Gå til innhold

Jobbmarked for datavitenskap - virker veldig vanskelig å få jobb for tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt en hel haug med jobber og mange av de har 50-100 søkere (noen flere og). Har søkt over hele landet (mest Bergen og Oslo da det er flest stillinger der). Virker klin umulig å få jobb nå. Litt nedslående etter 2 år studier og studielån. Til og med søkt doktorgrader her og der men de har 50+ søkere. Har B i snitt men er visst ikke godt nok... Flere med samme erfaring?  Eventuelle tips til jobber eller annet man kan gjøre med utdanningen?  Kanskje ta ppu? Men blir da matte og programmering jeg har kompetanse til ikke naturfag... Så vet ikke hvor lett det er med jobb med det heller. Villig til å bosette meg hvor som helst i landet, også langt uti gokk for alt jeg bryr meg. 

Anonymkode: d911a...ea9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags "It-vitenskap finnes her?? Uansett nå er IT igjen nede i en bølgedal så regn med 4-5 år får det tar av igjen. Veldig ustabilt yrke.

Anonymkode: f9c14...b33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbmarkedet for nyutdannede i IT programmering data science etc er elendig. For mange nyutdannede, AI har utkonkurrert juniorer etc.

Lærer er nok best bet slik det er nå.

Anonymkode: 315ee...768

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jobbmarkedet for nyutdannede i IT programmering data science etc er elendig. For mange nyutdannede, AI har utkonkurrert juniorer etc.

Lærer er nok best bet slik det er nå.

Ja det virker sånn... Hadde jeg visst det skulle vært SÅ vanskelig ville jeg valgt noe annet. Men når jeg startet graden ble det liksom fortalt at det var ettertraktet kompetanse...

Kanskje flere som har tenkt tanken men vil se for meg de som tenker samme som meg (ppu) ofte søker seg til Oslo, Bergen , Trondheim og byene. Jeg er villig til å bosette meg hvor som helst bare det er en jobb der. Fra helt i sør til en eller annen gudsforlatt bygd i Finmark, spiller ingen rolle. Så da går det vel bra med "bare" matematikk i første omgang og kanskje? Spe på med naturfag emner i etterkant kanskje, om det skulle bli vanskelig å finne fast med kun mattekompetanse på en måte.  Med årsstudium i naturfag har jeg jo fult spekter for en realfagslærer. 

Går jo dessverre ikke å søke noe ppu før til neste år nå da... Men bedre enn ingen jobb for alltid 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det virker sånn... Hadde jeg visst det skulle vært SÅ vanskelig ville jeg valgt noe annet. Men når jeg startet graden ble det liksom fortalt at det var ettertraktet kompetanse...

Kanskje flere som har tenkt tanken men vil se for meg de som tenker samme som meg (ppu) ofte søker seg til Oslo, Bergen , Trondheim og byene. Jeg er villig til å bosette meg hvor som helst bare det er en jobb der. Fra helt i sør til en eller annen gudsforlatt bygd i Finmark, spiller ingen rolle. Så da går det vel bra med "bare" matematikk i første omgang og kanskje? Spe på med naturfag emner i etterkant kanskje, om det skulle bli vanskelig å finne fast med kun mattekompetanse på en måte.  Med årsstudium i naturfag har jeg jo fult spekter for en realfagslærer. 

Går jo dessverre ikke å søke noe ppu før til neste år nå da... Men bedre enn ingen jobb for alltid 

Ta kontakt med alle universitet høyskoler som har ppu. Kan ha flaks at de har ledige plasser etter hovedoopptaket nå i juli.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min fikk i alle fall tre jobbtilbud i Oslo nå. Akkurat ferdig med bachelor i programmering.

Anonymkode: c2d9f...963

• Hjerte 1
Skrevet

Hva slags utdanning har du som bare går over 2 år?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns rett og slett at det er uetisk å tilby utdanninger hvor det er håpløst å få jobb etterpå. Hvordan kan 18-åringer ha inngående kunnskap om arbeidsmarkedet? Selv jobber jeg innen helse, og jeg skjønner ikke engang hva slags utdanning TS har (hva er ppu?), enda mindre om arbeidsmarkedet for den type utdanninger. 

Anonymkode: c0ebc...654

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (3 minutter siden):

Hva slags utdanning har du som bare går over 2 år?

Master i datavitenskap 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns rett og slett at det er uetisk å tilby utdanninger hvor det er håpløst å få jobb etterpå. Hvordan kan 18-åringer ha inngående kunnskap om arbeidsmarkedet? Selv jobber jeg innen helse, og jeg skjønner ikke engang hva slags utdanning TS har (hva er ppu?), enda mindre om arbeidsmarkedet for den type utdanninger. 

Les overskriften. Utdanningen er data science, for å forklare litt enkelt matte + programmering. Ppu har ikke noe med den utdanningen å gjøre, ppu er praktisk pedagogisk utdanning man kan ta i etterkant av en rekke utdanninger . Det er nok mer arbeidsmarked for ppu (for da kan man undervise)selv om du ikke har hørt om det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sønnen min fikk i alle fall tre jobbtilbud i Oslo nå. Akkurat ferdig med bachelor i programmering.

Anonymkode: c2d9f...963

Wow heldig han da! For mange av disse jobbene har jo en helt sinnsyk mengde søkere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Merkelig avsporing, men jeg ønsker å svare deg.

De har ansvar for å finne denne informasjonen selv. Det er en del av å være voksen, og den ligger tilgjengelig ute på internett. For eksempel så kan man ta seg en tur på SSB (Statistisk sentralbyrå), eller man kan søke på «arbeidsmarkedet i fremtiden», og da dukket det opp mye nyttig informasjon. Det er ganske bekymringsfullt at folk har en så lav digital kompetanse i dag, at man ikke klarer å søke og innhente seg informasjon - med tanke på hvor mye tid man bruker på sosiale medier. Det handler om å engasjere seg og følge med i tidene.

Jeg skjønner ikke hva som er så uetisk med å tilby utdanninger «det er håpløst» å få jobb med. For det første så er arbeidsmarkedet i noen bransjer uforutsigbar, og det er vanskelig å spå hvilken kompetansen det er behov for om 50+ år. For det andre så er privat skoler i utgangspunktet kun ute etter å tjene penger. Det er ren markedsføring. Ja, de tilbyr de en utdanning og den kan være bra. Men man kan ikke garantere resultater (jobb etterpå). Som med andre produkter man markedsfører. Intervjuer med studenter som har gått der tidligere bruker de i markedsføringen sin, slik at nye studenter skal søke. 

Innlegget var selvfølgelig ikke rettet mot TS, men et svar på ditt innlegg.

Anonymkode: db81e...f38

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig avsporing, men jeg ønsker å svare deg.

De har ansvar for å finne denne informasjonen selv. Det er en del av å være voksen, og den ligger tilgjengelig ute på internett. For eksempel så kan man ta seg en tur på SSB (Statistisk sentralbyrå), eller man kan søke på «arbeidsmarkedet i fremtiden», og da dukket det opp mye nyttig informasjon. Det er ganske bekymringsfullt at folk har en så lav digital kompetanse i dag, at man ikke klarer å søke og innhente seg informasjon - med tanke på hvor mye tid man bruker på sosiale medier. Det handler om å engasjere seg og følge med i tidene.

Jeg skjønner ikke hva som er så uetisk med å tilby utdanninger «det er håpløst» å få jobb med. For det første så er arbeidsmarkedet i noen bransjer uforutsigbar, og det er vanskelig å spå hvilken kompetansen det er behov for om 50+ år. For det andre så er privat skoler i utgangspunktet kun ute etter å tjene penger. Det er ren markedsføring. Ja, de tilbyr de en utdanning og den kan være bra. Men man kan ikke garantere resultater (jobb etterpå). Som med andre produkter man markedsfører. Intervjuer med studenter som har gått der tidligere bruker de i markedsføringen sin, slik at nye studenter skal søke. 

Innlegget var selvfølgelig ikke rettet mot TS, men et svar på ditt innlegg.

Anonymkode: db81e...f38

Tenker det er litt både og. Man skal ikke tilby en utdanning bare for å tilby fordi det private skal tjene penger, mener jeg. Samtidig er enkelte ting (slik som it) utrolig uforutsigbart. Folk som gikk samme program som meg for 5 år siden har jobb, jeg har ikke. Det snur fort. Men hvis man har en antagelse om at markedet er mettet bør man i alle fall sette ned antall studieplasser og heller øke der det er stor etterspørsel (feks sykepleie, grunnskolelærer). Sistnevnte forutsetter dog nok søkere og praksisplasser så er jo litt kinkig å få til å gå på fortsatt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tenker det er litt både og. Man skal ikke tilby en utdanning bare for å tilby fordi det private skal tjene penger, mener jeg. Samtidig er enkelte ting (slik som it) utrolig uforutsigbart. Folk som gikk samme program som meg for 5 år siden har jobb, jeg har ikke. Det snur fort. Men hvis man har en antagelse om at markedet er mettet bør man i alle fall sette ned antall studieplasser og heller øke der det er stor etterspørsel (feks sykepleie, grunnskolelærer). Sistnevnte forutsetter dog nok søkere og praksisplasser så er jo litt kinkig å få til å gå på fortsatt. 

Realiteten er sånn at universitet og høyskoler får betalt for studiepoengene de produserer. De vil tilby studier de får søkere på, for det er sånn de tjener penger. Så enkelt er det. Studier med dårlige søkertall og dermed dårlig økonomi blir lagt ned, selv om arbeidsmarkedet skriker etter kompetansen. 

Anonymkode: bd136...290

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Realiteten er sånn at universitet og høyskoler får betalt for studiepoengene de produserer. De vil tilby studier de får søkere på, for det er sånn de tjener penger. Så enkelt er det. Studier med dårlige søkertall og dermed dårlig økonomi blir lagt ned, selv om arbeidsmarkedet skriker etter kompetansen. 

Så enkelt er det kanskje men det er jo et utrolig tullete system når man ikke har utdanningsplasser til helt nødvendige ting og massevis av plasser til tullete ting som ikke gir jobb. Er jo et tegn på noe galt et sted. Finansieringen må kanskje endres på?

Blir litt på siden av tema da. Tenker PPU er veien å gå. Bare litt irritert på meg selv at jeg da ikke gikk GLU eller noe i utgangspunktet. Men får gjøre det beste utav det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns rett og slett at det er uetisk å tilby utdanninger hvor det er håpløst å få jobb etterpå. 

Enig med deg i det. Vi har til og med aktive påvirkere (markedsførere i praksis) som går rundt på diverse utdanningsmesser og skal overtale yngre folk til å ta opp studielån på minst 1,2 millioner kroner for en eller annen tulle-bachelor i utlandet, blant annet UK. Så sitter man der med 1,2 mill i studielån (400.000 kr per år x 3 år), og den bacheloren er ingenting spesielt, ikke noe bedre enn man får i Norge gratis. Men agentene påvirker, hjernevasker og sukrer markedsføringen. Helt vilt at man har godkjent dette i mange år på rad nå. Og med godkjent, så menes blant annet at disse agentene er "godkjent etter etiske retningslinjer".

Anonymkode: 8793a...8c5

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så enkelt er det kanskje men det er jo et utrolig tullete system når man ikke har utdanningsplasser til helt nødvendige ting og massevis av plasser til tullete ting som ikke gir jobb. Er jo et tegn på noe galt et sted. Finansieringen må kanskje endres på?

Blir litt på siden av tema da. Tenker PPU er veien å gå. Bare litt irritert på meg selv at jeg da ikke gikk GLU eller noe i utgangspunktet. Men får gjøre det beste utav det. 

Marked og etterspørsel? Problemet er vel at det er vanskelig å tvinge ungdom til å studere noe de ikke ønsker. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Marked og etterspørsel? Problemet er vel at det er vanskelig å tvinge ungdom til å studere noe de ikke ønsker. 

Men er jo nettopp det som ikke er tilfellet. Marked og etterspørsel ville tilbudt studieplasser etter etterspørsel fra arbeidslivet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men er jo nettopp det som ikke er tilfellet. Marked og etterspørsel ville tilbudt studieplasser etter etterspørsel fra arbeidslivet 

Nei. Markedet er utdanningsmarkedet, etterspørselen er søknader. 
Problemet er at det er vanskelig å forutsi hva arbeidsmarkedet trenger, og spesielt når det er en lag på minst 3-5 år. Det er ikke mer enn et år eller tre siden IT-studenter ble plukket opp med en gang til de var ferdige, eller til og med før det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei. Markedet er utdanningsmarkedet, etterspørselen er søknader. 
Problemet er at det er vanskelig å forutsi hva arbeidsmarkedet trenger, og spesielt når det er en lag på minst 3-5 år. Det er ikke mer enn et år eller tre siden IT-studenter ble plukket opp med en gang til de var ferdige, eller til og med før det. 

Ja det var tilfellet når jeg startet tross alt . Og nå sitter man her uten noen ting av jobbtilbud. Kjipt 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...