AnonymBruker Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Om en av fire søsken ønsker offentlig skifte, må alle fire dele på kostnadene, eller den som ber om offentlig skifte? Og må en ha offentlig skifte om 1 av 4 ønsker det, mens de 3 andre vil ha privat? Det finnes testamente hvor testamentfullbyrder er oppnevnt Anonymkode: e1650...730
AnonymBruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli En kan kreve, og boet (ergo alle) deler på utgiften. Anonymkode: d5adf...cce 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli Blir delt på alle. Da min far gikk bort ble det krevd offentlig skifte pga dine og mine barn, pluss usikkerhet på hvor mye gjeld det var mor mi slapp i hvertfall å betale noe for at det ble offentlig skifte Anonymkode: 52156...5a0 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om en av fire søsken ønsker offentlig skifte, må alle fire dele på kostnadene, eller den som ber om offentlig skifte? Og må en ha offentlig skifte om 1 av 4 ønsker det, mens de 3 andre vil ha privat? Det finnes testamente hvor testamentfullbyrder er oppnevnt Anonymkode: e1650...730 Nok at en krever, de andre tre må da følge med i prosessen med offentlig skifte. Den som krever offentlig skifte må stille sikkerhet for utgiftene til skiftet ved å innbetale et beløp fastsatt av retten. Er der tilstrekkelig penger i boet, kan denne bestemmelsen settes til side. Og ja, alle må dele på utgiftene når boet er gjort opp. Anonymkode: a95af...856 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli Utgiften trekkes fra boet, men den som krever skiftet kan måtte betale inn et forskudd. Anonymkode: 93dc0...294 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Anbefaler offentlig skifte på det varmeste! Anonymkode: c4767...340 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anbefaler offentlig skifte på det varmeste! Anonymkode: c4767...340 Hvorfor det? Det er testamente og testamentfullbyrder i skiftet. Er fordeling av penger og mindre mengde verdisaker Anonymkode: e1650...730
AnonymBruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor det? Det er testamente og testamentfullbyrder i skiftet. Er fordeling av penger og mindre mengde verdisaker Anonymkode: e1650...730 Personlig erfaring Anonymkode: c4767...340 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Personlig erfaring Anonymkode: c4767...340 Jeg har full tillit til testamentfullbyrder Anonymkode: e1650...730
AnonymBruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli Hvordan blir det om kun 1 av 2 arvinger ønsker offentlig skifte? må man krangle om å ha det da? 🤯 Anonymkode: 24fa6...6dd 2
CAPS LOCK Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli Kostnadene med det offentlige skiftet dekkes av midlene til avdøde. Dermed belastes alle arvingene. Dette står i lov om arv og dødsboskifte § 143. Offentlig skifte er en rett enhver arving har, så selv om alle de andre arvingene heller vil ha privat skifte, så blir det offentlig skifte hvis én krever det. Dette står i § 127 i lova. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-6-4#§160 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #12 Skrevet 2. juli CAPS LOCK skrev (8 minutter siden): Kostnadene med det offentlige skiftet dekkes av midlene til avdøde. Dermed belastes alle arvingene. Dette står i lov om arv og dødsboskifte § 143. Offentlig skifte er en rett enhver arving har, så selv om alle de andre arvingene heller vil ha privat skifte, så blir det offentlig skifte hvis én krever det. Dette står i § 127 i lova. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-6-4#§160 Ja det har vel kommet klart frem i flere innlegg her nå 🙂 Anonymkode: e1650...730 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #13 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan blir det om kun 1 av 2 arvinger ønsker offentlig skifte? må man krangle om å ha det da? 🤯 Anonymkode: 24fa6...6dd Nei, da blir det offentlig skifte, uansett hva person to tenker om saken. Anonymkode: f1d59...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #14 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan blir det om kun 1 av 2 arvinger ønsker offentlig skifte? må man krangle om å ha det da? 🤯 Anonymkode: 24fa6...6dd Krangelen kommer etterpå når det går opp for dem hvor mye det egentlig kostet. Anonymkode: e9500...3df 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #15 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Krangelen kommer etterpå når det går opp for dem hvor mye det egentlig kostet. Anonymkode: e9500...3df Jo men når det kommer til å potensielt bli lurt for mange mange millioner vil jeg si at det vil lønne seg med offentlig skifte Anonymkode: 24fa6...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #16 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo men når det kommer til å potensielt bli lurt for mange mange millioner vil jeg si at det vil lønne seg med offentlig skifte Anonymkode: 24fa6...6dd hadde jeg visst hvor mange løk jeg måtte ut med til slutt for advokat etter min fars bortgang et "mine og dine"-oppgjør, så hadde jeg krevd offentlig skifte tvert. Vi kunne potensielt blitt lurt for et millionbeløp, og var blankt nødt til å ha advokat. Anonymkode: c9e53...f21 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli #17 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan blir det om kun 1 av 2 arvinger ønsker offentlig skifte? må man krangle om å ha det da? 🤯 Anonymkode: 24fa6...6dd Det blir ikke offentlig skifte hvis arvingene klarer å samarbeide. Så derfor vil det lønne seg med offentlig skifte for dere. Ikke minst relasjonell. Om dere krangle etter offentlig skifte er det bare peanøtter enn hvordan dere ville kranglet etter privat skifte Anonymkode: a366a...23e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #18 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor det? Det er testamente og testamentfullbyrder i skiftet. Er fordeling av penger og mindre mengde verdisaker Anonymkode: e1650...730 Synes det kosta altfor mye, er ikke verdt pengene. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jo men når det kommer til å potensielt bli lurt for mange mange millioner vil jeg si at det vil lønne seg med offentlig skifte Anonymkode: 24fa6...6dd Er det så mye verdier involvert, er det jo en annen sak. Men sjeldendt lønnsomt i et " gjennomsnittlig dødsbo". Anonymkode: d0b66...b14 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #19 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan blir det om kun 1 av 2 arvinger ønsker offentlig skifte? må man krangle om å ha det da? 🤯 Anonymkode: 24fa6...6dd Kreves kun at 1 krever, og da må den andre godta Anonymkode: 52156...5a0 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #20 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): hadde jeg visst hvor mange løk jeg måtte ut med til slutt for advokat etter min fars bortgang et "mine og dine"-oppgjør, så hadde jeg krevd offentlig skifte tvert. Vi kunne potensielt blitt lurt for et millionbeløp, og var blankt nødt til å ha advokat. Anonymkode: c9e53...f21 Ikke sant. I noen tilfeller må man bare gjøre det slik. Kan jeg spørre hvor mye det kom seg på ? Anonymkode: 24fa6...6dd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå