der inne mer (sammen) for å bli trygg alene (som hun er i bilen og hjemme). Eller mener du at dere allerede har trent på å være i campingvognen i et år? 

Anonymkode: abe3c...01d

Ja vi har trent i 1 år ca. Den står utenfor hjemme når den ikke er i bruk så vi har trent der i tillegg til når vi faktisk er på tur. Er absolutt ikke et fremmed sted for hunden da vi er på tur minst 2 helger i måneden pluss pluss. Skjønner det virkelig ikke. Hun kaver også litt med å finne ro på camping generelt sett selv når vi er tilstede. Virker som hun rett og slett ikke liker camping noe særlig og det er krise for oss så derfor må vi finne ut av dette.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd noe så enkelt som radio? At det er litt lyd i vognen? Kan hende det er for mye lyder utenifra som er ukjente. 

Anonymkode: 7bc50...d42

AnonymBruker
Skrevet

Det ER mye jobb å trene hund og det kan ta veldig lang tid. I de fleste tilfellene er det ikke bare å trene et par ganger og så sitter det. I tillegg, jo mer etablert en oppførsel er, desto lengre tid tar det å trene vekk. Man må også finne riktig taktikk og treningsmetode og være ganske tydelig på hva er det du trener på? I stedet for å fokusere så veldig på hva du ikke vil hunden skal gjøre, kan det være fint å begynne med å trene gode basiskommandoer, som vent og bli/ligg, sitt etc og så bruke disse aktivt i situasjoner som er vanskelige, som ved trekking eller biting i staver. 

Anonymkode: 1df88...b40

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil anbefale å få en dyktig atferdsterapeut hjem til dere som kan hjelpe dere. Hvis man ikke kommer noen vei med treningen over lang tid, så kan det være lurt å få noen med erfaring til å se på det, ofte kan det være små justeringer i treningen som skal til for å få mer fremgang.

Du kan se om du finner noen nær deg her: https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vente til vinteren med å begynne med trening med staver? Til vinteren vil dere jo gå på ski, og kan fort ende opp med å gå for fort frem. Nå er det stille og rolig og ingen skiturer å rekke 😛

Nå vet jeg ikke hva dere gjør av trening, men det høres ut som om det er en del stress her, så jeg ville forsøkt meg på arbeid med nesa, for eksempel Nosework. Inne på Nosework Norge finner du oversikt over godkjente instruktører, eller si område, så kan jeg kanskje anbefale noen.

Det trenger heller ikke ta lang tid. Legg ut funn før du går på tur, la hunden søke og roe ned før dere går inn. 5-10 min ekstra.

Anonymkode: 37ac6...a0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hunder må trenes. Alt som er helt nytt må læres som en valp når det ikke er lært inn.

Har dere ingen erfaring med å oppdra valp fra før? Isåfall søk veiledning, det må tilvennes gradvis, vis hva dere ønsker av hunden i situasjonene og belønn dette og legg opp øktene til suksess.

Anonymkode: d4f22...307

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En del av disse tingene kan nok trenes på, om man trener på rett måte.

Men så er det også slik at ikke alle hunder passer til alt, selv om man gjerne skulle ønske det.

Jeg har hest, og skaffet en jack russell terrier (omplassering) som jeg tenkte kunne være med meg som stallhund. Det viste seg at hunden var livredd for hester, og syntes det var ordentlig ubehagelig å være med i stallen, selv etter lang periode med tilvenning og trening. Så da måtte jeg endre på de planene - nå er hunden hjemme mens jeg er i stallen. 
Kortere økter i stallen for meg, og mye mer jobb siden jeg må gå tur med hunden før og etter stall istedenfor å bare kunne ha den med. Men så var det nå sånn det ble 😅

Neste gang blir det muligens en valp jeg kan trene selv helt fra start.  

Anonymkode: 9b50b...c31

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

omplaseringshunder er utrygge og stresset fordi de har mistet sitt 2 eller 3. hjem (MOR/FAR) så alenetrening og mye mer må trenes fra start igjen. En campingvogn er et helt nytt sted - og dermed et utrygt sted. Mitt beste råd er: De må bli trygg på deg/dere og trygg på seg selv. Dette kan ta tid. 

Anonymkode: ef06e...a8b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

omplaseringshunder er utrygge og stresset fordi de har mistet sitt 2 eller 3. hjem (MOR/FAR) så alenetrening og mye mer må trenes fra start igjen. En campingvogn er et helt nytt sted - og dermed et utrygt sted. Mitt beste råd er: De må bli trygg på deg/dere og trygg på seg selv. Dette kan ta tid. 

Anonymkode: ef06e...a8b

Takk for tilbakemelding. Hun har nå bodd lengre hos oss enn hos sine første eiere. Trenger hun enda lengre tid på å bli trygg tror du? 

Hun har vært veldig lett å trene på det aller meste og har lært seg utallige triks som ungene syns er gøy å trene med hun og med oss voksne har det vært bur, hjemme aleine, pent i bånd og en del annen trening. Ser en annen her kommenterer nosework. Det trenger hun nok å jobbe mer med og sikkert litt mer ro trening generelt kanskje. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du prøvd noe så enkelt som radio? At det er litt lyd i vognen? Kan hende det er for mye lyder utenifra som er ukjente. 

Anonymkode: 7bc50...d42

Takk for tips! Skal prøves

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor vente til vinteren med å begynne med trening med staver? Til vinteren vil dere jo gå på ski, og kan fort ende opp med å gå for fort frem. Nå er det stille og rolig og ingen skiturer å rekke 😛

Nå vet jeg ikke hva dere gjør av trening, men det høres ut som om det er en del stress her, så jeg ville forsøkt meg på arbeid med nesa, for eksempel Nosework. Inne på Nosework Norge finner du oversikt over godkjente instruktører, eller si område, så kan jeg kanskje anbefale noen.

Det trenger heller ikke ta lang tid. Legg ut funn før du går på tur, la hunden søke og roe ned før dere går inn. 5-10 min ekstra.

Anonymkode: 37ac6...a0b

Ja vi har tenkt at det er stress her. Men veldig lurt å trene med ski nå ja selfølgelig. Det tenkte jeg ikke på😅👍 Nosework skal vi sette oss litt inn i ser jeg. Her har det blitt trent mye annet så kanskje vi bør trene en del mer på ro. Gjorde det en del når hun flyttet inn til oss siden hun naturlig var urolig i starten men burde sikkert fortsatt lengre. Lett å være etterpåklok.

Holder til nær Bergen

Ts

Gjest Yvonne
Skrevet (endret)

Kanskje dere kan late som at dere tar på skiene i stua og høyer knærne sånn som man går på ski. Og å si bra og godbit. Også neste steg er å ta frem stavene. Ta på dere stavene på armene og bruk stavene i lufta. Og å skryte hvis hunden ikke leker med stavene eller biter i stavene eller gjør noe annet den ikke skal. Da betyr ski og staver noe positivt fordi det betyr godbit. Gå sakte fremover.

Kan også legge på ordet til høyre. La hunden gå på din høyre side sånn at dere ikke møter motgående kjørefelt på ski. Legg på ordet høyre også gi godbit. Gå også her sakte fremover.

Kanskje det da blir lettere til vinteren?

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet
Gjest Yvonne skrev (23 timer siden):

Kanskje dere kan late som at dere tar på skiene i stua og høyer knærne sånn som man går på ski. Og å si bra og godbit. Også neste steg er å ta frem stavene. Ta på dere stavene på armene og bruk stavene i lufta. Og å skryte hvis hunden ikke leker med stavene eller biter i stavene eller gjør noe annet den ikke skal. Da betyr ski og staver noe positivt fordi det betyr godbit. Gå sakte fremover.

Kan også legge på ordet til høyre. La hunden gå på din høyre side sånn at dere ikke møter motgående kjørefelt på ski. Legg på ordet høyre også gi godbit. Gå også her sakte fremover.

Kanskje det da blir lettere til vinteren?

Takk for tips. Høyre og venstre lærte vi hun raskt etter vi fikk hun siden vi sykler med hun, men vi får ta skitur i stuen ja og øve på det.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det trening som skal til. Dere må få kontroll på situasjonene og skape en rutine så hun vet hva som skal skje. Tur til stranden, ha med en leke og kast ut siden det er en retriever. Kast ut så hun får svømme 3-5 ganger, legg vekk leken og øv på å ligge rolig. 

Anonymkode: 43dd6...a8a

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier så er trening viktig, TS.

Men det som er enda viktigere er riktig trening. F.eks fikk du et tips om å stoppe og stå stille hvis hunden drar. Dette er et vanlig tips, men ofte et ganske ineffektivt et. Det vil som regel ta veldig lang tid for at det skal ha noen effekt, om det har noen effekt i dt hele tatt, og vil ofte føre til mye frustrasjon hos både hund og eier underveis.

Derfor jeg anbefaler at du tar kontakt med en dyktig atferdsterapeut og får gode innspill, og ikke "kaster bort" mye tid på trening som ikke funker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 22.26):

Takk for tilbakemelding. Hun har nå bodd lengre hos oss enn hos sine første eiere. Trenger hun enda lengre tid på å bli trygg tror du? 

Hun har vært veldig lett å trene på det aller meste og har lært seg utallige triks som ungene syns er gøy å trene med hun og med oss voksne har det vært bur, hjemme aleine, pent i bånd og en del annen trening. Ser en annen her kommenterer nosework. Det trenger hun nok å jobbe mer med og sikkert litt mer ro trening generelt kanskje. 

Ts

Anonymkode: dbca2...4e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...