AnonymBruker Skrevet 2. juli #1 Skrevet 2. juli Vi har pleid å feriere i Norge og tilbringe de ukene vi tar fri på hytta til foreldrene mine. Noen ganger blir barna værende hos dem når vi må jobbe. Noen ganger kommer søsken med sine barn på besøk. Barna stortrivs. De blir ofte med oss på de kortere fjellturene. Det frister ikke å dra utenlands. Syns det er forferdelig styrete å reise, og hverken jeg eller mannen liker varmen. Venninnen min mente at barna hadde godt av å komme seg utenlands, og at det er "status". Men de er for små (eldste 8 ) til at de vil syns det er så kjekt å dra på kulturelle utflukter, som er for meg den eneste grunnen til at man skal reise noe sted - at man faktisk opplever det landet og kulturen tilbyr. Å oppholde seg ved bassenget i et all inclusive hotell virker helt meningsløst. Er dine barn fornøyd med å være i Norge på sommeren? Anonymkode: 3a8c1...77c 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #2 Skrevet 2. juli Mine barn har klaget lite. Den eldste er 15 nå, og var litt misfornøyd sommeren før 8. klasse. Da var bestevennen i Roma, så det var nok litt misunnelse. Men vi bor heldigvis i et område der det ikke er normen å reise hele tiden. Anonymkode: 5ec64...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #3 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Å oppholde seg ved bassenget i et all inclusive hotell virker helt meningsløst. Er dine barn fornøyd med å være i Norge på sommeren? Anonymkode: 3a8c1...77c Og for meg er det fullstendig meningsløst å oppholde seg i en myggbefengt fjellheim i beste fall halvlunka vær og som oftest i pissregn. Måtte bli i Norge covidsommeren 2020 og verken voksne eller barn var det minste happy med det. Anonymkode: 377f8...407 4 2
Kygos Skrevet 2. juli #4 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har pleid å feriere i Norge og tilbringe de ukene vi tar fri på hytta til foreldrene mine. Noen ganger blir barna værende hos dem når vi må jobbe. Noen ganger kommer søsken med sine barn på besøk. Barna stortrivs. De blir ofte med oss på de kortere fjellturene. Det frister ikke å dra utenlands. Syns det er forferdelig styrete å reise, og hverken jeg eller mannen liker varmen. Venninnen min mente at barna hadde godt av å komme seg utenlands, og at det er "status". Men de er for små (eldste 8 ) til at de vil syns det er så kjekt å dra på kulturelle utflukter, som er for meg den eneste grunnen til at man skal reise noe sted - at man faktisk opplever det landet og kulturen tilbyr. Å oppholde seg ved bassenget i et all inclusive hotell virker helt meningsløst. Er dine barn fornøyd med å være i Norge på sommeren? Anonymkode: 3a8c1...77c Høres bra ut å ta imot råd fra en venninne som fremhever at det er status å dra på ferie i utlandet. 2
test1e Skrevet 2. juli #5 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): barn fornøyd med å være i Norge på sommeren? He he, overhørte en familie på t-banen. Der var eldstemann 10-12. Foreldrene prøvde å "snakke opp" norgesferie virket det som, men gutten var drit sur å sa at hele klassen skulle til Spania
AnonymBruker Skrevet 2. juli #6 Skrevet 2. juli Når det gjelder det sosiale og litt ukjente tror jeg det er bra. De må snakke et annet språk, eller prøve å gjøre seg forstått på andre måter. Det er andre kulturer og regler. Selv om det bare kan være småting, så lærer barn. F.eks at man må pynte seg for å gå i restauranten, ulik valuta, kanskje man må lære at man ikke kan stole på at bilene stopper osv. De kan bli kjent med andre barn, ikke bare de som er kjent fra før. Dessuten finnes det masse aktiviteter for barn. Strender, badeland, museum (finnes mange typer), parker, dyrehager, tivoli. Også kjekt å bare gå rundt og spise en is. Det å ta fly kan være både kjekt og en utfordring. Spise pizza eller pasta i Italia / tapas i Spania feks. De kan lære mye underveis. Jeg tror egentlig barn har godt av litt variasjon. Å reise på camping i Norge kan gi en del av de samme opplevelsene da. Og ofte kan det være sjekke aktiviteter, strand, basseng osv. Man må jo ikke dra to uker til Spania i juli. En weekendtur fungerer også. Anonymkode: edbd0...291 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #7 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de er for små (eldste 8 ) til at de vil syns det er så kjekt å dra på kulturelle utflukter, som er for meg den eneste grunnen til at man skal reise noe sted - at man faktisk opplever det landet og kulturen tilbyr. Å oppholde seg ved bassenget i et all inclusive hotell virker helt meningsløst. Utlandet er nå MYE mer enn basseng og hotell med all inclusive. Vi er i utlandet hvert år. Alt fra camping i Finland til storbyferier, sommerhus i Danmark eller Tyskland, sørlige strøk som Italia eller Portugal, vi har vært i Japan, hatt togferie i Russland og bilferier i Storbritannia, mm. Har også hatt Norges-ferier Norger-ferier er også fint, men å bruke hver sommerferie på hytta og fjellturer hadde jeg ikke gidda. Det kan vi gjøre i helger og i andre kortere ferier. Anonymkode: eba09...bd2 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #8 Skrevet 2. juli test1e skrev (12 minutter siden): He he, overhørte en familie på t-banen. Der var eldstemann 10-12. Foreldrene prøvde å "snakke opp" norgesferie virket det som, men gutten var drit sur å sa at hele klassen skulle til Spania Han har sannsynligvis helt rett. Kjenner ikke en kjeft som er i Norge hele sommeren. Anonymkode: 377f8...407 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #9 Skrevet 2. juli Det blir Norges ferie på oss i år, noe vi ikke pleier. Det har blitt ekstremt dyrt å reise! Jeg elsker å vise barna nye land og steder, og ferie er noe vi gleder oss til hele året. Det verste med Norge er at været stort sett er dritt. Til nå har vi regnet vekk på Vestlandet. Neste år reiser vi til utlandet. Kjenner det er utrolig kjedelig ikke ha noe å glede seg til i år. Mitt inntrykk er at folk er forskjellige. Noen elsker å reise og oppleve nye steder, og andre liker best tryggheten hjemme i Norge. Jeg vil gi barna mine mulighet til å oppleve andre land og kulturer, da jeg tror de vokser på å se at andre lever på andre måter. Også er det så fint å vise dem hvor fin denne kloden vi bor på er! Ørkenen i Oman, krystallklart badevann i Hellas, god mat i Thailand.. Det er så mye jeg vil barna mine skal få oppleve! Men, så har jeg respekt for at vi er ulike, og har ulike verdier eller muligheter. Det går nok helt fint med barna som nyter sommeren på hytta og. Anonymkode: 9226f...12b 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #10 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har sannsynligvis helt rett. Kjenner ikke en kjeft som er i Norge hele sommeren. Anonymkode: 377f8...407 De jeg kjenner har i så fall små barn (opp til tre år), eller har barn og er gravid. Da tar de en roligere ferie i Norge. Gjerne dyreparken, Bø Sommarland, hunderfossen el. Få er på "hytten" eller hos familie hele sommeren. Tror det er lurt å ikke bare være samme sted år etter år. Da blir e fort lei. Etter 10års alder kan de raskt kjede seg. Ikke at det gjør noe, men man vil vel at ungene skal ha det litt kjekt også? Anonymkode: edbd0...291 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #11 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har sannsynligvis helt rett. Kjenner ikke en kjeft som er i Norge hele sommeren. Anonymkode: 377f8...407 Jeg er i Norge hele sommeren, sønnen min på 16 også. Han er godt bereist; min mann og jeg har hatt ham med rundt i verden siden han var baby. Aldri har han likt det, "alt" er for styrete for ham. Verken strand, sjø, fjell, skog, storby, bygd, fornøyelsespark, museum, slott, historiske steder eller liknende er innertier for ham. Han bruker tid på å tilpasse seg, liker helst det kjente og kjære (nei, ingen diagnoser, bare veldig glad i det kjente og nære). I motsetning til sønnen min er datteren min eventyrlysten, sulten på nye opplevelser og entusiastisk over alt som omhandler reising, opplevelser og kultur. Hun fordyper seg i matkultur, kart, historie og alt annet som tilhører regionen hun skal til. Som oftest reiser hun med sin far (min mann) mens jeg blir hjemme med sønnen vår. For min del trives jeg best i mer nordisk klima, og har derfor null ptoblemer med å nyte sommeren her til lands. Kom akkurat hjem fra en uke aleneferie i Norge hvor jeg dyrket hobbyen min, og synes det er helt greit å lande litt før jeg eventuelt tar en ny Norgestur (med eller uten mann/sønn/datter). Elsker Norge som feriested, jeg😍 Bor forøvrig et sted som invaderes andre nordmenn + tyskere hele sommeren. Har nydelig hage med stort oppvarmet svømmebasseng - ser i hvert fall ikke vitsen med å bade andre steder😆 Anonymkode: ec8fd...fa5 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #12 Skrevet 2. juli Glemte å si at dette også er et etisk valg for oss. Pluss det at middelhavslandene faktisk ikke vil ha turister, hvorfor skal vi da invadere dem når vi ikke er ønsket? Her svarer jo bare folk som reiser - er det virkelig blitt så normalisert og forventa? Anonymkode: 3a8c1...77c 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #13 Skrevet 2. juli Vi har to barn på 11 og 13, og det meste av feriene våre tilbringes på familiehytter i Norge. Vi har hatt noen turer til Danmark, men ikke lenger utenlands enn det. Et av barna har en sykdom som gjør at varmen tåles veldig dårlig, så vi drar aldri til «syden», og det er de inneforstått med. I sommer er første gang vi beveger oss utenfor Skandinavia, kanskje mer etter oss voksnes ønske enn barnas. Barna har generelt vært svært lite kravstore når det gjelder ferie; bademuligheter og is har stort sett vært det som har vært på ønskelista 😅☀️ Anonymkode: 027e2...02b 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #14 Skrevet 2. juli Mine barn har klaget hver sommer når vi er hjemme, og ser alle vennene rundt som drar til syden. Forstår dem godt egentlig. Anonymkode: 37238...10d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli #15 Skrevet 3. juli Jeg har barn på 5 og 7. Vi har vært utenlands en gang, begge maser fortsatt om når vi kan reise til «syden» igjen. Det er nok det at det var varmt og vi var på stranden hver dag som gjør at de vil dra tilbake. Hadde vi klart å få en ferie med to uker med sol og temp over 20 i Norge hadde de nok vært like fornøyde. Det er ikke mange av klassekameratene til barna som drar utenlands, de fleste ferierer i Norge. Anonymkode: 7897d...17f
AnonymBruker Skrevet 3. juli #16 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Glemte å si at dette også er et etisk valg for oss. Pluss det at middelhavslandene faktisk ikke vil ha turister, hvorfor skal vi da invadere dem når vi ikke er ønsket? Her svarer jo bare folk som reiser - er det virkelig blitt så normalisert og forventa? Anonymkode: 3a8c1...77c For det første er det sprøyt at de ikke vil ha turister, de er totalt avhengig av turisme. Det de ikke vil ha er byer overtatt av Airbnb. Og blitt normalisert og forventet? Det har det da vært siden tidlig 90 tall. Anonymkode: 377f8...407 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli #17 Skrevet 3. juli AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 17.44): Er dine barn fornøyd med å være i Norge på sommeren? Anonymkode: 3a8c1...77c Ja. Anonymkode: 4f450...da9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå